Tudsz jobbat?
Szöveges ítélet
Tudsz jobbat?
2008-as Ford Mondeo 1.6 200 000 km után
8 év, 200 000 km, 6 milliós vételár, kb. egymillió forint szervizköltség, 8,2 literes benzinfogyasztás, 20 000 kilométerenkénti 1 liter olajfogyasztás, családi konfortmaximum, jó kinézet. Ha tudsz jobbat, olvass tovább, ha nem, akkor nyertem :-).
2008. január 22-én helyezték forgalomba Magyarországon, s mivel az autó komputere szerinti átlagsebesség általában 40-50 km/óra között volt, az egyszerűség kedvéért fogadjuk el, hogy 4444 órát, azaz mintegy 185 napot töltöttem az autóban, ami alig kevesebb, mint egy út a Marsra. Az eredetileg cégautónak, de saját használatomra vásárolt autó kiválasztásakor alapvetően két szempont vezérelt: beleférjen a 6 milliós vásárlási limitbe egy családi használatra optimalizált autó. Korábban egy Skoda Octavia után szenvedtem a Renault Laguna csomagtartójával, így egyértelmű volt, hogy legalább 500 literes csomagtérrel rendelkező autót keresek. Egy jóbarátom felhívta a figyelmemet arra is, hogy a gyermekek nőnek, így érdemes nagyobb tengelytávú autóban gondolkodni, hogy legyen lábtér hátul is. Nem tartott sokáig rátalálni az akkor modellfrissítésen épp átesett Ford Mondeora, mely mindkét kritériumnak megfelelt; s a nyolc év alatt nem is okozott csalódást. Egyetlen komoly aggodalmamat az jelentette, hogy a családi csomaggal felszerelt Ghia verzió csak 1,6 literes motorral volt megvásárolható 6 millió forintért. De így, nyolc év távlatából ezt sem bántam meg.
Apropó családi csomag!
Épp az autót voltam átvenni a kereskedésben, amikor észrevettem a bemutatóterem sarkában álldogálni egy gyönyörű fekete Mondeo-t, sötétített hátsó ablakokkal. Mondom az értékesítőnek, hogy huhh, de szép is az az autó, így lefóliázva. Mire a válasz: Uram, az az Ön autója. Annyira meglepődtem, hogy alig tudtam kinyökögni a kérdést: hogyhogy? A családi csomag része - hangzott a válasz. Hát igen, jellemző, hogy figyelmetlen voltam: a családi csomagban elsősorban a beépített gyerekülés, másodsorban az ajtóba integrált napfényroló volt az, ami engem megfogott. De zseniális marketingfogás ehhez párosítani a sötétített ablakokat. Elképzelem, ahogyan sportos apukák próbálják meggyőzni a Zasszonyt otthon, hogy nem nagy a felára a sötétített ablakoknak, az még kijön a konyhapénzből. Naja! Csajozni jó lenne, mi? - hangozhat az adekvát válasz. Node mit mondjon egy rendes családanya arra a kérésre, hogy a gyereknek kényelmes ülés, érzékenyebb biztonsági öv, napfényroló... Ugye megvesszük drágám? :-)
Egyhatos benzines?
Ahogy említettem is, tartottam attól, hogy nem bírja el a 120 lóerős (92 KW teljesítményű) motor az üresen is 1360 kg-os autót - megtankolva ha beleülök már bőven a másfél tonna fölött vagyunk. Hát elbírja. Nem vagyok egy aszfaltbetyár, de úgy érzem, nem is totyogok a forgalomban. Lehet, hogy hozzáértőknek, anyagilag jobban eleresztetteknek ez az autó nem jó, nekem, családdal is elég dinamikus a városban. Még az országút sem kihívás, bár dízel után fura, hogy az autót pörgetni kell, akár 4000-es fordulatra is. Autópályán már jobban kitűnik, hogy ehhez a súlyhoz ez a motor a 120-130-as krúzoláshoz épphogy jó, emelkedőn ötösben, szájtépés nélkül nem fog legyorsulni sok autót...
Akkumulátor, futómű
Számomra csodaszámba megy, hogy még az eredeti akksi segít bebikázni fiatalabb vagy jobb autókat is - s bár mindenre, amit írok igaz, hogy nem értek az autókhoz, azt hiszem, hogy akksi téren ez a teljesítmény nagyon rendben van. Ahogyan nekem megfelelt a futómű is, az Octavia és a Laguna között: még kellően lágy de azért lehet rá támaszkodni is egy-egy gyorsabb kanyarban. Az meg csak hab a tortán, hogy 4 évesen 80 ezer kilométerrel a futómű még mindig gyári értékeket mutatott egy bevizsgálás alkalmával - itt érdemes lehet kihangsúlyoznom, hogy alapvetően a budapesti utak jelentik a tesztkörnyezetemet, így minden kátyúval és macskakővel jóban vagyok. Tán egyszer állítottak 8 év és rendszeres erdélyi, felvidéki és kárpátaljai utakkal fűszerezett budapesti és nemzeti útvonalakon futott 200 ezer kilométer alatt a futóművön, de az egy ukrajnai síelés alkalmával a gumi teljes megsemmisülését okozó kátyú közeli megismerését követte - s aki járt már Kárpátalján, tudja, hogy az ottani utak még szerencsés esetben is könnyen állítják át a futóművet.
