Na ezt nevezem én sportkombinak!
Szöveges ítélet
1. Bevezetés
Gyerekkoromban is tologattam már Ford Sierra matchboxokat, mégse gondoltam volna soha, hogy egyszer veszek egyet. A fordulat éve 2006 körül volt, amikor egyszercsak rádöbbentem, hogy mindeddig figyelmen kívül hagytam az autózás vidámabbik oldalát.
A hátsókerekeset.
A gondolat lassan, de biztosan gyűrűzött be agyam legmélyebb redőibe. Egyszercsak azon kaptam magam, hogy másról már nem is tudok beszélni senkivel. Mivel gyógyíthatatlannak tűnt a dolog, muszáj volt utánajárnom a témának. Lada kiesett a képből, elavult konstrukció, instabil futómű, túl alacsony komfortszint. BMW, Merci drága és túl sok luxus van bennük, amire nekem semmi szükségem. No meg hogy is néznék ki bennük, nem akarom, hogy _úgy_ nézzenek rám az emberek. Tehát ami hátsókerekes, az vagy régi, vagy luxusautó, vagy kétüléses sportkocsi. Nah jó, ott van még a Mazda RX-8, de ott az ár mellett még a 15 literes fogyasztást is meg kell emészteni valahogy. No és négyajtós. A növekvő család és a folyamatos építkezés meg néha bicikliszállítás miatt egyszerűen csak ötajtós vagy kombi jöhet szóba. Szóval miután minden mást kizártam, maradt a Ford Sierra, mint egyetlen lehetőség. A sierracorner.net alapos kiolvasása és két év álmodozás után anyagi lehetőségeim végre a beszerzési osztály felé irányítottak. Kezdődhetett a felkutatás. Néhány eladó példány próbája és további tájékozódás után maradt a 2.0 DOHC, mint legjobb kompromisszum az erő, a fogyasztás és az elterjedtség között. Két hónap keresgélés után megtaláltam a nagy magyar használtautó-szemétdombban azt, amit már meg mertem venni.
A 2.0 DOHC ritka konstrukció, 8 szelepre jut két vezérműtengely. Nyomatékmaximumát meghazudtolva benzines mivoltát már 2500-as fordulatnál hozza, ezért nagyon barátságos vezetni. Ahhoz kell csak hozzászokni, hogy a nehéz lendkerék és a gázpedál nagy holtjátéka miatt a gyors indulásokra jól rá kell készülni. Ezen még majd tervezek változtatni, hogy egy kicsit kezesebb legyen. (Volt, aki rá akart beszélni inkább a Pintóra, az is 2 literes 8 szelepes, de kisebb kompressziójú, és alapvetően más karakterű motor. Én a fogyasztás és a korszerűbbség, no meg a nyomatékosság és a +15 lóerő miatt inkább a DOHC-t választottam. Ízlés dolga.)
A váltót nemsokára cserélem, eléggé szét van már kopva, kettesbe csak erővel lehet betenni, az 1-est is kicsit nehezen veszi. A kuplungját is szoknom kellett. Hiába, egy majd 200ezret (vagy 300-at? ki tudja ezt már) futott 16éves járgánytól nem lehet ugyanazt a kifinomult működést elvárni, mint egy majdnem új japán vagy dél-koreai járgánytól.
Hát amikor beültem és elhoztam, gázbowdent megigazítottam (ki volt nyúlva mint a rosseb), "I fell like a king in my Buggy". Felettébb kényelmes fotelek kerültek ebbe az autóba! És az a helykínálat, amit ad! Bár érdekes, hogy a műszerfal meg úgy körülöleli az embert. 185 centimmel ha beülök, bent már nem tudok cipőt kötni. Érdekes.
Aztán ahogy elhoztam, mindjárt kezdtem megtalálni a nem működő dolgokat is rajta. Persze "ennyi pénzért mit akar az ember", meg "a szarban is vannak fokozatok", stb. stb. szóval a kesztyűtartó füle le volt törve (típushiba), lökhárítók cserére szorultak, szélvédő repedt, benzinszintjelző néha megy, néha nem, tank telitöltésekor szivárog a benya, meg még egy pár apróság.
2. Drámai mélypont
Pár hét után olajat cseréltem, majd néha nagyon furcsa zörejek jöttek a motorból. Némi tétovázás következményeképpen egyszercsak kattanás, és leállt a motor. Mint később kiderült, láncszakadás. A frissen cserélt motorolaj fekete iszapos volt. Valami feszítő vagy görgő adta meg magát. Gyors számvetés után motorcsere, és azon nyomban vezérműlánc és hozzátartozó dolgok cseréje, nehogy még egyszer így járjak. Másik motor 40 ropi, lánc+feszítőbizbaszok 35, új tömítések meg apróságok 23, munkadíj 80. Így jártam. Végülis benne volt a pakliban. Persze új olaj is kellett bele akkor már.
