Táltos, ami mindehova elvisz
Szöveges ítélet
7 évesen vettem 200 ezer kilométerrel. Pár dolgot azonnal kicseréltem rajta (gátlók, difiolajak, sz?r?k, fékbetétek). El?z?leg egy kombi Astrám volt és vágytam egy nagy belter?, pakolható alvázas terepjáróra. Nézegettem Patrolokat, meg nagy olajkályhákat és a Maverick véletlenül került a képbe. Az Astrám (93-as) volt a cserealap és ráfizettem még vagy ugyanannyit. El?ször nem akartam belemenni, mondván sokat fog fogyasztani ez a 2,4 literes benzines, de mivel korábban volt 3 literes Senatorom, gondoltam egy ideig kibírom ezt is. Nem bántam meg, hogy belementem. Eleve sokat járok a keleti végekre (Erdély), ahol az utak köztudottan nagyon rosszak és a korábbi autóim nem bírták a kiképzést. El?ször, amikor a látóterembe került a Maverick, nem is foglalkoztam vele komolyabban, mert valami amerikai nagyvasra gondoltam. Aztán elkezdtem adatot gyüjteni. Kiderült, hogy ez egy Nissan Terrano II egy az egyben! A 7 darab embléma, ami Ford benne, ezenkívül Nissan minden.
Ez egy japán terepjáró. Igaz, a formatervért a Ford a felel?s, de a technikát a japánok szállították. Az autó külcsínre már gömbölydedebb, de ez ne tévesszen meg senkit. A design mögött egy vérbeli alvázas, hátul merevtengelyes-csavarrugós terepjáró rejtezik! A 2,4 literes 12 szelepes motor 125 lóereje egy kicsit alulméretezettnek t?nik az üresen 1780 (ki használja így??) kilót nyomó autóhoz, de érdekes módon 5 személlyel csontra telepakolva is lehet vele személyautósan el?zgetni. A nyomaték alsó fordulatszámon gyenge, egy kicsit oda kell lépni neki, viszont meglep?en jól megy és gyorsul.
Mivel mindig érdekelt az offroad, jópár terepjárós túrán résztvettem vele, ahol ki tudtam próbálni a kocsi tereptulajdonságait. Hihetetlenül hangzik, de mentem fel olyan siratófalon és jöttem ki olyan sárból ezzel az autóval, ahol komolyabb terepjárók nem teljesítettek. Persze ezeket inkább 1 év után, több túra rutinja és terepes kollégák útmutatása után követtem el. Aszfalton is meglep?en jól viselkedik. Eléggé személyautós a vezetése. Jó kormányszervó, könny? kuplung, a majdnem 2 tonnát jó hatásfokkal lassító fékek, el?l független kerékfelfüggesztés torziós rugózással, stabilizátorral, könnyen járó váltó, szóval teljesen feleségbarát. A magas üléspozíciót hamar meg lehet szokni, el?zésnél ellátni a kocsik felett. A hátsó merevtengely (csavarrugós) miatt viszont egy kissé pattogós a hátulja, f?leg ha nincs rajta terhelés. A hátsó difiben sperrdifi van, ami terepen áldásos (persze nem ér fel egy difizárral) és aszfalton kanyarodásnál megcsikorgatja a kerekeket. Alapban (2H) a hátsó kerekek hajtottak, négykerékbe (4H) csak akkor érdemes kapcsolni, ha már lejöttünk az aszfaltról. Mivel a terepváltóban nincsen difi, aszfalton 4 kerékben nem ajánlatos használni (természetesen ha az aszfalton hó és/vagy jég van, akkor ajánlatos 4 kerékbe kapcsolni)! Felez?be (4L) csak akkor érdemes rakni, ha komolyabban terepezünk. Siratófal, sártenger, ez a felez? világa. Hihetetlen, hogy ebben az állásban (4L) mire képes az autó. Természetesen az áttétel ilyenkor felez?dik (fele olyan lassan is megy az autó ugyanabban a sebességben), a kerekekre átvitt nyomaték pedig kétszerez?dik. A sof?r fel?li napellenz?n amúgy részletes 3 nyelv? útmutatás található a terepváltó használatáról.
A fogyasztásról. Ha csak városban megyek vele, 13 alatt nem eszik, átlagban 14-el beéri. Ha a hétvégéken vidékre is megyek, az átlag 12. Hosszú menetben 9,3-10,5 függ?en a benzin min?ségét?l és az id?t?l. A rekord egy horvát tengerparti menet, 5 személy, csurig megpakolva 9,2 liter!! Ma sem tudom, hogy csináltam, de igaz.
Jó gumikat érdemes venni egy terepjáróra. Többnyire aszfalton használom, de ha kedvem támad megyek a haverokkal terepre. Így aztán az AT-s (All-Terrain) gumik mellett döntöttem. Yokohama Geolandar AT, egy jó kompromisszumos megoldás!
Manapság családi autóként is használjuk, szó szerint beleszületett 2 gyermek. Minden belefér, babakocsi, etet?, stb.
A 3 év alatt, ahhoz képest, hogy 200 ezren túl vettem meg, semmilyen komolyabb baja nem volt. A motor, bár már 278 ezer van benne, egyáltalán nem eszi az olajat. Egy gyenge pontja van, a leveg?mennyiség mér? (Mass Airflow Sensor). Nekem még m?ködik, de ha meghal, akkor csak cserélni lehet, 90e forint.
Összesítve, ez egy nagyon jó japán terepjáró, igazi allrounder, mérsékelt alkatrész árakkal (utánajárással elég jó árakon be lehet szerezni), nagy bels? térrel, megbízható. Aki kibírja a 12 literes benzinfogyasztást, annak bátran ajánlom. Szakszervízbe nem érdemes vinni, mert terepjáró szerelésnél ácsceruzával írják a számlát. Érdemesebb terepjárós internetes fórumokon körbekérdezni, terepes haverokat szerezni és ezeken a vonalakon keresztül szervízeltetni. Nagyon jó szerel?k bújnak meg Budapesten.
Hibalista
- Önindító, generátor (belement a sár), vízpumpa, alsóleng?kar-szilentek, gömbfejek, kipufogóleöml? öntvény megrepedt, apróságok.
Ide hordtam szervizbe
Soha nem vittem márkaszervízbe. Saját szerel?kkel, gondos el?tanulmányozás után.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 205000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | Astra kombi | Következő autója? | terepjáró v. nagy kombi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
