Nagycsaládos vagyok, heten vagyunk
Szöveges ítélet
Az elmúlt 25 évben folyamatosan kisebb flottát, 4 -6 kocsit üzemeltetek. Azért mertem leírni, hogy tartós teszt lesz, mert eddig minden járművemet hosszú ideig, 10 -14 évig tartottam meg, és ezen a jövőben sem kívánok változtatni. Igyekszem az alábbiakat lehetőleg objektíven, az eddigi tapasztalataimat figyelembe véve leírni, valamint évente folyamatosan bővíteni a tapasztalatok alapján, mint ahogy a többi ítéletemnél is tettem.
Miért 9 személyes buszt vásároltam?
Nagycsaládos vagyok, heten vagyunk. Van egy hét személyes kocsim is, a feleségem használja, csak rövid távokon alkalmas, csomagok nélkül. Húsz éve használok mikrobuszokat, az előző egy Opel Vivaro volt, amit igazából szerettem, nem mondanám megbízhatatlan típusnak, de azért folyamatosan voltak vele apróbb műszaki gondok, nyilván ezért össze fogom hasonlítani a két típust. Továbbá azért vettem mikrobuszt, mert elég aktív életet élünk, ezekben a buszokban akár családdal akár barátokkal közösen utazva különleges, személyautókban nem tapasztalható, csapatépítő hangulat alakul ki. Azért veszek mindig kilenc személyest, mert az emberek szívesen ülnek egymás mellé, bár az első sor középső ülése semelyik típusban nem kényelmes, az emberek hosszú utakon is vállalják a kényelmetlenséget, mert sokkal jobb hárman egymás mellett ülve beszélgetni.
A mikrobuszok fogyasztása, fenntartási költségei nem sokkal haladják meg a normál személyautókét, az üzemeltetésük a prémium gépkocsiknál határozottan olcsóbb, de sokkal több kényelmet /4 -nél több személy utazása esetén/, lehetőséget biztosítanak a tulajdonosaiknak. Régebben, amikor még Horvátországban szabadon lehetett búvárkodni, 6 ember teljes felszerelését és egy 4,3 m -es gumicsónakot egy nagy 30le csónak motort be tudtam tenni a csomagtartóba, igaz ehhez már ki kellett venni a harmadik ülés sort. Nyolc ember reptéri bőröndökkel egy mikrobusznak nem probléma, amikor négyen egy Opel Astra kombiba akartunk reptéri bőröndöket belerakni, nem igazán sikerült, a csomagok egy része a hátsó ülésre került.
Tehát a mikrobuszoknak nem igazán van hátránya, de nagyon sok előnye van a személykocsikhoz képest, kivéve a napi rendszeres nagyvárosi közlekedést. Bár a tükrök hatalmasak, és jól átlátható a hasáb forma, főleg tolató kamerával, nem minden parkolóhelyre férnek be /kb 5,5m hosszú/, valamint néhány mélygarázs nem elég magas /1,9m -eseket még meg szoktam próbálni/, erre oda kell figyelni. Az áruházak parkolói elég szűkek, vagy az bejártától távolabbi helyen két helyre állok be, vagy szorosan parkolva kockáztatom, hogy rám nyitják a mellettem parkolók az ajtót. Parkolóházakba úgy oldom meg, hogy igyekszem szorosan /5-10cm/ a fal mellé állni, így a másik oldalon lesz hely, nem leszünk túl közel. Olasz régi városokban /bármelyik régi mediterrán óváros/ szoktam csak megszenvedni a parkolással, két Fiat Cinquecento -nak ki kell állni, hogy beférjek, volt hogy tolatnom kellett, hogy be tudjak fordulni egy utcába, előfordult, hogy mindkét tükröt be kellett hajtanom, hogy átférjek egy átjárón. Az szokott néha bosszantani, hogy egyedülállók Renault Clio-val foglalják a családi parkolót, nekem meg öt gyerekkel kényszerből úgy rá kell állnom a mellettem parkolókra, hogy mi ki, ők meg beszállni fognak nehezen. Budapest belváros nem gond, mert mindenki annyi helyet foglal, hogy szinte bármelyik személyautó helyére beférek.
Miért Turneo Custom?
Az előző autó egy Opel Vivaro volt, és igazából szerettem, csak néha voltak műszaki gondjai. A mini autó flottámban volt -van több Ford Fiesta, 1,4 TDCI, 1,5 TDCI. Nem is egy szinte probléma mentesen eljutott 400 ezer futás teljesítményig. Nagyon kedvező tapasztalataim voltak velük, megbízhatóbbak voltak, mint a Toyota /ez nekem csalódás/.
