...kilóg a sorból
Szöveges ítélet
Általánosságban:
Motor (B16A2):
Soros, keresztben elhelyezett, 1595 cm3, 16 szelep, dupla vezértengely, VTEC szelepvezérlés (nem V-tech; ld. szelepfedél:), ami 5300-5500 környékén kapcsol - fordulat és terhelésfüggő, és érezhetően megnöveli a húzóerőt egészen tiltásig (kb. 8200 rpm.) A VTEC érdekessége a már leírtakon kívül, hogy elégséges üzemi hőmérséklet alatt nem kapcsol, így is óvva a magas fordulatú motort. Hidegen üvegelni amúgy is csak céges autókat szokás.
Óra szerint 230-as végsebességet, (közben szert tettem egy GPS-re, mely szerint kijelzett/tényleges: 60/55; 100/92; 160/152) és 8 másodperc alatti 100-as sprintet biztosít, amely paramétereket csak a jóval nagyobb lökettérfogatú autók tudják realizálni. Azért hátba rúgástól, etc… nem kell tartani, ez erős túlzás, de kicsinek mondható lökettérfogatát meghazudtolóan, elég kellemesen gyorsítja a tele tankkal 1150 Kg-os kasztnit meg a usert. (Olvastam, itt többen is a BMW-t „hozták ide ellenfélnek”, abból is mindjárt az über alles M3-at. Ez igazán hízelgő, és való igaz, ahhoz képest tényleg gyengén megy, csak éppen nem lojális az összehasonlítás, - ha már BMW, akkor motorméret alapján a 316-os, teljesítményben meg kb. a 320-as (E36) az egy kategória, ugye… egyébként meg szerintem ennek az autónak nincs reális – úgymond – „ellenfele”, mint ahogy az M3-nak sem).
Az olajat állítólag csipegeti, nekem ez még nem tűnt fel, bár nem is hajtom ész nélkül; vtec-be néha előfordul, de leszabályzásig csak egyetlen egyszer forgattam ki. Egész évben 5W40 castrol TXT-t használok, általában nyár meg tél után megejtve egy-egy cserét, ami kb. 4-6000 km-es intervallum. Ez talán kicsit korai és cca. 12 rugó alkalmanként szűrővel, de még mindig a legolcsóbb módszer a motor élettartamának növelésére. Direktszűrőt fölösleges rátenni, önmagában a hangon kívül semmit nem számít (bár az durva), viszont hosszabb távon komoly károkat okozhat – szerintem - gyárilag is nagyon szép szívóhangja van:)
Váltó
Pontos, határozott, könnyen kapcsolható, nagyon jó, rövid áttételű fokozatokkal. Jól passzol a motor karakterisztikájához, kifejezetten a gyorsulásra van „hangolva”. A rükit néha nem veszi be elsőre, de ez legyen a legnagyobb baja. Ha rajtam múlna, az ötödiket kicsit rövidebbre hagytam volna, és mellé mehetne egy picit hosszabb (utazó) hatodik, a motor simán elbírná. A jelenlegi 5. fokozatban kb. 30 km/h-ként emelkedik ezerrel a fordulat.
Futómű:
Független kettős keresztlengőkar, stabilizátor rúddal, gyári első toronymerevítővel; sportos, elég kemény, többet ér, mint sok mai, kegyetlen jól tartja irányban az autót, többet bír, mint amit én kipróbálnék, egyedül talán a hirtelen terhelésváltásra érzékeny kissé, ill. a nyomvályús utakon 120-130-as sebességnél már fokozottabb koncentrációt igényel. A rossz utakat nagyon nem szereti. A legkisebb kavicson áthajtást is továbbítja. A végét jó minőségű autópályán próbáltam ki, semmilyen rendellenes reakciót, legkisebb berezgést sem produkált, persze ehhez az is kell, hogy a gumik, lengéscsillapítók és a futómű szillentjei jó állapotban legyenek; ezekből van egy pár és a jó minőségűek nem olcsók.
Fék:
Az autó gyenge pontja. A gyári Nissin betét lassan kopik, de legalább nem fog. A teljesítményhez képest kevés. Forszírozott tempónál, felmelegedve a 4 tárcsafék ellenére elnyúlós, ráfogható, hogy életveszélyes, viszont kiszámítható; semmilyen sebességtartományról fékezve nem húz el oldalra, nem ráz. A betét valószínűleg (már elég vékonyka), a tárcsa biztos még eredeti. Normál KRESZ-betartó közlekedésre teljesen alkalmas, és léteznek jó konfigurációk, ha valakinek ez kevés. Szűkség esetén az ABS korrektül dolgozik.
