A korát megelőző városi szaladgálósról őszintén
Szöveges ítélet
Tekintettel arra, hogy a hőn szeretett Seat Cordoba Vario-mat totalkárosra törte egy Cafe Racer a saját 645-ös BMW-jével a Váci úton, szükség mutatkozott egy hasonlóan sokrétű és praktikus de hangsúlyozottan városi autóra. Mivel a családunk elválaszthatatlan része a két kutyánk, csak kombi vagy „terepjáró” jöhetett szóba. Sok tippem volt, hogy milyen legyen a következő városi szaladgáló autó amivel hétvégén még a várostól 45 km-re lévő nyaralónkba is gyötrelem nélkül sok cuccal kijutunk, de ezek egyike sem tűnt jó választásnak: Audi A2: tényleg kicsi és a kutyáknak tenyérnyi hely a csomagtartóban, Toyota Yaris Verso: bődületesen nagy autó, de szűkös csomagtér a blökiknek. A RAV-4 drága és nincs kis 1,6-os motorral. A Pajero Pinin nekem nem tetszik és szintén csak 2000-es motorral gyártják. A Terrios pedig szóba sem jöhetett rútsága miatt.
A legjobb választásnak az 5 ajtós Honda HR-V tűnt. Ellátogattam a Honda Éles-be Budapesten, hogy megkérdezzem, hogy mi a tapasztalat ezzel a modellel. Bár akkor jártam ott először, készségesen kihívtak egy szerelőt a műhelyből, hogy megossza velem tapasztalatát. Elmondta, hogy elnyűhetetlen az autó, egy igazi Honda és a Pesti utakra egyenesen célszerszámnak minősül. Az egyetlen gyenge pontja a CVT automata váltó amely - nem mindig ugyan - de van, hogy meghibásodik. Akkor nagy a baj, mert még a legfelkészültebb magyar automata váltó javító cég sem tud rajta segíteni, ezért új váltót kell venni amelynek az ára kb. 1.000.000.- Ft és nem kapható bontóban. A Honda gyár tud a konstrukciós hibáról ezért 10 éves garanciát ad a váltóra. A Honda Éles -nek ügyfél tájékoztatásból és hozzáállásból 10-es jár. Ezzel megalapozták a bizalmat irántuk.
Ezek után Svájcban vettünk 2007 elején egy 2001-es évjáratú 39.000 km-t futott, makulátlan állapotú 5 ajtós, 4x4-es, 1.6-os automata váltós, vezetett szervizkönyves HR-V –t egy svájci Honda márkakereskedőtől. Az autó felszereltsége röviden: fekete metálfény, bőrülések, klíma, elektromos ablakok, motorosan behajló és fűtött visszapillantótükrök, alufelni, téligumi, stb. mindezt 15.000.- CHF-ér (kb. 10.000.- Euro). Szerintem verhetetlen ár egy keveset futott pofás 4x4-es autóért.
Az autó belül mind az elöl, mind a hátul ülőknek kényelmes. A csomagtér nem nagy, de már megfelelő méretű kutyaszállításra. A műanyagok jó minőségűek, de ahogy mondani szokás: kopogósak. A műszerfal kéksége először nagyon zavart, rondának tartottam, most már megbékéltem vele. Azzal vígasztalom magam, hogy a Maserati Quattroporte valamint a sportos Volvók és Audik műszerfala is kék. Azokban sem tetszik egyébként, de idővel megszokható.
A HR-V rugózása feszes, de nem pattog. Összeszerelési minősége kifogástalan, nincs zörgés,nyiszogás. A magas üléspozíció könnyű beszállást és jó kilátást biztosít. Az autó kívülről nagynak tűnik, de kifejezetten rövid a kaszni, ezért városban könnyű vele parkolni. Az úthibákat könnyen veszi, a karosszéria merev, nem csavarodik. A bőrülések kényelmesek és sokkal drágább autó benyomását keltik. A gombok, kapcsolók, fűtés és klíma mind-mind japánosan precízek és kiválóan funkcionálnak.
A CVT váltó maga a csoda. Imádom! Gázadásra az autó folyamatosan gyorsul. Nincs váltás csak gyorsulás. Aki már vezetett robogót az ismeri ezt az érzést: a motor felpörög és idővel a sebesség utoléri a fordulatszámot. A legjobb játék, hogy a motor csúcsnyomatéka 3500 fordulat/perc körül van, ezrét az ember odáig felpörgeti a motort és az a legnagyobb nyomaték leadásával gyorsul. A HR-V teljesítménye sokkal többnek tűnik mint amennyit az 1.6-os 101 lóerős motor lehetővé tenne. Padlógáznál az autó késlekedés nélkül kilő a piros lámpánál és csak gyorsul, gyorsul és gyorsul a folyamatos maximális nyomaték mellett, ameddig az azonos teljesítményű „vetélytársak” időközben izzadva felpörgetnek és váltanak, felpörgetnek és váltanak és még így is lemaradnak. Van még egy előnye a CVT automatának: veszélyes előzésnél amikor padlógázt kell hirtelen nyomni, akkor ez az automata rögtön gyorsulni kezd, nem úgy mint a váltogatós automaták amelyek ilyenkor örökkévalóságnak tűnő másodpercekig elgondolkoznak, tétováznak majd visszaváltanak kettőt és akkor gyújtják be a rakétákat (de lehet, hogy akkor már későn).