Azóta csak egyszer volt gondja, az önindító adta be a kulcsot. Szerencsére a vízpumpa, fék, kuplung majdnem új, futómű se zajong, úgyhogy költhetek rá más minőségjavító dolgokat.
Jól összenőttünk. A futómű alapvetően kényelmes, és a zajokat is jól csillapítja. Persze, mai autókkal azért nem hasonlítanám, de mondjuk a páréves kisautókkal zajkomfortban is fölveszi a versenyt. Kényelemben meg párja nincs! A kombi végképp tágas, a hátsó üléssor mögött még el tudok helyezni egy 90 cm-es hűtőszekrényt keresztben. De vissza a futóműhöz, a kényelméhez képest igazán jól tart, lehet érezni, hogy mi az ábra, csak a hirtelen irányváltásokra kell vigyázni, ott azért tud nagyot billenni.
A hátsókerékhajtás meg tényleg nagyon klassz. Kár, hogy ma már így kiveszett a népautókból. Az átlagpolgárnak nem éri meg, meg a gyárnak sem. Kisebb a helyigénye az elsőkerékhajtásnak. Csak ne csússzon meg vele az ember! A hátsósat könnyebb korrigálni. Persze ezzel is meg kell tanulni, de összességében jobban kontrollálható. Keresztbe menni meg az egyik legvidámabb dolog a világon! Persze ezzel a kétliteressel meg ezzel a puha futóművel főleg csak vizes pályán (versenypályán, vagy kihalt parkolóban) meg hóban, meg amúgy is szárazon borzasztóan eszi a gumit, de az bőven elég. Ha meg nem csúszik, akkor is érezni, merre akar sodródni. Jó érzés uralni a fizikát.
Egyetlen komoly hátránya az autónak, hogy már nem gyártják, és nincs utódja. Ha ez kirohad alólam, fogalmam sincs, mi lesz helyette. Nagyon jó konstrukció ez, átgondolt és harmonikus. Szemben a mai divattal, elég alacsony építésű és elég jól ki lehet látni belőle. Állítólag a DOHC-val 7 literes fogyasztásokat is el lehet érni, én olyan 8-nál kevesebbet még nem tudtam kihozni belőle, inkább 9 körül van. Bár főleg városban használom.
Aki ilyesmiben töri a fejét, bátran ajánlom, csak jó sokat meg kell nézni, ki kell próbálni, mert kábé 20-ból egy van olyan állapotban, amit megéri megvenni.
3. További tökéletlenségek
Átvizsgáltattam az első futóművet, mert 100 km/h táján beremegett a kormány. Diagnózis: kormánymű lóg, és az egyik gömbcsukló is elfáradt. Azt lengőkarral együtt lehet cserélni. Ez kb. 50ezrembe fájt.
Megvizsgáltuk a kibocsátást. Elég furcsa dolgokat mért, össze meg vissza, aztán elkezdtek jönni az üveggyapot-foszlányok a kipufogón. Hát ez cserés, nem is bántam, mert nem szerettem a tuning Zeus hátsódob hangját. Valahogy nem tetszett. Fölkerült helyette egy sima utángyártott gyári méretű közép + végdob (Bosal + Zara). Megintcsak 50ezer körüli összeg.
Megelégeltem a DOHC lustaságát, és kikönnyíttettem a lendkereket Havassyéknál. Egy jól elköltött 10ezer forint volt, az autó érezhetően kezesebb lett tőle, minden DOHC-osnak javasolnám! Persze a cseréhez le kell szedni a váltót vagy a motort, de mivel úgyis váltócserében voltunk, gondoltam egy füst alatt megvan ez is. Könnyebb így kuplungolni, könnyebben pörög, igaz nem indul meg olyan erővel 2500 körül, de vidámabban és gyorsabban pörög leszabályzásig, 6500-ig. Nekem így jobban tetszik.
A kormányműcsere is jót tett neki, nem rezonál be és pontosabban irányítható!
Az olajpumpás problémám ezután jött, nagyobb fékezéseknél egyszercsak kigyulladt a nyomáshiány-jelző lámpa, majd frászt kaptam tőle, aztán pár másodperc múlva elaludt. A végén még örültem, hogy 30ezer forintból megúsztam a javítást. Le kellett szedni a kartert és kivizsgálni, aztán szépen megtömíteni és visszarakni. És akkor persze már új olaj, volt már 7000 km abban az olajban, 10ezrenként illik azért cserélni.
