Kényelmes spórolós mobilbódé
Szöveges ítélet
Életem második újautó vásárlása előtt álltam. Mivel csak Citroënjeim voltak és nagyon-nagyon meg voltam (vagyok is, mert még mindig van) velük elégedve, ezért a márkakereskedések végigjárása náluk kezdődött.
Az ár nem számított, viszont volt pár kritériumom:
1. Alacsony költségek (Keveset fogyasszon, megbízhatóság, ne kelljen túl sűrűn szervizbe vinni, elfogadható alkatrész-utánpótlás.)
2. Legyen nagy csomagtérajtaja és csomagtere. (Munkámból kifolyólag szállításra is használom.)
3. Legyen kényelmes, biztonságos de mégis maradjon meg a vezetés élménye. (Ez egy XM után lehetetlen vállalkozásnak tűnt, eddig annál kényelmesebb autót nem éltem...)
4. Automata váltó, ha nem megy az első feltételem rovására.
C4-et szerettem volna, de a népítélet alapján nagyon elvették tőle a kedvem, no meg unpraktikusnak is találtam. A C4 Picasso épp akkor jelent meg, de ami igazi Citroënné tette volna, az horribilis felárba került volna. Így fájóan, de el kellett felejtenem a márkát. A Toyotákról sok jót olvastam az ítéletek alapján, viszont mindegyikkel volt valami gondom (Yaris Verso - kicsi, gyenge és ronda, Corolla - ami keveset fogyaszt, az gyenge, no meg kicsi és iszonyatos rossz a váltója, ja és érezni, hogy török, C. Verso - majdnem jó, de a fenntartási költségei magasabbak lettek volna). Renault... a szalonban már szét akart esni a Mégane, no meg a M. Scénic sem volt jobb minőségű, a Népítéletben pedig nagyon hátul kullog, így elfelejtve. Opel: irtóztam a márkától, de kipróbáltam egy kombi H Astrát. Kár volt. Az 1,7CDTi-nek akkora turbólyuka volt, hogy féltem vezetni (hiába lépek a gázra, egy ideig csak vár, aztán megindul). Ja és a 2500 km-t futott autónak csörömpölt a kipuffogója. Suzukit meg sem nézem, az nem márka. A Forddal is hasonlóképp voltam, mint az Opellal. Nem igazán keltett bennem jó benyomást a sok út szélén ácsorgó lerobbant Escort és Mondeo (´90-es évek). Az ADAC szerint viszont a Focusok a legmegbízhatóbb autók. Jó, így adtam neki egy esélyt. Kipróbáltam egy benzines, 1,6-os Focus kombit. A motorja gyenge, de mégis élvezetes volt vezetni. Nagyon megtetszett, így gondoltam farigcsáljuk nekem megfelelővé. Itt jött a döbbenet... Az értékesítő meséli, hogy ebből van ám egy magasabb, családi verzió is, nevezetesen a C-Max. Beültem, a belsejébe beleszerettem. Ennyire szép autóbelsőt akkor nem láttam semmi másban. Kipróbáltam egy másik kereskedésnél az 1,6-os TDCi-t és lenyűgözött. Nem a teljesítménye, hanem minden összességében (ezt mindjárt részletezem). Így őt választottam, de nem szeretek másokhoz hasonlítani, így egy ritka (narancs-piros) színben választottam és természetesen teljes felszereltséggel és minden extrával (ez így utólag nézve annyiban érdekes, hogy SEMMI nem romlott el, pedig teljesen tele van pakolva elektronikával).
Következzék pár sor az autómról.
Soha nem hittem volna, hogy egy Fordba beülnék egy Citroën után/mellett. Kívülről eleinte nehezen barátkoztam vele, bár most sem tartom egy nagy szépségnek, de csúnyának semmiképp nem nevezném. Talán érthető, hisz 25 éves vagyok, nem biztos, hogy a korosztályomnak ilyesmi tetszene, mint ahogy az automata sem. Ennek ellenére a Ford automatája nem tetszett, fogyasztásban is rosszabb volt, menetteljesítményben ugyanilyen motorral pedig siralmas. A teljesítménye minden helyzetben bőven elegendő. Ha kell, kilő, mint egy rakéta, de nem arra való. Németországban kipróbáltam, óra szerint 210 km/h-ig egész simán elment 3 emberrel és teljesen megpakolt csomagtartóval. GPS alapján 100-ig 3 km/h-t, felette 6 km/órát csal az óra gyári (205/55 R16) kerekekkel. Videóm is van róla, bár ezt inkább nem hangoztatom :P. Mivel többször utánfutót is vontatok, szükségem volt a dízelre - ezen a ponton féltem egyedül a pici motortól. De mindenkit megnyugtatok: gond nélkül elvontatja a megrakott másfél tonnás utánfutómat és a fara sem megy le (természetesen rendesen elosztott súlynál), a megengedett sebességeket lazán tartja. Egyszer teszteltem csak, mire képes: egy picit túlterhelt utánfutóval, ráadásul 2 méter magasan megrakodva sík úton még ment a 130, viszont az emelkedő a halála - egy 12%-os emelkedőn az 5. fokozat "elveszik", hármas-négyesben felvánszorog 80-nal. De ez a teljes kínzás, egy Mitsubishi Outlander Turbonál 100 km/h-t jelentett, pedig az két és félszer erősebb...