Teljesítmény:
Azon ritka kategóriába tartozik, ahol a szám szerinti teljesítmény magasabb, mint a nyomaték. 160 LE 1.6 szívóból, - és a japók ebből 185 LE-s változatot (Type-R) is piacra dobtak, (ha jól tudom, sajna csak jobb kormányost) – azt hiszem, sorozatgyártású 1.6-osok közt ez világviszonylatban is egyedülállónak tekinthető. Nem is csak a literteljesítmény miatt hanem, mert ezt úgy hozták össze, hogy vele párhuzamban megmaradt a kimagasló megbízhatóság, futásteljesítmény, minőség – és mindez – az élményhez képest elérhető áron.
Nyomaték (1.6-os szívó benzines szemszögből, nem a teljesítmény alapján!):
153 Nm 7000 rpm-nél. Nem találtam másik olyan autót ebből az időszakból, aminek 150 feletti nyomatéka lenne, igaz, a hozzá tartozó fordulatszám átlagban alig több mint a fele – talán ezért is néhányan nyomatéktalannak tartják a VTi-t kis fordulaton. Nos, aki pörgős, rövid löketű, teljesítményét magas fordulaton leadó motorral szerelt autót vesz, annak számolnia kell azzal, hogy az ilyen motorok sajátosságaként a nyomatékcsúcs is viszonylag magas fordulaton jelentkezik – ne várja már azt, hogy kétezertől toljon, mint egy négykettes. (Némi vigaszt nyújthat, hogy a gyorsuláshoz nem kifejezetten nyomaték kell, hanem teljesítmény, pontosabban jó súly/LE arány, - meg VTEC:). Igaz, hogy menetteljesítményben az átlag 1.6-osokhoz képest itt az alsó és felső fordulatszám-tartomány közt igen nagy különbség van, de ezt hátrányként fölhozni… szóval ezt az autót nem úgy kell nézni, hogy a teljesítményéhez képest milyen nyomatéktalan, hanem pont fordítva.
Fogyasztás:
Az autó 2.5 éve van nálam, azóta folyamatosan vezetem a fogyasztását (és minden más ráköltött pénzt is tételesen; itt megjegyezném, hogy eddig meghibásodás miatt egy forintot sem kellett, persze tudom, hogy előbb-utóbb ki fog égni egy izzó:). Az eddig levezetett 19000 km átlaga: 9,14 l/100km, javarészt város; a minimum: 7,20 l/100km hosszútávon 90-110-es tempóval, a maximum városi élményautózással: 10,41 l/100km. (A mások által említett 12-16 literes fogyihoz szerintem igencsak embertelenül kell pörgetni az autót; vagy lehúzzák őket a kúton.) Ami számomra érdekesség ebből a szempontból, hogy a fordulatszám/sebesség arányában sokkal jobban változik a fogyasztás, mint a súlybéli leterheltségtől: történetesen a 7,20-t négy személlyel, kutyával és a cuccra szinte ráhajlított csomagtér ajtóval sikerült produkálnom. A tank 45 literes, ami azt jelenti, hogy szűk 500 km a hatótáv. Nem sok, nekem 3-4 hétig elég. Az üzemanyag szintjelző elég csalóka nem igazán lineáris, 100 km-ig meg sem mozdul, utána viszont elég gyorsan lemegy picit a középállás fölé, majd megint lassan az „Empty” felé. Az utolsó stádiumban fokozatosan erősödő sárga fény is figyelmeztet a kevés üzemanyagra.
