NEKÜNK BEJÖTT
Szöveges ítélet
Körülbelül két éve vártam a pillanatot, hogy mikor tudok átülni egy FR-V-be. Új autó vásárlását terveztem, de végül a válságnak köszönhetően, a listaárhoz képest 1,7 millióval olcsóbban tudtam venni egy másfél éves autót, 6.700 kilométerrel, márkaképviselettől.
I. RÉSZ - NYÁR
Fél év alatt (2008. május-október) 15.000 kilométert tettem a kocsiba, a tapasztalatom a következő:
A megjelenése kiváló. Kívül-belül egyedi. Már két éves, kifutó modell, de még mindig sokan meg-, illetve utánanéznek. S nemcsak itthon, de a jobb autókhoz szokott nyugaton is. Ugyanakkor, engem személyesen örömmel tölt el az a tudat, hogy nem egy német, itthon presztízsmárkájúnak számító, tucatautóban ülök. A méretei különlegesnek hatnak, pedig szinte centire megegyeznek a Scenic-ével.
Szépséghibája, hogy a fényezése roppant érzékeny, sérülékeny. Madárürülék, útra hajló ágak és kőfelverődés nagyon könnyen nyomot hagynak rajta. Ez aggaszt a legjobban.
A belső elrendezése nagyon praktikus. Bőséges a hely mindenhol. A vásárlásnál fontos szempont volt, hogy a három fiam kényelmesen elférjen hátul. Ez maximálisan megvalósul. A lábtér hátul bőséges, beszálláskor a hátsó ülések előtti folyosón sétálni lehet. Az első sorban is kényelmesen lehet utazni. Nemcsak a szélső, hanem a középső ülésen is. Általában 5 cm-rel hátrébb van tolva mindkét sorban a középső ülés, így garantáltan elegendő mind a láb-, mind a válltér középen. Ha nem lenne, van további lehetőség a tologatásra. Sokat utazunk 6 fővel is, nekünk teljesen bejött. Pont erre gondoltunk. Kacatnak és flakonoknak is van hely. Az ülések kényelmesek. Ha a középső ülést lehajtom elől, akkor onnan tudják nézni a hátul ülők a hordozható DVD-lejátszót, vagy föltehetik rá a lábukat, s kényelmesebben ülhetnek, mint otthon a fotelben. A nyáron többször is utaztunk 15-20 órákat, nyugalomban. Ha nem ilyen kényelmes az autó, akkor ez nem lett volna lehetséges.
Szépséghiba, hogy a vezetőülés hátratolhatósága erősen korlátozott. Én a 180 centimmel még kényelmesen vezetek, de frusztrál az érzés, hogy nem tudom hátrébb tolni az ülésemet. Ez az oka annak, hogy nem tartom maximálisan kényelmesnek az autót. A másik problémám a nagyon kellemes tapintású és bőségesen felhasznált plüss kárpittal van. Szép meg elegáns, de nyeli a port. Nehéz takarítani. Egyelőre jó állapotban van, de aggódom, ilyen marad-e pár év múlva is.
A csomagtartója jól pakolható, ha lemondunk a hűtőtáskáról, a rekesz vizekről, meg sokak nyaralását kísérő egyéb fölösleges holmikról, akkor minden elfér benne. Mi tíz napot kempingeztünk tengerparton, s minden elfért benne anélkül, hogy egy könnyű pléden kívül bármit a kalaptartóra tettünk volna. Több éjszakát töltöttem benne másodmagammal, a teljesen síkba hajható hátsó soron és a csomagtartóban ágyaztunk meg, teljes volt a kényelem.
A tény, hogy a szélső utasok pár centit az ajtóra vannak ültetve, egy átlagos testalkatú embert nem zavarnak. Ennek viszont velejárója, hogy a bal első oszlop kicsit jobban takar: körforgalomban, szerpentines úton, kereszteződésben jobban oda kell figyelni.
Hátra-oldalra kilátni, főleg ha 6 személy utazik az autóban, szinte lehetetlen. Jól jöhet a tolatóradar, illetve a segítség.
Az audio-rendszer jó, habár a rádió kezelése kissé túlbonyolított, illetve a használati utasításban értelmetlenül magyarázott. Több tesztben lehet olvasni, hogy néhány szélső gombért ki kell nyúlni. Nekem kimondottan tetszik a vízszintes terjeszkedés a műszerfalon, mindent elérek. S mivel a sebességváltó a rádió előtt van, sokszor egyszerűbb közvetlenül kezelnem a rádiót, mint a kormányon található távirányítót használni.
Az árhoz képest meglehetősen sok a biztonsági és kényelmi felszerelés: ABS, kitörésgátló, menetstabilizátor, 6 légzsák, ködlámpa, tempomat. Utóbbi nagyon jól használható, akárcsak az automata klíma, aminek használata a fogyasztáson alig érezhető. Szépséghibája, hogy a ventilátor ki-bekapcsolása alapjáraton túlzottan érzékelhető. Ennek persze lehet oka maga a halk motorműködés is.
