Mindenható Mondeo
Szöveges ítélet
Jött az első gyerekünk, és nem fért bele a babakocsi a szüleimtől kölcsön kapott 121-es Mazdába. Kellett valami nagy. Mivel többet terveztünk, úgy választottam, hogy ne kelljen cserélni akkor sem, ha 3 gyerek van.
Nem a kínálat aljáról választottam, de cserébe majdnem a legtetejéről. 208e bevallott és reális kilométerrel, éppen 6 évesen, végig vezetett szervízkönyvvel vettem. Egy cégvezető szolgálati kocsija volt, Petrányihoz járt szervízbe, bementem, végignéztem az egész szervíztörténetet: első-hátsó lökhárítók voltak javítva koccanás miatt, egy oldalsó üveg be volt törve, meg persze cserélve is, talán fel akarták törni. Ennél nagyobb bajom ne legyen, kicsengettem érte, amit kellett.
A felszereltség: Ghia-X, vagyis az igen jól ellátott 2,2-es, láncos TDCi-s. Bőr belső, szellőztetett-fűtött, motoros első ülések, képernyő a plafonon a hátsóknak (nem gyári, de nem zavaró, igaz, sosem használtuk, csak kipróbáltam), tempomat, tolatóradar, fűtött szélvédő, 6 CD-s Sony hifi, meg még egy csomó dolog, ami ma simán benne van egy 5-6 milliós kompaktban, de 2006-ban ezekhez általában 10+ milliós középkategóriást kellett venni.
Ja, nem írtam, kombi. Elképesztő hely van benne hátul. Jópár olyan cuccolásom volt már vele, hogy vakartuk a fejünket, hogy be fog ez ide férni? Aztán persze mindig befért, esetleg maradt még egy csomó hely. Vittem vele egy 200x160-asra kihúzható kanapét vendégágynak otthonra. No akkor előre kellett húznom az ülést 3 centivel, de legalább befért mellé szétszerelve egy hintaszék is lábtartóval. Vagy egy tipikus balatoni nyaralás sem rossz: fenn a tetőn két felnőtt bicikli, köztük egy vékony síbox, biciklis utánfutó, babakocsi, 3 gyereknek műanyag motor meg kisbiciklik (ezek mind kiválóan pakolható műtárgyak), biciklis sisakok, utazóágyak, konyhafelszerelés, kaja, játékok, mellesleg az 5-tagú család ruhái 4 hétre. Bagatell. Lenyelte, igaz, tele volt. A többedik ilyen cuccolás után ragadt rá a Mindenható Mondeo név, nem is alaptalanul.
Ha a tetőn biciklik vannak, felmegy a fogyasztása borzalmas 7,5-8 literre is, de még mindig tökéletesen alkalmas 30e-nél jóval nagyobb gyorshajtási bírságok gyűjtésére. Alapból 6,8 – 7 litert eszik, ha minden rendben van vele.
Amikor megvettem, nem sokkal később esedékes volt egy olajcsere. Elvittem a Petrányihoz (ha már oda van szoktatva), jeleztem, hogy a motoros ülésállítás nem emel. Műanyag fogaskerék van a motor tengelyén, mert így megspórolták a végálláskapcsolót, elnyalódtak a fogak. Javasolt megoldás: komplett ülőlap csere, 110e (fűtött-szellőztetett-motoros). Mondtam, hogy alszom rá egyet. Aztán otthon feltúrtam a Mondeo Klub fórumot, és hogy-hogy nem volt megoldás okosba: van egy esztergályos ember (igazából annál sokkal több, zseniális dolgokat csinál), fel kell hívni, hogy 3-as Mondeóba ülésállító fogaskerékre lenne szükség. Elkészíti (esetleg van neki raktáron), én közben szétborítom az ülést, nem nagy történet, de legyen colos dugókulcskészlet, kikapom a motort, elviszem, ő meg ráforrasztja az új fogaskereket. Rézből. 7000 forintért. Összeraktam, és boldogan elkönyveltem a 103e Ft kedvezményt. Egy év múlva (ahogy a mester is megjósolta), vittem a jobb egyes ülés motorját is. Nem a reklám helye, de miért is ne: fogaskerékgyártóra kell keresni.
