A kütyüfüggő informatikus szemével (1.6 Ecoboost Titanium) - UPDATE
Szöveges ítélet
Cégautó. Volt rá egy 7 milliós keret (listaáron), abból lehetett volna egy fapados Mondeo-t vagy fullostól nem túl messze levő Focust választani. Az utóbbi lett, ahogy ez a szösszenet is most ide íródik.
5 ajtós, s az ami nincs benne, de úgy jó lenne ha lenne, az az adaptív tempomat valamint a Xenon fényszóró. Kértem bele viszont napfénytetőt, amit utólag kicsit bánok h nem a Xenon-ra esett a választásom helyette, mert árban partiban vannak kb.
Nem vagyok amúgy autóbuzi, se nem hozzáértő, viszont kütyümániás informatikus, úgyhogy ez a beszámoló is inkább az ismert Focusos extrákról fog szólni, mintsem az egyéb hajtáslánccal összefüggésben lévő mélységekről. Lesz itt elég ember aki majd aki más szemszögből vesézi ki a kocsit, talán egynek jó ilyesfajta is.
Pár szóban azért mégis csak a kocsiról generál: 1.6-os Titanium turbo benzin, 150-es verzió. Dízelből jövök, 1.7 Astrát, 2.2-es Civicet, 2.0 S-Maxot hagytam magam mögött, s való igaz hogy sokkal finomabb és kifinomultabb jószág ez a motor, de hiányzik néha az igazi dízeles erő, egy-két kigyorsításnál egyszerűen nem húz annyira mint megszoktam. Pörgetni meg nem szeretem a motort, nyomatékból megyek. A látszattal ellentétben ezzel most nem akarom leszólni, de ez volt az első turo benzines autó amit vezettem/vezetek és valahogy titkon nagyobb élményt reméltem.
És a fogyasztásról: Leginkább autópályán és városon belül használom (BP). Jópárszor lemértem (nem komputerrel) csak a pályás fogyasztást 140-re beállított tempomattal (valóságban 132 km/h). S az igazság olyan 8.2l l körül alakul. Tisztán közúton haladva +10-es szabállyal 7l.
A város + autópálya kombó szintén 8.2-8.3 körül szokott kijönni. Összességében egy ilyen kaliberű benzinmotortól szerintem nem rossz értékek, de azért az 1.6 dízel ehhez képest -2l mindenütt és ugyanennyibe kerül... Sokkal rosszabbul meg nem megy. Valószínűleg pörgetni kéne az élvezethez, de az meg nem az én stíluson, nem beszélve a fogyasztásról. Könnyen ki lehet számolni, hogy az 55 literes tank miatt ilyen értékek emellett azért relatíve gyakran kell tankolni.
A futóművekhez nem értek, de tény hogy stabil a kocsi és a kanyarokba lényegesen gyorsabban haladva is bátran, biztonsággal enged behajtani.
Na és akkor most jöjjenek az ínyencségek, amik miatt a Mondeo helyett ezt választottam.
-Sávtartó automatika: Összességében szerintem kicsit félénk. Sokszor érzem úgy, hogy látja a sávokat (ez a központi kijelzőn is olvasható) de fél jelezni/közbeavatkozni. Finom mozgásoknál szépen rezgeti a kormány vagy ellenkormányoz, de határozott mozdulatok esetén vagy nagyobb kanyarban ha hagyja kifutni az ember, inkább hagyja a fenébe az egészet. Egyébként meglepően stabilan működik, éjjel, esőben is csinálja a dolgát szépen. Csak kicsit sajnálom hogy nem hangolták agresszívabbra, mert tudná a kocsi, de óvatosan nyúl csak hozzá. A felsoroltak miatt tehát mindenki felejtse el, hogy majd érintés nélkül vezeti magát az autó. Már csak azért is, mert pár másodperc után sipákol, hogy fogjuk meg a kormányt. És nem hagy békén.
