A Honda tévedése
Szöveges ítélet
Azt hiszem a cím félreértésre adhat okot,úgy hogy a végén kezdeném,vagyis a végkövetkeztetéssel.
Fogyasztói társadalomban élünk,az autógyárak véres küzdelmet folytatnak a leendő vásárlók kegyeiért.Egyre jobb és jobb autók születnek mind dizájnban,mind műszakilag...Nem titkolt cél hogy kialakuljon egyfajta márkafüggőség,hűség az adott márkák iránt.
A Honda a Jazz-zel túllőtt ezen a célon.Olyat alkotott amit nehéz überelni.A gyártás 7 éve alatt egyik gyártó sem tudta,de még csak megközelíteni sem.
Bennem ez nem márkahűséget generált,hanem ragaszkodást.Szóval üzenem a Honda mérnökeinek,marketingeseinek, hogy a tökéletesség nem minden.Nekem nem fognak tudni több autót eladni! :-)
Azt hiszem legközelebb akkor lesz új autóm,ha már lesz "szegény keverékes" (értsd:víz+levegő) üzem.
Csak hogy magyarázzam a bizonyítványt,lássuk miért is ez a nagy szerelem!
A "történethez" tartozik még hogy a családunkban 3 Jazz van.És nem eszetlen elvakultságból,vagy mert közel van a Honda szalon.Egyszerűen ehhez fogható - akarom mondani vezethető - nincs ebben a kategóriában.
Kívülröl azért nem volt első látásra szerelem.Elölről -a buborékos lámpabúrának köszönhetően - nekem egy székrekedéssel kűzdő,kigúvadt szemü hüllő jut róla eszembe.(érdekes,pár évvel később a fieszta ellopta ezt a dizájelemet)Viszont ez a fajta játékosság nem érhető tetten az autó többi részein.(így van ez pl. a Nissan Micránál is,ahol erős diszonanciát érzek az első hatalmas buborékszerű lámpatest és a picike,süllyesztett hátsó lámpái között)Visszatérve a Jazz dizájnjára,elmondható róla - ha nem is szép - de legalább is kedves.Bája van.Viszont férfiasnak semmiképp nem nevezném.Talán unisex,némi nemü nöi hormontúltengéssel.Mindegy,azért én férfi létemre szeretem,bár elismerem azért vannak szebb autók.
A beltér már nem ennyire "megosztó".Aki már látta, próbálta vagy van neki,teljes egyetértésben állítja,hogy ez páratlan.Térkínálatban abszolút verhetetlen a kategóriában,de még eggyel feljebb sincs szégyenkezni valója.Ha hozzávesszük még a variálhatóságot,akkor meg - überkirály.Tessék elképzelni egy tágas,praktikus kisautót,és azt emelje négyzetre!Na ilyen a Jazz.Van rengeteg autó amibe ígérnek mindenféle hókusz-pókusz rekeszt,toligálható láblecsatolást igénylő hátsó üléssort,flekszibórdot,kur a karit (vagy fordítva),és ezer felesleges dolgot.A Jazz meg egyszerűen nagy.Kurva nagy.És ehhez nem kell semmit tili-tolizni,meg varázspálca sem kell.Tessék megnézni!380l csomagtér,üléslehajtva teljes síkság,még a fejtámlát sem kell kivenni.Na meg hátsó ülőpad felhajt,minimális padlópúp,óriási tér biciklinek,bernáthegyinek.Ja - vagy két bála nikecelnek.Majd elfelejtem: még a csomagtartóba is befér egy bála.És mindezt a régi Stiftnél pár centivel rövidebb autóba!!!Nem fojtatom,még a "kukában" végzi az ítélet magasztalás miatt.
(bocsánat,de itt az alkalom hogy meggyónjam bűnömet:igen cement is volt már a csomagtartóban,igen - meg mészhidrát is,de már megbántam,nem fog előfordulni többet - ígérem!)
