Német?Japán? FOCUS mk1!!!!
Szöveges ítélet
Első autóm, az ársáv 1-1.4millió forint. Az autót sok keresgélés után vásároltam 2009-ben. (Fontos megjegyeznem,hogy mindent néztem kb potenciálisan(6gen civic, Golf4, Toyota béka G6 pl)), csak Fordot nem. Nem kedveltem a típust a közhiedelem "áldása" miatt) Már majdnem egy 1.4es ambiente teljesen alap focus tulaja lettem, de gazdája meggondolta magát. Dacból rögtön átnéztem az egész használtautó kínálatot, s egy aznap felkerült gyöngyszemre leltem. Bordómetál, 62ezret futott, ghia felszereltségű 1.8 sedan, hasonlóan 1.4misiért.
Elhoztuk. Bár nem sokat használtam még, meg szeretném osztani tapasztalataimat, véleményemet.
Sok ismerősöm első reagálása volt az, hogy FOCUST? egy Fordot? te sem vagy komplett.... Korábban én is japán kocsikban gondolkodtam, de alapos kutató munkám van benne, és nem véletlenül vetettem el őket. A Corolla unalmas(dögunalmas) az újabb túl drága. A Civic, amit vadásztam kerülendő kategória. NINCS normális állapotú, és annyira nem nagy szám. És igazából, teljesen pártatlanul mondva mindkettő valahogy azt a benyomást keltette bennem,hogy a Swiftünk luxusabb felszereltségében ülök(méretarányokat, helykínálatot nézve is) Nissanok közül mind dögunalom, az akkori Mazdák pedig nem igazán tetszenek. Persze mindegyik nagyon megbízható, de ha egyszerűen szerethetetlen, semmilyen.....akkor meg minek.
Német autók? Szépek minőségiek... vagy mégsem? A Golf4 egy álom volt. de miért is? Nincs bele értelmes motor a használtpiacon(1.4-1.6),a váltója 1esben,2esben akad,nincs!! hátsó lábtér, szánalmas meghibásodások, belső műanyag elemek felületének hámlása, szanaszétszervózott kormány, vezetési élmény nyomokban található. Akkor mi jó benne? A bora kb ugyanaz.
Ráadásul drágák is. Ekkor jött a képbe a kis focus.
Nagyszerű autó. A beltér tökéletes átmenet az olcsóság és az igényesség között. Ahol hozzáér az ember, érintkezik vele, ott pihepuha anyagokat használtak, ahol SOSEm fogdossa az ember , ott kemény műanyagot használtak(ami időtálóbb egyben). A design főleg mai szemmel kissé túl avantgard, nekem nem igazán tetszett, de megszoktam.
Az egész kocsi sok-sok apró kedvességet tartalmaz. Kedvencem pl, hogy este, ha megyek a kocsim felé, és megnyomom a nyitó gombot, akkor fényárban ülhetek be(első hátsó beltér világítás;lábtér világítás) majd ahogy ráadom a gyújtást lassan elhalványul. majd megálláskor ugyanez. Vagy említhetném a pohártartót. Ez nem dísz hanem tényleg pohártartó, hisz gumis, kivehető,ráadásul bármit teszek bele, nem zörög.
A csomagtér-nyítóért nem kell lehajolni, hanem fönt egy kis gombocskát kell csak megnyomni. Nem is nagyon megyek tovább. Az egész kocsi összes porcikájában van ötletesség, hasznosság, ráadásul többségében nem ment a design rovására. Nagyon-nagyon meg lehet szeretni. Kis kritika illeti a hátsó ajtókat. Nincs rajtuk zseb, és az egész kárpit műanyag(kis szövet betéttel), valamint az ajtók csukásának hangja elég fémdoboz, kissé gagyi röviden. De ez csak szőrszálhasogatás. Aztán énis kitérnék a remek futóműre. De én nem arról áradoznék hogy 2kilóval vettem 1 kanyart, mert bár képes erre, ezt sokan írják. De a többi tulajdonságáról nem írnak. Ugyanis egyértelmű, hogy egy kocsi vagy sportos, gyors kanyarvételre képes de emellett kényelmetlen, vagy kényelmes, puha, de képtelen a sportosságra. Ezzel szemben a focus mindkettőt tudja. Üres állapotban nagyon kényelmes, csak a brutális úthibáknál hallani nagyobb zajokat, de még ezeket is szépen elnyeli. Valamint átment a bevásárlós teszten is.A csomagtér mind a 490litere meg volt pakolva kajával+3an ültünk benne, mégis megmaradt a jó rugózás, és a fekvőrendőrökön is emberi tempóval lehet átjutni.
Összefoglalva: sportautós úttartás, jó kényelem, jó terhelhetőség.
Melyik autó tudja ezt? Aztán a vezetési élmény. A futómű ugyebár fantasztikus. De emellé kapunk egy tökéletes kormányt. A legkisebb mozdulatra reagál, tökéletesen érezni vele az utat, de kényelmes is. valamint a szervó is pont annyira segít be, amennyire kell. Nem kisujjas joystick kormány.
Váltó remek, 1.8as motor remek(kitanulva a karakterisztikáját, meghökkentően jól eszik, nem szokták elhinni amiket tapasztalok). Ha VW plecsni lenne rajta, akkor véleményem szerint egy nagy klasszikus lehetne, ami elsőként tudott ennyi dolgot ebben a kategóriában összehozni egy csomagba. Túlegyszerűsítve: A 6gen Civic remek vezethetőségét, úttartását, szuper felfüggesztését kombinálta a németes, praktikus tágas modern beltérrel,nagy csomagtartóval. Mindezt megfejelve szinte Toyota minőséggel (pl TÜV 2002) Tényleg csak a beltérben esik el a tökéletes jelzőktöl. Bár sok felkiáltójellel megjegyezném, nekem ebből a korszakból, ebben a méret/ársávban egyik típusé sem tetszik. Mai szemmel gagyik, furák,kisstílűek. Így a focustól sem vonnék le emiatt pontot. Csak a prémiummárkák sajátja volt anno egy szuper beltér. Eggyel későbbi generációkban jelentek meg itt is a remek utasterek. Utolsó alternatíva még a G Astra amiről sok jót hallani. De nem jobb semmiben a Focusnál. Ellenben vezetni nagyon nem ugyanaz…márpedig autóvezetésnél ez elég fontos kritérium. Az Octavia pedig Golf4 betegségben szenved,de legalább vannak ütőkártyái. Szóval A generáció toronymagas nyertese szerintem: Focus.
Utóirat: Ez a típus rántotta vissza a szakadék széléről a megérdemelten nem túl nyereséges Fordot.
Update 2014.03.22
Hibalista
- Stabilizátorrúd, vízpumpa, hengerfejtömítés.
Ide hordtam szervizbe
Ford szentendre/Dunaautó
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Ess focus-professzor
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 62300 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Új focus nemjó; E46 330CI a célkeresztben |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.8/10) |
