A hiper?rugró
Szöveges ítélet
2003 májusában végre beteljesülhetett egy sok éves álmom és vásárolhattam egy Honda Civic 1.8 VTi-t. Az id?közben eltelt 2 és fél év alatt 47.000 km-t tettem meg vele, így elég sok tapasztalat gy?lt össze a kocsival kapcsolatban. Bár nagyon imádom, így könnyen elfogult lehetek, mégis megpróbálok objektíven írni róla és a hibáit is megemlítem. Szerencsére nagyon kevés és -legalábbis az én szememben- csekély jelent?ség? negatív tulajdonsága van az autónak, amiért b?ségesen kárpótolnak az el?nyei. Hátránya pl. az, hogy utazás közben hangos. Ehhez nem is kell nagyon gyorsan menni, az utasok neurotranszmittereit (pl. gamma-amino-vajsav) akkusztikusan már 160-nál is fokozottan stimulálja, 200 fölött pedig kiabálni kell, hogy az ember értse a mellette ül?t. A leghangosabb talán a motorzaj, de szél- és gördülési zaj is van. Mondjuk 200-nál már kb. 6700-at pörög a motor, így érthet?, miért hangos. A jó gyorsulás érdekében nagyon rövid váltóáttételeket alkalmaztak a tervez?k. Leszabályzáskor egyesben 60, 2-esben 110, 3-asban 150, 4-esben 195 km/h a sebesség. A motor leszabályzási fordulata 8000 ford/perc, ez teljesítménymér? padon mért érték, ahol egyébként az autó 169,6 lóer?s (7450 ford/percnél) és 172 NM-es (6150 ford/ percnél) f?tengelyen mért teljesítményt és nyomatékot produkált, de az autó saját fordulatszámmér?je a leszabályzási fordulatnál már 8400-at mutat. A gyári teljesítmény és nyomatékadat egyébként 169 LE 7600-as fordulaton és 166 NM 6300-nál. Ha már itt tartunk, akkor leírom, hogy a kocsi gyorsulása utcai gumival, gyorsulásmér?vel mérve 7,77 sec 0-ról 100-ra, (gyári adat 8,3 sec) a végsebessége pedig pontosan a gyári érték, 223 km/h, GPS-szel mérve. (Lejt?n egyszer mentem vele 228 km/h-t GPS szerint.) A gyorsulásról grafikon mgtekinthet? a www.timeslip.hu oldalon „Honda Civic 1.8 vtec” név alatt. VTEC váltás fölött pörgetve a motort, az autó képes rá, hogy hamarabb ér Bp-r?l mondjuk Siófokra, mint ahogy elindul:)) (Ezt egyébként az ?szi óraátállításkor bárki kipróbálhatja.) Ilyenkor kivilágosodik és plazmaállapotúvá válik körülötte a leveg? és szembe jön saját magával:)) És a labilisabb idegzet? utasoknak felborul a citoplazmatikus fehérjeszintézisük egyensúlya:))
A változó szelepvezérlés egyébként nem csak a szelepnyitási id?t állítja, mint a legtöbb változó vezérlés?nek nevezett egyéb autón, hanem a szelepnyitás mértékét is, ráadásul ugyanezt nemcsak a szívószelepeknél, hanem a kipufogóknál is megteszi. (DOHC VTEC) Mindezt így együtt a Hondán kívül talán csak a BMW doppel VANOS rendszer? motorjai tudják, illetve a Toyota 1.8 TS motor. (Ha tudatlanságomból adódóan kimaradt volna valami a felsorolásból, akkor tájékoztatást kérek szépen arról, hogy mi, valamint kérek engedélyt kicsi ponttá zsugorodni:))
Tévhit, hogy a magas fordulatszám miatt a motor nem tartós. Ilyet általában azok állítanak, akiknek még nem volt Hondájuk. A Honda motorok legalább annyira tartósak, mint más autók motorja, ugyanis a magas fordulatszámok által okozott nagyobb igénybevételt nagyon magas szint? anyagmin?séggel és a más márkáknál megszokotthoz képest precízebb illesztésekkel kompenzálják. Hogy az anyagmin?séget csak egy apró példával illusztráljam, leírom, hogy a vezérm?szíj feszít? görg?jét leghamarabb a második szíjcserénél, tehát 200.000 km után kell cserélni. Ezt csak a gyakorlott Honda szerel?k és tulajdonosok tudják. Ha ezt egy európai autókhoz szokott szerel?nek mondom, akkor szellemileg nagyon fékezett habzásúnak néz, hogy ilyen hülyeséget mondok, hiszen az általános iskolások is tudják, hogy a szíjfeszít? görg?t minden szíjcserekor cserélni kell. (Azt már csak halkan merem megjegyezni, hogy Opelokon 60.000 km-enként nem csak vezérm?szíjat és feszít? görg?t, de még vízpumpát is szokás cserélni.) A motort tönkretenni csak hidegen pörgetéssel vagy rossz min?ség?, illetve elégtelen mennyiség? olajjal lehet. Ez utóbbinak a figyelése azért is fontos, mert bizonyos mérték? olajfogyasztás ezeknél a nagyfordulatú VTEC motoroknál teljesen normális, nem a motor kopottságára utal, már az autó új korától tapasztalható. Én ugyan használtan vettem az enyémet, de egy jó ismer?söm Civic Type R-je 0 km-es korától eszi az olajat. Az olajfogyás mértéke nagyon függ az olaj viszkozitásától, minél hígabb az olaj, annál több fogy. Én ennek ellenére 5W-50-es olajat használok, nem érdekel, hogy több fogy bel?le, mint a 10W-sb?l, nekem nagyon fontos, hogy a motor hidegindításkor fokozott védelemben részesüljön. Inkább gyakrabban töltök utána. Továbbá VTEC váltás fölötti fordulatszámon is megnövekszik a fogyás. Hozzáért?k szerint leginkább a szelepszárszimmeringeknél szivárog be az olaj az égéstérbe, akkora a szívóhatás. Ja, és olajcsere a gyári el?