Az autó úttartása jó, a csak szükség esetén bekapcsoló összkerék meghajtás télen biztonságot nyújt, nyáron pedig takarékos. A kaszni csak picit szélérzékeny. A motor teljesítménye kielégítő. Városi forgalomban a fentiekben írott váltást nélkülöző egyenletes nyomatékgörbe miatt szinte utolérhetetlen, de autópályán a 101 LE elég kevés. A 130-at gond nélkül tartja még dombnak felfelé utasokkal és csomagokkal megpakolva, ekkor 4000/min-ot pörög, de tovább pörgetni és 150 km/h órára vagy afölé kényszeríteni kegyetlenség. Nem hiszem, hogy ártana neki, de szerintem az utazó sebesség 130-140 km/h körül kell, hogy legyen.
A fogyasztás 10 liter városban és 8,5-9 liter autópályán. Szerintem ez elfogadható különös tekintettel a rossz légellenállási mutatóra. Terepezni nem vittem, nem is nagyon alkalmas rá. Városi terepezésre termett: padkára föl, padkáról le, Demszky kátyúkon át. Ez az ő terepe.
Váltó meghibásodás:
Svájc felé pont félúton megjelent a motor diagnosztika jelzés. A motor kezdett erőtlen lenni és végül pár kilométer után, amikor megálltam egy parkolóban észrevettem, hogy füstöl a motor. Hagytam lehűlni, de egy már nem tudtam újra indulni, mert a motor szabadon futott, csak felpörgött, de az autó már nem mozdult. Végül az osztrák autómentő elszállította az autót Svájcba. Én kaptam egy csereautót és folytattam az utam. Lázas keresésbe kezdtem az interneten a 10 éves váltó garancia után és kiderült, hogy valójában nincs 10 éves garancia, hanem 3 éves garancia volt, amelyet kiterjesztettek összesen 7 évre. Az internet tele van levelekkel, hozzászólásokkal, hogy 10 éves garanciát ad a Honda, de konkrét bizonyíték vagy hivatkozás nincs! Sokaknak megjavították az autót díjmentesen 10 éven belül, de garanciáról szóló dokumentum, bizonyíték ismétlem: nincs. A Honda Éles munkatársa igyekezett segíteni és még egy belső, szervizeknek szóló Honda utasítás számot is küldött, amely a garancia kiterjesztéséről szólt, de ez a levél 7 éves garanciáról szólt és nem 10 évesről. Az én autóm 2-3 hónappal éppen elmúlt 7 éves akkor. A svájci Honda garázs hozzáfogott a javításhoz, mert azt mondtam, hogy mindenképpen meg akarom javíttatni attól függetlenül, hogy garanciális lesz-e a javítás.
Három lehetőség volt:
legrosszabb verzió: váltócsere: kb. 1.500.000.- Ft,
közepesen jó megoldás: javítható: kb. 500.000.- Ft,
legjobb megoldás: garanciális javítás.
Szerintem azért volt szerencsém mert márkakereskedőtől vettem az autót szervizkönyvvel. Svájcban még nem szokás visszatekerni a kilométer órát és nagy valószínűség szerint a márkakereskedő arra hivatkozott az anyacégnél, hogy egy Honda nem engedheti meg magának, hogy egy 7 éves, de 48.000 km-t futott autónál ilyen költséges hiba jelentkezzen. Végül is 6 hetet kellett várni a javításra, mert Svájcban állítólag 2 olyan célszerszám van amellyel ezt a hibát orvosolni tudják. A végszámla 75.- CHF volt ami kb. 12.000.- HUF és ami a váltóolaj árát jelenti. A Honda átvállalta a teljes javítási költséget a biztosító meg kifizette a csereautó bérleti díját. Számomra a legjobb az, hogy a javított váltóra immáron további 2 év garanciát adtak, amely már nem kérdőjelezhető meg senki által. Állítólag valamilyen fém lapkák törnek el és ezeket kell cserélni a váltón belül.
Az autót azóta boldogan használom és nagyon szeretem. A következő városi autóm is HR-V lesz minden bizonnyal. A váltó meghibásodási problémáját bennem kioltja a fokozatmentes CVT váltó szeretete, úgyhogy nem tudom, hogy automata vagy kézi váltóst választanék-e a jövőben. Lehet, hogy a + 25 lóerő valamint a VTEC motor miatt mégis a kézi váltós lenne.
Tekintettel arra, hogy a feleségem is szereti vezetni és kifejezetten könnyen kezelhetőnek tartja, női vezetőknek is bátran ajánlom.
Régi autó – új trend
Úgy tűnik, hogy lejárt a behemót terepjárók ideje. Nyugaton a nagy batárok már nem kelendőek és divatjukat múlták. A nagyvárosokban, az utcán parkoló nagy terepjárókat a militáns környezetvédők összekarcolják, megrongálják vagy lefújják festékkel. Az autógyártók is kezdenek a város terepjárók felé fordulni. A HR-V opponensei még csak mostanság jelennek meg a piacon: VW Tiguan, Mercedes GLK, Volvo XC 60, stb. Ezek már tudásukban, de árukban is jelentősen meghaladják a HR-V -t, de a HR-V -nek pont az a varázsa, hogy a fenti autók árának negyedéért lehet 4x4-es praktikus és megbízható autóhoz jutni mindamellett, hogy szerény véleményem szerint a HR-V formája még mindig időtálló. Elég ha csak a tetőn található légterelővel egybeépített féklámpa LED koronát említem vagy a C oszlopon végigfutó hátsó lámpákat.
Aki most készül ilyen autót venni, vegyen bátran. Sajátmaga is meg fog lepődni, hogy mennyire megfogja szeretni rövid időn belül.
Hibalista
- automata váltó - garanciális javítás egy 7 éves és 3 hónapos autónál ! Példamutató eljárás !!!
Ide hordtam szervizbe
Honda Éles
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Honda Frieden - Stefa, Svájc
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 39000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 37000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Cordoba Vario 1.4 SXE | Következő autója? | Honda HR-V |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