Kényelem terén is minden rendben,nekem az ülőlap is elég hosszú,bár nem vagyok egy égimeszelő (177 cm reggel).Lehetségesnek tartom,hogy 190 cm felett már nem egy bálterem.Én pl. - bár fekvőpózban - a leghátsó állásban használom a vezetőülést.Itt jegyzem meg,hogy az asszony 2003-as Jazz-ében hátrébb lehet tolni az ülést mint az enyémben(2005-ös).A hátsó üléssor kényelméről nem tudok nyilatkozni,de nagy baj nem lehet vele mert a három lányom nem panaszkodott még hosszú külföldi út során sem.Ott hátul a lábtér látványra elegendő.A műszerfal meg a váltógomb felülete mint a golflabdáé,számomra kifejezetten kellemes tapintású.A kormány mérete,fogása ideális.Amúgy szürkeség uralkodik.Valami színes üléshuzattal fel lehetne dobni,na nem a Tesóban kapható univerzálisra gondoltam.Én csináltattam méretre 26500 pénzért.Nagyon patent,kár hogy ezüstös szürkét választottam,csak hogy harmonizáljon a beltérrel.Így aztán egy szürke szamár simán elrejtőzhetne a kocsiban,még köd sem kellene hozzá.Szerintem be is férne! :-)
Extrákból pont annyi van amennyi szükséges.(a szükséges fogalmát legjobban a mikrohullámú sütő segítségével tudnám szemléltetni:tegye fel a kezét aki grillezett már benne.Meg aztán leszarom a digitálismikroprocesszoros16.érzékelős mivoltát is.Kell rá két tekerő és kész)Szóval a felszereltség:2 lufi,légkondi,központi zár,elektromos tükör,-2ablak jár alapjáraton.(ezt nem tudom kihagyni:ismerős caddyt vett,full fapad,még a pótkerékért is fel akartak számolni....) A cd-s rádió -még a hifi buzis (egyébként családos hetero) haver szerint is elképesztően jól szól.Telhetetlenségemben elkövettem azt a hibát,hogy a hátsó ajtóba is berakattam hangfalat.Csak utóbb derült ki,hogy akár a pénisznél,itt is számít a méret:nem csak a vastagság (átmérő),hanem a hossz (mélység) is.És mivel a hátsó ajtóban keskenyebb a hely,olyan hangfal került be,aminek akusztikája vetekszik a szokol rádióéval.Na jó kicsit szarabb.Szóval ha hátra is tekerek hangot,hogy 4 hangfalból szívhassam magamba a muzsikát ((a Dream Theater egy kíváló zenekar)) oda a zenei élmény.Mindegy,megérdemeltem,mert mohó voltam.Csak azt sajnálom,hogy kicsit összecseszték a kárpitot a szakműhelyben (nem sufni volt).
A légkondi ebben a típusban manuális,szerintem rendben teszi a dolgát.Ha viszont párátlanításról van szó,akkor jön el igazán az "ő" ideje.Apropó párásodás:valóban intenzívebb mint sok vetélytársának (talán a tökéletes tömítettség miatt?),de ez valóban egy gombnyomással két szempillantás alatt eltüntethető.
Hát lássuk hogy muzsikál a motor:fülre elég nyamvadtan akarom mondani hangtalan.Bizony velem is megesett az a szégyen,hogy ráindítóztam.De ez azért is volt mert a sebváltón sem lehetett érezni ,hogy jár a motor.És hogy a sebváltó az milyen?Hát én nem vettem eleinte észre semmi különöset,tette a dolgát a világ legtermészetesebb módján.És pont ez az amire némi népítélet olvasgatása felhívta a figyelmemet.Így odafigyelve rá tényleg nagyon fáintos.Kifejezetten öröm a használata.Kiosztása viszont hosszabb mint az 1.4-esé,így a teljesítményét is figyelembe véve bizony harmatos a menetdinamika.(100km/h-nál 2750-et forog,míg az 1.4-es 3000-et)De csak akkor ha így önmagában nézem.Ha összehasonlítom osztálytársaival,már árnyaltabb a kép.Nem mondom hogy nincs nála jobb,de egy 4-est simán megérdemel.A motor karakterisztikája viszont rendben:nyomatékcsúcs már 2800-on!!!És onnan tényleg egészen jól húz.Köszönhető ez a kis önsúlynak is,ami szintén nem megszokott manapság ebben a kategóriában.Kritika talán amiatt érheti,hogy amikor alacsony (alapjárat közeli)fordulaton odalép neki az ember,némi hezitálást érzek.Gondolom amíg az emisszió,meg gyujtáselektronika megegyezésre jutnak egymással addig eltelik egy kis idő,de azután ami jön az egészen villanymotorszerű: sima, rezonancia mentes,egyenletes gyorsulás,feljebb már a hangja is egész kellemes.Amúgy a motor-,légellenállás-,futóműzaj triumvirátus hang-versenye nagyjából partiban van egymással.Autópálya tempónál is elfogadható.Ami némi kellemetlenséget okoz,az a felpattanó kavics zajos koppanása innen onnan.És olyan hülye magas hangon kopognak a kerékjárati ívben vagy alvázon,mint amikor hülyegyerek koromban a céllövöldében a tálca közepét céloztam(mivel mást úgysem lehetett eltalálni azokkal a puskákkal).Egyébként autómosáskor érződik a legjobban mennyire leheletvékony lemezekkel borították a Jazz-t.Német-,svéd gépeknél ez nem így van,meg is látszik az önsúlyukon.(mikor vettem az autót a nálam dolgozó festők fogadást kötöttek a Jazz tömegére:a vita azon volt,hogy 1100kg alatt vagy felett van.A jazz nyert 974kg a forgalmi szerint)
A teljesítményre visszatérve:sztrítfájterek óvakodjanak tőle,nem fogja kiszolgálni őket,ellenben a magamfajta sajátkárán tanult (frissjogosítványos sihederkorban elkövetett baleset),negyvenhez közeli családos embernek tökéletes társ a hétköznapokban.Na meg a hétvégeken is.
