A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Ford » Sierra (1982-1993)

Sierra 1.8TD GL 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Az európai Crown Victoria

Szöveges ítélet

Egy "42000 Ft-os pénztermelő"-ből (VW Golf I-es rovatban) szálltam át a Sierrába. Felüdülésnek számított a VW éra után, imponáló volt a mérete és kényelme. Úgy gondoltam ennyi elég a boldogsághoz, de az utazás végül csak egy téves kitérő lett. Pedig a történet másképp indult:
Kellett egy autó. Szép nagy, ha lehet „amerikai elgondolású” apró (300k) pénzből, akkoriban még jobbára hosszú távú utazásokra. Mivel a Ford 80-as évekbeli középkategóriása kardán-tengelyes, és kezdeti világautó projectjének köszönhetően tengerentúli génekkel is rendelkezik, ezt látszott megfelelő alternatívának (innen ered a cím). Mindezt „megkoronázva” ekonómia címszó alatt egy turbós-gázolajos motorral az autó igazi jokernek tűnt. Bár megvolt a turpisság, sajnos az amerikanizálás álom maradt. A „szélütés” az első gázadásnál ért, mikor is ijedten tapostam padlóig a pedált. Ennél még az olajkályha I-es Golf is radikálisabb volt. Végül összeállt a képlet:
Régi vágású turbó(lyuk) + hátsókerék-meghajtás = rossz nyomaték leosztás. E szerencsétlen párosítás végett sokszor megmakacsolta a "erejét"; csak magasabb fordulatszámon (némi gondolkodási idő, és nagytalpú gázadás után) jött helyre az a soványka életkedve.
Tovább szorítkozva a konkrétum tárgyára:
Fogalmam sincs hányadik tulajdonosa lehettem, de tuti, hogy nem volt mindig "gazdája" (letörött műanyag elemek, bántó karcolások, a szakadt üléskárpit és a csúszós, csereérett kuplung legalábbis valami ilyesmit sugallt). Ez némileg lerontotta a metál színű összképet, de nem volt tragédia, ha egyszer odabent GL szintű felszereltség várta az utazót (teljesség igénye nélkül: elektromos ablak (2x); központi zár; napfénytető; elől-hátul: szélvédő fűtés és könyöktámasz; 4 dimenzióban állítható szervokormány (^^); gerinctámaszos ülések stb.). Nem árulok el titkot azzal, hogy kevesebb ideig tartott megszokni a géperejű fogyasztási görbéjét, mint a rugalmasságát. Ha a Golf 4,5 literes átlagát nem is tudta árnyalni, különösebb panasz nem érhette a motor-ház elejét. Télen pedig, amikor az ég nagy nehezen egy kis hót (havat) szórt az utakra, végre beindulhattak a farkimozdítós manőverek, mad-max körök, amerikai muvís, eksönhirós befarolások, és driftek, ekkor az autó megkapta az ebből fakadó elveszettnek hitt, de a jég jótékony hatására előrobbanó erőtartalékát). Ugyanakkor napi használatában (mely benne foglaltatott éjszakai újságozást, illetve pizza futárkodást is) olykor koccoltam autóval, kukával, padkával, macskával, szálló kövekkel, törött a hátsó lökhárító, kapott a szélvédő, sőt a felni is. A bajok nem kerültek el mindig, ám a probléma valami másban gyökerezett:
Viszonylag rövid használati idő után kezdett sorra előjönni az olcsón (később már kevésbé olcsón) rendbe hozható, de kellemetlen nyavalyahalmaz, ami tartalmazta többek között a váltóház csavarmeneteinek kiszakadását, és a hardy tárcsa repedését, mely után a kardánkereszt is módszeresen megadta magát. És ha a negatívumoknál járunk, meg kell említenem mekkora ergonómiai fiaskó (legalábbis megszokást igénylő) a hosszú kuplungpedál keresztezése a nem túl pontosan megvezetett, méretes utakon járó váltóval, ami ráadásul kellemetlenül nagy helyet harap ki a lábtérből. Tovább rontja a helyzetét, hogy nincs belső levegőkeringetés, és a fűtést sem sorolnám a „van” kategóriába. Összességében mégis az zavart leginkább, hogy 17 éves korára mennyire élemedetté kopott e szerkezet. Az előélete biztosan közrejátszott (már ahogy az eredetvizsgán kiderült) de a gyönge eresztésű anyagminőség mellett (maga az esetlegesség, ami okozott elég bosszúságot) nem lehet elmenni szótlanul. Utóda, a Mondeo - noha az se világbajnok ilyen téren - fényévekkel gondosabb munka. És akkor nem beszéltem még az elvérző kenőanyagokról, valamint az egyre másra megjelenő herpeszekről, rozsdáról, és a rohadásról (nem is fogok).
Hogy megérte-e az árát? Megannyi küszködés és a létének folytonos bizonytalansága azt mondatja velem, hogy nem. Ám ha mindehhez hozzáveszem a gépkocsi felé tanúsított néha elég slendrián hozzáállásomat, a benne (olykor élvezettel) eltöltött időt, és azt, hogy mindezért (aránylag) mértékletes árat fizettem, úgy már nem olyan igazságos ez a kijelentés. Így hát a konklúzió helyesen: az árát megérte, de annál egy buznyákkal se többet.
Amolyan tanulópénz volt a javából…


