Az imádott nagymacska
Szöveges ítélet
Céges autóként adott keretből kellett autót választanom. Nem akartam divatautót, inkább elegáns kényelmes nagykombit, mivel családi autóként is szolgálnia kell. A próbák során könnyű szívvel ejtettem ki a Superbet, mert 4 év és 170e km-nyi Octavia után nem sok változást jelentett. Sokáig szemeztem a Kodiakkal, de az akkora nagy tehén, hogy nem akartam. Ja és az is majdnem ugyanaz belül. A Passat túlárazott volt (persze a Mondeo megrendelése után 3 hónappal 15-20 százalékot zuhant az ára a VW túlkapacitása miatt), meg rendkívül unalmasnak is tartom. A Renault Espace-t is megnéztem, mert formásnak tartottam, de beülve kimondottan taszított.
Beültem a Mondeoba, és azonnal otthon éreztem magam. Jó anyagok, full display műszerfal logikus kezelőszervek, 10 collos középső kijelző, bőséges terek utasnak és csomagnak, gazdag felszereltség, kellően erős motorok, teljesen zajmentes utastér. Kívülről is nagyon tetszett a formája, meg az agresszívan sportos, mégis elegáns Mustang orr. De leginkább az antracit szín és az oldalnézet fogott meg. Kegyetlenül vagány a forma. A családomat is beültettem, és mindannyian le voltak nyűgözve az (4x) ülésfűtéstől, a kényelemtől, az ergonómiától, meg a tempótól. Egyszerűen a Mondeo tűnt a helyes választásnak.
Egyedileg konfiguráltam a Sportsline-ból kiindulva. Kértem bele 190 lovas dízelt, automata váltót, LED fényszórókat, 18-as prémium felniszettet, nyitható üvegtetőt, a csúcs Hifi+GPS kombót, pótkereket (a defektjavító helyett), vonóhorgot, 4 fűthető ülést, egy plusz szivargyújtó aljzatot (összesen 3 van) meg egy gyári 230V-os 300W-os invertert a laptop töltése céljából. Minden más az akkori Sporstline-nal megegyezett. Azóta megtettünk 65000 eseménytelen kilométert, jártunk 8 országban, sokszor nyitottuk a tetőt "Targa" élményért, csodáltuk a magas házakat/felhőket/csillagokat, vezettem megállás nélkül 900km-t, voltunk vele 2200 km-nyire négyen, nagyon kényelmesen, de ingáztunk is sokat, naponta 160 km-t. Esetenként bicikliszállítót viszek a vonóhorgon, máskor pedig egy 750kg-os utánfutót húzok. Ez utóbbit megpakolva is legfeljebb fékezéskor veszi észre.
Autópályán meg lakotton kívül van elemében, és ilyenkor is kimondottan csendes. Soha egy zörrenést sem hallok sehonnan (ezt az előző Octaviám újonnan sem tudta). Pályán 6,5-7 litert fogyaszt 130-140-es tempónál, 90-100-nál pedig 4-4,5-öt. Városban is 6 körül eszik. A 65000 km-es (1200 vezetett órás) átlagom 6,4 liter, amit egy ekkora autónál fantasztikus eredménynek tartok.
Műszakilag nagyon megbízhatónak találtam, eddig semmilyen gondja nem volt.
Van viszont két gyenge pontja: A szervizintervalluma a gyártó szerint dinamikus, de 20 000 km-re mondják. Az enyém következetesen 14500 körül kezdi követelni az olajcserét, ami miatt párszor már magyarázkodnom kellett, mert túl sűrűnek tartják. Magamtól is max ennyit mennék vele, sőt inkább kevesebbet, de így egy év alatt 2-3 olajcsere is kell, ami valóban nem kevés. De az olajat nem eszi, egy deci sem fogy el két csere között. Ezzel szemben a korábbi Octaviám 15000 km után mindig kért egy liternyi rátöltést, majd 20000-nél olajcserét.
