Formás, fickós, a lányok is szeretik
Szöveges ítélet
Előző Focusunk után (v2.0) nem volt különösebben nagy meglepetés. Azzal nagyon meg voltam elégedve, nem volt nehéz indokolni a mostani választást.
A motor csaknem ugyanaz az 1,6-os TDCi, csak ebben egy kicsit megbolondított (változó előperdítés, bocsánat "geometria") turbóval, miegymással már 110 LE-körül produkál, a korábbi 90 helyett. Azt hittem, ezt azért majd lehet érezni - hát nem igazán. Szerintem szebben pörög fel, mint a 90 LE-s, de igazán nem fickósabb ezzel a nagyobb kasztnival. Hiába, a plusz 80 kiló, a 10 centis magasság és a rosszabb áramvonalazás bizony számít. Csendesebb is, abba a plusz tömegbe szerencsére belefért pár deka szigetelés is, ennek örültem. Noha egyik sem hangos, sőt a maguk nemében nagyon kultúrált kis jószágok ezek (lásd PDTDI-k..), azért ha nem is hangosabb, mint a benzines, de a dízelsége miatt nem egy olasz tenor. Ám ebből közepes tempó felett úgysem hallani semmit. Egyébként hihetetlen, hogy egy kis egyhatos ilyen tisztességesen elhúz egy 1430 kilós dögöt. Simán megy úgy mint a konkurencia 1,9-esei, csak csendesebb, finomabb és kevesebbet fogyaszt.
A váltóról ismét csak szuperlatívuszokban lehet zengeni, hihetetlenül pontosan megvezett, ideális erőszükségletű mérnöki csoda. A futómű ideális kompromisszum a komfort és a stabil között, a kormányzás precíz, ám lehetne valamivel direktebb. Érdekes, hogy menüből állítható a rásegítés ereje, de ne számítsunk nagy szélsőségekre.
Az ülések szerencsére ugyanazok, mint a Fucusokban, nekem hosszú távon is kényelmesek és a kinézetükkel ellentétben kellemes oldartartást adnak. Ravasz és ügyes a hátsó sor átrendezhetősége, hosszúlábú utasoknak megváltás, főleg mivel az első ülések támláján lévő asztalka lehajtott állapotában pont a térdkalácsot "boldogítja". Érdemes felhajtani, úgy nincs útban. A csomagtartó mérete pazar. Katalógusadat szerint 460 liter, de lehet, hogy más gyáraknál egy liter kevesebb. Elég hosszú és elég mély is - nem csökkenti a mélységét a "teljesen eltűntethető" 3. üléssor. Nem tudom, sokan elgondolkoztak-e azon, hogy ezek a volt-nincs ülések eltűnt állapotukban is vannak valahol...
Az összeszerelés igényes, mondjuk egy kicsit cicereg valami a B oszlop alja felől, ha lassú tempónál tekeredik a kasztni, de eltűnőben van. A vezető ergonómiája példás, a műszerek nagyon tiszta rajzúak, a bőrkormány egy élmény. Csakúgy, mint a tempomat. Gyönyörűen szabályoz, gázt ad, motorfékez. Nagyon kényelmes, pihentető, rém hasznos extra.
Nagyon tudom ajánlani mindenkinek, aki racionális lelkületű, számít neki a technikai igényesség, szüksége van a helyre, praktikumra. Nem olyan dögös, mint a kombi, de arányai miatt ügyesebben pakolható.
220.000 km után
Az autó 6 évig pompásan szolgált, igaz egy generátorcsere beficcant. 6-8 év között elfogyasztott egy turbócsövet (<40.000 Ft), de a turbócső repedés tönkretette a 2. generátort, egy EGR szelepet (~50.000 Ft), egy turbót (szumma 280.000 Ft). Több részecskeszűrő tisztításon átesett. A turbócserét követően a kipufogórendszer - részecskeszűrő kimiskárolása következett, illetve az EGR szelep lezárva kiírása a vezérlőből. Ennek oka: az új EGR szelep beüzemelhetetlen lett és a legnagyobb Focus Guru (észak-pesti Focus szerviz) szakvéleménye alapján csak a vezérlő és az EGR együttes cseréjével lehetett volna rendbetenni a rendszert. Gyári árakon ez 530.000 Ft, bontott vezérlővel 130.000 lett volna. Utólag kiderült, nem oldotta volna meg a problémát, mert a fő bűnös a részecskeszűrő volt. Ekkor nagyot csalódtam a szervizben. A turbócserekor egy nagyon korrekt csepeli felújító turbóját szerelettem be. A turbó adta nyomaték ezt és a részecskeszűrő kiszedését követően is 200 fordulattal magasabban, 1800 körül ébredt. Ez sajnos a legjobban használt tartománya volt, városban roppant zavaró volt ez a lyuk. Tanulság: lehet egy turbó bármilyen szép, a járókereke attól még lehet, hogy nem produkálja azt, mint az eredeti alkatrész. Ezt előre látni nem lehet, utólag bizonyítani sem. Az autót teljesen rendbetéve, hibamentesen vette meg új gazdája, remélem sok évig szolgálja gond nélkül.
8 év alatt a futóműhöz nem kellett nyúlni, a karosszéria, kipufogón korrózió nem volt látható. Egy korrekt belső kárpittisztítással az autót teljesen újszerű állapotba lehetett hozni, az ülések kiülve nem voltak, a kormány és bőr részek el nem használódtak, a műszerfal nem zörgött.
A leghasznosabb publikus szerelőm a csepeli Protechnic volt. Egy tuningos mágus, aki nagyon érti az autó agyának lelki világát. Nevezhetjük agysebésznek is.
Hibalista
- generátor x 2 - EGR szelep - turbó - részecskeszűrő - hangszórók hátul
Ide hordtam szervizbe
Ess motor - hibás szakvélemény az EGR szelepreCar-Wizard - részecskeszűrő tisztításban talán a legolcsóbbak (15.000 Ft), de olyan körülmények között dolgoznak, hogy sohasem hagytam ott jó érzéssel az autót
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Ford DonkóA részecskeszűrő tisztításra 140.000 Ft-os ajánlatot adtak. Nem kértem. A turbócserét velük csináltattam. Mindent kicseréltek, amit a technológia kér, minden mosást, ellenőrzést elvégeztek. 250.000-t hagytam ott érte. Utánuk ellenőriztem az olajat, vagy 7 dl-rel több volt benne, mint kellett volna. Remélem a munka lényege rendben volt, de ez nagy blama.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 220000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Focus II | Következő autója? | Mazda3 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