A belső tér puritán, vitatott, sokaknak nem tetszik, én jól elvagyok vele – ha úgy tetszik, igénytelen vagyok. Van manuális klíma, elektromos irányváltóval, pollenszűrő, elektromos ablak és tükör, vertikálisan állítható vezetőülés-lap, és kormány, távirányított központi zár és riasztó, 2 légzsák, immo., etc. A kárpit, plüss üléshuzat nem a legszebb mintázattal kivitelezett, de jó minőségű és nem tudom, mennyire számít, de a műszerfal sem kopogós borítású, mint ahogy itt valaki állította. Ami kell, kézre áll, könnyen kezelhető. A nem túl bonyolult:), nálam még piros megvilágítású műszerfal jól áttekinthető, és 11 évesen is - ami van - minden működik. Nem lelakott az autó, nem kopottak a kapcsolók, sem a kormány, sem az ülés, bár ez inkább gazdi, mint autófüggő – anno megtekintéskor tartottam is az államat feltűnés nélkül, hogy egy ilyen kaliberű, majdnem 9 éves autó hogy lehet ennyire újszerű állapotban ebben az országban. Az ülés alapvetően kemény, a szükségesnél csekélyebb oldaltartású, 150-200 km-ig még nem különösebben fárasztó, hosszabb úton azért már érezhető, a vezetéshez egyébként kényelmesen beállítható. A forgalmi szerint 5, valójában inkább 4 személyes. Hátul is elegendő a hely két emberkének szélességben és lábtér szempontjából is. Belülről nézve az autó eleje hosszabb, mint aminek tűnik, hátul viszont ha már azt hiszed nekitolatsz a falnak, még biztos van fél méter.
Külső:
A karosszéria a súly ellenére elég vékonyka, érzésre a könnyen horpadós fajtából való, oldalvédelme kb. a zéróval lehet ekvivalens - onnan nem szeretnék bekapni semmit, korrózió szempontjából a hátsó sárvédő ívek a gyengéje. Nálam erre még semmi jel nem utal, hála a végig garázsban - és tisztán - tartásnak. Egyedül a hátsó kip. dobba bemenő cső repedt meg a varratnál, amit egy laza félórás munkával orvosoltunk, azóta jó. A csomagtartó kicsi (3d), kapcsolható megvilágítással, áruszállítónak teljesen alkalmatlan:). Kissé szokatlan formájú az európai autókhoz képest, - mint a többi Honda típus is - általában nem közömbös. Valakinek bejön, valakinek nem. A gyári 15-ös felnik, a hátsó szárny, és a mostani „divathoz” képest lapos kivitelezés sokat dob rajta. Egy nagyon „finom”, szolid körspoilert meg egy enyhe ültetést 16-os felnivel még el tudok képzelni, de a „látványosan” átalakított, vasalódeszka-szárnyas, agyonmatricázott, gagyi tuningos, sztritracsing besorolású példányok már nem igazán tetszenek. Bár a jelentősen átalakítottakból is van néhány igényesen kivitelezett darab.
Szakszerviz:
Ez az a rész, amit nehéz objektíven megítélni, ugyanis ritkán van rá szükség. Az alapdolgokat, mint: olaj, -szűrő, légszűrő, pollenszűrő, szíjak… etc, házilag egy szerelő barátommal karöltve is meg tudjuk oldani. Szakszervizbe (Veszprém) egyedül a százezres vezérszíj cserére és átvizsgálásra vittem az autót. A témában olvasott sok negatív kritika ellenére (más márkáknál is) személy szerint elégedett voltam az ügyfélszolgálattal, a munkát korrektül elvégző szerelővel, és a számla végösszegével is.
Amik eddig cserélve lettek:
Vezérszíj + a három ékszíj;
Gyertyák;
Motorolaj + olajszűrő négyszer;
Légszűrő + pollenszűrő kétszer;
Ablaktörlő lapátok kétszer.
És hogy miért lóg ki a sorból? Mert ennek az autónak nincs alternatívája a kategóriában; mert az egyedi szemléletű pörgős motor és a nagy teljesítmény ellenére rendkívül megbízható és hosszú életű; mert 11 évesen is majdnem annyit ér, amennyiért 8 évesen vettem; mert a megjelenése számomra pozitív értelemben látványosan elüt a ma jellemző tucat autókétól; és nem utolsó sorban – ha nem is a legszebb, (5g. 4g.) de összetettben mindenképpen a legjobb generáció a Civic evolúcióban.
Hibalista
- hátsó kipufogó dob bemenő csöve a hegesztésnél elrepedt
Ide hordtam szervizbe
veszprémi márkaszervíz - vezérszíj csere, átvizsgálás. egy alkalommal jártam ott.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
egy szerelő barátom, nagyon pozitív hozzáállással.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 89000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 19000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | marad |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
