A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Ford » Puma (1997-2001)

Puma 1.4 16V 

Az ítélet értékelése
4,0(1 db)

El Pumcsító

Szöveges ítélet

Kortársától, az Opel Tigrától eltérően a Ford Puma nem csak az alapjául szolgáló B-kategóriás városi kisautó átöltöztetése sportos kupé karosszériába, hanem egy teljesen új modell. Az eredet az akkori Fiesta, de a Fordnál a Pumához egy vadiúj motorcsaládot fejlesztettek ki a Yamahával közösen, keményebbre hangolták a futóművet és a váltó fokozatait is átszabták. Ennek eredményeképp nem csak a kategória, hanem az komplett autógyártás majdnem 100 éves történetének egyik legélvezetesebb modellje lett a Puma, a Top Gear megjelenésekor, 1997-ben az év autójának választotta, a mértékadó brit autós lap, az Evo pedig 5 csillagra tartja az élményét a mai napig és pár éve bekerült a "100 legjobb élményautó" válogatásba is -- igaz, csak a 90. hely környékén.

Teljesen igaza van az Evónak abban, hogy az 1.4-essel is érdemes egy próbát tenni. Az enyém is 1.4-es, 90 LE és 125 Nm valóban nem sok, de az autózás élményét semmiben nem csökkentik a sportkocsikhoz mérten röhejes katalógusadatok. "Nem az számít, mennyivel mész, hanem hogy mennyinek érzed" -- ez a mottóm, a Pumával pedig már városi tempónál is nagyokat lehet kanyarodni, kanyargós országúton pedig egyszerűen istencsászár. A kormány precíz és érzékeny, erre szokták mondani, hogy ha áthajt valaki egy húszforintoson, meg tudja mondani, fej vagy írás volt-e felül. A váltó és a pedálok is nagyon rövid úton járnak, a nagyon rövid ebben az esetben azt jelenti , hogy már egy M3-as BMW-ben is gépészkedésnek tűnik a Puma után minden sebességváltás. Elsőre nagyon furcsa, de megszokható és később már csak azt nem érti az ember, hogy más cégnek miért nem sikerült ilyen váltót gyártani :). Azt azért a tisztesség kedvéért érdemes elmondani, hogy a gyári alumínium váltógomb télen irtó hideg, nyáron pedig tűzforróra tud hevülni a napon hagyott autóban.

A motor-váltó-futómű mind tökéletes, ezen felül a felszereltség amúgy puritánnak mondható: két elektromos ablak (nem automata), elektromos tükör, manuális klíma és CD-játszó. Extrát nem is nagyon lehetett rendelni hozzá, azt hiszem talán a bőr ülés és az ülésfűtés jelenti az egyedüli kivételt. Még ködlámpából is csak hátra jutott. Van viszont fűthető szélvédő, ami télen egy áldás, kavicsfelverődésnél vagy más sérülésnél viszont átok, 80 ezer alatt nem nagyon lehet megúszni a cserét, ami a Pumák mai használtpiaci árait figyelembe véve nem a legjobban elköltött összeg. Ja, a csomagtér is elektromosan nyílik és az autó "magától" fel is emeli a fedelet, ha a gázrugóból az évek során nem szállt el a nyomás.

A megbízhatósága példás, bár az én autóm új korában itthon üzembe helyezett, vezetett szervizkönyves, valóban keveset futott darab. A szokásos kopóalkatrészeken felül (fék, szűrők, olaj, stb) egyszer a gyertyakábelek vicceltek meg és elkezdett háromhengerezni az autó, illetve a fűtéscsap romlott el (valójában ez már akkor rossz volt, amikor megvettem az autót, de forró nyár lévén nem próbáltam ki a fűtést). A sportos futómű érdekes módon strapabíró is, talán a kis tömeg miatt, de a szar budapesti utak ellenére még semmit sem kellett benne kicserélni. Sajnos a rozsda már eszegeti a két hátsó sárvédőívet, de 14 évesen ez talán belefér.

Amiről még nem írtam, az a kényelem: két embernek elég jó, a csomagtartó mérete a kategóriában kiváló, a hátsó ülések döntésével pedig tovább növelhető a raktér -- kár, hogy az ülés csak egyben dönthető. Előre és körbe kilátni könnyű, hátra-oldalra a design miatt annyira már nem egyszerű, de erre vannak a tükrök ugye ;). Hátul még sosem ültem, de ha nem Shaquille O'Neal és Ndamukong Suh az utas, akkor városon belül vagy rövid vidéki útra itt is elférnek ketten. A Puma négyszemélyes, hátul nincs is középső biztonsági öv. Hosszabb (=200 km+) utakra azért ne ezzel induljon senki, külföldi nyaralásainkhoz inkább bérelni szoktunk autót mi is. Már csak azért is, mert autópályás tempónál, 110 km/h fölött már magas a motorzaj és ilyenkor fogyaszt is rendesen (~7l/100 km).

Szerencsére az alkatrészek jó része megegyezik az akkori Fiestával, így olcsón hozzá lehet jutni bármihez, illetve a magyarországi hivatalos forgalmazás miatt elég sok is van belőle itthon ahhoz, hogy bontóból lehessen pótolni, ami kell. A technika pedig szögegyszerű, bárki meg tudja javítani, nincsenek különösebb trükkök. Vásárlás előtt azért arra érdemes vigyázni, ne egy kiflibe hajtott autóból "újjá" varázsolt legyen a kiszemelt példány :).

Összességében mindenkinek ajánlom a Pumát, aki viszonylag kevés pénzből szeretne élvezeteseket autózni. Olcsó megvenni, olcsó üzemeltetni és nem akar attól se félni, hogy a ház előtt hagyott autó reggel beindul-e, vagy meglesz-e még.

Hibalista

- Egyszer a gyertyakábelek, egyszer a fűtéscsap, utóbbi típusbetegség, a Puma alapjául szolgáló Fiestán is gyakran megesik.

Ide hordtam szervizbe

Mester Gábor, Gyömrői út -- házhoz jön az autóért és megjavítva vissza is hozza, barátságos áron dolgozik és sosem vert át

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2000
Kényelem (6) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 114000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 20000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? E39 Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Ford Puma 1997

További ítéletek (21 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)