"Szakmai" szempontból gyűjtött tapasztalataim:

Előny:

- hátsókerék-meghajtás ellenére jóindulatú, kiszámítható viselkedés, és biztonságos kanyarstabilitás (szerpentines úton tapasztalható némi vezetési élmény is)

- dús kárpitozás, és korrekt zajszigetelés (gumikéder kívül-belül, fémváz nem tapintható az utastérben)

- viszonylag kielégítő komfort, főleg hosszútávon (részben az igényes független felfüggesztésnek, és a majd' 1200 kilós önsúlynak, részben a fotelszerű vezetőülésnek köszönhetően)

- a GL verzió megfelelően felszerelt (márpedig ez az:))

- áramvonalas karosszéria (dacára jelentkező szélzaj, ami azért 130 km/h-ig még nem zavaró)

- olcsó üzemeltetési költség és alkatrész ár (feltéve, ha kapni hozzá bármit is; a típus relatíve ritkasága nem exkluzivitás, hanem inkább nyűg)


Hátrány:

- harmatos teljesítményű és turbólyukas, emiatt kissé kulturálatlan - jóllehet dieselekhez képest meglepően kellemes búgó, nem kerepelő hangú - motor, ami a maga 75 lóerejét (55 kW) csak magasabb fordulatszám tartományban tudja megfelelően érzékeltetni (viszont stabil, vibrációmentes működésű)

- az utastér - amúgy nagyvonalú - berendezésének anyagai nem érik el a "megfelelő" minősítést (főleg az érthetetlen okból a későbbi verziókba szerelt rendkívül ócska és gyakran zörgő műszerfalborítás és ajtókárpit miatt).

- idővel kiütközött a nem kellően átgondolt építési minőség (kehes önindító; vákuumképződésre hajlamos, elapadó üzemanyagtartály; kontakthibás csatlakozók; elkopott ajtózár; porladó kormánykerék; szét- és leeső belső visszapillantó tükör és márka jelvény + egyéb beltéri műanyag elemek, satöbbi…)

- némely esetben franciákat megszégyenítő, németeket elszégyenítő, egzaktnak a legkevésbé sem nevezhető részletmegoldások (elég a fedélzeti komputerre gondolni, vagy az automata után állítós kuplungpedálra, aminek javítását több szerelő is visszadobta, őket utólag csókoltatom)

