Értékelés + terepezési útmutató
Szöveges ítélet
Az első élmény az volt, hogy az autó nagyon csendes, elöl tágas és a futóműve elképesztően feszes. A motorban kettős lélek lakik. Normál fordulat körül egy kicsit halvány (viszont abszolút nem hallani). 5000 körül megváltoznak a dolgok, megszólal egy kis sípolás a blokkból és az autó döbbenetesen kezd húzni. A következő sípolás és túlerő 6000-nél van. Erős idegzetűeknek érdemes kipróbálni. Van a motornak még egy jó tulajdonsága, ami a terepen - bár a kocsi alapvetően persze nem erre való - szenzációs (erről később). Az utazás nagyon jó benne az első tágasság és a csend miatt. Az eddigi autóim közül (volt egypár új is), ebben a legkevésbé stresszes az autózás.
Szóval a terep. Ehhez értek egy kissé, mivel 10 éve folyamatosan dagasztom a sarat (jórészt Nivával). Rengeteg a félreértés ebben a témában. Kétféle terepezés létezik. Az egyik, amikor meghatározott földúton jársz oda-vissza rendszeresen. A másik, amikor elindulsz az erdei csapáson és majd valahol kikötsz a világ végén (ilyen a vadászás). Az utóbbihoz akinek van egy csepp esze csak valami roncsot használ (a legjobb - bárki bármit mond - a Niva, vagy az UAZ). Nekem azonban pl. egyazon földúton kell közlekednem nap mint nap. Erre elég egy megemelt autó, a lényeg, hogy legyen hajtás a hátsó tengelyen is, és hogy a kocsi könnyű legyen. A terepezésben a legfontosabb dolog a gumi kiválasztása. Egy jó terepgumival (a legújabbak az aszfalton is csendesek) kb. 5 cm sármélységig a HRV (vagy bármely hasonló tulajdonságú SUV) éppen úgy boldogul, mint a Niva. A Niva diffizárját csak akkor volt érdemes bekapcsolni, amikor nagyon nagy volt a baj, és olyankor legtöbbször már az sem segített (mégegyszer: 10 éve Nivázok minden nap). A Niva 5 cm-es sárnál mélyebb anyagban tud többet, mert alul magasabb és óriási a rugóútja (a kerekek nagyon el tudnak távolodni a kasznitól, jól követik a mélyedéseket). Hóban viszont a Niva terepgumi engedi lesüllyedni az autót, a gyenge motorerő miatt pedig nehéz tartani a lendületet - és ez nagy baj. A Niva tehát a nagy sarak királya - ami viszont nincs a mindig használt földúton (rendben lehet tartani). A HRV-ben az a döbbenetesen jó, hogy az 1. fokozat kivételével alul (alsó fordulatoknál) van nyomaték, gyönyörűen húz. Terepen a leggyakrabban a 2.-3. fokozatot használjuk. A Niva motorja sajnos gyenge (ezért kell rá a felező, ami a HRV-ről épp ezért nem igazán hiányzik), ráadásul alul nem húz, ezért könnyebben is akad el. Tehát az egyetlen, amiben terepen biztosan a HRV a jobb, a hó. Hóban alacsony fordulaton kell nagy erő és lehetőleg széles gumi. Gumit lehetne cserélni a Niván, de a motorerő hiányzik.
A HRV-t nem terepre gyártották, de a hasmagasság, a kapcsolódó 4WD és az alul jól húzó motor miatt normál földúton télen-nyáron jól használható.
Annyit még hozzátennék (mert a legtöbbször ezzel van a baj), hogy a terepezéshez rutin kell. Érteni kell hozzá, ésszel kell irányítani az autót, nagyon kell érezni a futóművet, a gumik tapadását, a legkisebb oldalcsúszást, az aktuális anyagban rendelkezésre álló lendületet, a legjobb nyomvonalat 20-50 m-re előre kell látni stb. (pl. a közhittel ellentétben sárban van szükség a legfinomabb manőverekre, aki nekiáll "vadulni" az ottmarad).
A HRV eredetileg nagyvárosi divatautónak indult (a célközönség úgy tudom az angol fiatal-középosztály volt). A kocsi pechje, hogy elmegy a sárban is...
Hibalista
- Eddig semmi. Eddig...
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