-Táblafelismerő: Viszonylag kevés hibával és pontosan működik. Be lehet állítani, hogy bizonyos meghatározott sebességgel az érzékelt határ felett jelezze az autó hogy lassítani kéne. Úgyhogy nem rossz-nem rossz... Viszont ugye az előzési tilalomra valamint a sebességhatárokra koncentrál. Namost az előzési tilalomnál az ember úgyis folyamatosan látja a sáv közepén a folyamatos csíkot, tehát olyan hatalmas haszna nincs. A másik főbb funkciónál pedig a telón futó Igo előre telepített adatbázisa magasan üti azért pontosságban. Azt viszont külön be kell kapcsolni, míg ez alapból fut, úgyhogy mégsem mondanám teljesen hasztalan funkciónak.
-Napfénytető: Ami itt extra információ lehet, hogy alapesetben nem húzza el magát teljesen ( 8 centit hagy rá, vagy ugye értelemszerűen többet, ahogy beállítjuk. A kézikönyv említi ez az értéket amúgy. Ha ezt a 8 centit betartjuk akkor nagyobb sebességnél is viszonylag csendes marad és használható. Viszont ha második rányomásra teljesen elhúzzuk, akkor alacsony sebességen is zavaróan hangos erőteljesen húz be a szél. Egyenlőre nem ázik be :)
-Holttér figyelő: Ez sem hibázik, legalábbis keveset. Ahogy a legtöbb teszt említi, korlátokra vagy egyéb tereptárgyakra hajlamos rárepülni, viszont autópályán és városon belül is akkor amikor kell, mindig észnél volt idáig. Trükkösebb helyzetekben én a magam részéről még mindig inkább a vállam mögé is nézek, de nem zsúfolt autópályán vagy egyértelműen sima sávváltásoknál megtanultam hagyatkozni rá, így ha nem villan fel a sárga led a visszapillantóban, akkor megyek, lesz ami lesz :) 10 km/h alatt amúgy nem működik, tehát mondjuk amikor az ember kistartol parkolásból az út széléről, akkor nem szól és nem is kell neki ha éppen elhaladna valaki mellettünk
-Navigáció: Ez nagy csalódás volt, nem vártam az 5" kijelzőtől csodát, de a rendszer lassú, átláthatatlan, a magyar adatbázis hiányos, a grafika pocsék és egyhangú, az irányítása és adatbevitele nagyon nehézkes a tisztességes touch kijelző nélkül. (My Ford Touch lesz majd elvileg 2013-ól itthon is, de egyenlőre ez a legjobb). Úgyhogy szívem szerint ezt most nem rendelném meg és amíg nem lesz jobb kijelzővel, személy szerint nem is javasolnám senkinek.
-Tempomat sebességhatárolóval: Az elsőt természetesen nem kell bemutatni. A sebességhatárolóról annyit, hogy nem lehet kombinálni a tempomat működésével, tehát vagy az egyik működik, vagy a másik. Én nem használnom a határolást egyáltalán, mert a tempomat szerintem jórészt kiváltja. Az utóbbi pont arra a (maximális) sebességre van beállítva, amivel én akarok menni. Inkább bekapcsolom a tempomatot ha nem akarok túllépni egy határon és akkor nem nyomom a gázpedált. A dolognak szerintem onnantól lenne értelme, ha be lehetne állítani, hogy akkor is érvényes legyen a határolás, amikor nem mi vezetjük az autót, hanem kölcsön adjuk valakinek akár hosszabb távra (gyermek, haver, feleség). Önkontrollra viszont szerintem nem igazán praktikus.
Amivel viszont még nem találkoztam idáig és nagyon hasznosnak tartom, az a törlés/visszaállítás gomb. Ha megszakítjuk valamelyik pedállal a rendszer működését (vagy a "Cancel" meghúzásával) akkor nem felejti el az előzőleg beállított értéket, hanem a visszaállítás gombbal újra az lesz aktív. Ezt nagyon gyakran használom, hiszen az embernek sűrűn kell megszakítania a tempomat működését, viszont az előző autóimban mindig újra be kellett állítani az értéket manuálisan, míg ez a félautomata rendszer adapítv tempomat híján könnyít kicsit még a dolgokon.
