Brit Arisztokrata
Szöveges ítélet
Remek autó. Csak nem az alapkiépítésben, az nekem nagyon lehangoló atmoszférájú.
De a "camel" világos vajszín? b?rrel kárpitozott fa-króm berakású GHIA nagyon kellemes. Igazi brit atmoszférát nyújt. A motoros, h?thet?-f?thet? ülések kifogástalanul kényelmesek, a Durashift automata váltóra sem lehet egy rossz szavam sem, legfeljebb annyi, hogy észrevehet?en többet fogyaszt miatta a kocsi. El?tte egy automata dízel Scénicem volt, az gyakorlatilag ugyanannyit fogyasztott, mint a kéziváltós. A Durashift kézzel is kapcsolható, de minek? Jobb hagyni, majd ? kapcsolgat.
A futóm? jó, láttam jobbat, de rosszabbat sokkal többet. A fékek is igen er?sek, stabilak. Az ESP télen egészen vad dolgokat is lehet?vé tesz, többször jártam úgy, hogy a velem együtt kanyarodni akarók mind kipördültek, én nem.
A 130 lovas dízel nyomatéka brutális, igen jól húz. A kocsi nem kimondottan sportkocsi, de 2.5 liter alatt így sem nagyon van benzines, ami le tudná gyorsulni. A végsebesség 200 felett, ez untig elég.
Nem tetszik a rádió némíthatósága (a kormányról nem lehet), az es?érzékel?s ablaktörl? ügyetlenkedése (eléggé kiszámíthatatlan, mikor kegyeskedik törölni), és hogy nincs h?tött box (ami a Scénicben zseniális volt). Általában, több kis rakodórekesz kellene, bár a csomagtér méretére nem lehet panasz, és mivel az üléseknél is csak a támlát kell lehajtani, ezért könnyen pakolható. Ellenben csöndes, "csatahajós" óriás, jól man?verezhet?, bár városban tolatóradar nélkül izgalmas lenne vele parkolni. Én már nem is nézek hátra, csak a tükörb?l figyelek, és hallgatom a pittyegést. Hiába néznék, nem látni, hol a vége.
A fentartási költségek nem csekélyek, de nem is elviselhetetlenek. 9.2 millióért ez már nem egy olcsó kocsi, ám sokkal kevesebbért így felszereltet mások sem kínálnak, és ez a járm? nem felt?n?, mégis remek.
---------------
Egyszer már értékeltem az autót - 50 ezernél. Most, hogy lefutotta a célül kitűzött 120 ezret és túladtam rajta, gondoltam, befejezem.
Nos, csalódást nem okozott. A kocsi mindvégig jó benyomást keltett, elegáns (Ghia, fabetét, vajszínű bőrülésekkel), jó hangulatú volt. Az ülés állítása elektromos volt, eleinte nagyon tetszett, de ma már azt mondanám, hogy ez fölösleges geg. Nagyon ritkán kell úgyis hozzányúlni, a gombok elég rossz helyen is vannak, és olyan lassan mozgatják az ülést, hogy kézzel sokkal egyszerűbb - enélkül el lehet lenni. Az ülésfűtés remek, a hűtés-szellőztetés viszont nem túl sokat ért, nagyjából azt volt képes ellensúlyozni, hogy a bőr ülésben eleve jobban izzad az ember - azért nem volt felesleges. Az üléspozíció, kényelem megfelelő volt. Hátul nincs túl sok hely, nem szűkös, de egy ekkora kocsitól többet várna az ember, mondjuk még mindig jobb, mint például egy 5-ös BMW-ben, a gyerekek elfértek, de középen nem szerettek ülni.
A futómű elég zajos, és viszonylag kemény is. Mostanra úgy kiérlelődött a motorzajról is a véleményem: nem csöndes. Nem zavaró, de nem csöndes. Alapjáraton kerreg keményen, nagy sebességnél viszont a futómű ad zajt, érezni az úthibákat is. Mindazonáltal komfortos, nem fárasztó igen hosszú utakon sem (vezettem egyhuzamban kb: 2000km-t is, és elviselhető volt).
A teljesítmény (130LE) elég, nem sportos, de dinamikus. A kocsi jól megy, a legtöbb hétköznapi kocsihoz képest egyértelműen fölényben volt, az automata jól tette a dolgát. A kézi kapcsolási lehetőség teljesen, tökéletesen felesleges, nyugodtan kihagyhatták volna, párszor kipróbáltam, de egy percen belül toltam vissza D-be. Semmi értelme, ugyanúgy megy a kocsi magától is.
