Felfújt kisautó
Szöveges ítélet
1 hónapja van meg a kocsi, ezen idő alatt sikerült 3000km-t belepakolnom.
Nos...
A kocsi alapvetően nem rossz, hiszen van négy kereke, van benne motor, váltó sőt még kormány is! Ha valaki arra vágyik, hogy eljusson A-ból B-be és közben tudja magával vinni a családot is két hétre való cuccal együtt és mindezt kényelmesen, akkor ez a kocsi neki való. Mondjuk a hazai fizetések mellett sajnos családi kocsinak ez rém drága, de mondjuk egy szerencsétlen sorsú német vagy angol értelmiségi minden további nélkül megengedheti magának.
Ezzel le is tudtunk minden jót amit el lehet mondani.
Akkor nézük reálisan a nézni valót..
A külső:
Unalmas. Jobban megnézve, rém unalmas. Alapvetően is unalmas, de mivel az utakon minden harmadik kocsi Mondeo, ezért pont annyira feltűnő mint egy pohár víz az óceánban. Az enyém már a faceliftes változat. Ez egy hangyafasznyit jobb. Kis krómkeret itt, kis krómcsík ott és máris jobb az összkép. Ez mondjuk legyen málnaszörp az óceánban, a holdról nézve. A kombi valamivel jobban néz ki szerintem, mint a szedán.
A belső:
Az enyém Ghia + valami luxus csomag. Ez azt jelenti, hogy szép világos bőr belseje van és fa(szerű műanyag) betétek futnak körbe. Igazándiból ez tetszik. Szép az összkép is és tapintásra is jó minden. Mondjuk kiábránditó az ajtókban levő hangszórók ordítóan műanyag takarója, de alapvetően jó véleménnyel vagyok a belsejéről. Hátul kényelmesen elférek magam mögött. Annyira kényelmesen, hogy bevállalnék még egy tengerparti oda-vissza utat is. (Pl. egy Skoda Octaviaval már a boltba leugró kört sem vállalom hátul.) A csomagtér jó kombihoz mérten hatalmas. Praktikusak a felül levő kis műanyag kampók, amik biztosan valami rettenetesen fontos célt szolgálnak a megfelelő ford kiegészítő termék megvásárlása után, de én csak a tescos zsacsikat szoktam rájuk akasztani.
Ja, valami mindig zörög. Az anyós előtt a műszerfal alatt valami rezonál. Amíg hideg a kocsi belseje, addig hátulról is van két rezonációs zajforrás. A hátsó ajtó belső "kárpitja" meg kínai fröccsöntött műanyag és az illeszkedése is ilyen. És persze zörög. A hátsó ajtó becsukása mindig valami kellemes Wartburg érzéssel tölt el. Úthibákon minden nyekken, minden rezonál.
Mondjuk látszik, hogy aki tervezte a kocsit az életében nem használta, mert az ülésfűtés kapcsolóját csak az tudja használni akinek Z alakban hajlik a csuklója, a kezemben tartott telefont, távirányítót, kulcsot, pénztárcát beszálláskor nem tudom sehova se lerakni csak az ajtózsebbe ami persze kemény műanyag így ott minden csörög-zörög. A középen levő könyöklő annyira hátul van, hogy csak vagánycsávósan tudunk rajta könyökölni, de cserébe az előtte levő pohártartó(?)-ba alakjánál fogva semmit sem lehet belerakni. Amit meg igen, az is csörög-zörög hiszen az is fröccsöntött műanyag.
A motor:
2 lityis benzines. 145LE hivatalosan. Azon kívűl, hogy zajos mást nem tudok róla elmondani. Gondolom itt tart ma a technika a kommersz benzinmotorok piacán.
Ja, a kocsi néha nem indul. Pontosabban elindul, ad magának egy gázfröccsöt majd le is áll. Onnantól jön a játék. A trükk az, hogy az ember gázpedállal életben tartja a motort ez első 2 másodpercben majd átadja a vezérlést a computernek. Ez állítólag ismert hiba.
Mint ahogy a stroboszkópozás is. Minden lámpa villog. Kívűl, belül. Nagyon. Mint egy diszkó. Ismert hiba. 67500 forint a javítás, azután jó lesz egy ideig.
