nagy fehér bálna
Szöveges ítélet
2010 augusztusában vettük a fehéret, papíron, mivel csak nemrég indult be a gyártás és nem volt az új S-maxokból bemutató darab. Az előzőt persze kipróbáltuk, az tetszet méretre, a formát láttuk képen, de igazából a 2l-es benzinmotor és az automata váltó tökre lutri volt. Egy luxemburgi márkakereskedésben rendeltem, ott is akartuk használni, és tudni kell, hogy Luxiban eléggé olcsó a benzin (alacsony adók, ugye...), és jellemzően kis távolságokat mentünk vele (otthon-munkahely 9km városban, 20 autópályán). Fő szempont volt, hogy kényelmes legyen (automata váltó) és halk (benzines), és az új Ecoboost elég jó fogyasztást ígért.
Első benyomás, mivel egy Polo-ból ültünk át, hogy atyavilág, ez mekkora bálna. És nem csak ránézésre, sosem tudtuk úgy megrakni a csomagtartót, hogy ne fért volna még bele valami. A külsőt elég jól eltalálták a Fordéknál, még 4 év múlva is tetszik. Viszont láttam a Titanium S felszereltséget, a spoilerekkel, az talán kicsit csinosabb. Hátul dupla kipufogó adja a majdnem-sportos feelinget. Hátulra sötétített üveget kértünk és tényleg nem lehet belátni, elég biztonságos, még Bp-en is mertem cuccot hagyni a hátsó üléseket, mindig ottmaradt. A fehér festés sajnos pár németországi autópályás út után eléggé lepattogzott a felverődő kavicsoktól, meg hát a kosz is sokkal jobban meglátszódik rajta, utólag nem tűnik olyan jó választásnak, de a sötét színek nem tetszettek, az Ice White speckó metálfényezésért meg nem akartam 1600 EUR-t kiadni.
Titánium felszereltséggel kértük, amihez sajnos járt a zongoralakk a műszerfalon - ez az egyetlen dolog, amit nagyon rühellek. Nem szép, viszont gyorsan porosodik, koszosodik és akkor kifejezetten csúnya.
A belsővel amúgy nagyjból meg vagyunk elégedve, a fekete bőrrel kombinálva a fekete műszerfal kicsit gyászos hangulatot varázsol, de kényelmes, eléggé halk* és jól belátható. Az egyenlen probléma :) hogy menet közben nem tudok az ablakkereten könyökölni, mert nagyon messze van az üléstől, nem elég hosszú a karom, hogy kényelmes legyen oda feltenni. Kénytelen vagyok középen tehénkedni, de leginkább sehogy.
A váltó duplakuplungos, hatsebességes, alapvetően nem idegbajos, de megbízható egység. A legjobb benne, hogy csak be kell rakni D-be és menni, kész. Lehet kézzel is cserélgetni a sebességeket, de minek? Totál nem illik a kocsi karakterébe. Az egyetlen nagyobb és bosszantó meghibásodás a váltóhoz kapcsolódik - az első télen, hideg, leginkább párás időben elkezdte, hogy nem lehetett kivenni P-ből, mert nem oldott a retesz. Amikor egy kicsit bemelegedett az autó, akkor helyreállt a rend, egyébként meglehetősen random módon jelentkezett a probléma, vagyis nem lehetett tudni, hogy melyik reggel kell 15 percig várni munkába menet. A végén az Ivanicsnál rájöttek, hogy bizony a fékpedál környékén van egy jeladó, ami nem értesíti a váltót, hogy oldhatja a reteszt, kicserélték, azóta okés. Kb. 100e km környékétől érzem, bár lehet, hogy csak érzékcsalódás, hogy bizonyos fokozatokban rángat a váltó vagy inkább olyan, mintha csúszna majd hirtelen zárna a kuplung.
A motor az egyik kedvencem, halk, gyorsan bemelegszik, alacsony fordulatról húz, rendesen lehet vele menni, 160 körül sem túl hangos. Viszont nem is tud úgy megindulni, mint egy dízel - részben az Euro-5, részben a kocsi súlya miatt, ha nagyon rálépek a gázra, akkor egy darabig csak váltogat vissza meg zúg, aztán jóval odébb indul meg az egész. Mindegy, 99%-ban nyugisan vezetek, inkább lendületből, mint gyorsításból előzök. 130 körül jelentkezik egy kellemetlen vibráció, ami alatta és felette egyáltalán nincs. Viszont 130-140 felett már elég kellemetlen a szélzaj, még a motor duruzsolását is elnyomja, asszem ezen lehetne javítani.
A váltón kívül egyszer az első lököst kellett cserélni, mert szilveszterkor elütöttünk egy, a tűzijátékoktól megzavarodott kutyust az M0-án, na az a 300.000Ft, az fájt nekem is. A szélvédő egyszer megrepedt egy kavicstól, és mivel fűtőszálas, IR szűrős csoda, az se volt olcsó. A másik meglepetés, hogy az első bp-i utunkon el akarták kötni a ház előtt parkoló kocsit (illetve ez nem is annyira meglepetés), a rendszámtábla világításának vezetékeivel akarták zárlatolni a riasztót. Szerencsére nem ment, viszont az egész kábelkorbácsot kellett cserélni, 75e Ft. Oszt csókolom, ennyi volt az ősszes, se részecskeszűrőt, se befecskendezőt nem kellett cserélni, hehe, ennyiben bejött a benzines motor.
A fogyasztás viszont...Fordék gyárilag 8l körüli adatot ígérnek vegyesbe. Mondjuk egy ekkora kasztnival mire is számítottam. Igazából autópályán, 110-130 közötti tempóval sikerült 9 alatt tartani. A 120e km átlaga 9,4 (sose nulláztam a fedélzetit), a legrosszabb viszont amikor drága nejem városban hajtja, volt már 12l is a fogyasztása.
Összességében nagyon szerettük a fehér batárt, és csak azért nem mondom, hogy megérte, mert sajnos az itteni piac (Belgiumban lakunk) nagyon-nagyon bünteti a benzines-automatás autókat. Négy év után az újkori árának 25%-áért akarják beszámítani, magánba kicsit többért talán el tudjuk adni. Mindegy, most már csak a jóra emlékezünk...
Hibalista
- első lökhárító (szilveszterkor ütöttem el egy kutyát az M0-án)
- automata váltó visszajelző
- szélvédő (megrepedt)
Ide hordtam szervizbe
Ford Ivanics
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Ford Szántó Zalaegerszeg
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Polo | Következő autója? | XC60 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.5/10) |
