Nagyapám konzervált kispókja
Szöveges ítélet
Nagyapám kispókja. 1981 Polski Fiat 650
Nagypapa három év várakozás után átvehette a Merkur telepen a Kispolszkit. A széles (?) gyári színskálából a narancssárgát választotta. A következ? útja a munkahelyére, az Ikarus gyár (azóta már régen megsz?nt) zuglói telepére vezetett, ahol a m?szakvégi fusimunkában egy komplett alváz és üregvédelmet kapott Misi bácsi és a westdeutsche Teroson jóvoltából, mellyel a buszalvázakat kezelték. Aztán következett a sonderausttattung gegen mehrpreis beszerelése: h?mér?, töltésjelz? ("akku?r"), illetve az egészséges autózás szocialista megoldása, a büdös kétütemekkel kapcsolatban: a leveg?ionizátor beszerelése, mely a 80-as évek nagy slágere volt, a számzáras kézifék mellett. Ez utóbbi máig m?ködik. Nagypapa egészen 1999-ig használta az autót, majd miután kicsit lekoccolta az els? sárvéd?ket, úgy gondolta, hogy ennyi id?sen és nyugdíjas BKV bérlet mellett már nem fogja használni.
Ekkor vettem át t?le a garázsban tartott, alig 60000 km-t futott autócskát. Úgy gondoltam, ez jó lesz bejárni dolgozni, az alkatrészellátás kevesebbe fog kerülni hozzá mint a Renaulthoz. Az elképzelés beigazolódott, a kisautó máig is jó partner, most már kezd youngtimer feelingje is lenni, ritka az olyan kispók, amelynek csillog a krómlökhárítója és a gyári fényezése (eltekintve az elöl lév? horpadástól).
Amit javítani kellett: dinamó forgórész csere, azóta benne van 20000 km- és tök jó, motorblokk hátsó szimmering: a gyári teljesen használhatatlan, egy speciális duplaél?, szuper h?álló versenyautó szimmering megoldotta ezt a problémát. Mire erre a rájöttem, addig négyszer szedtem ki a váltót, és raktam vissza, most már olyan rutinom van ebben, hogy 35 perc alatt leveszem egyedül. A motor tök jó: csak a vezérm?lánc és kerék csere volt eddig aktuális. A benzinjeladó a tankban hajlamos megdögleni: az érintkez? szép lassan elf?részeli a tekercs szálait. Könny? cserélni. A km bowden hibája szerintem egyedi: az eltelt közel negyedszázadnak köszönhet?en, a bowden burkolata múmiaszárazságúra változott, és ráfeszült a sodronyra. A gázbowden tök szar: egy szál drót. El?nye hogy házilag is bele lehet kendácsolni valami hasonlót. A lámpák szintén a kort nyögték: de az újak olcsók voltak. Gömbfej kormánym?beállítás csak házilag az igazi, ha valakinek jó a szeme, elegend?en be lehet l?ni a kerékgeometriát.. A féltengelycsillagokat gyorsan eszi: köszönhet?en a kiemelked? (?) utángyártott min?ségnek. Rohadás: hihetetlen de alig rohad, összehasonlítva az újabb szériákkal. Persze a kerékdobokat ajánlott évente egyszer átkenni alvázvéd?vel.
Ami jó a kispolszkiban: minden olcsó hozzá, ha van egy minimális m?szaki érzéked és rendszeresen karbantartod, akkor t?rhet?en megbízható társ. A karbantartást viszont komolyan kell venni: ajánlott beszerezni Klimecki-Zembowicz könyvét az autóról, és a benne leírtak szerint eljárni. Az autóban minden könnyen javítható. Szerethet?, csak nem szabad túl nagy igényeket támasztani felé. Arra készült, hogy kispénz? tulajdonosát elvigye A-ból B-be, és a két hely között nincs 20km -nél nagyobb távolság. Efölött ajánlott füldugót beszerezni, és az utazás után elmenni gyógytornára, az ülések kényelme nem igazán marasztaló. (Bár házilag meg lehet tömni ?ket de Recaro nem lesz bel?lük.)
Hibalista
- lásd szöveg
Ide hordtam szervizbe
Fülöp Sanyi 1171 Pesti út
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.1/10) |