A futómű stabil, biztonságos, az ESP havon jól érzékelhetően dolgozott, és segített is kanyarokban "ott maradni". Soha nem csúsztam meg vele, mindig megállt idejében, biztonságos. Ami zavart, azok a felnik, a gyári alufelnikkel a kocsi soha nem futott tökéletesen simán. Valami kis egyenetlenség mindig akadt bennük, kétszer görgőztettem őket, de görgőztetés után is ugyanúgy érezhető maradt egy pici nyugtalanság, 120 körüli kis vibráció. Nem igazán zavaró, de nem is észrevétlen. Ezekre az utakra valószínűleg másféle felnik kellenének.
Hogy hibákról is beszéljek: az elején elromlott a hátsó ajtózár, spontán nyitogatott magától, gariban gyorsan meg is javították. A jobb első ajtó zárja sem volt tökéletes, időnként kívülről egyszerűen nem lehetett kinyitni, belülről kellett, majd utána funkcionált rendesen - egy ideig. Rendszeresen előfordult, hogy ha be akart szállni mellém valaki, akkor kézzel kellett nyitnom belülrő az ajtaját. A szerviz a hibát egyszerűen nem tudta elhárítani (kompletten cserélni meg nem voltak hajlandók az ajtózárat), persze amikor náluk volt, akkor mindig jó volt... Három hónappal a kocsi eladása előtt bekakukkolt a 6 CD váltós SONY rádió CD része. Mint rádió működött, de CD-t nem vett be többet. Már nem javíttattam meg, és a 2 év gariból persze kicsúszott - nem jópont, egy vagyon lett volna a komplett cseréje. Amúgy szépen szólt, a kormányról hiányzó némítás viszont számomra megbocsájthatatlan volt. Ez egy alapfunkció, hogy felejthették ki?
A fűthető szélvédő jegesedéskor áldás, amúgy egy túlérzékeny valami. Két szélvédőcserém volt három év alatt, ha kavicsot kap, betörik, kettéreped, túlságosan sérülékeny, és 170eFt a cseréje (a CASCO szerencsére 10% önrésszel téríti).
A szellőzés jó, de hangos. A klíma megfelelő teljesítményű, de amikor erősen áthevült kocsiban kell nyáron kihűteni az autót, akkor olyan, mint ha egy erőmű turbinacsarnokába keveredne az ember. Ha ekkor jön egy telefonhívás, ki kell kapcsolni a szellőztetést, mert szót nem érteni belőle. A fűtés meg elég lomha, nincs elektromos rásegítés, és nagy hidegben 10km-is lefut a kocsi, mire valóban meleget kezd fújni. Szerencsére ilyenkor az ülésfűtés ezt elég jól ellensúlyozta. Az automatikus klímavezérlés ellenére elég sokat tekergettem-igazítgattam a tökéletes komfortérzethez.
Nyáron nagyon hiányzott valami hűthető rekesz (az előző Scénicen volt egy coolbox, amibe három üdítősdoboz fért, és azt jéghidegre hűtötte gyorsan), általában nagyon kevés a rekesz-fiók stb.. a kocsiban, ráadásul alacsony az üléspozíció, van, akinek ez tetszik, nekem nem, én szeretem a "buszos" feelinget. Ezért lett a következő kocsim megint Scénic.
A hátra kilátás nem valami fényes (nagy és kombi), a gyári tolatóradar remek dolog, de kb: 50-60cm-ről már folyamatosan sípol, ez szerintem valahol 20cm-től lenne ildomos. Az automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör viszont mindig jól funkcionált, ki is láttam rajta, nem is vakítottak rajta keresztül. Az esőérzékelős ablaktörlő olyan, mint az összes efféle: majdnem jó. Bizonyos körülmények között nem akkor és nem úgy töröl ahogy ideális lenne, ilyenkor kézzel rá kell segíteni, de ez legyen a legnagyobb baj. A fűtött ablakmosó fúvókák viszont valóban nem fagytak be soha, kemény hidegben sem.