- a menetdinamikára és a nyomatékleosztásra komoly hatást gyakorló kuplung, mint az autó egyik leggyengébb pontja (hála a „minőségi” utángyártott termékeknek)

- a kevéssé pontos (imbolygó) műszerek, és a 240-ig kalibrált sebességmérő óra, ami itt nem a sportosság, hanem a spórolás jele (mivel mindegyik típusba ezt rakták), valamint a 99999-ig mérő kilométer számláló (értetlenül állok a Ford eme klasszikus baromsága előtt, de legalább nem tekergetik szanaszéjjel a nepperemberek)


Rövid értékelés:

Nagy, olcsó, kényelmes, gazdaságos, nem éppen szofisztikált kidolgozású, és a gázpedállal hadilábon álló egykori (ma már nehezen felfogható) design-ikon, aminek permanens meghibásodásait annak viszonylagos budget kategóriás költségével kompenzálja.
Bár gondos karbantartással tartós és hosszú életű lehet, e szeszélyes küzdelmet feladva (és a felette eljárt idő szavát meghallva) végül tovább léptem a Sierra nyújtotta „élvezetektől”.

Ui.: a „felette eljárt idő” alatt nem a korát kell érteni, hanem az értékét; az útját folytató jármű egy 8 évvel öregebb VW Passat lett, ami (egyelőre) bezárta a kört, és a rosszul manőverezett lépés után visszakanyarodott kitaposott útra.


Műszaki adatok:

Végsebesség: 157 km/h (saját méréssel: 178 km/h)

Gyorsulás: 0 - 100 km/h: 16,4 mp (inkább nem mértem, nehogy még stimmeljen is)

Fogyasztás: 4,8 – 6,3 l/100 km (télen, nyáron, városban és azon kívül, 90 – 140 km/h között)

Csomagtartó mérete: 420 l (magas rakodóperemmel, mit mondjak. Vagy inkább mit ne mondjak…)

Gyártva: 1982. július - 1993. január


Reprezentáció a taglalt gépjárműről:

http://www.youtube.com/watch?v=5OE_aWCmQpU

Hibalista

- (csere és/vagy javítás egy összegben, a teljesség igényével, mégis anélkül) - - önindító: szénkefe, behúzó mágnes, stb. össz. kb. 40000 Ft - kuplung csere (szerk. 2x, tárcsa1x) 36000 Ft - lakatos munka (alváz + kipufogódob) cakli: 22000 Ft - táv. központi zár (beszerelés + új hátsó zár) 12000 Ft - generátor (elosztó kábelek) 8000 Ft - bal első fényszóró (kocc) 8000 Ft - kardántengely (komplett csere, hardyval) 6000 Ft - termosztát (feleslegesen) 5000 Ft - első féktárcsák (új, kedvezménnyel) 5000 Ft - kuplungpajzs 5000 Ft - hátsó lökhárító 5000 Ft - kuplungtárcsa (ferodolozás) 5000 Ft - kuplungbowden 4000 Ft - katalizátor (out) 3000 Ft - műszaki miatt szilent cserék 3000 Ft - rendszámtábla világító 3000 Ft - motortartó bak (szilikonolajjal töltött, 1db) 2000 Ft - ablakemelő sínből kicsúszott az üveg: 1000 Ft - első lökhárító (kókányolás után helyre lett téve) 0 Ft - résolaj visszavezető vakdugója 0 Ft - kuplung feszítőrugó: 0 Ft

Ide hordtam szervizbe

Mikor hova. Nem volt törzsvendég igazából sehol. Másrészt vannak, akiket inkább nem akarok emlegetni…

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

Apum hathatós segítsége az egyszerűbb meghibásodások elhárításában.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1992
Kényelem (8) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (3) Vezetett km 50000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? VW Golf 1.6D C Következő autója? VW Passat 1.6TD GL
Ennyire szerette (5) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Ford Sierra 1982

További ítéletek (112 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)