Ezután átmentem a Ford Solymárhoz, nem volt a Petrányival bajom, csak kegyetlen messze volt, a legnagyobb dugón át. Solymárra meg ha reggel 7-re kérek időpontot, pont a nagy forgalommal szemben megyek. Korrekt társaság, Mondeo Klubban is többen ajánlották, többször volt már, hogy nem húztak le, pedig megtehették volna. Példa: volt egy monszunosabb időszak, és a tolatóradar egyre kevésbé látta el proaktívan a feladatát: inkább folyamatosan sípolt, bármilyen szituációban. Elvoltam vele egy fél évet, igazából annyira jól belátható a kocsi, hogy a tolatóradar úgyis csak az utolsó 20 centihez kell. Amikor olajcserére vittem, mondtam, hogy nézzék már meg, és felkészültem a teljes hátsó lökhárító cseréjének az elutasítására. Amikor visszakaptam a kocsit, mondták, hogy beázott egy csatlakozó valahol, megjavította a kollega, felszámoltak rá vagy negyed rezsiórát. Ámen.
Sosem hagyott cserben úgy igazából, az út szélén. Nem volt még meg egy éve, amikor egy szép tavaszi vasárnap reggel úgy döntött, hogy ő bizony el nem indul. Felhívtam az assistance-t, jött a Sárga Angyal, OBD2, verdikt: EGR szelep beállt, nyitva maradt. Az angyalka elröpítette a Ford Solymárhoz, én meg hétfőn rájuk telefonáltam, hogy mikorra lesz autó, ugyanis szerdán indulnánk egy svájci túrára. Azt mondták, hogy azon a héten biztos nem, mert nincs alkatrész, meg idő sem, mire udvariasan érdeklődtem az assistance-nál, hogy hogyan kívánnak csereautót biztosítani, hiszen az is benne van a díjban. Délután visszahívtak a szervíztől, hogy került alkatrész és idő is, kedd délután mehetek a kocsiért. Innentől kezdve nem volt olyan, hogy ne indult, vagy cserbenhagyott volna. No jó, a Sárga Angyalt az assistance fizette, az új, gyári EGR-szelep valami 130e forint volt. Nem, nem köttettem ki.
Következő télen azzal szórakoztatott, hogy 10 fok alatt az alapjárat 800 és 1300 között szambázott bemelegedésig, és néha vészüzemben indult a motor: turbó nem volt, a 155 lóból úgy 12-16 póni maradhatott. Amúgy is esedékes volt az olajcsere, kértem, nézzenek rá. Diagnosztika, turbó hiba. Kaptam árajánlatot egy új turbóról, 420e Ft volt csak az objektum, plusz munka, egyebek. Gondolkodtam, hogy a jobb, vagy a bal zsebemből rántsam-e ott ki helyben a fél millát, aztán elballagtam a Novoth Autóhoz, Tibinek mégiscsak az a sorsa, hogy ilyeneket javít. Szétszedték, a vészüzem oka valóban turbó hiba: a változó geometriás feltöltő elkokszolódott, szétkapták, kitisztították, lecserélték a motorolajat, meg még pár apróságot megcsináltak, 137e számlával, ÁFÁ-val, köszönöm, tökéletesen működik azóta is. Az alapjárat ingadozása a porlasztók felújításáért kiáltott, de azt mondták, hogy ha nem akarom azonnal, ráér később is, baja nem lesz. Sokáig nem bírtam, 8000 km-rel később visszavittem Tibiékhez, egy porlasztó kakukk, 3-at fel lehet újítani. Egy porlasztó 80e magyar pénz, de legalább nem 120, mint némelyik márkához. Szétborították az egészet, kicserélték, felújították, az egész üzemanyagrendszert renoválták, új csövek, tank sterilre mosva, stb, 320e számlával. A fogyasztás 7,5-ről lement 6,8-ra, azóta is ez az alap. Esetleg 6,7, nyáron, amikor nem megy sokat városban.
Ezután ismét következett pár olyan év, amikor az olajcsere, meg az új ablaktörlőlapát volt a legnagyobb izgalom.