Váltó
Ami 5 sebességes. Értem én, hogy gyenge a motor, de az autópályán sem húzná el hatodikban? A jelenlegi fokozatkiosztással érdemben a 130-as autópályamenet alkalmával nem fogyaszt kevesebbet a jármű, mint városban. Ami egyrészt rendkívül egyenletes fogyasztási eredményhez vezet, másrészt nem ad lehetőséget a spórolásra, csak jelentős sebességcsökkentés által.
Viszont, ami a szervizköltségeimet is megdobta rendesen az a kuplung cseréje 197 ezer kilométernél. Most lehet mondani, hogy ez jó érték, meg relativizálni, hogy a piros lámpánál kinyomott kuplunggal álldogálás az álmoskönyv szerint nem tesz jót a kinyomócsapágynak, én mégis megbántódtam azon, hogy nem ment el 200 ezret az autó egy szettel. Még akkor is, ha ennek a távnak több, mint felét tényleg biztosan székesfővárosunkban koptattam el.
Karosszéria, utastér
Hát ugye ez egy ötajtós változat, ami tágasságában veri, de legalábbis versenyez az E Mercivel. Nem emlékszem olyan esetre, hogy akárcsak a kombi verzió előnyét hiányoltam volna, míg egyszer egy síelés alkalmával kölcsönkért Mondeoban megtapasztaltam, hogy a négyajtós verzió pont egy gitárral pakolható szerényebben, miközben kívülről tán észre sem vehető az eltérés. A három gyerek ezen a négy keréken nem csak kényelemben, biztonságban utazik, hanem még a nyaralások, telelések alkalmával nélkülözhetetlen plüss zsiráfokból és rajzkészletekből sem kell otthon hagyni egyet sem.
Tartósságát tekintve pedig elég legyen az, hogy időnként zavar, hogy valami zörög, kattog, csattog az utastérben, de eddig minden esetben kiderült, hogy a gyerekek tettek kavicsot, vadgesztenyét, más játékokat ide-oda. Egyedül a vezetőoldali ülés nem bírta a terhelést, a 110 kilós sofőr - aki én lennék - ezalatt a több, mint 4000 óra alatt azért már kiülte annyira az ülést, hogy az állítható deréktámasz egy eleme megadta magát. A soktízezer forintos javítási költséget én sajnáltam rá, rövid és hosszabb távokon is még mindig kényelmetlenebb a pocakom, mint az ülés.
Engem nem zavar a Ghia faimitátor műanyag betétje, s nem vagyok túlzottan kényes a dizájnra sem. Hosszas gondolkodás után azért csak eszembe jutott egy apróság, amit illene javítani a műszereken: a tempomat dadog. (Ugye megvan Rejtő klasszikusa?) Na pont így dadog a tampomat: nem elég egyszer finoman megnyomni a gombját, sokszor második, határozottabb gombnyomásra érzékeli csak a vezető szándékát. Ez engem bosszant, mert egy ilyen klassz gép ilyen kellemes műszere igazán működhete finoman, elegánsan.
Ja! A már említett beépített gyerekülés is irtó kényelmes ám három gyerekkel!
Szervizelés
2011-től van az autó a tulajdonomban, így a szervizköltségeket akkortól tudom pontosan, viszont 2008-2011 között a kötelező szervizeken kívül más szervizmunka nem volt az autóval. 8 év alatt kb. 900 000 Ft-ba kerültek a kötelező szervizek, olajcserék, a szűrők cseréi, a légkondi tisztításai, a fékbetétek és féktárcsák cseréi, a 150 ezres vezérműszíjcsere és más szíjak cseréi, a kiégett izzók cseréi, futómű állítása, a forgalmi vizsgáztatások, valamint egy axiál csukló cseréje; s ebben az összegben benne van két zavaró apróság, a bal hátsó ABS vezetékének javítása (2284 Ft), a kormányszervó nyomáskapcsolójának cseréje (15 703 Ft) valamint a kuplung és a kinyomócsapágy cseréje (149 945 Ft).
Mindig szakszervizbe - konkrétan a Duna Autó-hoz - vittem a kocsit, így a cserealkatrészek is Ford alkatrészek lettek.