A váltó:
Négy sebességes automata. Ez persze nem igaz, mert ez egy három sebességes váltó + overdrive. Nem is tudom hogyan tudnám jól összefoglalva jellemezni... Talán így: egy kalap szar. Interneten olvastam, hogy ezt a váltót még a 60-as évek elején hozta ki a ford és azóta csak pofozgatja. Hát annyit is tud amit az ember egy 60-as évek beli autótól elvár. Többet nem. Egy példa: megyek hetvenes tempóval és szembe jut, hogy de jó lenne nyolcvannal menni. Mit teszek? Hát picit lentebb nyomom a gázt. És hogy mi is történik:
-Első másodperc - semmi (gondolkodik a váltó) - sebességem: 70km/ó
-Második másodperc - visszakapcsol - sebességem: 70km/ó
-Harmadik másodperc - felüvölt a motor - sebességem: 70km/ó
-Negyedik másodperc - elkezdek gyorsulni - sebességem: 72km/ó
-Ötödik másodperc - a váltó felvált - sebességem: 73km/ó
-Hatodiktól-tizenötödik másodperc - gyorsulok tovább negyedik fokozatban száguldva, mint egy ragasztóval kevert tésztába mártott csiga
Hát ezt tudja ez a váltó. Ja, a fentebb emlegetett csiga simán lehagy, ha az útnak 0.5%-nál komolyabb emelkedése van.
Szóval megtanultam, hogy gyorsítani csak padlógázzal érdemes. Mert akkor történik is valami és nem csak az álmos kismadarakat verjük fel a motor bőgetésével.
A fékek:
Végülis eddig még mindig megálltam. Ennél jobbat nem tudok mondani. Nem érzem azt, hogy lennének benne tartalékok. Szerencsére a kocsi annyira tetű, hogy "versenyzésre" még csak nem is gondol az ember. Családostól boltba járni meg ennyi is elegendő.
A futómű:
Többszörös teszt győztes meg hűűű...
Valami oknál fogva nekem 17-es felnik vannak a kocsin 205/50-es gumival. Nem tudom ez mennyire játszik bele, de a kocsi a kis úthibákon elpattog. Kopott hátsó gumikkal vettem eredetileg a verdát és minden úthibánál izzadtam. 10 centiket pattogott a kocsi segge jobbra-balra. Kanyart tempósan bevenni lehetetlen volt. Azóta lecseréltem a gumikat és egy nagyságrenddel jobbak lettek a menettulajdonságok. Aki mondjuk egy Ignisből ül át az nem csalódik.
A futómű rém zajos és ebből odabent mindent hallani. A legkisebb úthibát is megérezni belülről és ekkor természetesen minden megzörren odabent. Eleinte ijesztő, aztán megszokja az ember, hogy nem esik szét a kocsi csak úgy tesz.
Szóval az úthibák átjönnek, de cserébe biztosan sportos! Hát nem. Kanyarban bebillen, gödrökbe befele menet "beleül", kifele jövet meg "kirepül". Pont annyit tud a futómű, mint a egész kocsi. Beleül a család és szépen nyugisan leautóznak a nagymamához vidékre. Apuka nem idegeskedik, nem sportoskodik, anyuka közben kötöget... (Hívőknek mondom, hogy kocsi jó, ismétlem _jó_ műszaki állapotban van. A lengéscsillapítók is.)
Az én autómban valami oknál fogva nincs menetstabilizáló és kipörgés gátló. Ezen csodálkoztam is, mert azért ez a Fordnak a legnagyobb modellje idehaza. Ráadásul az egyik legerősebb felszereltséggel. Ehhez képest feláras extra ez ESP?
Fogyasztás:
Tökéletes. Városban (Budapest) nekem 10.5, országúton nem tudom mennyi, de kézikönyv 7.4-et ír amit én el is hiszek mondjuk 8-nak. Az biztos, hogy 10.5-ös átlaggal a műszeren az autópályára kimenve és ott 160-as tempóval haladva (ez majdnem a végsebesség) az átlagfogyasztás elkezd szépen csökkenni.
Összkép:
Alapvetően nem rossz kocsi. Ha valaki azon agyal, hogy 3-4 millió között venne valami kocsit amit családosan is tud használni és kényelmes is, akkor nem rossz döntés venni egy 3-4 éves Mondeot. Természetesen csakis full felszereltséggel. Tartja az árát, nagy, kényelmes.