Aztán idén nyáron mentünk a Bakonyba egy hosszú hétvégére, épp letérni készültünk a királyi 8-as útról, amikor alulról nagy dobszólót hallottam. Nem szépet. Elhagytuk a főutat, volt ott egy buszmegálló, oda húzódtam félre. Megnéztem a menetrendet, a buszt aznap már nem zavarjuk, az tuti. Az alsó motorburkolatot 3-4 patent tartja elől is, hátul is, úgy tűnik, a hátsók nagykorúak lettek, mert kirepültek a fészekből. Az egyik megvolt még, a burkolatban lógott. Ott fetrengtem a kocsi alatt, meg pingvineztem körülötte, mert egy szem drótom nem volt. Már az árokban is kerestem, hátha találok valami madzagot vagy drótot. Szerencsére kiszúrta egy arra járó, hogy ott bénázunk felemelt kocsival és 3 kisgyerekkel, és nagyon kedvesen segített, ezúton is köszönet érte. 1-es fókája volt, nem volt ismeretlen előtte a patentek önállósulása. Neki rutinosan volt mindenféle kárpitbolhája, meg patentje, de olyan nem, ami nekem kellett, de cserébe adott néhány drótot, még tartalékba is maradt. Milyen jó is volt! A burkolatban maradt patent visszakerült a helyére, nem drótoztam. Kb. 2 km múlva már újra a kocsi alatt fetrengtem, hogy annak a hűlt helyét is visszadrótozzam. Szerencsére volt tartalék drótom. Szép kis gányolás volt. De legalább kihúztuk a hétvégét, aztán az egész nyarat is, mire találtam patenteket. Több helyen azzal fenyegettek, hogy csak a burkolattal együtt kapható, de végül a patentcentrumnál sikerült rendelni, párszáz forint volt az egész, meg egy újabb kocsi alatt fetrengés.
Két héttel később, a 4 hetes balatoni nyaralásra odafelé, olyan erőtlennek tűnt autópályatempónál. Aztán jött egy emelkedő, vissza kellett kapcsolnom 5-ösbe, hogy a 130-at tartani tudja. Nem, azért a biciklik meg a síbox a tetőn ennyire nem szedálhatják le. Utána kipróbáltam üresen is, felgyorsult akár 180-200-ra is (átszaladtan Németországba kipróbálni), de vagy háromszor annyi idő alatt. Itt bizony krafthiány volt. Valahogy kibekkeltük a Balatont, ott úgyis inkább biciklizünk, aztán itthon, mivel féltem, hogy a márkaszervízben fődarabcserével fognak fenyegetni, hívtam Novoth Tibit, augusztus vége felé valamikor október elejére tudott volna időpontot adni. Mondta, hogy csináltassak egy diagnosztikát, aztán annak fényében hátha okosabbak leszünk. Felhívtam a solymáriakat, szerda volt, péntek reggel 9-re vittem diagnosztikára, eldurrant egy turbócső, a kollegák éppen beszerzőben vannak, délután 1-2 körül hoznak cseredarabot. Visszamentem 2-re, 3-kor már ismét 155 telivér lovacska fickándozott a jobb lábam alatt a hazaúton. 35e volt a cső, 10 a munka és a diagnosztika. 6 számjegyre készültem…
Tavaly (2016) lejárt mind a 8 gumi szavatossága, ki kellett cserélni az összeset. Tavasszal nyári, ősszel téli garnitúrát vettem, sikerült majdnem 300 magyar ezres fenekére csapnom fél év alatt. Az aktuális ADAC-tesztgyőzteseket kapta. Mert megérdemli. Ugyanúgy, mint a prémium gázolajat, mindig azt tankolok bele.
