Misfire
Szöveges ítélet
Elsődlegesen 8-10 év körüli benzines kompakt egyterűt kerestem 1,4 millió körül. Aztán a CR-V-t megláttam a használtautón 1,4M-ért, így az ára is elég jó volt, mindig is tetszett ez a széria, gondoltam megnézem közelebbről, mert már untam a C-Maxok és Mazda Premacyk hirdetéseit nézni. A kocsi egy tipikus murvás pesti kereskedésben állt, szemmel láthatóan ritkán beindítva. Hosszú állás után is egész normálisan indult, jó állapotúnak tűnt elsőre, a futott km se tűnt annyira hihetetlennek (szerintem 200e körül lehet) az irányárából 200 ezret azonnal engedtek is, így mondtam, hogy mennék vele egy próbautat és elmentem pénzért, hogy ha tetszik majd, vihessem is. Mire 20 perc múlva visszaértem, annak ellenére, hogy egy fagyos decemberi csütörtök délelőttöt írtunk, hirtelen előkerült egy másik vevő is azzal, hogy egy hete már átvizsgáltatta a kocsit, és ő is épp ma jutott arra az elhatározásra, hogy megveszi azt, de a teljes összeg persze még nem volt nála. Mivel nálam akkor már ott volt a teljes vételár KP-ban, egy rövid próbaút után nekem adták oda. Akkor úgy éreztem, milyen mázlista vagyok, de azóta gondolkodtam a dolgon, és szerintem a kereskedő hívta oda egy haverját, hogy így ne legyen időm a kocsit alaposabban átnézni, és hogy ne kekeckedhessek az esetlegesen talált hibákkal kapcsolatban. De legalább (ál)licitet nem rendeztek, így annyira nem voltam azért elégedetlen.
A kocsit átíratták nekem, így 2 nap múlva hoztam el 135 ezerrel az órájában. A kereskedés kapujától számított 100 méter múlva felvillant és úgy is maradt a check engine lámpa... Emellett parkoláskor feltűnt, hogy teljesen kitekert kormánynál erős kattogást lehet hallani. Sokszor visszagondoltam a próbaútra, de ott bezzeg egyik hibajelenség sem volt látható/hallható. A kocsit egyébként 3 évesen hozták Németországból. Gondolkodtam, hogy ez miért érte meg annak idején annak, aki behozta, tekintettel arra, hogy egy ilyen CR-V a mobile.de-n jelenleg, "öreg roncs" korban is annyiba, ha nem többe kerül, mint itthon, hát még fiatalon, így éles eszemmel rájöttem, hogy biztos törött volt, azért érte meg anno úgy behozni. Rá is hibáztam, alaposabb átnézés után láttam, hogy a jobb hátuljánál a hátsó ajtó kinyitása után kissé át volt rozsdásodva egy helyen, és az első lökhárítónál, sőt a pótkereket fedő műanyagon is gyanúsan repedt pár helyen a festék közelről nézve. A rozsdát fémig lecsiszoltam az ajtók alján is, majd befestettem rozsdagátló festékkel, így nem annyira vészes, de majd rá kell nézni sajnos, azért egy egy centis rozsda luk nem játék. Én a diffikattogást ítéltem a nagyobb gondnak, ezért a check engine lámpával akkor még nem foglalkoztam azon kívül, hogy egyszer kiüttettem, és megtudtam, hogy gyújtáskimaradás mind a 4 hengerben a hiba oka.
A diffikattogást szerencsére a gyári olajjal történő csere megoldotta, bár kissé kételyeket ébresztett bennem az, hogy valóban megcsinálták-e a 120 ezres nagyszervízt, ahogy azt a kereskedő állította, de megnézettem a vezérműszíjat egy másik szerelőnél, és azt mondta, hogy egyáltalán nem tűnik öregnek, így egyelőre marad. Még a márkaszervízben mutatták, hogy a hátsó kipuffogó dob zörög, biztos rozsdás, végülis 11 éves volt akkor, így nem csoda, hogy csereérett. Emellett lefeszegették a kissé lógó katalizátor hővédő lemezt is, gondoltam majd pótolják bagóért, végülis két kis nyamvadt lemezkéről van szó. Emellett találtak még egy zörgő hátsó stabrudat is. Ekkor jött a szomorú felismerés, hogy a Honda gyári alkatrészek (előzetesen csekkoltam az utángyártott cuccok árát, és azzal nincs baj szerencsére) sajnos horror árban vannak, még a Toyotához szokott lelkemnek is. Megnézték a computerben, és csak a hátsó dob lett volna 80 bruttó, a hővédő lemez 30, a hátsó stabrúd meg 15 körül, természetesen a beépítés költsége még rájött volna erre. Nyeltem egy nagyot, elmentem inkább a Bárdihoz, megvettem az utángyártott stabrudat 5 ezerért, berakták egy ezresért, cseréltek olajat és a többi folyadékot és szűrőt is, így a kötelező dolgok cseréje legalább megoldódott.
