A tökéletes autó
Szöveges ítélet
Kb 4 év, nem éppen hajszolt autókeresés után kötöttem ki végül a típusnál. Alapvetően Ford rajongó vagyok, ő a 6. a családban. 3 évig hajtottam egy céges 1.3 CDTi Corsát, ami után valami másra, jobbra vágytam. A fő igény a nagy, benzines motor volt. Nézegettem a békalámpás Scorpiokat Cosworth motorral, de lehetetlen állapotúak voltak csak, így fájó szívvel, de le kellett mondanom a hátsókerékhajtásról.
Mondeon belül megbékéltem volna már a 2 literessel is, de annyira nincs áruk az ST-knek, hogy ebben maradtam magammal. Jellemzően ezek közel full felszereltségűek, és kevesebbet futottak, így szerintem megéri a felárát, de nyilván ízlés függő. A spoilerezés egészen más képet mutat az autóról, mint egy megszokott Mondeo, látszik rajta, hogy valami nem stimmel, de teljesen illeszkedik a gyári designhoz, nem hivalkodó. Sokan mondják, hogy érdemesebb a sima 3 literest megvenni, szerintem nem. Olcsóbb, és valóban a mindennapokban nem sokkal gyengébb, de az ST pont a spoilerezéstől különleges és szép. Ráadásul jár hozza a szép gyári 18-as felni.
Az extrákról pár szó: nyilván a fapad Corsa után minden megváltás, de kicsit bővebben. A bőrt imádom, persze a fűtés kell hozzá. A fűtött szélvédő iszonyú praktikus, bár néhányakat zavarnak a fűtőszálak, engem nem. Esőérzékelő fantasztikus. Az enyémben Denso nagy navi van, amihez sajnos nincsen friss térkép, és egy mai mobilos navihoz képest eléggé lassú, de játszik MP3-at, illetve tettem bele bluetooth-os kihangosítót, ami nagyban növeli a komfortérzetet, mert sokat telefonálok vezetés közben. Tempomatom sem volt még előtte, nyilván ennek is örülök, csakúgy, mint a fényre sötétedő visszapillantónak.
A motorról: Hát, elég jó. Az a baj, hogy annyira lineáris az ereje, hogy nem is érezni, milyen eszetlenül megy. Alulról is nyomatékos, városban 2000 alatt használom. A hangja, és az ereje is 4000 fölött jön meg. Sajnos elég nagy hajtási befolyása van a kormányon. És amit mindenki kérdez, a fogyasztás: Nálam vegyesen 10-11 liter. Hét közben Budapesti agglomerációban ingázás, napi 30km, hétvégente pedig 400km autópálya, 160-ra belőtt tempomattal. Autópályán elmegy 9-ből is, ha 140-et tartom, igazából ez az ő terepe. Városban, rövid távon nem lehetetlen 15 litert megetetni vele. Jómagam, a saját használati igényeimhez tökéletesnek ítélem meg, mivel nagyrészt autópályán megyek, oda meg egy igazi nyugtató autó. A motor hangja csodálatos. Mivel azért a Fordot legtöbb ember nem sokba nézi, nyilván sokan hülyének is néznek az autó miatt, de egy dologban eddig mindenki egyetértett, hogy a hangja fenomenális, még így, teljesen gyári rendszerrel is.
A futóműve sajnos tényleg nem Magyar utakra lett kitalálva, elég rázós, de jó úton szuper úttartást ad. A Hungárián kétszer voltam vele, azóta inkább kerülök. Az enyém már 6-os váltós, ez is növeli az autópályaautó faktort.
230.000 km-rel vettem, rögtön utána kapott nagyszervizt, futóműszilentek, teljes kuplungcsere, új gyertyák és kábelek, szervoolajcsere, fagyálló, fékfolyadék, fékbetét, meg minden ilyesmi. Nem volt olcsó, de mivel nem voltam biztos az előéletében, ezeken ne múljon semmi.