Hozzá kell tennem, hogy elvileg 2019 elején már csak AdBlue-s dízellel szerelte a kocsikat a Ford a szerviz szerint, de az enyém 2019 Januáriként még nem AdBlue-s. Viszont a szerviz intervalluma már sűrűbb mint a korábbi motorgenerációnál. Vagyis pont egy váltásközi fura szerzet a kocsim. :)
A másik hibája - ami miatt viszont rendszeresen szidom a felelősök felmenőit - az az infotainment rendszer. Sync3 rendszer van rajta, ami rendkívül idióta logikát, ésszerűtlen ergonómiát, és átgondolatlan megoldásokat tartalmaz nagy mennyiségben. Mondok pár példát:
A hangerő mértékét változtatáskor (30-as skálán) teljes képernyőn jeleníti meg 5 másodpercen át. Ez alatt nem lehet vele semmit csinálni, ki kell várni. Nem tudsz mondjuk állomást váltani, telefonálni, vagy funkciót váltani, ki kel várni, amíg eltűnik ez a szám. Ugyanez a klíma hőfokállításánál. Olyan nincs, hogy te sietsz.
A telefon menüben kilistázza a kontaktokat, amik között kereshetsz is EGYETLEN KARAKTERRE. Tehát ha te Kovács Robit akarod felhívni, akkor vagy a K-t, vagy az R-t kell megnyomnod. Erre kihoz minden találatot, amiben ez a betű szerepel. 489 partner van a címjegyzékemben. Szerinted volt már hogy VEZETÉS KÖZBEN megtaláltam, akit keresek? Miért nem lehet 3-4-végtelen karakter alapján keresni? "KOV" vagy "ROB" kevesebbszer van a címlistában, mint K vagy R...
Ugyanez igaz az mp3 lejátszóra. Te Guns&Rosest keresnél? Sok sikert a megtalálásához a 4431 zeneszám között!
A navigáció egy kalap szar. Vagyis addig nem, amíg egy települést kell megtalálni. De ha már odaértél, térkép nézetben csak random módon mutat 1-1 utcanevet a zoom mértékétől függetlenül. Ne hidd hogy az a tény hogy csak 3 utca látszik a térképen, azt is jelenti hogy azoknak a nevét! Persze az utcák elég jelentős részét nem is ismeri, vagy ha igen, akkor 27 egyirányú utcán vezet oda, akármit teszel. Mindegy, hogy gyors, vagy gazdaságos a beállítás... Tehát ha tudod hová mész, akkor hasznos a GPS. Csakhogy elvileg épp arra az esetre tették oda, amikor nem tudod. Aki ezt tervezte, Annak mutatnék egy igo-t 2005-ből, hogy tessék megnézni, és utána csinálni így tizenakárhány évvel később.
Apropó GPS: Keresnél egy címet? Hát írd be a teljes településnevet (ha beírod hogy "Nyíregyház" abból még nem fogja tudni hogy te Nyíregyházára gondoltál. Majd jön az utcanév. Azt hinnéd, hogy a "Koss"-ból rájön hogy te a Kossuth utat keresed, de nem. Arra se jön rá hogy a Kossuth UTCÁT keresed. Be kell írni azt is! Tehát amíg a Sygic, a google maps, az igo, vagy az iphone térképek abból hogy "Nyír... Kos... 21" rájön a keresett címre, addig ennek be kell írni, hogy "Nyíregyháza, Kossuth utca 21"
Azt hinnéd, hogy ennyi, de nem. Mutat neked taálatokat. De csak az első 10-12 karaktert. Tehát válaszd ki a helyes találatot azok közül, hogy "Nyíregyha..." "Nyíregyha..." vagy esetleg "Nyíregyha...".
Eközben a képernyő 95%-a üres. Vagyis kifért volna a találatok összes betűje.
Kb. tizennyolcszor.