írás szerint 10e km-enként van, amit valószín?leg sokan megmosolyognak manapság, amikor már a 30e km-es olajcsere intervallum számít normálisnak. A nagy teljesítmény tehát nincs ingyen, de még mindig olcsó, mert a kocsi üzemanyag fogyasztása a hasonló teljesítmény? más márkájú benzines autókhoz képest igen kedvez?. Ekkora teljesítmény általában 2,5 literes V6-osokból szokott kijönni, azok viszont átlagosan 2-3 literrel többet fogyasztanak. Nekem kb. 10,5 L/100 km az átlagom. Ez sok rövid, tehát gyakori hidegindítással járó városi és országúti illetve autópályás utak átlaga, de városon kívül az átlagnál sokkal dinamikusabb stílusban. (Országút 130-140 km/h, sok el?zéssel, autópálya 160-170 km/h, ha nem sietek. Ha sietek, több, de ilyenkor a fogyasztás is drasztikusan megn?.) A minimumom egyszer 7,4 L/100 km volt országúton a forgalommal együtt hömpölyögve, de ezt soha többet nem sikerült még csak megközelíteni sem. A maximum pedig 16,8 liter, autópályán folyamatos 200-210-zel, állandóan nagyokat fékezve, mert mindig kijöttek elém. Egyébként tévhit, hogy ebben az autóban Integra motor van. Bár az lenne, mert az még er?sebb! A motorblokkon kívül minden más különbözik az Integrában, nem véletlen, hogy a Civic 21 lóer?vel gyengébb.
Külön imádom az autót a praktikussága miatt, hiszen ötajtós a karosszéria. Egyébként pontosan a menetteljesítmény és a praktikum együttes megléte miatt szerettem volna már régen ilyen autót. Soha nem értettem, hogy sokak szemében miért csak a 3 ajtós és a kupé karosszéria lehet sportos. Szerintem a sportosság els?sorban a teljesítményt?l függ, nem az ajtók számától. Pl. az Audi S4, S6, RS4, RS6 is sportos, pedig a legtöbb közülük kombi és nemsokára M5-ös BMW-b?l is lesz kombi. (Zárójelben jegyzem meg, hogy Civic 1.8 VTi-b?l is van kombi, csak itthon nagyon ritka.) A praktikussághoz tartozik, hogy a csomagtér tágasabb a kategória átlagánál, 380 liter. Az utastér is elég tágas, köszönhet?en a 2620 mm-es tengelytávnak, ez különösen az agyon istenített kategóriatárs Golf IV-nek a kategóriájában nevetségesen kicsi 2511 mm-es tengelytávjához viszonyítva t?nik soknak, de még a Golf V-nek is csak 2578 mm van, s?t a jóval nagyobb Saab 9000-esnek is csak 2600 mm. Én pl. a saját magamnak beállított vezet?ülés mögött elférek a hátsó ülésen, pedig 190 cm magas vagyok. A fejtér elöl mindenkinek elég, hátul pedig átlagos, nekem éppen elegend?. Az igazsághoz tartozik, hogy az 5 ajtós Civic hossszmérete 432 cm, ezzel pedig már félúton van az alsó közép és a fels? közép kategória között.
M?szakilag az autónak szerintem nincs gyenge pontja. A cserélt alkatrészek között nincs olyan, amelyik ne a szokásos fogyó alkatrész lenne vagy ne én tettem volna tönkre. Ez utóbbi konkrétan az egyik motortartó bak 3 db. eltört csavarját jelenti, amit a több tucat gyorsulási verseny küldött a másvilágra. De ezen nincs mit csodálkozni, amikor slick gumikkal 7000-es fordulatnál leugrok a kuplungról, akkor bizony hatalmas terhelés éri ütésszer?en a motor felfüggesztéseit és az er?átvitelt. Mindezek ellenére a kuplungot még nem kellett kicserélni, de most már szerintem nemsokára id?szer? lesz. Talán csak a kipufogót lehetett volna tartósabbra csinálni, mert 6 éves korában átrozsdásodott a hátsó dob, 7 évesen pedig a középs? is cserére szorult. De lehet, hogy ez a gyakori rövid városi utakon összegy?l? kondenzvíz miatt van. A fékek szerintem átlagosak. Közúti használatra megfelelnek, de a Hungaroringen 3 gyors kör után füstöl az els? fék és alig van fékhatás. (A kocsi önsúlya 1260 kg, tehát ekkora tömeggel kell megbírkóznia a fékeknek.) Pedig elöl egy az egyben a Legend, hátul pedig az Accord kombi fékjei vannak gyárilag, tehát er?sebbre vannak méretezve, mint a Civic 1.6 VTi-é.