Fontos megjegyeznem, hogy sajnos ropira volt törve szegény, de 5 méterről meg nem mondani. Közelről azonban látszanak az illesztési hézagokon, illetve sok apró tény is ezt mutatja: jobb oldali xenon utólagos trafót kapott, egyik felni 5 évvel későbbi gyártás, mint a többi, jobbos ajtó nehezen csukódik, meg ilyenek, szóval nem kicsit kapott. Ennek ellenére nem bántam meg a vásárlását, imádok minden benne töltött percet.
Amire nagyon figyelni kell, az az alacsony hasmagasság. Nagyon könnyű letépni az elejét, elég csak egy padkára felhajtani. De ahogy egy márkatárs mondta, ez az ára, attól is szebb, hogy mélyre van húzva, mindent nem lehet.
Ár/érték arányban szerintem nagyon jó az autó. Cirka 1.5 milliós áron minden - szerintem - értelmes extrával felszerelt autót kapunk. Számomra pont ideális, már tud MP3-at, értelmes hifije van, bőrös-tempomatos-esőérzékelős-elektromos üléses, ezek azt gondolom, hogy értelmes kényelemnövelő extrák. De még nem a közvetlen befecskendezéses-downsizingolt motoros technológia. Azt gondolom, cirka 300.000 km-ig bőven életképes motor. Bár így belegondolva ez még kb 2 év, az nem is olyan sok :)
UPDATE:
Elhagytuk a 300.000km-t, most tartok 320.000-nél. Motor továbbra is hibamentes. Az előző írásom óta volt egy újabb balesetem, szerencsére nem komoly, de az előző javításokat legalább volt alkalmam tökéletesíteni, kapott gyári xenon lámpát, ST hűtőt és ventillátort, ST maszkot. Valamint vidékre költöztünk, így a BP-i ingázás kimarad, azóta 9-10 a fogyasztás.
300.000-nél a biztonság kedvéért kapott új váltóolajat, de utólag szükségtelen volt, teljesen jó állapotú volt a gyári is. Az elmúlt 4 év és 100.000km kicsit meglátszik már a bőrön, kicsit kiültem a vezetőülést. A kormány és a váltószoknya kapott egy újrabőrözést. Újak a gátlók, és az első rugók is.
Olajat továbbra is 10.000 km-enként kap az autó, ez alatt 1 litert meg is eszik belőle. A következő a kipufogórendszer rendbetétele lesz, az egyik dob elkezdett korrodálni. Gondolkodom egy utólagos rendszeren, de nem hiszem, hogy a visszafogott gyári hangot feláldoznám, de az új gyári dob ára kicsit horror. Egy fóliázást is elbírna, de arra sem vesz rá a lélek, imádom, hogy ennyi idősen is gyári állapotú, kár lenne tönkre tenni.
Hibalista
- Megvétel után közvetlenül: kuplungcsere, kinyomócsapágy, hátsó lengőkar csere, szíjak, feszítők, gyertyák, gyújtókábelek, szervoolaj, főtengelyszimering, fékbetét, olaj. Ford Petrányi, 530.000 Ft. - Kicsit összecsuktam, lökhárító javítás, klímhűtő csere, klímatöltés, kb 50.000 Ft - Nagy navi megállt benne, még nincs javítva - Ülésállító motor lefogazott, két fogaskerék gyártása maszekban, 15.000 Ft - Vízpumpa szíjfeszítő sikított, csere, alapjárati motor csere, Ford Petrányi, 45.000 Ft - Hátramenet-kapcsoló csere és spoiler emelési pont takaró műanyag csere, Ford Petrányi, 20.000 Ft - Tápszivattyú csere, 150.000 Ft, Ford Petrányi
Ide hordtam szervizbe
Ford Petrányi: Jó, csak drága.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Én magam.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 100000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Sierra 2.8 XR4x4 | Következő autója? | Mondeo ST |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