Megnéztem az új Opel Vivaro -t /Renault Trafic/. Ez szubjektív, de szerintem ronda. A belső tér ergonómiája és praktikuma, egyértelmű visszalépés a régihez képest. A régi sem volt probléma mentes, de az 1,6 -os duplaturbós motortól semmi jót nem vártam. Nagyon szeretem és fontosnak tartom a nagy dupla tükröt, az új típuson ez sincs. Beszéltem tulajdonosokkal, megbízhatónak írták le, valamint olcsóbb is, mint a Turneo Custom, viszont elég fapados. Az extra lista és a konfigurátor átláthatatlan, még a kereskedők sem tudták melyik extra valójában mi is, különösen a hátsó és kiegészítő fűtések tekintetében, melyek egy kisbusz esetében fontos extrák.
Toyota Proace /és francia rokonai/ tekintetében még rosszabb volt a helyzet a kereskedők tekintetében. Bár egy éve új típus volt, de az az őszinte véleményem, hogy fogalmuk sincs és nem is érdekli őket mit árulnak. Mivel első ránézésre is sokkal kisebb méretű, mint az igényem, elég gyorsan lemondtam a Proace -ről. Valamint a Toyota sem a márka hírnevének megfelelően muzsikál a mini flottámban.
A VW Trasporter drága és fapados, ami meg nem az még drágább. Nekem nem volt, de sokat utaztam az újabb típusokkal. Rémületesen rossz állapotban voltak, még az öreg Vivaro -hoz képest is. Széteső légbefúvók, sok kínos apróság. Ezen tapasztalatok alapján be sem mentem a kereskedésbe.
Mercedes Vito. Elmentem megnézni. Drága, és nem kíméli a rozsda.
Ford Turneo Custom első alkalommal nem volt a kereskedésben, egy Transit Custom -ot mutattak, ami a marha vagonnál nem sokkal volt beljebb, talán munkásbusznak jó. Szerencsére ismerősömnek van Turneo Custom -ja, 2012 -es modell minden extrával. Igazából megtetszett. Ekkor olvastam a Totalcar -on, hogy 2018-ban jön az új Turneo Custom modell. Amiről 2017 -ben a kereskedőknek semmi anyaga nem volt. Szerencsére a Ford extra politikája sokkal átláthatóbb a többi márkánál, legalábbis számomra. Transit Custom – munkásbusz, Turneo Custom Trend – nem lenne rossz, ha egy két fontos dolog nem hiányozna belőle, például a hátsó fűtés. Turneo Custom Titanium, ez a felszereltség teljesen jónak tűnt, csak a tolató kamerát /nagyon javaslom/, vonóhorgot /ezt sokan kérdezték miért kell, most pl. karácsonyfa szállításra, így nem kell a kocsiba tennem semmit, ami koszol/, illetve a 9 ülést rendeltem meg extraként hozzá, persze teljesen látatlanban, mert a kereskedőnek semmilyen prospektusa nem volt. Hónapokkal később, áprilisban jött meg.
Eddigi tapasztalataim, ígérem folytatom.
Az átlagfogyasztása Spritmonitor alapján /minden tankolás rögzítve/ 12000 km alatt: 8,11 l/100km. Ez mondjuk így összesítve félrevezető, mert mint minden mikrobusznak a fogyasztása nagyban függ a használat módjától. Városban nem használom. Klíma nélkül, tavasszal, ősszel 7 l körül ki lehet hozni, kemény autópálya tempó /nem írom le mennyi, de sok/ 9 -10 l. A klíma és a tél plusz 1 l.
Rugózása, útfekvése elég érdekes, a Vivaro -hoz képest elöl sokkal puhább, kényelmesebb a rugózása, hátul azt is mondhatnám nincs rugózás, de maradjunk annyiban, hogy laprugós. Tehát nem véletlenül rendelhető extra a hátsó légrugózás, javaslom a megfontolását. Mondjuk jó úton ebből semmit nem venni észre, mivel nem én ülök hátul, vagy nem gyakran, valamint inkább jó utakon használjuk mondhatjuk nem zavar. Eleinte tetszett, hogy milyen kényelmes jó rugózása van elől, de ennek is megvan a hátránya, alpesi szerpentineken nem az utak királya. Nyilván egy busszal nem kéne a kanyarokat vadászni egy szerpentinen, de én szeretem a kanyarokat, őszintén szólva zavar az első és a hátsó futómű összhangjának teljes hiánya. A Vivaro keményebb első rugózással, de egy nagyon, már szinte sportosan összhangban lévő első és hátsó futóművel rendelkezett. Meglepő módon nem mondhatnám, hogy a Turneo -val lassabban lehetne kanyarodni, mert ezt kedvenc kanyarjaimban teszteltem, sőt lehet, hogy a 235 -ös gumik miatt talán még gyorsabban is. Minden esetre nem jó érzés a Turneo -val a kanyarokat forszírozni, nyilván nem is erre készült, valószínűleg sok embert nem is zavar ez rajtam kívül.