Hővédő lemezt is próbáltam hasonló módon szerezni, de jött az újabb szomorú tapasztalat, hogy sem utángyártottban, sem bontottban nem lehet ilyet kapni sehol. Már mentem volna fájó szívvel a márkaszervízbe megvenni, de előtte elmentem a Kipuffogó Klinikához hátsó dobcserére, hogy legalább azt már ne tukmálhassák rám a márkaszervízben a hővédő lemez cseréjekor, illetve egy magán szerelőnél kicseréltettem a folyamatosan újra felvillanó check engine miatt a gyújtáselosztót a rotorral és a gyújtótrafót is, mondván tuti az lesz a hiba. Nem tűnt rossz ötletnek, mert a rotor és az elosztófedél nagyon kopott volt. A gyertyákat akkor még nem cseréltettem, mert a szerelőm szerint jónak tűntek. A Klinikások pedig kiderítették, hogy a hátsó dobban nem a rozsda zörög, hanem a gyújtáskimaradások miatt szétment katalizátor. Öröm volt az ürömben, hogy a katalizátor után-gyártva hővédő lemezzel volt bruttó 40 ezer, így azzal vigasztaltam magam, hogy a gyári hővédő lemez ára mellé plusz 10 ezerért kaptam egy új katalizátort is (ami gondolom Honda gyáriban lenne legalább 150ezer), még plusz 35 ezerért pedig egy új hátsó dobot, így abszolút elégedetten távoztam, hiszen a gyári hátsó dob áráért a kipufogó rendszer jó részét kicseréltettem.
De 2 nap múlva a dugóban állva egyszer csak újra felvillant a check engine lámpa. Dühömben vettem egy ODBII szkennert a Conradban, és onnantól kezdve 3-4 naponta kiütöttem a megjelenő kódot, ami mindig a szokásos P0300-0301-0302-0303-0304-es és a Honda specifikus P1399 volt. Utánakerestem a neten a hibakódoknak, és a rettegett misfire szónak és kiderült, hogy ez egy meglehetősen gyakorinak mondható hiba a Hondáknál ezzel a motorral, legalábbis angol nyelvű oldalakon. A legtöbb fórumon arra jutottak a hozzászólók, hogy ha minden ilyenkor felmerülő tipikus alkatrész már kicserélésre került, és még mindig előjön a hibakód, akkor a szelephézag állítás és az átégett kipufogó szelep cseréje segíthet. Én ezt még nem ejtettem meg, inkább kicseréltem a gyertyákat -rizikózva- Bosch márkájúakra, ami annyiban jó döntés volt, hogy már csak 8-10 naponta villan fel a rettegett lámpa, és akkor is csak a 3-as hengerre panaszkodva. A gyertyakábeleket is kicseréltem végül, de a netes tapasztalatok alapján az soha nem oldotta meg ezt a fajta hibát másoknál, természetesen nálam sem. Érdekességképpen összeírtam az összegeket, amit a hibák kijavítása miatt a kocsira költöttem, és szinte fillérre 200 ezerre jött ki, pont amennyit lealkudtam, így mondhatjuk, hogy még a pénzemnél vagyok, illetve mutatja azt is, hogy a kereskedő valószínűleg elég jól képben volt az autó állapotát illetően, és valószínűleg neki is volt OBDII szkennerje...
A kocsiról pro és kontra:
Pozitívumok:
- hosszában és széltében és magasságban is kellemesen szellős helykínálat, bár hátul lehetne azért 5 centivel szélesebb a pad. Maga a kocsi akkora, mint egy 3-as BMW, így szerencsére a külső mérete városban se túl nagy.
