Nagydarab 40+-os hosszútávfutó
Szöveges ítélet
Eddig benzines autóim voltak, de mindig szerettem volna dízelt, elég sokat megyek (30 ezer/év), a vezetési stílusom is illik hozzá. Csak egyterű vagy kombi jöhetett szóba. Fél évig bújtam a szakirodalmat mire döntésre jutottam, mivel a korábbi Focus nem okozott csalódást kikötöttem hát az S-Maxnál. Egyedül a nem előredönthető jobb első ülés okozott felfájást, én nem értem hogy nem lehet ezt megoldani néhány márkánál (a Fordnál csak a B-max tudja, a francia autóknál általában széria, a japánoknál még extraként sem lehet). Végül is elég hosszú az autó, boldogulok így is, ledöntött hátsó ülésekkel 210 cm simán belemegy.
Viszont nagyon kellett bele a xenon, LED menetfény, fűtőszálas szélvédő, bluetooth képes fejegység, ülésfűtés. Ezeket pedig nehéz lett volna más márkáknál összeszedni. Dízelt én használtan nem veszek, maradt a nullkilométeres változat másfél milla kedvezménnyel. Így se volt olcsó, hogy megérte-e majd kiderül. Inkább 10 évente váltok autót, de az legyen garanciális és ismerjem az előéletét.
Külső: hátul nem tetszik, elölről jól mutat. Elég gyatra vékony lemezekből áll, a csomagtartónál némi illesztési pontatlanságok. Jó nagy kerekei vannak, mégse tűnik fel mert a kasztni is hatalmas (1700 kiló felett van)
Belső: itt is óriási, leejtek valamit az anyósülés elé ki kell szállnom hogy a másik oldalról felvegyem...A műanyagok részben gagyik, főleg a látótér alatt. A kézifék állat, pakolórekeszek is óriásiak, ülések nem rosszak a deréktámasszal. A váltó pontos, de kicsit recseg. Kezelhetőség, fed. komp., Sony fejegység jó, a telefon jól kapcsolódik de legelőször ledobja a vonalat és csak másodszorra tárcsáz, remélem ezt szoftveresen megoldják. A fűthető szélvédő alig látható (most jön majd a hideg évszak, nem garázsban állok), elég gyorsan megoldja a problémát reggel és párásodni se fog utána. A xenontól többet vártam, tény hogy jóval erősebb mint a halogén de igazi csak reflektorral (bixenon), na akkor megsüt mindent amire rávilágít. A LED menetfény állat, nem kell figyelni a lámpa fel van-e kapcsolva, és nem is használom így a xenont csak inkább télen. Nem is beszélve az elkerülhető 3 havonkénti H7 tompított cseréről, amit az előző autómban már csukott szemmel is tudtam...
A hűtés elég jó, az automata klíma hasznos találmány. Fűteni még nem nagyon kellett április és október közt, de a reggel plusz pár fokban a motor csak nagyon lassan melegszik, 8-9 km mire megmozdul a hőfokjelző, igaz alacsony fordulaton megyek 70-80 körül. Szép viszont, hogy meleget már jóval előbb elkezd befújni, szóval fagyoskodni azért nem kell és még az ülésfűtés is ott van, ami a komfortérzetet klasszisokkal megemeli.
Menetteljesítmények: 140 lóerős a dízelmotor, de a beszámolók alapján a 163-as változat sem tud többet (viszont a lóerőadó combos lett így is...). Az egyes rövid, ha nem húzatod kicsit ki akkor lefulladsz kettesben... nagyon gáz. Utána már jók a fokozatok. 1500-1600 rpm felett indul meg, alatta döglött, csak remeg szegény sértődötten. 2500-3000 körül meg már elfogy a vehemencia, lehet még tovább pörgetni de nem nagyon érdemes. Érdekes mondjuk így előzni, hogy biztos benne van egy váltás közben. Egy benzinest elindítasz 2000-nél aztán ha szűkös a hely 5-6 ezerig elforgathatod hogy befejezd az előzést, ez sokkal biztonságosabb érzés.
60 alatt nincs ötös, 80 alatt nem érdemes 6-ost kapcsolni mert kellemetlen remegéssel válaszol. A dinamikát illetően többet vártam, tény hogy szedi a lábát de nem elementáris erővel. Sajnos az euro V+DPF szerintem lefojtja kicsit, tuningot meg egyelőre nem tervezek. Viszont ha megindul, megy mint a kés a vajon (ld. cím), tényleg "kinetikus krokodil". Nagytestű, nehéz, ellentmondást nem tűrve hasít, mintha sínen fordulna a kanyarban. És nem is szeret megállni mert hiába a négy tárcsafék, valahogy érződik a hatalmas mozgási energia, ne kerüljön senki elém...