"Versenyezni" nem lehet vele. Autópályán egy sportosabb vezetővel megáldott 1.4-es Skoda Fabia komoly ellenfél lehet. 1.6-os Opel Astrakkal meg meg se próbáljunk kikezdeni, mert röhögve körbeautóznak. Mindez a váltó számlájára írható, állítólag a kézi váltósak jobbak. A kocsi végsebessége 180, de 160-tól 180-ig pont leérünk Kecskemétre.
Aki meg megveszi közel 10 millióért (ezzel a felszereltséggel) az meg szimplán hülye. De hát nélkülük nem lehetne megvenni 4 évesen 3 misiért később ugye...
és még:
Összefutottam egy új Mondeoval. Egy ideig nézegettem mire rájöttem, hogy nem Renault. Szóval nagyságrendi változás nem történt hozzáállásban, bár állítólag az már képes arra, hogy tolatáskor lehajtsa a jobb tükrét és az ember így látja benne az padkát. Micsoda improvement! A BMWk azt hiszem ezt már 20 éve tudják.
Hát ilyen egy Mondeo reálisan nézve.
-------------------------------------------
Na folytatom, mert egyre jobban kikristályozódik bennem a kép a kocsiról.
Mielőtt a Mondeo klub embereket bérelne fel a megveretésemre, sietek leszögezni, hogy a kocsi teljesen jó és használható. De legalábbis semmivel sem rosszabb, mint egy bármilyen közepes minőségű alsó közép kategóriás kocsi.
Csörgés-zörgés, rezonálás:
Mentem egy másik hasonló felszereltségű Mondeoval és bizony az is csörög-zörög, csuklik-nyeklik. Szóval ez nem egyedi eset. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az ember megy a tükörsima -szinte csak az utópisztikus álmokban létező- gyönyörő szép aszfalt úton és akkor alig-alig rezonál valami. Aztán jön mondjuk egy 2 milliméter széles illesztési hézag. Na ekkor az ember határozottan hallja, hogy "tada-tada", sőt érzi is az egész kocsin. Pont mint amikor vonatozunk ("tada-tada, tada-tada, ..."). Ez a futómű. Ezután jön mondjuk egy magyar szabvány szerinti, tehát 2 centire az út szintje alá épített csatornafedél. Ekkor a következő hangok hallhatók: "TADA" (első kerék), reccs-nyek-cirr, reccs-nyek-cirr (belül valami műanyag kárpitok), "TADA" hátsó kerék. A "tada"-kat úgy kell elképzelni, hogy ülünk egy teljesen szigeteletlen fa dobozban és valaki kivűlről kocogtatja a doboz alját. Gondos, átgondolt tervezés.
A hátsó ajtóba beraktam néhány jól elhelyezett szivacs darabkát így most nem zörög. Nem tudom el merjem-e árulni a fordnak a titkot...
Motor illetve menetteljesítmények:
Érdekes módon sokat javult a kocsi gyorsulási képessége mióta elkezdtem használni. Lehet az előző tulaj csak temetési meneteket kísért vele és ezért jól ellustult, de most már határozottan jobb mint régebben. Közben persze egy-két trükkre rájöttem én is: az a lényeg, hogy ha "dinamikusabban" akarok haladni (tehát mondjuk át akarok sorolni a 70-el menő külső sávból a 90-es belsőbe), akkor első lépésként kikapcsolom az overdrive-ot. A motor persze üvölteni kezd azonnal, de megjön a dinamika. Azután már lehet játszani a gázzal és nem kötelező a padlózás. Emelkedőn való gyorsításkor is ezt kell csinálni. Igazándiból egészen használható így a kocsi. Legalábbis kb. olyan 160-ig felveszi a versenyt az átlag kiskocsikkal még emelkedőn is. Egy baja van, hogy üvölt a motor. Rém zajos. Ez van. Nem kibírhatatlan, csak neveséges. Az automata váltós ember azt mondta, hogy ne nagyon kapcsolgassak kézzel egyes-kettest, mert jellemzően eltörik benne valami fékszallag. Nem drága, mert csak 8000 forint, de váltó ki és szétbont. Húzós játék.