Sokan szidják a TDCi-t. Nyilván vannak problémás esetek, de annak, hogy egy másfél tonnás, 155 lovas autónak álcázott hangár 7 liter alatt fogyasszon, megvan az ára. Engem az EGR-szelepes esettől eltekintve mindig elvitt mindenhova, meg haza is, nem is akárhogy. Aki ilyen autót vesz, legyen tisztában vele, hogy évente átlagosan úgy 100-150e Ft beleszalad (néha 300, néha meg csak 30), de cserébe megbízható az autó. Persze, biztos van kivétel, hétfői autó, meg ilyesmi, ez kizárólag az én tapasztalatom, erre való a népítélet. Tudtommal a 2,2-es problémamentesebb motor, eleve láncos, nem szíjas. Szeretem azt is, hogy a méretéhez képest nincs túlhúzva a motor: amikor vettem, akkortájt volt a családban egy szintén 2,2-es Avensis D-CAT is, az valami 177 lóerő, meg 400 Nm, ment, mint a mérgezett egér, zabálta is az olajat rendesen. Ennek a 155 lova meg a 350 Nm-e bőven elég tetőcsomagtartóval is, cserébe jóval problémamentesebb. Az Autokorbel azt írja, hogy ezt a típust 180 lóra simán chippelik.
Nyilván sokan hülyének gondolnak, hogy márkaszervízbe hordok egy 6-11 éves kocsit, de nekem megérte: az alkatrész máshol sem sokkal olcsóbb, a munkadíj meg általában a számla kisebbik fele. Cserébe a következő szervízig (1 év vagy 10e km) van assistance 4-5 000 forintért, ami nekem is jól jött már. Nemrég bevezették a Motorcraft programot, aminek keretein belül az olajcsere plusz a teljes átvizsgálás 24e Ft volt. Előtte csak az olajcsere valami 35e, amit szintén nem tartok soknak.
Van persze pár dolog, ami nem tetszik, miért is ne lenne? Pl. egyetlen pohártartó van a kocsiban, kihúzható, és pont a jobb egyesen ülőnek a térdét piszkálja. Végül is van benne logika: ha nem ül ott senki, akkor használd, ha meg igen, akkor majd ő ad inni. Apróság, de nem mutat pillanatnyi fogyasztást, pedig néha érdekelne. Ez biztos, hogy programozás kérdése, láttam már olyan Mondeót, ami tudja. A Sony hifinek nem működik a CD-lejátszója, de cserébe Bluetooth-on csak a kihangosító profilt tudja, zenelejátszót nem. A fejegységet cserélni akarták, de annyira nem vagyunk nagy kocsiban-zenehallgatósak, hogy megérje. Van egy AUX jackdugó a kesztyűtartóban, oda bele lehet dugni telefont vagy MP3-lejátszót, ha nagyon kell a saját zene. A csomagtartó méretéből adódik, hogy ha kevés cucc van benne, azok szeretnek kirándulni, meg kiborulni. Mindig érdemes egy összehajtható műanyag rekeszt ott tartani. Egy nem gyári keresztkulccsal vettem, nem volt meg hozzá a gyári szerszám, az meg nem fér be sem a padló alá, sem az oldalsó rekeszbe. Az is a csomagtartóban kóborolt, amig be nem fektettem abba a hátsó üléstámlára akasztható zsebbe, amit valamelyik német üzletláncban lehet kapni néha. A gyári szerszámkészlettel együtt a vontatószem is eltűnhetett, mert azt is pótolnom kellett. Egyszer jól jött, egy bal első kerékkel az árokba billent autót állítottam vele talpra.
Még mindig szeretem. Mindig visszanézek rá, miután kiszállok belőle. Sajnos abból a prózai okból, hogy 4 gyerekkel már nem férünk bele, eladósorba kerül hamarosan. Hiányozni fog.
Hibalista
- EGR szelep csere - 130e (Ford Solymár) - Ülésmagasság állítás - 7e, 103e Ft kedvezménnyel (sk művek + Fogaskerékgyártó) - Turbó tisztítas + egyéb apróságok - 137e (Novoth Autó) - Porlasztók felújítása + egyéb apróságok - 320e (Novoth Autó) - Turbócső csere - 45e (Ford SolymárÖ
Ide hordtam szervizbe
Ford Solymár: márkaszervíz, a jobbik fajtából. Mondeo Klubosok ajánlották, nem csalódtam bennük
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Novoth Autó - a Totalcar ajánlásával, aki nem ismeri, olvassa el a cikkeit
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 208000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Mazda 121 1993 (még megvan, marad is a világ végezetéig) | Következő autója? | Toyota Sienna |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
