Ha szeretsz vezetni
Szöveges ítélet
… a minap késő este egy Golf V GTi DSG-vel találkoztam a váci úton egy piros lámpánál. Egy helyes fiatal lány vezette, mellette ült egy pasi. Úgy estek be a piros végére mellém, látszott, hogy igen jókedvűen nagyon sietnek valahová. Gondoltam, miért ne, kíváncsi voltam, hogy mit megy egy ilyen csodamasina. Hát az elég hamar világossá vált, hogy a Golf GTi-be szerelt DSG zseniális szerkezet, bitang gyorsan dobálta a fokozatokat, visszafelé is. Ha jól vettem észre, automata üzemmódban használta a szerkezetet a hölgy, mindenesetre így sem hagytak sok esélyt, elpopsiztak, pedig én egyedül voltam a kocsiban. Mindezek ellenére pedig megintcsak imádtam a Hondát. Annyira egyszerű szerkezet egy ilyen felpuffasztott műanyag mai hotheccshez képest. Belül csúnya, mint az állat, kívül … háát. Csak tizenötös felni, egy darab kipufogóvég összesen, sehol egy led, hárombetűs cuccból is mindössze egy van. De lehengerlő a gondolat, hogy nekem ott elöl egy 1.6-os szívómotor található, és simán odaállhatok mókázni egy modern kétliteres, turbós, déesgés csoda mellé, persze ő a gyorsabb, de akkor is.
Nem vagyok már mai csirke, ritkán érzem már jól magam az ilyen piroslámpás versenyzéstől, kinőttem. De megálltam volna az út szélén, és keblemre ölelem ezt a kis japán vödröt, annyira szerettem ott akkor. Egyfolytában egy fehér köpenyes japó foszer lebegett a szemeim előtt, ahogy húsz éve, péntek éjjel bent éjszakázik a fejlesztőközpontban, és sírva telefonál haza Seikonak, a feleségének, hogy bent kell még maradnia, mert a szeleprugó előfeszítés nyolcezres fordulat fölötti karakterisztikája még mindig nem kifogástalan.
Négy hónapig kerestem autót, de nem ilyet akartam venni. Egy barátom javaslatára kezdtem nézegetni a Csivikeket, legföbb érv a tökéletes megbízhatóság volt, második a dinamika. Ugyan nem megyek sokat vele, hiszen sokszor van nálam céges paripa. Másrészt irodai patkány vagyok, van hogy monitor előtt rohadok egész nap. De alattam ne álljon meg autó az út szélén, azt iszonyatosan rühellem. Szóval megnéztem az első ilyet, és majdnem sokkot kaptam, annyira lehangolónak találtam belül. Nem volt japán kocsim előtte sosem. Viszont nem éreztem a külsőségeket túlzottan fontosnak, a szerkezeti és mechanikai érvek mindig is jobban lenyűgöztek. Ezekből pedig van néhány érdekesség ebben a kocsiban.
Ez a példány kétszer volt sérült biztosítós adatbázis szerint … látszott is, mert elég gányul volt hátul megfestve, de nem ez érdekelt, hanem ami alatta van. Nagyon összehajtva nem volt. A javítás minősége nem tízes, de megteszi. Sokat olvastam a típusról. Eszméletlen rajongótábor, jobban szeretik, mint az életüket. Kissé meg is ijedtem akkor, hogy nem is túl jó kocsi ez, csak ilyen fizetett hívők rakják vele tökig a fórumokat. Állítólag soha nem megy tönkre, ha vigyáznak az olaj mennyiségére és minőségére, a háromszázezer kilométer sem ritka bontatlan motorral. Keveset kajál, és V-tec váltás, és beszarsz.
A futómű kopogott. Namindegy. Kipróba … amint biztonságos lehetőség adódott, lenyeleztem kettesben, kb. kétezres fordulaton. Namondom, ez egyhatos a javából, kicsit csalódott is voltam. De tartottam a lábam a pedálon, ötezernél már kicsit kezdtem mosolyogni, ami pedig utána történt, az a mai napig nem világos, bele is forgattam a pirosba a mutatót, és hetekig beszédhibás voltam. Megvettem.