Hűtés-fűtés:
Na ez igen érdekes. Van ülésfűtésem ami igazán jó, sőt nagyon jó. Ha nem lenne már akkor a kocsi saját fűtésétől naponta vesegyulladást kaphatnék. A fűtés úgy működik, hogy elindulunk csont hideg motorral, odakint 0 fok, a légkondi (automata természetesen) szépen fújja be a jéghideg levegőt. Aztán elkezd melegedni a motor és a bejövő levegő hőmérséklete kezdi megközelteni az 5-8 fokot. Ekkor a légkondi teljes erőre kapcsol és a még vacogó utasokra izomból fúja (a már csak szimplán) hideg levegőt. A ventillátor hangja miatt szerencsére nem hallom az utasok káromkodását. Eltelik még kb. 10 perc és bemelegszik a fűtésrendszer (majdnem annyi idő, mint a régi bogaramban). Ekkor már kellemes levegőt fúj és valamennyit visszavesz a befúvás erősségéből is. Gondos, átgondolt tervezés.
Nnna.
Ha ezután még vesszük azt a bátorságot, hogy tovább utazunk akkor a beállított 20 fokot úgy tartja az automatika, hogy 10 percig olyan meleget fúj, hogy izzadni kezdek majd 10 percig olyan hideget, hogy fázom. Átlagban kijön neki biztosan. Gondos, átgondolt tervezés.
Érdekesség, hogy ha odakint 0 fok alatt van a hőmérséklet, akkor a kocsi akár fél órán keresztül is "szivatózik", dacára annak, hogy a vízhőfokmérő már régóta meleg motort mutat. Gondos, átgondolt tervezés.
Esőérzékelős ablaktörlő:
Egy tragédia. Ne kérjen ilyet senki. Napsütésben, szép világos időben elfogadható. Tök sötétben városon kívül, ha nem jön szembe senki akkor is elfogadható. Na de városban, közvilágításnál magába dől teljesen. Percekig törölgeti a csont száraz ablakot, de cserébe képes nem törölni 10 percig akkor sem, ha már egyáltalán nem látni ki a víztől. Gyakorlatilag egy kézzel ki-be kapcsolós ablaktörlővé silányodik a rendszer. Gondos, átgondolt tervezés.
Illetve megjegyezném, hogy a Fordnak még nem sikerült eljutni addig a felismerésig, hogy az ablaktörlőnek nem feltételnül kell állandóan járnia, ha a kocsi áll. Arra gondolok, hogy a lassú fokozatra kapcsolt ablaktörlő nyugodtan még lassabb fokozatra kapcsolhatna, ha mondjuk megállok egy lámpánál. Vagy bíznak az esőérzékelőben? Mire fel? Gyanítom sose tesztelték...
A hátsó ablaktörlő hasznos dolog, egy baja van csak mégpedig az, hogy ha száraz időben (vizet spricckolva) akarunk törölni, akkor előbb fut kettőt szárazon az ablaktörlő majd odaér a víz. Gondos, átgondolt tervezés.
Automatikusan sötétedő belső tükör:
Hasonló az ablaktörlőhöz. Tök sötétben jó. Világosban is jó. Szürkületben vagy városban közvilágításnál magába dől. Nem mondom, hogy nem sötétedik be és azt se jelenteném ki egyértelműen, hogy mindig zavaró a mögöttem jövő fénye, de nem jó belenézni. Nem elég sötét. Gondolom sokat tesztelték ezt is. Gondos, átgondolt tervezés.
Fékek:
Módosítom a régebbi álláspontomat, mert a fentebb már említett utópisztikus minőségű úton egész jól meg lehet vele állni. Nem mondom, hogy tesztik a fékezés "érzete" (mert nem tetszik), de a kocsi megáll. A probléma akkor kezdődik, ha mondjuk picit eltérünk a laboratóriumi körülményektől és kimegyünk a Nagykőrösi útra. Hát itt már nem szeretek vészfékezni. Száraz időben igazándiból még nincs is gond, de ha nedves az aszfalt, akkor kész. Véget ér a tudomány, a kocsi könyörtelenül megcsúszik. Na ekkor kezd el dolgozni az ABS. A dolgozás helyet nyugodtan használhatnám a kínlódás szavacskát is, mert érezhető, hogy alig-alig bírja uralni a helyzetet. Gyanítom ebben jelentős szerepet játszik a "díjnyertes" futómű is. A múltkor direkt próbálgattam és arra következtetésre jutottam, hogy hideg, esős időben a Nagykőrösi úton nem szabad hirtelen fékezni. Kb. olyan érzés, mintha kavicsokkal szórták volna fel az utat. Gondos, átgondolt tervezés.