További gondja a súlya, amit érezni is. Több száz kilóval nehezebb a Vivaro -nál, amit nem is titkol. Ez baleset védelmi szempontból jó lehet, de nem tesz jót a menetdinamikának. Ehhez a súlyhoz azért kell a 130 le, de aki képtelen kihasználni a kocsija valós teljesítményét, mint a sofőrök nagy része, az vegye inkább a 170 le változatot. Aki tud vezetni annak bőven elég a 130 le is, nekem a Fiesta 1,5 TDCI 75 le is elég mindenre, pedig autópályázom is, soha nem én vagyok az útakadály, érdekes én tudok előzni.
Kellemesen csendes, lehet beszélgetni a hátul ülőkkel is útközben, erősen 130 felett is. A hatodikat nem mindig lehet használni a magyar utakon, 90 km/h alatt nem kapcsolok hatot, nem akarom feleslegesen kínozni. Ha előzésre gondolsz, kapcsolj vissza kettőt, hatodikban nem kell erőltetni. Kifejezetten szereti az autópályát, nagyon kényelmes utazó autó. Normál autóutakon is nagyon szeretek vele menni, városban kényelmetlenebb a mérete és a súlya miatt. Érdemes a tömege miatt kicsit előre gondolkodni vezetés közben, lehet egy kicsit gurulni fékezés előtt, több kilométert is elviszi a lendület.
A lámpái nagyon jók, ez nem is az alap, de nem is a Xenon. Szélesen és messze világít, jó a rajzolata. A ködlámpákat /kanyarfény/ erdős, vadas területen szoktam használni, nagyon megvilágítja az út szélét.
A tükrök nagyon jók, a tolatókamerával együtt nagyon kis helyekre könnyű beállni, könnyebb, mint személyautókkal.
A belső tér nekem nagyon tetszik. Teljesen megújult az előző modellhez képest. Nagyon sok tároló van mindennek, nagy üvegnek, kis üvegnek, kávénak, egyebeknek, nem csak elöl, hanem minden sorban az utasoknak is. USB mindenkinek, ez már hosszú utakon elvárás, nem kell powerbank. Nem tudom mennyire lesz tartós, de ami látszik egyértelműen szép és jó tapintású a kategóriához képest.
Az hátsó ülések egyenként kiszedhetők, asztallá alakíthatók /használjuk/, egymással szembe forgathatók /így használjuk/. Ez a Titanium felszereltség része. Az ülés szereléshez kell egy kis gyakorlat de utána egyszerű. Nem kell hozzá két ember, mint a Vivaro -ban.
A takarítás az szörnyű. A Vivaro gumi padlós volt, ebben gyönyörű szőnyeg van mindenütt, mármint addig gyönyörű, amíg be nem száll valaki cipőben. Minden meglátszik rajta. Az első sorban van már gumi szőnyegem, meg vettem csomagtértálcát, de a középső sorokhoz még nem gyártanak. Minden utazás után porszívóznom kell, még akkor is ha aszfaltról szállnak be és por sincs az aszfalton. A márkakereskedéstől kapott szövetszőnyeg egyébként kitűnő minőségű, jobb mint a kárpitozás, aki szokott kocsit takarítani az tudja ez mit jelent.
A Sync 3 audio rendszer nagyon jó. Az Android Auto nem támogatott nálunk, de azért meg lehet oldani, így van Waze, Google maps, Spotify, stb a központi kijelzőn, sőt a telefon kijelzőt lehet párhuzamosan használni. Szerintem szépen is szól. A menet közbeni korlátozások elég zavarók, mert nem én kezelném a kijelzőt menet közben, hanem aki középen ül, így rá nem kéne vonatkozzanak ezek a tiltások.
A dupla klíma, dupla fűtés nagyon jó, de mivel kiegészítő fűtést nem rendeltem, idő kell, hogy elkezdjen fűteni. Aki rövid távokon használná rendelje meg. Az első klíma panel rendszerint öntudatra ébred, és eldönti, hogy mit szeretnék, magától bekapcsolja a szélvédő főtést klímát, ventilátort, ez nem hiba, hanem features. Tudom, hogy már minden típus ezt csinálja, de nekem nem tetszik. Hátul külön lehet szabályozni a hideget – meleget, ventilátort. A szélvédő fűtés nagyon jó extra, de mivel garázsban van ritkán használom, de akkor gyorsan leolvasztja a jeget, nem kell kaparni.
Találtam egy két apró összeszerelési hibát a vásárlás utáni hetekben, de ezek említésre sem méltó apró esztétikai hibák, talán azért fordult elő, mert a kocsi a legelső szériából származik.
Összességében elégedett vagyok a típussal és a felszereltséggel, szerintem jól választottam.
Semmilyen műszaki hiba nem merült fel. Az előírtnál /60 ezer km/ gyakrabban végzek olajcserét, ezt nem a márkaszervizben.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Márkaszerviz
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Minden hosszú olajcsere periódusú autómon az előírnál gyakrabban cserélek olajat, e ezt nem a márkaszervizben teszem.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Vivaro | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