A váltó tökéletes. Pontossága semmihez sem hasonlítható. Mindenhová könnyen, határozottan betehető. A 2000-reshez hatsebességes jár, szerintem illene az egyhatoshoz is, de sajnos nem kapható, csak ötössel.
A fékje eszméletlenül jó, tesztek alapján is látszik, hogy a sportautókat leszámítva szinte a legjobb lassulással ez rendelkezik (a nagyobb autókhoz képest szinte logikus, de kategóriatársait is veri mindmáig). Nem vagyok egy fékezős típus (mindig motorfékkal lassítok), ezt bizonyítja, hogy a szervizben 90%-osnak mondták a fékeket 45000 km után. Olvastam, sokaknak 120000 km-nél sem kellett még cserélni.
A fogyasztás egy külön fejezet. Fontos megjegyeznem, hogy nagyon kíméletesen vezetek - mindig. A motort sosem pörgetem 2000-res fordulat fölé, lehetőleg már 1600-nál felváltok. Városban eszi a legkevesebbet (sokak szerint nem logikus, pedig szerintem az!), ugyanis 50-60 km/h-val ötösben lehet menni, azaz 1100-as fordulat környékén. Ekkor a fedélzeti szerint a fogyasztása 3,5-4 liter között van. A valóságban 1-2 dl-rel többet kér, de ez elfogadható. Országúton 80-90-nel haladva 4,6 litert kér. Autópályán viszont e szempontból mégiscsak jól jött volna a 2.0 TDCi, ugyanis 124 km/h-nál megelégszik 5 literrel, viszont onnantól 5 km/h-s fokozatokban emelkedve kb. 2 decit emelkedik a fogyasztása. Folyamatos 200 km/h-nál már 6,9 litert eszik, ennél többre nem képes önmagában. Utánfutóval, csordultig megpakolva, sietős iramban a maximumom 8 liter volt.
Sopron-Budapest-Sopron utat háromszor meg lehet vele tenni egy tankkal, azaz 53 literrel. Ez tartamlaz országutat, autópályát és várost egyaránt, továbbá két főt és áruval megrakott csomagteret. Akinek alacsony fogyasztású, mégis ésszerű autó kell, az mindenképp gondoljon az 1,6-os PSA-Ford fejlesztésű közvetlen befecskendezéses turbódízelre.
A kormányzása nagyon pontos, jól testre szabható a menüből a rásegítés. Alacsonyabb sebességnél könnyedén tekerhető, magasabbnál pontos manőverezést tesz lehetővé.
Kanyarsebessége példásan jó. Ezt mindig tesztelem a Bécs-Sopron közötti autópályákat összekötő 270°-os visszafordítónál. Eddig egyik autó sem volt képes tartani velem abban a kanyarban a 80 km/h-t, mert mindegyik orra megindult a betonfal felé (akár A8-as Audi, akár 6-os BMW, akár MX5-ös Mazda). Nem akarom eltúlozni a dícséretét, mert már vezettem rengeteg más autót is, de egy ilyen magas autótól ezt senki nem várná el.