Felfüggesztés, menettulajdonság tökéletes.
A motor úgyszintén. Dinamikusan húz, de túlzás lenne azt mondani, hogy sportosan. Mindenesetre 6 utassal, teljesen megpakolva, nyári melegben, légkondival, autópályán és hegynek felfele, teljes határozottsággal és lendülettel vitte többször is az autót.
A motorhang nem zavaró, 90-nél hatodikba kapcsolok, 130-nál 3500 alatt pörög. A szélzaj viszont hallható: leginkább az egyébként kiválóan funkcionáló visszapillantók csapnak zajt.
A fogyasztás megfelel a gyári értékeknek. Városban 8-12 liter (leggyakrabban 9-10) távolságtól, forgalomtól, terheltségtől, hőmérséklettől függően. Országúton, 90-100-as tempónál 6,5l, autópályán, 110-120-nál 7 körül, 130-as sebességnél 8 literes fogyasztás hosszú távon, persze sportosabb stílusnál, forgalmasabb úton lehet több is. Nyári nyaralásaink során (7-8.000 km, főleg autópálya és hegyes szerpentinek, légkondival, teli pakolva, 5-6 fővel) 7,2-7,6 liter volt. Az itthoni vegyes fogyasztásom 7,5-8 liter. A fedélzeti számítógép kb. 5%-kal kevesebb fogyasztást jelez a valósnál.
Biztosítási díj: A Hungáriánál Casco (100.000-es önrésszel) és kötelező havonta valamivel több mint 14.000 Ft.
Szerviz: A Honda Csernákhoz vittem, Kecskemétre. Készségesek, korrektek és drágák. Olaj- valamint szűrőcserék (olaj-, pollen-, levegő-) külső-, belső mosás, menetpróba: 65.000 Ft. A műhelyben nem lehetett tartózkodni, a váróteremből ugyanakkor, üvegajtón át lehetett figyelni a műveleteket. Bizalmatlanságra ad okot, hogy a kicserélt alkatrészeket nem ajánlották fel elvitelre. Viszont megtudtam tőlük, hogy az óra miért bolondul meg néha: ki kell iktatni azt a funkcióját, hogy a rádióadások jele alapján mutassa az időt. Ez a hangerő- és csatornakereső gombok nyomogatásával lehetséges. A rádió több funkciójának értelmezésében viszont már nem tudtak segíteni.
Meghibásodás idáig nem volt, de még egy kisebb márkánál is nehezményezném, ha 20.000 kilométer alatt lenne.
Összegezve: ideális választás volt az FR-V. Öröm ránézni, vezetni és utazni benne, akár hátul is. Ha nem lenne olyan kényes, ebből kifolyólag nem kéne úgy rá vigyázni kívül-belül, mint egy hímes tojásra, tökéletes autónak nevezném.
S még egy megjegyzés a többi „népitélet-véleményhez”: az FR-V-ről vagy 8-10 pontos véleményeket lehet olvasni, vagy 1-5 pontosokat. Közepes ítéletek nincsenek. Kétségtelen, hogy az optimisták valamelyest elfogultak lehetnek az autójuk iránt, de én inkább azt a 3-4 véleményt szeretném minősíteni, amelyek szerintem méltatlanul lehúzzák a Hondát. Ezek közös jellemzője, hogy egyikőjük sem tünteti fel, hogy melyik szervizbe vitték az autót, többségüknek hasonlóan trágár a stílusa, hasonló vagy teljesen azonos nyelvi fordulatokat, illetve problémás ékezetű karaktereket használnak, s ami a legfeltűnőbb, hogy mindegyik a Multiplát magasztalja az FR-V-vel szemben. Nem vonom kétségbe, hogy az is jó autó (miért ne lenne?), de nem hiszem, hogy az FR-V-sek többségénél a vásárlás előtt dilemmaként merül fel a „Hondát vagy Fiatot?” kérdés.
II. RÉSZ - TÉL
10.000 kilométert futott a télen. A tapasztalatom:
- továbbra is megbízható, kényelmes
- a három gyerek téli kabátokban is jól elfér hátul
- a bőkezűen szabott, plüss jellegű kárpit az ajtón meleg hatást kelt
- a fűtése jó, az ablakfűtés egy pillanat alatt leszívja a párát
- fogyasztás kb. fél literrel több, mint nyáron: 8-8,5
- az előre döntött hátsó üléseken rengeteg mindent szállítottam, praktikus
- hiba, hogy az anyósülést nem lehet előre dönteni
- a rádió használata túl bonyolult
- nagy sebesség fölött jelentős a szélzaj, ellenszélben érezhetően megnő a fogyasztás
- három évesen is megcsodálják
- a hosszanti irányú úthibák könnyen elsodorják
Jó választás volt, igazi családi autó.
Hibalista
- a hátsó övek olykor beakadnak - még nem voltam vele szervizben.
Ide hordtam szervizbe
Honda Csernák, Kecskemét
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 6000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Thalia | Következő autója? | nem kívánom eladni |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
