Honda Civic 1.5 LSi – Mérgező béka
Szöveges ítélet
Honda Civic 1.5 LSi – Mérgező béka
Hol is kezdjem.
A ketté fékezett alvázú swift után muszáj volt másik autót keresni, és persze ezúttal is sikerült elkapkodni a vételt, mivel közel volt a kiszemelt Civic, autó pedig kellett, gyorsan, megint. Az első sokk akkor ért, amikor eredetvizsgán kiderült, hogy az autónak előttem pontosan 11 tulajdonosa volt. Ekkor már megkezdtem az aggódást, de úgy voltam vele, hogy sebaj, nem lehet rosszabb, mint a Swift volt.
De lehet.
Ha jól emlékszem, már a vásárlás másnapján egy normál gyorsításnál ijesztő reccsenést hallottam elölről. Motor leállít, félre áll, retteg, cigit gyújt. Az utolsó slukk után bölcsész képességeim határait feszegetve benéztem a motorháztető alá, semmi feltűnő hiba, indítsuk be. Semmi zaj. Jó, akkor nézzünk alá. Áhá. A kettétört jobbos féltengely gondtalanul forgott, olyan pályát rajzolva a levegőbe, mint amikor a vasárnapi húslevest kavargatja a nagyi. Trélerre fel, szerelőhöz el. A slussz poén az volt, hogy már legalább egyszer meg volt hegesztve (!) a féltengely, ami szépen el volt takarva a porvédő gumival(!!). Új féltengely 90 ezer környékén van, bontottan 15. Nem, nem az újat vettem meg.
Azt már vételkor is láttam, hogy a küszöbök helyén csak oxigén és némi erősen rozsdás fém maradvány van, de sebaj, van jó lakatos ismerős, én besétálok a Bárdiba/Unixba/Lángba, kisétálok 2 fém darabbal, gyors csere és máris lesz küszöb az autón. Mivel nem volt egyik alkatrészesnél sem, csak gyári Honda, darabja 60 ezerért, így inkább sarkon fordultam és kezdtem megbarátkozni a Frédi-Béni hajtás gondolatával.
Egy idő után az autó elkezdte azt produkálni, hogy esős-párás időben az istennek sem akart beindulni. A legmókásabb az volt, amikor ezt elfelejtettem és az autómosóból úgy kellett kitolni. Gyújtás elosztó fedél lebont, WD-40-el szét fúj, összerak, indulás. A legolcsóbb tétel talán ez volt, fedél, meg rotor kellett csak új, valami 10.000Ft alatt kijött az egész buli. Ha már a gyújtásnál tartunk, a gyújtáskapcsoló annyira ki volt kopva, hogy gond nélkül ki tudtam venni belőle a kulcsot menet közben, nem vette zokon az autó. Párszor hátra is adtam a kulcsot a mögöttem ülőknek menet közben, ennek a poénnak néha vegyes volt a fogadtatása.
Kérem szépen létezik olyan, hogy egy 20 éves, 11 lelkiismeretes tulajdonoson átment béka Civic nem fogyaszt olajt? Költői kérdés volt. Kizárólagos városi használat mellett havonta 1 liter volt az étvágya, szerencsésnek is gondolom magam, hogy autóval is átélhettem a kétütemű motorok és robogók élményét. Füstölni nem füstöl, szóval gondolom szépen beosztja magának és csak akkor kíván rá, amikor nem látom. Erősen zugivó az autó, pedig én esküszöm támogatnám a leszokásban, anonim kenőanyag fogyasztó körbe is beirattam volna.
Arról is sikerült megbizonyosodni, hogy a motorja már nincs ereje teljében, mondjuk máshogy is kiderülhetett volna. Egy parkolás alkalmával enyhe emelkedőn, sebességbe rakva álltam meg vele, mögöttem nagy forgalmú út. Kéziféket mindig húzok reflexből, most valamiért kimaradt. Visszaérve azzal fogadott a drága, hogy a segge már félig asáv közepén állt. Megpróbáltam megismételni a jelenséget, sajnos sikerült is: sebességbe téve lassan de biztosan, érezhetően, hengerenként átfordulva gurul szerencsétlen a gravitáció (értsd: lejtő) húzása felé. Szóval a kompresszió egész jelentős mértékben elköszönt a motorból.
Legutolsó közös kalandunk úgy zajlott, hogy reggel megérkeztem munkába, majd meló után beültem a kocsiba, indítás után pedig olyan hang jött a motortérből, hogy ajaj. Az akksi visszajelző meg pirosan igyekezte a tudtomra adni, hogy nincs töltés. Igen ám, de szervó sem volt, nem baj, úgyis rég voltam edzőterem közelében. Nagy nehezen eljutottam a szerelőmhöz, ahol szomorúan konstatáltuk, hogy a főtengely ékszíj tárcsa plusz az ék adta be az unalmast. Megjavítottuk, bontott alkatrésszel.
Ennek az autónak a terhét is egy lelkes hobbinepper vette le rólam, aki tisztában volt az autó állapotával. Nem tudom milyen módon, de lekérdezés alapján az autó a mai napig forgalomban van.
Mind ezek után már szerencsére volt módom egy még több szívással járó autót venni, ami egy BMW E46 328Ci lett. Azzal nyilván még több volt a szopás, de amíg az ember szívesen veszi torokra a bajor kolbászt és valahol messze-messze látszik a fény az alagút végén, addig van értelme csinálni. Lehet elfogult vagyok.
Hibalista
- -Küszöb szétrohadva - -Gyújtáselosztó vizesen, párás időben mindig csütörtököt mondott, autó nem indult - -Bal féltengely eltört - -Főtengely szíjtárcsa ék eltört, minden elszállt amit hajtott - -Kompresszió mentes motor
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | l |
Előző autója? | Swift 1.0 | Következő autója? | E46 328Ci |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.2/10) |