Kezdek hajlani a gondolatra, hogy inkább 287ezer km lehetett az autóban. A váltógomb is szét volt mállva, a váltó is szétkopva, a motorban is iszapos volt az olaj... Persze lehetett 387ezer km is, de azért az utastér állapota nem volt annyira leharcolt. Sose fogom megtudni, ugye 5 számjegyes az óra.
A történet folytatódik, ugyanis nincs más, ami ezt a térkínálatot és ezt a vezetési élményt legalább közelítőleg ezen az áron tudná! A legközelebbi egy 3-as kombi BMW, de azok is jó 1-1,5 millióba kerülnek ma.
Úgyhogy a terv most már külsőleg is gatyába rázni, aztán néha-néha költeni egy kicsit a jobb kezelhetőség érdekében.
Egy ilyen korú járgánynál már a szintrehozás is nem kevés időt visz el. Most már azért egész jól rendbe van szedve.
Megdöglött a generátor, így leteszteltük a töltésjelző lámpát is. Működik. :)
Bosch generátor kell, azt mondják. Nem romlik el soha.
Most már az van.
4. Futómű tuning és újabb problémák
A Sierra futóműve köztudottan lágy. Ezt a franciás kényelmet szeretők imádják, de én inkább a nagy oldalgyorsulást kedvelő, vezetési élményt kereső emberek közé tartozom, így ezen segíteni kellett. Az is feltűnt, hogy nagyobb gázadásnál meg fékezésnél nagyokat leng a kaszni előre-hátra is.
A klubtársak szerint a kényelem és sportos útfekvés közötti kompromisszumhoz egy ültető szett adja a legjobb eredményt, hát belevágtam.
A szilentek meg úgyis megfáradtak, jöjjenek hát a sokak által kedvelt kemény poliuretán szilentek!
Közben elfáradt a csere-kormánymű is, abból is kellett másik.
Poli szilentek: 25.000 Ft
Ültetőrugó szett: 40.000 Ft
kormánymű: 10.000 Ft
munkadíj: 15.000 Ft
Ezzel a jármű kezelhetősége sokat javult, a korábbi állapothoz képest (melyet azért nem tartottam alapvetően rossznak) most ragad az útra!
Üröm az örömben, hogy úgy tűnik, valami jeladó megadta magát a vezérlésben. Néha dadogós az alapjárat, és a teljesítmény sincs a toppon, a fogyasztásom is most 11 körül van a szokásos 9 helyett. Már több dolgot gyanúsítottam, úgy tűnt, megvan, aztán mégse. Talán lambdaszonda.
Meg búg a diffi is. Legalábbis kb. onnan jön. Akkor is búg, ha a váltó üresben van, 80 km/h fölött.
Kéne cserélni a küszöböket is, kicsit el vannak már rohadva.
De különben jól teljesít.
A harmadik képen látható az ültetés mértéke. Nem sok, 40/30 kb. Szerintem nem feltűnő. Viszont tízszer jobban kanyarodik!
Hibalista
- motor láncszakadás miatt cserélve - szumma 180.000 Ft mindenestül - önindító behúzómágnese elfáradt - 13.000 Ft - féltengely gumiharangok cseréje, váltó alapos bevizsgálása - 30.000 Ft - lengőkar csere, futómű átvizsgálás, kipufogómérés - 20.000 Ft - kormányműcsere, kipufogócsere (közép+végdob), váltócsere, lendkerékkönnyítés - cca. 150.000 Ft - olajcsere, karter le, olajpumpa elgörbült csövének javítása - 30.000 Ft - hátsófék új pofák, új stabilizátor szilent, 2db új hőgomba, vizsgára átnézés - 75.000 Ft - generátor elromlott, csere bontóból - 18.000 Ft (sajnos épp el voltunk utazva, így nem volt se szerszám, se SierraCorner-es alkatrész olcsóért) - újabb váltócsere (nem olyan kritikus, de én tökéleteset akartam), hűtővíz elfolyás miatt teljes feltöltés fagyállóval - 50.000 Ft
Ide hordtam szervizbe
Istvánkóék Budakalászon. Profi társaság, tényleg értenek hozzá, de meg is kérik az árát.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Lafka Tibor Budakalászon. Jómunkásember, ő se bagóért dolgozik, de nem is drága, és mindent meg lehet vele beszélni. Megbízható és érti a dolgát, bár nem mindenhez van komoly műszere. Pl. a futómű berezgéseire nem tudott mit mondani.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1991 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 287000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Hyundai Accent 1.5 2003 | Következő autója? | Nem tudom, mi lesz, marad, amíg csak maradhat. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