Zenelejátszáskor a hangminőség egyszerűen fantasztikus(10 hangszóró subwooferrel + centerrel), tökéletesen állítható a térhangzás központja az egész térben. De ha 40-120 perces podcastet játszok le 100-ból 99-szer nem tudok finoman beletekerni (mondjuk pár másodperccel vissza). Ehhez nagyon nagyon pontosan kellene megérintenem a kijelzőt az éppen lejátszott pontot jelző karika előtt egyetlen pixellel. Vezetés közben. Viszont 100-ból egyszer megjelenik a "+10 sec" meg a "-10 sec" gomb, ami tökéletes megoldás lenne. Miért jelenik meg néha? Nem tudom. Máskor miért nem? Azt sem tudom.
Nem, a tekerés gomb nyomvatartása sem tudja ezt.
Ezek persze mind túlélhetőek, és szégyellem is hogy ilyenekért reklamálok, de bosszantó, hogy egy pici plusz munkával, átgondolással hibátlanná tehették volna az egész rendszert. Volt frissítés, hát semmit sem javult. Viszont 144 percig tartott a rendszernek a 2 Gb-nyi frissítés felrakása pendrive-ról... Ez alatt teljesen halottnak tűnt a rendszer. Ha a kocsit leállítom, téglásítom az egészet. Szerinted mennyit pánikoltam a 2,5 óra alatt? És a végén minden hiba érintetlenül megmaradt. :I
Összességében nagyon kényelmes kocsi, hosszú távokra tervezték, olyankor elemében van. Mindig van elég ereje egy villámgyors előzéshez (bár az Octavia dinamikusabb volt a 7-es DSG-vel). Jó az 5 fokozatú automata, úgy vált ahogy kell, van sport fokozata is, amikor engedi pörögni a motort. kellően erős, takarékos és belül fura mód nagyon-nagyon csendes az egyébként ronda traktorhangú Dízel ellenére. :) Kényelmesen rugózik, kellően dinamikusan és nagyon simán megy, jól tapad, táááágas. Olyan jól tapad, hogy nem vettem észre semmit abból hogy a két első abroncs szinte teljesen 0-ra kopott. Esőben sem vettem észre semmit, mert a rendszer korrigált helyettem. Ettől azért beszartam, amikor a gumisom elhűlve mutatta a veszélyes állapotú gumikat. Jobb lett volna ha hagyja a rendszer hogy érezzem hogy valami nem kóser.
Vezettem már többszáz autótípust három kontinensen, közel 1 000 000 km-t megtéve. Megvolt az A8, az Astra, a Chevelle, a Mustang, meg a Superb is, de nyugodtan kijelenthetem hogy mindent figyelembe véve a Mondeo életem legjobb autója. Újra megvenném, sőt ha lejár a 3 év, alighanem meg is fogom venni a feleségemnek. :) Kell a családba egy ilyen luxus igásló. :)
A 4 bicajnak való bicikliszállítóval és a nagy tetődobozzal jól megpakolva egy 4 résztvevős, több állomásos holland-német-osztrák biciklitúrát terveztem 2020-ra, amit a Covid sajnos lefújt. Biztos vagyok benne, hogy kényelmesen elfértünk volna minden felszereléssel, kempingcuccal, stb. Sebaj majd jövőre.
Hibalista
- Az első ablaktörlőgumik 1 év után cserére szorultak. - A kesztyűtartó világítás izzója kiment, LED-esre cseréltem. - Az elektromos hátsóajtó egyenetlen talajon parkoláskor feszül, távirányításra nem nyit. - - Többnyire túlélhető hibák :)
Ide hordtam szervizbe
Ford Vagép - DebrecenKedvesek, gyorsak, pontosak. Szerencsére eddig nem kellett tesztelnem a képességeik határát. :)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2019 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 68000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Octavia 1,6 TDI DSG kombi | Következő autója? | Mondeo kombi (ugyanez) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