A fogyasztás 6 liter alatt tartható, ha ésszel vezetsz és nem hajtod 120 fölé. 140 körül kezd kellemetlen motorhang felépülni, addig csendes. A széles, magas karosszéria miatt a légellenállás rohamosan nő, 120-nél 6.5, 130-nál 7.5 körül eszik klíma nélkül sík terepen. Nagyobb autó után haladva mínusz fél-egy liter elképzelhető. Értelemszerűen az ésszerű (előrelátó) vezetés a fékeket is kíméli, így inkább ezt a nyugodt stílust (100-110 km/h) preferálom, lakott területen meg a 60-65-öt ötödikben.
A DPF 300-500 km után regenerál, nyáron 200 km alatt is volt. Klíma, tetőcsomagtartó, nagyobb terhelés és meleg ritkább levegő lehetett az oka mert most ismét nőnek a regenerációs intervallumok, országúti tinglitangli ötfeles áltagfogyasztással pl. 800 km-t is elmegy két regen közt. Üresben gurulva a legkönnyebb észrevenni, mert ilyenkor nem számít emelkedő, ellenszél stb. A pillanatnyi fogyasztás 100 km/h-nál regeneráció alatt 0.5 helyett 1.5 körül van ha benyomod a kuplungot. (értelemszerűen 50 km/h körül dupla érték várható, hiszen egy órára vetíti ki, mert az üresjárati fogyasztás 0.5 l/óra). 7-8 perc alatt letudja, eddig nem volt gond vele, az átlagfogyasztást alig észrevehetően befolyásolja, örüljön mindenki hogy nem kormolok. Amúgy aki nem figyel rá az sose fogja észrevenni, csak a motorhang mélyül kicsit meg figyelni kell a pillanatnyi fogyit. 1000 km simán megtehető egy tankkal így is. Hiába tartják, hogy 2000-es fordulat felett passzívan regenerál és szinte magától "kiég" a részecskeszűrő, én azt vettem észre hogy sokkal hosszabb ciklusokat lehet elérni ha 1700-2000 közt tartom a fordulatot. (ez 95-110 km/h kb.) Vélhetően nagyobb terhelés alatt jobban kormol, hiába égeti a DPF a kormot állítólag gyorsabban ilyenkor, több is kerül bele. Hidegen a motorhang kissé karcos, de belül nem nagyon hallani és szerencsére nincs olyan kellemetlen dízel teherhajó hangja mint pl. a PDTDI-nek.
Összességében kétségtelenül magasabb kategória mint a régi Focus volt, de felfedezhetők olcsó megoldások. Alapvetően elégedett vagyok vele, kérdés lesz majd a szervízköltség, de 150 ezer km alatt ezzel talán nem nagyon kell foglalkozni. A DPF, kettőstömegű lendkerék, injektor problémák biztos vagyok benne hogy a pofátlanul visszatekert nyugat-európai autókat érintik. Aki 70 ezerrel vesz dízelt az lehet hogy 300 ezret futott autót kap, mert különben hol lenne a kereskedő haszna?
Folyt. köv.
Update, 280 ezer km, 10 év
124 ezernél megdöglöttek az injektorok, trailer, szevíz, másfél hónapig injektor felújítás, magasnyomású szivattyúcsere, üa. rendszer tisztítás, NAGYON drága volt, pont garancián kívül. Végülis utána nem volt baj velük, csak burgenlandban tankoltam egy kis falusi kútnál (schwechati ÖMV gázolajat adtak olcsóbban mint itthon), vagy itthon ÖMV prémiumot.
Ezt követően azonban csak teltek az évek, és jól működött. Hosszabb távon használtam inkább, megúsztam mindenféle más nagyobb javítást, gyári maradt a kuplung, kettőstömegű, turbó, részecsekszűrő, stb. 240 ezernél kapott egy chiptuningot, onnantól kezdve 2000 felett ment mint a vaddisznó, fogyasztás nem változott. Mondjuk elég kímélve hajtottam, egyszer kellett hátsó fékbetétet cserélni 180 ezernél, elöl pedig még mindig a gyári van... Fogyasztás 6 liter körül, szóval nagyon megérte hosszabb ideig megtartani.
Most adtam el, erősen rozsdásodott hátul az alja, a márkakereskedő amúgy hibátlannak ítélte, beszámításra került egy új hybrid S-Max-ba, de ez már egy másik történet.
Hibalista
- 125 ezer km-nél komplett injektor, magasnyomású szivattyú felújítás - 100 ezer km 3.féklámpa kiégett - 260 ezer km motortartó bak csere - 180 ezer km-nél jobb hátsó csomagtérablak beázott, gyárilag rossz tömítés
Ide hordtam szervizbe
For-top Győr. Végig náluk mentek a szervízek mert van 5+ öregautó szervízcsomag. Nem olcsó de legalább rendesen kész van.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 280000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Focus I. | Következő autója? | S-Max, naná |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