A futóm? lehetne sokkal feszesebb egy ekkora teljesítmény? autóban. Nagy sebességgel vett egymás utáni ellentétes irányú kanyarokban a terhelésváltástól a kocsi hátulja lebeg, mint a forint az intervenciós sávban, pedig elöl-hátul van kanyarstabilizátor.
Ezt a típust kizárólag Angliában gyártották és ott érezhet?en többet adnak a komfortérzetre. Ez a futóm? hangolása mellett a bels? tér kiképzésén is látszik, hiszen az 1.6 VTi-vel ellentétben az 1.8 VTi-ben fa(utánzatú m?anyag) burkolat van a m?szerfalon és b?r-szövet huzatú üléseket szereltek bele gyárilag. A motor és a váltó viszont szerencsére japán. Visszatérve a futóm?höz, ha tehetném, olyan karakterisztikájú rugózást tennék az autó alá, mint a Ford Focus ST 170-é. Nekem az az etalon ebben a kategóriában. Még éppen nem az a vesek?kirázós fajta, de hihetetlenül stabil vele a kocsi, volt alkalmam kipróbálni.
Nem írtam még az egyik legfontosabb kedvencemr?l, a sebességváltóba beépített részben önzáró differenciálm?r?l, amit a Honda terminológiában LSD-nek hívnak (Limited Slip Differential) Ez maximum 20% fordulatszám különbséget enged meg a két hajtott kerék között és els? kerék hajtású autóhoz képest szokatlanul nagy vonóerót biztosít az autónak gyorsításkor. Gyorsulási versenyeken pl. minden más els? kerék hajtású típust lerajtol a kocsi, hóban pedig csak a négykerékhajtás tudja felülmúlni. Emiatt a váltókonstrukció miatt er?sen ajánlott a Honda MTF II. (MTF= Manual Transmission Fluid) váltóolaj, amit kifejezetten ehhez és az Integra váltóhoz fejlesztettek ki. Még a magyar nyelv? kezelési könyv is normál motorolajat ír el? a váltóba, de az nem az igazi.
A kocsi lényegesebb felszereltségei: 2 légzsák, 4 elektr. ablak, 2 elektr. tükör, szervókormány, fényszórómosó, önzáró diffi, b?r-szövet ülések, ABS, manuális klíma. Ez 1998-ban nagyon jó felszereltségnek számított a kategóriájában, manapság már inkább csak átlagos. Nincs pl. 6 légzsák, menetstabilizáló rendszer, xenonfényszóró, kulcs nélküli indítás, tolatóradar, tempomat. Továbbá defibrillátor, m?horizont, halradar, szélvéd?re vetíthet? kalóriatáblázat és menstruációs naptár és keszty?tartóból kihajtható szervórásegítéses pelenkázóasztal sincs benne:))
Én egy 6 sebességes váltónak és egy fedélzeti computernek nagyon tudnék örülni, de ezek sincsenek benne.
Hogy milyen autó lesz a következ?? Ezen már nagyon sokat gondolkodtam, hiszen rám is vonatkozik Marx örökérvény? megállapítása, miszerint a kielégített igények magasabb szinten újratermel?dnek. Ha csak az autó egyetlen tulajdonságára koncentrálnék, akkor tudom, hogy van ennél gyorsabb vagy tágasabb vagy takarékosabb vagy praktikusabb vagy szebb autó is, de ha továbbra is a rendszerelv? optimumra törekszem, akkor nem igazán tudok ennél megfelel?bb autót számomra. Talán majd egyszer egy Accord Type R-em lesz, de már akkor is le kellene mondanom az 5 ajtós karosszéria és az önzáró diffi el?nyeir?l.
Hibalista
- Cserélt alkatrészek a szokásos sz?r?kön, olajon, gyertyán, fékbetéteken, féktárcsákon, vezérm?szíjon izzókon, ablaktörl? lapáton, gumiabroncson kívül: futóm? alkatrészek a budapesti utak áldásos hatásának köszönhet?en, mint pl. stabilizátor ikergömbfejek, stabilizátor gumibakok, hátsó és középs? kipufogódob, 2 db. féltengely gumiharang, 3 db. motortartó bak csavar (csak csavar), akkumulátor
Ide hordtam szervizbe
Ismer?s Honda szerel? otthoni m?helye
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 77500 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 47000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Vectra "A" 2.0 GT | Következő autója? | Talán Accord Type R |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