Kényelmes hosszú távon is. Figyelem, hidropneumatikus Citroëneken (CX-BX-XM-Xantia) felnőve írom ezt! Az ülések oldaltartása gyenge, nem a futóműhöz való. A fejtér hatalmas, elöl a lábtérrel csak szélességében van gond, ugyanis a középkonzol a váltónál nyomja a térdet, de könnyen megszokható, főleg, ha magas üléspozícióban ülünk (180 centi magas vagyok, de olyan magasra is lehet állítani az ülést, hogy függőlegesen majdnem nem ér le a lábam). Hátul nem ennyire rózsás a helyzet... Magam mögött nem férek el, ha hátul mindhárom ülés bent van, bár biztonsági okokból pedálostól, kormányostól hátra költöztem a B-oszlopok közé. Az anyósülésen hatalmas a hely, ott mögötte is van megfelelő lábtér. A középső ülést kivéve, vagy a csomagtérbe süllyesztve a hátsó két ülés kb. 10 centit kereszben hátracsúsztatható, így viszont fejedelmivé válik a lábtér, de ezzel tényleg csak négyszemélyes lesz.
A csomagtere egész tágas, bár egy kombi XM után (két ágy simán :D ) így is kicsinek tűnik, de kivett/eldöntött hátsó ülésekkel eddig minden belefért. Itt említeném, hogy rakodás szempontjából nagyon jól variálható a hátsó üléssor. Szinte minden elképzelhető módon lehet hajtogatni külön-külön mindhárom ülést. Egyátalán nem is nehezen. Egyedül csak a kivételkori szintkülönbség zavaró (nem egyenletes a padló, az ülések alatt mélyebb a csomagtér szintjénél).
Rekeszekből szinte mindenhová jutott. Van szemüvegtartó, szélvédő alatti nagy térkép, vagy kesztyűtároló rekesz, ajtókban térképzsebek (bár én italzsebnek nevezném, mert két-két üdítőnek van kialakítva), középen a kartámasz alatt hatalmas, mély tárolórekesz, előtte szintén italtartók, az üléstámlákon étkező asztalok, zsebek, padló alatti rejtett rekeszek, stb. Szóval pakolni lehet bárhová.
A teljes felszereltséghez hozzá tartozik egy Sony mp3-as autórádió is rengeteg hangszóróval (nem számoltam, nem akarok pontatlan adatot írni). Nagyon szépen szól, 30-ból 15-ös szintre állítva lehúzott ablakokkal még kinti bulit is lehet köré szervezni. :D Erőteljesek a mély hangok, tisztán szól.
A belső kidolgozás példás, nekem nagyon fontos volt, hogy jól érezzem magam az autómban. Nagyon szép a belső. Celesen oldották meg a komfortérzet növelését. Aránylag kemények a műanyagok, de a szép, kidolgozott bőr hatású felülete miatt nem kopogós a műszerfalon, csak az ajtón. Egyedül az ajtó kárpitozását hiányolom, az jól esett volna. A valódi fém ajtónyitó fogantyú minőségről árulkodik, ami meg is van, ugyanis rossz úton haladva is teljesen néma az utastér. Egyátalán semmi nem zörög, zizeg. Ettől egy picit tartottam, mert a Citroënek tökéletesen zajmentesek voltak. A zajnál egyedül csak a 140-nél megjelenő menetszelet említeném, amit főleg a szélvédő jobb alsó sarkától hallok, de nem tudom, miért. A motor viszont nagyon csendes, 160-nál még gond nélkül lehet halkan beszélgetni.
A világítás tökéletes. Félek a vadaktól, így kifejezetten örülök, hogy a fényszóró bevilágítja előre (!) az út körüli területet is, így ha valami ki akarna ugrani, azt sötétben is észrevenni vele. Más autónál ilyet nem tapasztalok. A ködlámpa állítólag gyenge, bár élesben nem sikerült kipróbálnom, mert ködben se vele, se nélküle nem látok többet.
Mivel tele van extrákkal, tartottam tőle, hogy valami elromlik. Eddig semmi, de a DPF-től tartok egy picit. Ugyanis a részecskeszűrőt 120000 km-nél cseréltetni kell, többszézezerért. Nem baj, maradok továbbra is környezettudatos, ne füstöljön. Elektromos, automata "kézifék" van benne, nagyon szerethető funkció. Van pár különlegessége is. Pl. távirányítóval lehúzható ablakok, nyitható csomagtérajtó, kulcselhagyáskor automatikus zárás, ablakfelhúzás, stb.
Egyelőre csak ennyi ugrott be, de ha még eszembe jut valami, bővíteni fogom.
Hibalista
- Semmi nem hibásodott meg, 45000 km-nél tartok, minden tökéletes. Fékek még 90%-osak!
Ide hordtam szervizbe
For-Top Sopron, Győri út
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | XM TurboD12 Aut. Break, jelenleg is: Xantia 2.1TD | Következő autója? | a jelenlegiek közül kombi Mondeo, vagy C5, esetleg az S-Max utódja |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
