Vezetési élmény, 3 gyerekkel - 10 év után is.
Szöveges ítélet
Az autó, ami 9 millió újonnan és 2,5 millió 4 évesen. Mivel sok presztízse nincs, ezért iszonyat értékvesztést produkál, tehát használtan ár-érték arányban (és méretben) a kategória bajnoka.
Lássuk először a negatívumokat:
- egy sportosabb futóművű és ülésű Focusból ültem át, a Mondeo kényelmét szoknom kellett. Szívem szerint leültetném, hogy ne ringatózzon ennyire, de többek szerint teljesen jó így, nem hajós érzés, csak a Focus után fura. Az üléseknek lehetne jobb oldaltartása.
- nehezen találtam meg az ideális ülés-kormány beállítást, igazából még most is állítgatom néha, valahogy nem jön össze a megfelelő ülésmagasság és a megfelelő kormányszög. Ha meg összejön, akkor a kartámasz lesz rossz helyen.
- szokni kellett a váltó-kuplung összjátékot, eltelt pár hét, mire bólintás nélkül váltani tudtam.
- rövid utakon lazán benyalja a 11 litert 100 km-enként. Amikor kiszabadul a városból, 9 körül alakul a fogyasztás, és tötymörögni sem kell ehhez. Nem városba való, az biztos.
- 58 literes a tank, tehát már előre köszönnek a benzinkúton, annyit járok oda. Az új Mondeo 70 literes tankja kellene ebbe is.
- a defekttűrő abroncsokat nagyon megvezetik a rossz utak, egy nyomvájús úton markolni kell a kormányt.
- sötét acél(kékes)szürke színű, minden porszem látszik rajta... aki nem akar 2 naponta autót mosni, ezüst színű autót vegyen. És mindenképp kell rá első-hátsó sárvédő gumi, mert a kerekek a kasztni oldalára verik az összes dzsuvát, hála a tervezőknek...
És akkor a pozitívumok:
- kényelmes: nem elsősorban a futómű meg az ülések (azok is), hanem a hangszigetelés, ami nagyon jó. Csend van 50-nél, 100-nál, 140-nél is, ennél többel meg úgyse megyek. Cserébe az állítólag szép motorhangból sem jön be semmi. A kezelőszerveken, kapcsolókon is érezni, hogy ez nem az alsóközép kategória.
- nagy: a 3,3 méteres csúszdát beraktam úgy, hogy minden ajtó csukva volt. Hátul a két gyerekülés közé befér egy felnőtt. A Focus csomagtartóját faltól-falig kitöltő babakocsi ennek a csomagtartónak az 1/3-át foglalja el. És végül: a gyerekülésben ülő gyerkőcök nem tudják összerugdalni az első ülések hátulját, mert nem érik el.
- megfelelően motorizált: a 170 lóerő elég az 1500 kilóhoz. Nem gond az előzés, meg az se, ha a feleségem kettes helyett négyesbe kapcsol. 1500as fordulaton 200 Nm nyomaték áll rendelkezésre, 2500on pedig már nyomatékmaximum van. Az egyik, mert a szívósor vezérlése 3700nál vált, onnantól dupla annyi levegőt (meg benzint) kap a motor, és a nyomaték is feljebb megy. Tehát 1500-tól 3500ig van a családi autó üzemmód, 4000től meg a vadállat üzemmód.
-a gyári 6 cd-s Sony HIFI kellemes, még a gyári hangszórókkal is, bár azokat már kicseréltem, de a fejegység marad: szép is, meg a hangja is megfelel.
- rengeteg extra, bár néhány felesleges:
- automata fényszóró: úgyis mindig felkapcsolom a tompítottat;
- tempomat: nekem nem jön be, ritkán autópályázok, akkor se mindig kapcsolom be;
- fedcomp: a fogyasztást úgyis látom a benzinszámlákon, a hátralévő benzinmennyiséget mutatja a mutató, tehát a külső hőmérséklet kijelzésére használom.
- a "jó" extrák:
- esőérzékelős ablaktörlő: míg nem próbáltam, csak nevettem, hogy milyen hülyeség, de így kipróbálva már nagyon hasznos. Csak bekapcsolom és nem kell tovább foglalkozni az ablaktörléssel meg intervallumokat állítgatni, stb. teszi a dolgát és kész.
- fűtött első szélvédő: nem kell kapargatni, kb 1 perc alatt tiszta, akármilyen jég van rajta. Az elején zavartak a vékony fűtőszálak, de már megszokta a szemem.
- szintszabályozós futómű: nem lesz "lomis" leült lada kinézete, akármit rakok be hátra.
- xenon: nem kell magyarázni, jobban látni vele, mint a halogénnel. Amúgy a halogén távolsági is jóval erősebb, mint a Focusé volt.
- sötétedős belső tükör: jó dolog, bár még jobb lenne, ha a külsők is ilyenek lennének.
- klíma: egyenletesen osztja el a levegőt, nincs szélvész, mégis rendesen hűt/fűt.
- a 6 légzsákot, az abs-esp-asr kombót még nem próbáltam hálistennek.
UPDATE 2017.
10 év és 140.000 km után még mindig elégedetten használom, 240.000 km van benne. A felsorolt hibákon kívül hibamentesen elvisz mindenhova. Kétszer robbantam le vele, először az akku halt meg egyik pillanatról a másikra, másodszor pedig dízellel szennyezett benzint tankoltam a benzinkút hibájából, ki is fizették a javítási költségeket (gyertyák, üa. szűrő).
Nézegetem már egy ideje, hogy mit vennék helyette, de a mai 2-4 éves mezőnyben nincs még csak hasonló autó sem. Nekem nem hiányzik a számítógépesített parkolóasszisztens és nem akarok 1.4-es turbomotort se... Úgyhogy valószínűleg marad ez, míg szét nem esik.
Hibalista
- Klíma csere 35000.- (Angliából vettem Ebayen az itthoni ár harmadáért gyári újat) - Ködlámpa csere 15000.- (betörte egy kő) - Gyújtótrafó 21000.- - Fényszórómosó fedél 3x8000.- (háromszor veszett el, most már oda van drótozva) - Első hengersor kipufogó tömítés 9000.- - Lökhárító alsó műanyag 15000.- (padkákba beakad) - Gyári rádió CD váltója meghalt, kapott egy bluetooth-os kihangosítós JVC-t 25000.- - Ezen kívül 2 akkucsere, 2 fékbetétcsere, egy garnitúra gyújtáskábel.
Ide hordtam szervizbe
Helyi szerelőműhely.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 140000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Focus | Következő autója? | Remélem marad ez jó darabig. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