Nem ejtettem még szót a rugózásról.A 2004 elötti példányok lengéscsillapítása nem volt az igazi,ráztak,nem is kicsit.A ráncfelvarrás óta ezt orvosolták,nekem tökéletesen megfelel.Ahogy a tankfedél nyitását is megváltoztatták:már nem kulcsos,a központi zár vezérli azt is.
A tank mérete gyári érték szerint 42l.Kipróbáltam,száraz tankba 43,7 l fért.(úgy hogy hagyjanak engem a kúton a mesével,amikor 46l-t tankolok - pedig tudom hogy van még benne pár liter - azzal jönnek,hogy az autot 100-as benzincsövek hálózzák be és póttank,meg tágulási tartály felveszi a naftát.Egész egyszerűen átbasznak.Én már csináltam belőle balhét:panaszkönyv,omh,anyázás.Naná hogy nem lehet rájuk verni,mert nem tudok hiteles mérőedényt produkálni (üvegből kell legyen)).
Ha már itt tartunk,a fogyasztás.Az tényleg mesésen kevés,bár lehet hogy nem én vagyok az etalon,de azért leírom.Vegyesben nyáron 4.5-5l,télen 5.7-6.1,de hozzáteszem hogy a kemény budapesti dugóktól én igazoltan távol maradok.Inkább külvárosi,vonzáskörzeti kis utakon mászkálok,de csak 5-20km es távolságokat megyek alkalmanként,és azt is odafigyelve,motorféket kihasználva.Meg nyaraláskor autópálya:nyugodt 90-100-as tempóval a rekordom 1080 km volt egy tankkal (kiszáradásig).Ez nagyjából 4.1l-es fogyasztást jelent.130+légkondi:6.5l/100km.Minimál fogyi 50km-en keresztül 80-nal 3.4l a fedélzeti komputer szerint,ami tapasztalataim szerint pár +-%-nál többet nem csal.
És ami miatt még nagyon szeressük Őt:az a megbízhatóság.3 év, 50 ezer km alatt semmi nem romlott el,még egy izzócsere sem volt,csak a kötelező szervíz,Ami 20 ezer km-nél 35e ft volt,a következö szervíz is nagyjából annyi,annak ellenére,hogy gyertyacsere,szelepbeállítás is volt,csak akkor már okosban csináltam (vittem anyagot).
Ilyen körülmények közt nehéz megítélni a szervízek munkáját,azért korrektnek tűnik a dolog:előszőr az ígért összegnél kevesebbe került,a második alkalommal meg a felírt tételt,márminthogy a "menettulajdonságok ellenőrzése" is megcsinálták.Szemben a szervízzel reggeliztem,láttam ahogy kihajtanak az autómmal és pár perc múlva visszatérnek,Ennyi idő alatt nem hiszem hogy el tudta volna intézni a saját dolgát,ha azért ment volna vele egy kört.Szóval megelőlegezve a bizalom: 10-es.
Végül még pár gondolat a Jazz elutasítottságáról.Hogy miről beszélek?Tessék megnézni a hazai eladási statisztikákat!Fóbiából,pólóból,sziesztából milyen mennyiségek fogynak!Többszörös!Pedig bármelyik tulajdonságát (méret,fogyasztás,megbízhatóság...)vizsgálva a Jazz-zel összehasonlítva .... Áááhh,semelyik sehol sincs.Vagy nem tetszik az embereknek??Miért a Fábia az szép??Mégis közel 10-szeres mennyiség fogyott az előző szériából.
Akkor az ára?Azonos teljesítmény-,felszereltségi szintre hozva közel azonos.Most meg hogy a jelenlegi Jazz kifutó,már az árra sem lehet panasz.
Eszembe is jut a Jazz kapcsán egy vicc:
Amikor a rendőr kifogja az aranyhalat,kívánhat tőle 3-at.
- egy olyan söröskorsót kérek,amiből sosem fogy ki a sör - mondja a rendőr
Valóban ott a korsó sör.Issza issza a rendőr,de nem fogy ki,Ekkor elkezdi kiönteni a földre,de csak nem akar elfogyni a sör a korsóból.Már térdig gázol a sörben,mire megszólal a rendőr: - né má,ez naggyon jó.Kérek még két ilyet!
Na hát így vagyok én a Jazz-zel: Kérek még két ilyet!
Hibalista
- hibátlan
Ide hordtam szervizbe
Honda Éles
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 49400 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | wagon r+ | Következő autója? | - |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.7/10) |