- A motorja kellemesen nyomatékos, 30-nál simán kapcsolható a hármas, 60-nál az ötös. Hiába Honda, engem kifejezetten a nyugodt krúzolásra csábít, valahogy nem esik jól üvegelni. Ez (és az, hogy a kocsi zömmel 2 (első) kereket hajtva megy) jó hatással van a fogyasztásra is, hiszen télen, 2-3 km-es utakkal is simán tartható vele a 12 liter körüli városi fogyasztás, de ha van benne hétvégi elővárosi autózás is, könnyedén 10 liter körüli átlaggal lehet járni vele. Országúton, 90-110 között autókázva 8 litert evett. Így szerintem az 1400 valahány kilójához, a 147 lóhoz képest kifejezetten takarékos a kocsi, nagyon elégedett vagyok vele.
-A megcsúszó első kerekek esetén bekapcsoló hátsókerékhajtás a hétköznapokban sokkal használhatóbb, mint ahogy az elsőre tűnne. Az 5 mm körüli profillal rendelkező téligumikkal is simán felvitt a viszonylag meredek behavazott földúton is, így hétköznapi helyzetekben abszolút megfelelő már ez a fajta low-cost négykerékhajtás is, de dagonyázni nyilván nem ezzel kell menni. Bár a youtube-on láttam pár videót, ahol igazi terepjáróként használták a típust, de azért ezt nem merném kipróbálni.
- Személyautósan jól irányítható, viszont a magas üléspozíció nagyon jó. A kasztni szerintem elég jól átlátható, és pár nap múlva a szűkebb helyekre történő parkolás sem nehéz vele. Futóműve inkább feszes, mint komfortos, de azért a vesekövet nem rázza le. A 205/70-es gumik azért biztos sokat segítenek ebben.
- Japán gyártású, az általános minősége szerintem nagyon jó, a belső tere nagyon megkímélt, az alját átnézve látszik, hogy a legtöbb alkatrésze még a gyári, pedig idén 12 éves lesz.
- A fűtése szuper, ez az első autóm, ahol a hátsó utasok télen a mínuszokban is tudnak arra panaszkodni, hogy lerohad róluk a ruha, tekerjem lejjebb a fűtést.
- Utángyártott alkatrészek lényegében átlagos árszinten mozognak, előtte volt Fiestám, 190-es Mercim, Almeram, Mazda Demiom, és a főbb utángyártott cuccok hasonló árban vannak, mint azokhoz voltak.
- Nagyon kellemes felszereltség. 4 elektromos ablak, klíma, ABS, elektromos tükrök, szervó benne van. A kvarcóra már megvételkor se volt jó, később 2 napra elkezdett működni, azóta se tudom, mi lehet a baja, de annyira nem zavar.
Negatívumok:
- a váltója szerintem kissé rövid áttételezésű, 120 fölött már valahogy nem esik jól vele menni, egy kímélő 6. fokozat jól jönne. A kapcsolás nem annyira akadálytalan, ahogy egy Hondától várnám, de azért szerencsére nem Peugeot szint.
- A csomagtartója nem túl nagy, lényegében egy Jazz méretével bír, bár plafonig pakolva azért bőven megfelelő.
- Hátul középen csak deréköv van.
- A gyújtáskimaradás nagyon bosszantó, főleg, hogy rengeteg esetben olyankor villan fel a lámpa, amikor épp bemelegedett a motor, állok a dugóban, és a fordulatszámmérő áll a normál értéken mint a cövek. Nehezen fér a fejembe, hogy ha kimarad a gyújtás egy vagy több hengerben, az alapjárat miért nem esik le, legalább arra a pillanatra. Már gondoltam arra is, hogy az érzékelő a rossz. Anno a 2005-ös Fiestámon hallhatóan leállt néha egy henger ha hideg volt, ilyenkor rázkódott, füstölt, mégse volt check engine lámpa felvillanás soha, ez meg látszólag tökéletes működésnél is csinálja.
- Nyilván a kora miatt is, de semmi respektje nincs az úton, egyedül a SUV-osok szoktak vele az átlagnál gyakrabban beengedni, ha pl. besorolnék valahova.
- A jobb oldalán, ahol sérült volt, sajnos az ajtók alján felületi rozsda van. Szerencsére a Hammerite fényes ezüst festékje nagyon hasonló színű, mint a gyári ezüstmetál rajta, így relatív jól el lehet tüntetni a rozsdafoltokat.
- Hátul dobfék van rajta. A kocsi egész jól lassít így is, de azért egy üresen majdnem másfél tonnás batáron ne legyen már dobfék.
- Egy gumiszett rá kb. 90-120 ezer körül van, ami nem annyira vészes, de mivel 2 teljes garnitúra gumi is szükséges az elkövetkező 1 évben hozzá, nem vagyok olyan boldog.