Az illesztések jók, de 120 ezernél már nyiszegett-nyöszögött egy-két dolog, rossz úton kicsit nyekergett a felfüggesztés, zörgött a kesztyűtartó-fedele. A középkonzolt bőrkárpitját ez alatt kicsit már sikerült kikönyökölni, az automata váltó szép fabetétes gombján meg már rutinszerűen húzogattam az előre néző rögzítőcsavart, mert kb: havonta kilazult, és a gomb lötyögött (ettől még tökéletesen lehetett volna használni, még kiesett csavarral is, csak zavart a lötyögés).
A csomagtartó nagy, remek, az üléseket könnyű lehajtani, de a tárolórekeszek nekem hiányoztak, a csomagtartóban mindig egy sereg olyan kellék (műszerek, szerszámok) kallódtak és foglalták a helyet, amelyeket az előző Scénicben a számtalan kis dobozkában el tudtam rejteni.
100ekm után a motor alapjárata időnként egyenetlen volt, helyben állva kb: 2-250/min mértékben ide-oda ingadozott. Gyanúm szerint ezek a common-rail porlasztócsúcsok 150-200 ezer között valahol cserére fognak szorulni. Amúgy ezért nem is tartom reálisnak, amikor használtan behozott, ki tudja hogy és mennyit futott kocsikat minősítgetnek - ez az autó újonnan 9 millió volt, 3 évesen most a harmada, és ha a következő tulajdonos majd 50-80 ezer után esetleg egy félmilliós tételért ki kell, hogy cseréltesse - majd lefuthat vele gond nélkül újabb 200 ezret - akkor ne a kocsit szidja, ne panaszkodjon, vegye tudomásul, hogy harmad áron nem új autót vett és kapott, és így sem járt rosszul. Olajat soha nem fogyasztott a kocsi egy dekát sem - ez nem Volkswagen. :-)))
A lényeg: soha nem hagyott ott, de olyan sem fordult elő, hogy sürgősen szervizbe kényszerültem volna. Volt összesen egy defektem, amikor is egy 20cm-es hidegvágó!!! került elő a hátsó kerék sajnos ettől tönkre is ment gumijából - erről nem a kocsi tehet. A pótkerék elég rossz helyen van, ki kell hozzá pakolni, és télen-sárban agyrém lenne kicserélni, biztosan tönkrevágnám a kárpitot. 120 ezer alatt amúgy a nyári garnitúra teljesen elkopott, a téli még aránylag tartotta magát, abban még legalább egy, esetleg két szezon (évi 40 ezerrel kalkulálva) benne volt, de a nyári szerintem már azonnali cserére szorult.
A fogyasztás kb: 60% város- 40% autópálya üzemben 7.3 körülre jött ki, ez egy ekkora, így felszerelt és automataváltós kocsinál szerintem teljesen elfogadható. De akár jónak is mondhatnám, én elégedett voltam vele.
A szervizről nincs mit mondanom, a kocsi finanszírozási konstrukciójához illesztett szerződésem volt velük, és észrevétlenül tették a dolgukat. Szóltak, amikor gumit kellett cserélni, elmentem, kicserélték, beszóltam, ha itt volt a szerviz ideje, adtak közeli időpontot, bementem, szervizelték, az apróbb hibákat (a fránya ajtó kivételével) elhárították. Nem kellett túl sokat várni rájuk, udvariasak voltak, a kocsit tisztán adták át (pedig sokszor kívül-belül koszosan adtam be), semmi miatt nem kellett visszamennem. Szerintem teljesen rendben voltak, csak azért nem 10-es, mert az ajtó úgymaradt, meg a rázós felnikkel sem tudtak mit kezdeni.
A kocsi fenntartási költségeit agyonüti a magas árhoz tartozó nagy amortizáció, meg a - legalábbis kezdetben - drága biztosítások, de ez minden ilyen kocsiról elmondható, az autó rossz befektetés. A szervizek periódusa 20 ezer, a költségek pedig átlagosak, tehát ez nem rossz.
Összességében ez egy tisztességes, megbízható felső-középkategóriás kocsi, bátran tudom ajánlani bárkinek, csak ne várjon csodát tőle, tudom, hogy 7-9 millió (amennyiért már normális motorral és normális felszereltséggel meg lehet venni) a hazai viszonyok között sok, de Rolls Royce-t akkor sem adnak ennyiért. Arról nem is szólva, hogy a Rolls még mindig sűrűbben szokott elromlani...
Hibalista
- Hátsó ajtó zárja, jobb első ajtózár, CD lejátszó, egy fényszóróizzó.
Ide hordtam szervizbe
Ford Petrányi - Üllői út
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | scénic | Következő autója? | Scénic |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
