Ha egyszer belendül...
Szöveges ítélet
Üdvözlet!
Ez egy méltatlanul mellőzőtt autó, de aki szereti az amerikai érzést, annak mindenképpen érdemes megfontolni. Európába 2 féle motorral hozták, az egyik egy 2.3-as négyhengeres 150 lóval, a másik egy 3 literes, V6-os 204 lóval. Ez utóbbival ajánlom, és erről szól az ítélet is. Az XLT pedig a full extrát jelöli. Na ez amerikai full extra, szóval nem egy németes luxusautó, hanem teljesen más. Van hozzá 4 fokozatú automata váltó (3+1 overdrive), börkárpit, bőrkormány, 2 ülésfűtés, középső tároló doboz kb. 12 db CD-nek, ami elé még odafér egy kicsi és egy nagy flakon üdítő is (ezért kivehető a poharas betét - ugye USA kocsi, kóla kultúra :-), egy rakás szivargyújtó aljzat, 4 elektromos ablak, motoros vezetőülés, tempomat, 6-os cd váltós hi-fi a középkonzolban - távrecsegővel a kormányon, hatalmas motoros tükrök, 6 légzsák, motoros napfénytető, automata 4x4 hajtás, 16 collos alufelnik, ködlámpák elől-hátul, és egy szuperül variálható hátsó traktus. Na ez az amerikai full-extra, ami azért ha igazán bevalljuk magunknak, teljesen elég. Ami ott kinn majdnem alap, az nálunk luxusba hajlik.
A kocsi legjobb része a motorja. Nagyon szép hangon gurgulázó USA V6, nem olyan steril, mint a németeké. Ha csak kicsit tapossuk és cruisingolunk vele, akkor a legjobb a gurgulázást hallgatni, a nyomaték már a pincétől megvan. Városban mindent megold 1500-2000-es fordulaton, tehát teljesen nyugodtan lehet vele közelekedni, de inkább szeret 65-70 km/h-ra beállni, mint 50-re, szóval figyelni kell rá. A másik legjobb pont a váltó. 3 sebesség plusz egy 4. overdrive, vagyis kímélő fokozat, amihez békasegge fordulatszám társul. A kocsi üresen 2 tonna, ehhez van 204 lóerőnk. Alapból kettesből indul, majd mindjárt teszi a 3-ast, majd 50-nél beteszi a 4-et. Ilyen stílus melett lehet vele 10 litert is fogyasztani, feltéve, ha finoman gyorsítunk, és nem hajtjuk 110 km/h-nál gyorsabban. Van a gépnak viszont egy másik arca is. Ilyenkor a kezdés: üresben megtúráztatjuk, amit csak 4500-as fordulatig enged, aztán letilt. Na, erre dühbe jövünk :-), és behúzzuk a váltót egyesbe, majd lepadlózzuk...és a gurgulázásból mindjárt V6-os üvöltés lesz, a kocsi nekilódul és úgy kilövi a 2 tonnát, hogy mindenki ámul-bámul. Sajnos az egyes csak 80 km/h-ig (!) jó :-), ezért ott már húznunk kell egy kettest vagy be kel tennünk D-be. Innen is megy rendesen, és folytatja az előrenyomulást. Ha akarjuk elvált, de ha tovább padlózzuk, akkor csak megy, és meg sem áll 200 km/h-ig, ahol "letilt". Na, tehát, az pedig úgy megy, hogy 200-nál rakja a 4. overdrive fokozatot, amiben már nem gyorsul tovább. Szóval jellemző a motor erejére, hogy a teljes sebességtartományt csak 3 fokozattal fedték le. (Nem is értem minek fejleszt a Lexus 8 fokozatú váltót?) A maximum, amit meg lehet vele itatni, az kb. 25-30 liter/100km, és ezt úgy, hogy pályán 200-zal tépünk, teljes terheléssel (ez már több, mint 2.6 tonna!). Ilyenkor az ember legszívesebben a nyugtatóért nyúlna, mert szemmel láthatóan ereszkedik a benzinszintmérő mutatója! De ha volt nagyhangú utasunk, nem baj, a motor ilyenkor túlüvölti egy jó kis kick-down-ra, és megy a vonat.. :-) A minimum meg 10 liter, ahogy már írtam, de átlagban benn lehet maradni 15 liter körül. A városi boyracerek is bámulnak meg a többi kocsi is, amikor megérkezik mögéjük a nagyvas. Szóval a hajtáslánc kiváló, és élvezetes. A futómű úgyszintén kiváló a sok lengőkarral. A fékek is jók, bár mivel az automatán nincs motorfék, ezért kemény 50000 km-t ki is bírnak, aztán jön a csere tárcsástul. Na még a váltóhoz annyit, hogy Winkler Úr Toyotájához hasonlóan ezen is van a váltógomb oldalán egy "overdrive off" gombocska, amivel észrevétlenül hüvelykujjal kikapcsolahatjuk a 4-et, vagyis betehetjük 3-asba mondjuk lendületes autózáskor. (Szóval még nem halt ki a megoldás :-) Ez akkor jó, amikor főúton 160-nal tépünk és elérünk egy emelkedőt. Az a csodálatos, hogy észrevétlenül kapcsol, és az utasok csak a motorhang emelkedését veszik észre. Úgy le lehet tolni vele bármelyik prémiumszedánt, hogy a tükörben is eltűnik. Eközben a motor alig forog 3-4 ezret. A 200-at bárhol eléri, nem kell neki autópálya.