Folyt. köv.
----------------------------------------------------
Update 2013. nov. 30.
Sajnos az olajfogyasztás nem volt egyedi eset (2000 km alatt azért kellett bele fél liter), csipegeti az 5W30-as olajat folyamatosan. Igaz, az 1 év alatt megtett táv zömét rövid utakon, hideg motorral tette meg. Ilyenkor van dilemmában az ember, tekintettel arra, hogy szeretném még megtartani pár évig, hogy vegyek-e inkább valami olcsó, 12-13 éves kisautót a munkába járásra fél millió körül, vagy inkább töltsem ebbe az olajat, és reménykedjek, hogy nem gyilkolom annyira a motorját, hogy komolyan rá kelljen költeni a következő években. A kasztnijára viszont nem úszom meg a ráköltést, a jobb első ajtónál kinyitáskor látszik, hogy a belső lemez az élénél tiszta rozsda sajnos, igaz kívülről még szépnek tűnik ott is, de előbb utóbb a pár rozsdagócból baj lesz:(
UPDATE
A sors megoldotta a problémát azzal, hogy a kocsit, napra pontosan 1 évvel azután, hogy megvettem, egy decemberi éjjelen ellopták. A rendőr szerint alkatrésznek, ami azért vicces, mert egyik karosszéria eleme sem volt makulátlan, ette az olajat, égett (volna, ha lett volna benne izzó) a check engine lámpa, a kuplungja is eléggé a végét járta, így maximum szerintem a belseje, és a négy db. 1 hónapos téligumija volt az, amit megérte felhasználni belőle. Ennek ellenére nagyon sajnálom, szerethető autó volt. A nejem szeretne még SUV-ot magának, de az biztos, hogy az már nem CR-V lesz, mert annyira azért nem volt hibamentes autó, ráadásul a legtöbb ismerősömnek volt olyan sztorija, ami arról szólt, hogy ismerősétől épp Hondát loptak el Budán. Mindenképp érdemes rablásgátlót rakatni bele (enyémben is volt, de annyira zavart, hogy kiköttettem), és kalkulálni azzal, hogy azért egy ilyen 12-14 éves autóra, még ha japán is, kell azért költeni szépen. Én excelben írtam a költéseket, a kocsi - vételárral együtt - 1 év alatt épp 1,8 millióban volt nekem, igaz ebben benne volt 6 új gumi és négy plusz acélfelni ára is.
Hibalista
- - Hátsó diffi hibája miatt alászedett kormánynál kattogott elöl és hátul, és a teljesítmény is elment. Gyári folyadékkal javítva 20 ezerért, azóta lényegében jó a rendszer. - - - Check engine lámpa gyakran felgyullad. A hibakód olvasó minden alkalommal gyújtáshibát jelez. Emiatt kellett 4 gyertya csere (4ezer), új gyújtáskábelek (Tesla, 12 ezerért) Facet gyújtótrafó 10 ezer, Facet Elosztófedél 7 ezer, Facet rotor 3 ezer (szentségtörés bele ez a sok olasz alkatrész, de legalább olcsók:) - - Az olajcsere után 7ezer km-rel egyszercsak fel-felvillant az olajnyomás jelző lámpa kanyarokban és fékezésnél. (hol máshol, mint pont egy esküvőn a Nyírségben). Megnéztem az olajszintet, szörnyülködtem egyet, majd egy vett 5 literes kannából 3 liter ment bele. Fogalmam sincs hogy ehette meg az olajat, nem volt füstje semmi. Utántöltés után jött egy olajcsere, majd egy horvát út, minden gond nélkül. Remélem egyedi eset volt. - - -
Ide hordtam szervizbe
Honda Őrmező - a differenciálmű (vagy lamellás kuplung) olajat náluk cseréltettem. 20 perc alatt megvolt, a munkadíj nem is volt vészes, és utána még megmutogatták a kocsi cserélni való alkatrészeit. Kár, hogy vitt, utángyártott alkatrészt nem szerelnek be, mert látva az alkatrészek listaárát, nem nagyon szándékozom visszamenni hozzájuk, de ez nem a szervíz hibája.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Kipufogó Klinika - ők cserélték a katalizátort és a kipufogó dobot. Jó áron, gyorsan dolgoztak, úgy tűnik, hogy nagyon jó döntés volt hozzájuk menni.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 135000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Fiesta | Következő autója? | 323F |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