-Éberségfigyelő: Nem tudom mennyire marketing maszlag. Ha az ember hagyja a sávtartót sokat dolgozni, akkor egy idő után elkezd sipákolni. Valamint amit megfigyeltem, hogy az ásítást hallja/érzékeli és nagyon határozottan rárepül arra is.
-Visszagurulás gátló: Ez a Titaniummal jön, okos kis dolog. Ha az ember lejtőn áll és sebességben van az autó, akkor 1-2 másodpercig nem engedi hátragurulni. A csúsztatott kuplungot nem váltja ki, de a kézifékes indulást igen. Stabilan, megbízhatóan működik.
-Kulcsnélküli ajtónyitó és indító: Gyorsan, finoman, okosan működik. Ha a kulcsot az autóban hagyjuk akkor nem engedi bezárni a járgányt, úgyhogy elvileg nem lehet gond. Azért szokogatni kell az újszerű működést, főleg hogy megrángatni sem tudjuk az ajtót hogy tuti be van e zárva, mert a kilincs belső oldalán elhelyezett érzékelő miatt akkor azonnal kinyílik újra.
-Automata parkolórendszer: Nah ez volt az a dolog amit a legnagyobb parasztvakításnak tartottam az egész történetben, de basszus működik és használható. Egészen kicsit helyeket is megtalál és szépen benavigál. Én BP-n belül élesben is rendszeresen használom. Kisebb városokban nem biztos hogy van bármi haszna (mert van elég hely és szellősebb minden), de a fővárosban ahol dívik a párhuzamos parkolás a sok kis belvárosi utcában, ott aranyat ér a cucc. Nem mintha nem tudna az ember magától is beállni, de szégyen-nem szégyen azt kell mondjam hogy egyszerűbb/könnyebb/gyorsabb használni mint stresszelni hogy mennyire lesz pontos a tolatós parkolásnál az irányszög.
-Automata reflektor szabályozás: Idáig nagyjából mindenre azt írtam hogy pontosan és jól működnek, sajna az auto reflektor nem tartozik közéjük. Használható ez is és segíti a vezetést, de szerintem magasan a legnagyobb hibaszázalékkal dolgozik. Alapvetően sokat könnyít az életen hogy magától kapcsolja fel a távolsági üzemmódot, de szerintem viszonylag gyakran egyszerűen túl későn kapcsol le. Valamint ha előttem megy valaki és nincs a közelben (tehát csak két kis apró pont a hátsó lámpája) akkor simán ráadja a kakaót és tolja. Ugyanúgy szembeforgalom esetén is csak akkor kapcsolja le magát, ha már totálisan szemben van a másik autó. De tényleg az utolsó utáni pillanatig kivár, s szerintem be-becsúszik egy kis elvakítás. Összességében a sávtartóra azt mondtam h félénken működik, de az autó fényszóróra annyit jegyeznék meg h szerintem egy kicsit túl agresszív.
-Alacsony sebességű ütközésmegelőző: Ezt egy lepedővel teszteltük egy könnyű őszi délután. 30km/h nál simán elkaszál mindent, esze ágában sincs megállni. Pedig elvileg ez a felső határa a működőképességének. Nagyjából úgy 15km/h körül van az a sebesség ahol ráhúzza a vészféket, ott viszont már stabilan működik. Mélygarázsban parkolok vele, volt már h úgy érezte túl közel vagyok a falhoz és behúzta a dolgot, pedig kézben tartottam a helyzetet :) A kézkönyv szerint amúgy 15km/h alatt képes csak a megállásra, 15-30km/h között csak próbálja "csökkenteni" az ütközés erejét. Tekintve hogy minden brosiban/cikkben a 30km/h van emlegetve, én ezt ebben a formában kicsit átverés szagúnak érzem.
Ennyi lenne első körben, remélem tudtam segíteni pár jövőbeli tulajnak hogy melyik extrát válassza és melyiket kevésbé érdemes. Frissítem majd idővel persze a postot ha változik a véleményem valamiről vagy új tapasztalat ér.
UPDATE: 130 000km-el adtam vissza a kocsit a lízingcégnek. Soha semmi baja nem volt a verdának, olajcserén kívül hozzá se kellett nyúlni egyszer sem.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