Hazahozás. Szépen simogatva. A papírjai tök rendben voltak, mivel természetesen csak rendesen vezetett szervizkönyves kocsi érdekelt az elejétől kezdve, aminek jó gazdája volt. Átnézettem alaposan. Minimális összeget kellett az első futóműre költenem. Aztán elkezdtem ráérezni a fanatikus fórumozók forszírozottan eltúlzottnak vélt marhaságaira. Nem turbó, nem sziszeg, nem prüszköl. Nem feszül meg minden porcikája, nem bújnak elő rakétahajtóművek, nem állít a ’sport’ feliratú gomb a futóművön, a gázreakción, meg a csomagtértálcán. Lágyan, könnyedén, lábujjhegyen adja elő. Egy gepárd légiességével. Eszméletlen. Versenyautós hang, és olyat nyúlik nyolcezerkettőig, hogy megtanulsz cifrán, japánul káromkodni. Pokoli komolyan kitalált szerkezet …
Félreértés ne essék, a vti nem egy űrrepülő, nem lehet vele M3-as béemvét alázni. Nem is hinném, hogy erre készült. De egy ’egyhatoshoz’ mérten talán tizenhathét éve különlegesség. A technikai fejlődés jellegzetes, szimpatikus kis szelete ez a moci.
Futómű. Sportos, könnyed, precíz. Nem kirívó eset, de egy nagyon rendesen kitalált sportos karakterű, igényes és kényelmes konstrukció. A külső/belső meglehetősen ízlés kérdése, a belső, mint említettem, szerintem szörnyű igénytelen és randa, az ülések szimplák, az ifa kormány kritikán aluli. Meg túl sokat kell tekergetni. Nem közvetlen. Ami szerintem a kocsi legnagyobb hibája is egyben. A külső amolyan hotheccses, vagy bejő valakinek, vagy nem, én például van, amikor kifejezetten esztétikusnak látom.
Ha valaki nem csak nyomatékból szeret autózni (mert az itt nagyjából nincs is), hanem a pörgésre, a versenyautós érzésre, a vérforraló hangra és a libabőrre esküszik, az kedvelni fogja a motor/váltó/hajtás fejezetet is. Én például ezt imádom.
Nem fogyaszt keveset. Akárki akármit is ír. Aki azt írja, hogy 7, az mi a péknek vett ilyet? … ha nagyrészt városban használod, dinamikusan, néha Vétec-et hallgatsz, nagyjából országút nélkül akkor 10 … Országúton, optimális utazóként, 140-150 környékén 8, klímázva 8.5. Fölötte sok, mert V-tec. A vége óra szerint 220 … a GPS szerint meg 210.
Ennek a kocsinak a lényege szerintem az, hogy nem szabad nagyon komolyan venni. Kedves autó, sportos kartakterrel, és szimpatikus egyéniséggel. Zsírosnyakú kopaszoknak nem ajánlott, de ők úgyis mást vesznek. Operabál elé sem való, és nem fér bele a száztagú cigányzenekar sem. Szerintem a Tank Dance Hall előtt sem lehet belőle igazán csajozni, bár ezt még sose próbáltam. Egy amg 680 kompresszor mekláren mellett is eléggé belesimul a tájba, nem igazán vetítős fajta. De ha szeretsz vezetni… ha tudod melyik az a kanyargós hegyesvölgyes fasoros útszakasz Pécs mellett, Orfű felé, aminek a neve nemtommér nem jut eszembe sose … ha amint melegszik az idő mindig leengeded az ablakot, és lehalkítod a zenét a hangja miatt … ha csak egy remek, vidám, megbízható, izgalmas autót szeretnél, ami nem a farokpótló, hanem egy mindennapi élményforrás inkább … akkor vegyéilyet. Szerintem bele lehet esni akkor is, ha nem fanatikus hondaszopó az ember. Az elején énis húztam a számat …
Ezután? Sajnos valami ócsó lesz, mer ingatlanprojekt van folyamatban. Aztán majd egyszer egy integra ugyanígy második autónak. Volt nálam egy hétig egy kölcsönben. Na az botrány. Ugyanez továbbhegyezve + ajándék LSD. Fini. … vagy inkább egy S2000.
( Tök jópofa ítéletek vannak. :D Most találtam egy egykettes fábiát, amit halálosan komolyan alázógépnek tituláltak, meg volt valahol egy 1.9tdi passat, ami kettőötvenet megy és kitolja a mazsolákkal teli világot a leállósávba. Ja és négy literből csinálja ugyanezt a csipsztuning óta. :D csodálatos )
Hibalista
- Futómú alkatrészek cseréjére volt szükség, apró javításra a kipufogón, meg ha jól emlékszem, volt egyszer termosztátcsere is.
- ... elég régóta semmi baja.
Ide hordtam szervizbe
Honda Csernák, Kecskemét
Korrekt, becsületes, baráti hangulatú kereskedés, megfelelő szakértelemmel, és országos szinten kivételes ügyfélkezeléssel. Nekem nagyon szimpatikusak.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Ritkán volt szerelőnél, aminek kifejezetten örülök, mert a nagyrészüket csak simán falhoz kéne állítani.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 105000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 24500 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Astra Gsi 16V | Következő autója? | valami fiát pinokio |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