Futómű:
Itt is megmásítom a vélményem. A kocsival lehet kanyarodni. Öszeszedtem minden bátorságom és direkt elkezdtem hergelni a gépet (van Cascom). Tényleg be tudtam venni tempósan is egészen húzós kanyarokat. Mondjuk a kocsi továbbra is bedől, én az ülésben alig tudom tartani magam és közben végig olyan érzésem van, hogy mindjárt kisodródunk de eddig még minden kanyart bevettem. Hasonló tempóval mint a BMW-vel! Ez nagy szó! De határozott különbség van a BMW és a Mondeo kanyarodási érzete között.
BMW: Kanyar, kanyar, kanyar! Gyorsan, gyorsan, vegyük be, vegyük be! Kanyar, kanyar, kanyar! Sodrósan, gyorsan, sodrósan, gyorsan!
Mondeo: Kanyar?! Ne má! Má´ megint?! Nem akarom, nem akarom, nem akarom! (De végülis beveszi.)
Gondolkodok egy 4 centis ültetésen, mert az szerintem hihetelenül sokat javítana a kanyarodási képességeken. De az a baj, hogy ahol lakom ott akkora fekvőrendőrök vannak, hogy az anyukák nem engedik egyedül felmászni rá a gyerekeket. Szóval néha most is leér a kocsi eleje és nem tudom mi lenne 4 centivel lentebb. Pedig a kinézetnek is jót tenne, mert most olyan a kocsi mint amikor egy emelt terepjáróra peres gumikat raknak. A gumi és a sárvédőív között 7 centis hézag van. Randa, na.
Zene:
Meglepően jó. Nem vagyok egy audiofil csávó, de azért szerintem felismerem a szépen szóló zenét a rossztól (12 év zeneiskola után remélem kialakult valami hallásom). Szóval a 6 lemezes Sony rádió a gyári hangszórókkal egészen kellemesen szól.
Érdekesség:
Odakint -2 fok és a kocsi egész nap kint áll. Beülök, elkezdem nyomkodni a fedélzeti computer gombját mire a megszokottnál mélyebb hangon hallom, hogy "hrrrrblip". Megfagyott a computer bittyegője. Miután bemelegedett az utastér utána már a rendes bip-bip szól természetesen. Ez is gondos, átgondolt tervezés.
Ha be van zárva a kocsi teljesen és megnyomjuk a távirányítón a bezár gombot, akkor hallani, hogy zárni akar. Kattognak a zárak. Mindig, ahányszor csak megnyomjuk. Szóval a központi zárnak lövése sincs, hogy éppen milyen állapotban van. Gondos, átgondolt tervezés.
Hasonló a hátsó ajtó zárja is. Hiába van nyitva, a gomb megnyomásával újra "kinyit". Ez is gondos, átgondolt tervezés.
Ha benyúlunk az első ülés alá (mert mondjuk nem tudjuk, hogy elektromos és az állító kart keressük), akkor azonnal elektromos vezetékekbe illetve azok vezető csöveibe markolunk. Elsőre kicsit rémisztő később inkább csak bizarr érzés. Gondolom már nem volt pénz rendesen elrejteni a vezetékeket a "nem látszik, tehát nincs" kritériumnak pedig így is megfelel. Gondos, átgondolt tervezés.
Mindezektől függetlenül ha valaki nagy belterű és használható családi autót akar venni, akkor még mindig ajánlom neki a Mondeot a használtpiacról. Ennél jobb ár/értékű autót nem nagyon találni használtan. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez nem egy belépő szintű felső-közép kategóriás kocsi, hanem egy felfújt, közepes minőségű alsó középkategóriás. Ha így állunk hozzá, akkor nem ér csalódás.
Hibalista
- Még semmi, falra is másznék tőle. Persze a zörgést nem fogjuk fel hibának. No meg a nem indulást sem. Ja, és stroboszkópozik.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 80000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | BMW 540iA | Következő autója? | 5-ös BMW, már gyűjtök rá |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.7/10) |