Na, a tempomat nagyon jó, de sajnos csak 50 km/h felett kapcsolhatjuk be. A hifi szépen szól, a bőrülések kényelmesek, jól tartanak. A lámpák nagyon jól világítanak, a kormányzés kicsit túlszervósított, úgy kell bemasszírozni a kanyarokba, ha gyorsan megyünk, de tényleg. A fekvőrendőrökön gázzal szoktam átmenni, azokat meg se érzi. A futómű sokkal jobb, mint némelyik sportos középkategóriás kocsié, mert itt 2 tonnával bánik el a sok lengőkar. A 4x4 nagyon jó, bár külön meg kell tanulni kezelni. Télen lehet igazán állatkodni vele. Az ember a havon lepadlózza, a kocsi bevált egyesbe, és kipörgeti a hátsó kerekeket (mert alapból hátul hajt!) majd utána ha kell, ráküldi a hajtás egy részét az elsőkre. Namost ha jól éreztem havon, kick-down-ra egyenesben egy pillanat alatt küld előre is nyomatékot, és ekkor 4 kipörgő kerekünk van, és mászik előre a nagyvas. Kanyarban egy pillanattal tovább vár mielőtt előre is megy nyomaték, aztán úgy berántja az ívre az elejét, hogy ellenkormányozni kell. :-) Igen jó móka, akkorákat lehet vele bródszájdolni, mint egy busszal, de közben nem dobja el a seggét végleg, mint egy BMW vagy Merci, csak rajzolom a nyolcasokat a hóba a parkolóban. :-D
Terepen is voltam vele, nagy huplikon, sárban, vízben is elment, a motor ereje meg a 4x4 sok helyről kihúzza, feltéve ha van rajta komolyabb terepgumi, és nem ássuk el magunkat. A 2 tonnának köszönhetően nehezen borul, inkább oldalazva is, de lecsúszik a hegyről (na ilyenkor ne legyen kő a kerék útjában, mert akkor borulunk!).
A belső térben osztva dönthető a hátsó ülőlap és az üléstámla is, és ekkor sík felületet kapunk. Két ember simán befekhet aludni hálózsákban és még a válluk sem ér össze. Elvisz a 120 literes, fekete kukazsákból 8-10-et telerakva, ez több, mint 1 köbméter, persze nem plafonig, csak úgy lazán beállítva. Ja, a hátsó ajtó olyan nehéz, hogy egy nő alig tudja lecsukni, még egy férfi is csak 2 kézzel, ja, és a hátsó ablak is külön nyitható, szóval nagyon praktikus. Nem mellesleg lazán elhúz egy nagy lakókocsit is, simán tartja vele a 140 km/h-t, szóval erős a gép és masszív.
Újonnan volt 10 milla, használtan 4 évesen már csak 4-5 milla, de a nagy motoros kocsik mind ilyenek. Élvezetes, hatalmas, és egy praktikus, óriási, luxusba hajló kombi meg terepjáró egyben. Egyszer élünk!
Hibalista
- A kötelező szervízeken kívül semmi baja nem volt, csak a féktárcsacsere, meg 2 db csavar kihullott az utastérben a középső tárolódoboz oldalából, de azokat visszatettem. Nagyon megbízható a gép.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 14 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
