Focus vs Focus vs Focus
Szöveges ítélet
Úgy hozta a sors hogy harmadik generációs Focusból három példányt is nyüstöltem, három különböző motorral (1.5 TDCI 120LE, 1.0 szívó benzin 120LE, 1.5 turbós benzin 150LE), összesen kb 60.000 kilométeren keresztül, így azért lett némi összehasonlítási alapom. Vágjunk is bele!
A Ford jó ideje érzi ezt a cégautósan-kommersz-de-azért-bőven-jó dizájnt, szerintem Focusból ez a generáció néz ki a legjobban, van karaktere, de szerencsére nem tolták túl, kellemes az összkép. A kombi kaszni szép is, jó is, szeretjük, irgalmatlan mennyiséggel pakolható. Volt szerencsém a ferdehátúhoz is, hacsak nem max egy párizsis szendviccsel és egy laptoptáskával furikázol, akkor kicsi lesz (oké, elfogult vagyok a kombik iránt). A jó hír, hogy belülről is abszolút rendben van, dizájn szempontból, funkcionálisan (MÉG VANNAK GOMBOK, yeeeey) és minőségre is. Az első autó (TDI-s) teljesen új volt, a másodikban (1.0 szívó) ~30.000 km volt, a harmadikat (1.5 turbó) 92.000-errel kezdtem használni, most 138.000 körül van benne. Ez utóbbi futásteljesítmény alig látszik a beltéren, a kormány kicsit fényesedik, de nem akar pusztulni. Kolléga 220.000 fölötti Focus-a is letagadhatna egy 70.000 km-t. Az egyedüli, azonnal feltűnő jele a futásteljesítménynek a motor enyhe remegése volt alapjáraton, de ez csak egy kb újból átülve tűnik fel. Szóval a beltér bírja a strapát, pedig cégautó volt mindegyik, általában fullra pakolva.
A megbízhatóságra sem tudok panaszkodni, egyik sem állt meg alattam (amikor gondja volt, már elindulni sem volt hajlandó). A legkomolyabb gond a gyári akksi halála volt 4 év start-stopos üzem után. Érdekes módon dráma és előjel nélkül múlt ki, egyik nap gond nélkül indult, következő nap már kicsit nehezen, harmadnap már sehogy. Pro tipp: ha a start-stop rendszer már hónapok óta nem nagyon állítgatja le a motort, akkor meg fog halni az akksid csak ezt nem közli veled az elektronika. Ezenkívül a különféle izzók fogytak, némelyiket jelzi az autó, némelyiket nem. A váltón az 1-2 ritkán(az esetek kb 0,1%b-an) csak másodszorra kapcsolható, azt előbb-utóbb javítani kell majd. A rendszeres szervízeken kívül volt még egy első lökhárítócsere, de az nem róható fel a Fordnak ha az autói nem bírják amikor nekik parkolnak vonóhoroggal.
Nézzük meg a három autó különbségeit, beszéljünk a motorokról, vezetési élményről. Az elsőbe a 120 lovas TDI került 6 sebességes kézi váltóval. Ezt mondanám a racionális választásnak ha nem ovijáratra kell. Megy de nem fogyaszt, a váltó kiosztása nagyon jól passzol a motor karakteréhez, csak a traktorhangot kell elviselnie az embernek cserébe. A fordulatot nem szereti, de általában nem is kell pörgetni, nyomatékból megy. 4.8L körüli vegyes fogyasztással el lehet vele járni, autópályán 5.5 körül fogyaszt.
A következő delikvens egy ferdehátú Focus volt 1.0 szívó benzines motorral, "120 lóerővel". Ennek az erejét ne országúti előzés közben próbáljuk ki először mert csúnya vége lesz. Érzésre annyi kakaó van benne mint egy B Corsában, mert hiába a 120 paci, itt már nem 800 kilós önsúlyt kell megindítani így el is marad a tűzijáték. Ideges sofőröknek ajánlom terápiás célzattal, türelemre tanít mert városon kívül meg kell gondolni minden előzést. A fogyasztása a fedélzeti számítógép szerint decire ugyanannyi mint a 150-es turbósnak, cserébe nem megy. 7.3 körül van vegyesben.
A legjobban a 150 lovas turbós Ecoboost jött be, ebben már ott van a boogie, a kiváló futóművel és szintén remek kézi váltóval élvezeteseket lehet autózni. 2000-es fordulattól húz és szereti a fordulatot is (te is fogod). A váltókiosztás talán a dízelhez jobban illik, városban nagy a 4.-5. határán kell autózni, de annyi baj legyen. A fogyasztása nagyon nagy tartományban szór, városban 8-9 liter, autópályán 7.3 körüli, de országúton 5.5 alá is le lehet vinni.
Futóművet és váltót a Ford el szokta találni, érezni az utat (hátrány: nagyobb úthibák simán megrántják a kormányt), de nem rázza ki belőled a lelket. A váltó pontos, rövid úton jár, szinte magától ugrik a fokozatokba. Automata Focushoz nem volt szerencsém, de hacsak nem naponta állnék 2 órát a dugóban, akkor nem hiányozna, ez egy jó váltó.
Végezetül nézzük a hátrányokat, mit nem szeretek benne:
Az ülés. Fél órás, egy órás utakra még rendben van, de néhány óra után már leszakad tőle az ember dereka, akárhogy fészkelődik benne. Deréktámasz van de túl kicsi, felfele-lefele nem állítható, combtámasz nincs. Ülésfűtés rendelhető bele, télen nagyon hasznos mert 10-15 perc mire átmelegszik a kocsi.
A legjobb prémium-mérőszám, a hangszigetelés. Na az itt egy erős közepes. A benzinmotorokat alig hallani (konkrétan nem hallani az alapjáratot a négy hengeresnél), de a dízelnek csúnya traktorhangja van. Ez még a kisebbik gond lenne, a nagyobb az útról jövő zaj, 90km/h fölött csúnyán megnő a hangzavar, a kerékjárat környéki szigetelésen sokat spóroltak. Szélzaj viszont nincs, bár az az újabb autón nem is jellemző.
Az extrákat nem szórják túl bőségesen, de választék volt belőle, így lehet találni jól felszerelteket.
Az autó lízingje lejárt, az utódja egy Octavia lesz, viszont ha jó árat mond rá a lízingcég, akkor ez a 150 lovas jószág a családban fog maradni.
Hibalista
- Hátsó helyzetjelzők, féklámpák gyakran kiégnek, a gyári akksi 4 évet bírt. Motortartó bakok kezdenek fáradni 100.000 km után, de még tűrhetőek. A váltó az 1-2-t néha (az esetek 0,1%-ban) csak másodszorra veszi be.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2016 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 92000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 46000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Corsa B | Következő autója? | Octavia IV |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