Amit nem számoltam az a gumik költsége. Mivel a gumijaimat ütöttem vágtam, de mindig tudtam megfelelő újakat venni, ezért talán összesen 3 szettnyit használhattam el a nyárigumiból a 8 év alatt, s kettőt a téligumikból. Legutóbb 2013-ban vettem négy téligumit 92 903 Ft-ért, s most jön a egy teljes szett nyárigumi vásárlása tavasszal.
Szakszerviz
Ezen alcímet csak azért fogalmazom meg, mert maximálisan elégedett vagyok a Duna Autó szervizével, immár sok éve visszajárok és korrekt árazás mellett nagyon jó kiszolgálást kaptam mindigis.
A leghatékonyabb jármű: az autó
Végül, ha már ennyit írtam és olvastam a régi adatokat, elkezdtem számolni; ezzel zárom írásom: A 2015-ös évben mentem 15 ezer kilométert úgy, hogy kuplingcserével, kötelezővel, matricával, adóval, olajjal és benzinnel, tehát mindennel együtt 766 ezer forintot fizettem az autózásért. Ez 51 forintos kilométerenkénti költséget jelent. Az elmúlt évekre visszatekintve megállapítható, hogy gumicserékkel, szervizekkel mindennel együtt kb. 40-50 forint a költség, s a 200 000 kilométerre szétosztva a hatmilliós vételárat - melyből ha nagyvonalúan levonok 1,5 milliót, mint aktuális értéket, 23 Ft/km - legyen mondjuk 70 forint a költségem kilométerenként. (És itt most kihagyom a taxisok által magasra dobott labdát, nem értékelem az Uber vitát.)
A jelenlegi vasúti árak távolság függvényében 13-25 Ft között szóródnak, másodosztályon, személyenként, az első osztály 16-31 Ft. Ha csak négy fővel is számolnék és a 13 forintos legolcsóbb árral, akkor is közel járok az 50 forintos üzemeltetési költségemhez, de ha a kényelemben versenytársnak az első osztályt tekintem, akkor már el is tűnhet a teljes különbség: 182 km-es, 2 órás Budapest-Miskolc IC-n 4005 Ft/fő másodosztályon és 4855 Ft/fő az első osztályon... A 70 forintos költséggel számolva ez az út 12 740 - ha öten megyünk még egy mekmenü is kijön a különbözetből mindőnknek. :-)
A városi közlekedést vizsgálva kétségtelen, hogy bringázni jobb, de veszélyesebb, 2-3 gyerekkel már kifejezetten lehetetlen; a tömegközlekedés havi költsége eléri a 30-40 ezer forintot. Ha a családban nincs szükség autóra, akkor nyilván ezek a jó megoldások, de ha már csak egy nagyszülő miatt is szükséges a befektetés egy járműbe, KGFB-t, adót kell fizetni, akkor már nem biztos, hogy ugyanezen összegből nem jön ki a városi közlekedés költsége autóval - pláne, ha nem kell parkolót fizetni. S mennyivel kényelmesebb...
Nemzetközi vonatkozásban 6-800 km-nél jön el érdemben az a pont, ahol a fapad érdemi versenytárs lehet - amúgy nyilvánvalóan az idő és a kényelem ilyen távokon már egyértelműen a repülő felé billenti a mérleg nyelvét. Napersze a három gyerek itt is felveti a kérdést: olcsóbb-e fapadozni, tömeget közlekedni vagy taxizni a sok cuccal, mint beilleszteni egy-egy autópályaközeli megállót a nyaralásba, ha már nem sokkal kényelmetlenebb ennyit vezetni és benne ülni?
Pláne, ha az az autó egy Ford Mondeo 1.6. Ghia
Tudsz jobbat?
Hibalista
- 2011-től van az autó a tulajdonomban, így a szervizköltségeket akkortól tudom pontosan, viszont 2008-2011 között a kötelező szervizeken kívül más szervizmunka nem volt az autóval. 8 év alatt kb. 900 000 Ft-ba kerültek a kötelező szervizek, olajcserék, a szűrők cseréi, a légkondi tisztításai, a fékbetétek és féktárcsák cseréi, a 150 ezres vezérműszíjcsere és más szíjak cseréi, a kiégett izzók cseréi, futómű állítása, a forgalmi vizsgáztatások, valamint egy axiál csukló cseréje; s ebben az összegben benne van két zavaró apróság, a bal hátsó ABS vezetékének javítása (2284 Ft), a kormányszervó nyomáskapcsolójának cseréje (15 703 Ft) valamint a kuplung és a kinyomócsapágy cseréje (149 945 Ft). - Mindig szakszervizbe - konkrétan a Duna Autó-hoz - vittem a kocsit, így a cserealkatrészek is Ford alkatrészek lettek.
Ide hordtam szervizbe
Maximálisan elégedett vagyok a Duna Autó szervízével, immár sok éve visszajárok és korrekt árazás mellett nagyon jó kiszolgálást kaptam mindigis.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 200000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Laguna | Következő autója? | Transit |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
