Szólíthatlak "Drágámnak"?
Szöveges ítélet
2008. márciusában vettem, és még most is használom (2012. márciusa). A bécsi úti autókereskedésben (ami azóta már tönkrement) megesküdtek rá, hogy szervízszámlákkal tudják igazolni az előéletét, bár szervízkönyve nincs. Miután előtte jópár Mondeo-t megnéztem, teljesen biztos voltam benne, hogy az órában a 89 000 km egy korábbi állapotban reális értéket mutat (hiába a kereskedők feltalálták az időutazást), de azt saccoltam, hogy olyan 120-130 e km lehetett benne akkor. Megvettem, és a számlákat azóta is küldik (hiába nagyon lessú ez a posta... :-)
Később a Mondeo fórumról (amit ajánlok mindenkinek) tudtam meg, hogy pont ez az a futásteljesítmény, amikor jellemzően mindent cserélni kell, tehát vagy ez alatti, vagy e feletti futású kocsikat kell nézni. Be is jött, féktárcsák, fékbetétek, szíjak, szíjfeszítők, kettős tömegű lendkerék, lengéscsillapítók és még sok más terhelte rommá a pénztárcámat, és kissé szitkozódtam is miatta, de azóta (lekopogom) nincs sok baja.
Amivel nagyon vigyázni kell, az a porlasztócsúcs: egy sor cseréje (és csak egyszerre lehet)360-400 eFt. Delphi gyári felújítottat érdemes venni (állítólag), bár hál' Istennek nekem még nem volt rá szükségem. A fórumozók szerint 130-150 e km-nél lehelik ki a lelküket, az enyémben még a gyári van, és (ha a feltételezett tekergetést is számoljuk) kb. 230e km. Az injektortisztítók nagyon sokat segítenek, és SOHA nem szabad olcsó kútnál tankolni, és / vagy akkor, mikor a tartályautó bent áll.
Nagyon sok szerelő látja a dollárjeleket peregni a szeme előtt, mikor beállít hozzá egy csúnyán kormozó Ford, de nem kell egyből a legrosszabbra gondolni: az intercoolerhez vezető gumicső nagyon gyakran (nálam 3 év alatt adta fel mindkettő) elfárad, és kilyukad, ami felborítja a kaja / levegő arányt, a kocsi kormozni kezd, és teljesítményt veszít. Ebből sokan a porlasztócsúcsokra gondolnak, de azt tanácsolom, hogy ilyenkor vigyük el egy márkaszervízbe, és ha azok is ezt mondják, ill. a diagnosztika is ezt mutatja, csak akkor kezdjük el vagdosni az ereinket egy tompa szekercével, és kiadni 400 szép kis ezrest a javításra.
Ha mindenképpen csere kell, akkor is márkaszervízt javaslok, mert az új, vagy gyári felújított csúcsokat rá kell programozni a motorvezérlésre, amihez célszerszám (értsd: szoftver) kell.
A kettős tömegű lendkerék is dollárjel-faktor, ez akkor kell, ha érezhetően jobban remeg a motor alapjáraton, ill. ha kicsit benyomjuk a kuplungot, és azt is rázza a motor. 270 körül van a csere a kuplungszettel együtt, forintban.
Ha a számokat nézzük: 3,3 MFt-ért vettem, az elmúlt 4 év alatt ráköltöttem 1,12 MFt-ot. A fogyasztása városban télen 7,5-8 liter körüli, nyáron a klíma miatt 8,5-9 liter, autópályán 180-as tempónál 8 liter körül, 140-nél 6 liter körüli (ezt a tempót szereti igazán), sima országúton le lehet tornázni 6,5-re is, 110 körüli tempóval. A 6. sebesség miatt 110 alatt már többet eszik, mint felette, így ez az optimális sebesség/fogyasztás.
A kombi mivolta miatt óóóóóóriási a beltere, a kezelőszervek egyszerűek, és jól kézre esnek, az ülések kényelmesek és az oldaltartásuk is megfelelő az átlagos használatra (értsd: hegyi versenyre nem).
Még valami: az enyém gyári 18-as kerekekkel van szerelve, ha ilyet láttok, akkor fejvesztve meneküljetek: a gatyátok is rá fog menni a gumira. A 225/40 R18 gumik 35-40eFt-be kerülnek, és jó ha 2 évet kibírnak. A felnit agyonverik a magyar utak, átlag 2 évente görgőzni kell őket. Az egyetlen (bár nem elhanyagolható) előnyük, hogy a Mondeo legendásan jó futóművével párosítva őket olyan tapadást biztosítanak, hogy az hihetetlen.
Összefoglalva: nagyon meg kell nézni, hogy milyen autót vesz az ember, és kerüljétek a következő futásteljesítményeket: 130 000, 260 000, 420 000 (de ezt már minek is írom, kis hazánkban 300 ezer fölött nincs is élet). E felett is mindenképpen kérjetek szervízkönyvet, vagy szervízszámlákat, és mindenképpen egy márkaszervízben csináltassatok egy motordiagnosztikát, és kérdeztessétek le a computert, hogy milyen csúcsok vannak az autóban. Ha valamelyik eltér a többitől az azt jelenti, hogy egyenként cserélték, és azt az autót nem szabad megvenni!! A csúcs végnapjait jelzi, ha ingadozik az alapjárat, kormol a kocsi, vagy végső esetben az izzításjelző villog indításnál.
Megfigyeléseim szerint Székesfehérváron lehet valami tekerőműhely, mert az ott árult kocsik érdekes módon általában mind 100ekm alatt vannak. Tehát Fehérvárról Mondeot óvatosan!
Hibalista
- Olaj- és szűrőcserék: kb. 60eFt / db (Fontos, hogy a gyári 20ekm-es csereperiódus nagyon hosszú, 15e-enként kell cserélni az olajat, gyárilag 40e km-enként kell csak a gázolajszűrőt, ez lehet, h Németországban OK, de itt tuti nem, ezt is minden olajcserénél ki kell cserélni, méghozzá gyárira, vagy jó minőségűre), fékbetétek, tárcsák: 51eFt, gumik (1 pár Kumho): 52eFt; Hosszbordásszíjak, szíjfeszítők, főtengely-szíjtárcsa, generátorcsapágy: 78eFt; e és h lengéscsilapítók: 85eFt + 15eFt beszerelés; a sz@r tárcsák felszabályozása: 12eFt; a felszabályozás ellenére is sz@r tárcsák cseréje Brembo-ra: 39eFt; Kettős tömegű lendkerék, Kuplungszett, J. oldali belső féltengely csapágy, Váltóolaj: 230eFt + 41eFt szerelés; akksi: 38eFt -
Ide hordtam szervizbe
A rosszakat ide: Szeles Mester - Dunakeszi (elfelejtett visszatenni egy vákumcsövet, elment a fékszervó), Cromax - Asztalos S. u. (itt minden le van írva: http://cyconet.blogspot.com/2008/12/cromax-hall.html)
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
A jók: Marso Debrecen (udvariasak, gyorsak), Scheiling Bt. (Műszakit csináltak, tökéletesen, és gyorsan), Mondeo Service Kispest (semmi különös, de ez is csoda manapság); Borsodi Kft - Ford szerviz (iszonyatosan drágák, de értenek hozzá), Ford Petrányi (az Üllői úti telephely, talán a legjobb az összes közül, bár ők sem olcsók azért)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (2) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 89000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 110000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift 1,3 GC (na az egy jó nagy mellényúlás volt) | Következő autója? | Pajero Sport |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.8/10) |
