Így lettem Fordos
Szöveges ítélet
Egyáltalán nem Fordot szerettem volna. Én is bedőltem annak a mesének, hogy Fordot, Fiatot és franciát nem szabad venni. Meg Fókszvágent, meg Fnémetet, meg Fnemjapánt. A feleségem Fiat Puntója után már nem érdekelt ez a mendemonda. Az tette a dolgát, soha nem hagyott ott minket. Ahogy a Ford sem eddig.
Az autót ajándékba kaptuk feleségem édesapjától nászajándéknak.
Úgy hozta a sors, hogy ez életem eddigi legkomolyabb autója. A családunkban eddig mindig olcsó és kicsi autók voltak. Ehhez mérten írom le a tapasztalataimat. Az előző tulajdonosa garázsban tartotta, megkímélte. Szerette ő is.
Az autó németországi egyébként és valószínűleg Ambiente (legalacsonyabb) felszereltségű. A magyarral összehasonlítva pl. van benne függönylégzsák is, meg digitklíma és első szélvédőfűtés is. Elöl teljesen automata elektromos ablakok, hátul viszont kurblisak. A tükröket is manuálisan lehet állítani.
Beltér
A beltér hatalmas. 190 centis vagyok, magam mögé úgy tudok beülni, hogy van lábterem és a lábam befér az ülés alá is. Hátul is nagyon kényelmes. Több órás út után sem nyom össze az ülés, mert kényelmes. A kezelőszervek kézre esnek és logikusan vannak elrendezve. Magasságom miatt a kilátásom rosszabb az átlagnál.
Hatalmas a csomagtere, szinte lakni lehet benne. Költözésnél nagyon jól jött.
A műszerfal borítása puha műanyag, ami tartós még 15 év után is.
Kültér
A forma kalsszikus autó-forma, 5 ajtós. Nyilván nekünk tetszik. Az ajtók élei mondeósan már rozsdásodnak, mondjuk nyilván ennek nem kedvez a ridegtartás. Az autó méretei valahogyan "átjönnek" másoknak is, mert kevesebben tahók vele az úton, mint a szegény Puntóval.
Kényelem
Mint említettem, nagy emberek is jól elférnek benne, kényelmesen. Kényelmesek az első és a hátsó ülések is, a Suzukim után szinte pihentető az utazás vele. Az autó (most lehet morogni, hogy más csendesebb, stb...) csendes. Határozottan. A Suzukihoz viszonyítva meg egy más dimenzió. Autópályatempónál még beszélgetünk bent. 100-nál még normálisan lehet benne zenét hallgatni.
Megbízhatóság
Az autó SOHA nem hagyott ott minket SEHOL! Lehet szidni, hogy a TDCI egy szemétdomb. Persze, ha szemétként bánsz vele...
Mindig minőségi (értsd nem trágya) dízelt kap, a szervizperiódusokat (20.000 km/1 év) betartom, nem pörgetem szénné, nem taposom hidegen, mindig hagyom ketyegni a turbót egy-két percig és soha nem porzik a tank, mindig van benne egy kis üzemanyag, de általában félig van. És nem is a sarki zöldségesig használjuk. Az agglomerációból járunk be Budapestre dolgozni, ez oda-vissza kb. 50 km. Általában havonta egyszer ki is van kormolva, megyünk egy hosszabb kört az autópályán (kirándulás).
A hibákat leírtam lent. Ja és egyszer tavaly a -10 fokban lemerült az akksija. 4 év után ki kellett cserélni. Nahát, hogy mik vannak!
Biztonság
Ez a kedvencem. A Ford 1999-ben megvette a Volvót. A vezérigazgató elmondta egy sajtótájékoztatón, hogy az összes, Volvókban akkor meglévő biztonsági berendezést szépen átrakják a Fordokba és a Mondeóval kezdik. Kipörgésgátló és ESP a mienkben nincs. Viszont első-oldal-függönylégzsák, kiakadó fékpedál, reaktív fejtámlák elöl vannak. Az autó műszerfalán 5 fok alatt sárga, 0 fok alatt piros hópehely gyullad ki.
Biztonsági reteszes központi zár is van. Lehet mondani, hogy más autókban is van. Hát nem. Mert ez úgy működik, hogy akadásmentesen nyit, a kilincs húzására azonnal. A vezető ajtajának retesze a többit is nyitja, amik egyenként is nyílnak külön-külön, de úgy, hogy a többi zárva van. Ez pl. azért jó, mert ha pl. a feleségem vezet és valaki fel akarja tépni az ajtaját, nem tudja, viszont én ki tudok szállni úgy, hogy csak az én ajtóm nyílik és a többi zárva van.
Az autónak 4 csillagos töréstesztje lett az NCAP-n. Ahogy a Volvo S60-nak is.
A svéd Folksam biztosító valós töréseredményei alapján 4-es besorolást kapott. Ahogy a Volvo S60 is.
Milyen vezetni?
Nagyon jó vezetni. Szépen fekszi az utat, nem billeg, a kanyarban olyan, mint ha íven húznák. Minden percét élvezem! Öcsém 2004-es Passat-ja ez után olyan, mint ha sokkal könnyebb lenne, pedig ez 1,5 tonna. Autópályán nem inog jobbra-balra. Határozottan sportosabb, mint az átlagos autók.
Összegzés
Minden nap, amikor munka után beülök az autónkba, egy megnyugtató öröm tölt el. Egy nagy, komoly autó. Öröm beleülni, öröm vezetni, biztonságos és megbízható is. Nem kell több ennél.
Hibalista
- Kopó, fogyó alkatrészek. Megjegyzem, hogy egy 15 éves autóról van szó. - 1. klímakompresszort cserélni kellett - 2. vezetőülés magasságállító fogaskerék eltört - 3. kesztyűtartó kilincs eltört - 4. valami nyöszörög a klímában. Ami egyébként jéghideget fúj és üzemképes.
Ide hordtam szervizbe
Jellemzően nem márkaszervizek, ismerősök. Ennél fogva korrektek voltak.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Csak két példa.Fordokra szakosodott szerviz: megkérdeztem, hogy kettőstömegűt kuplunggal mennyiért cserélnek. Válasz: 320.000 Ft. Köpni-nyelni nem tudtam. Aztán megkérdeztem az ismerőst: 186.000 Ft. Márkaszerviz: megkérdeztem, hogy a vezetőülés magasságállító fogaskereket mennyiért cserélnek. Válasz: 86.000 Ft. Majdnem elröhögtem magam. Találtam egy szakit, aki 20.000-ért megcsinálta.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 175000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | Mondeo MK IV facelift |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
