Mindenre jó - de szétrohadó
Szöveges ítélet
Ez egy nagyon jó kis autó, nyugodtan vegyél ilyet. Tényleg. Ebben úgy tudok a segítségedre lenni, hogy a következőkben megosztom a használati tapasztalataimat:
Az enyém Németországból behozott jószág volt, mondtak mellette minden szépet és jót, csilli-villi törésmentes múltat, papíron 135e km-t, de erősen kétlem, hogy bármelyik állítás igaz lett volna. Viszont jó állapotban volt, így megvettem, használtam, szerettem, de ebben az egy példányban bizony a klíma volt a gyenge láncszem, lejjeb majd elolvashatod a részleteket. Összességében azonban egyáltalán nem bántam meg, beletettem kb. 47 ezer km-t, és végig szépen kiszolgált.
Teljesítmény: ahogy mindenki más, én is igyekeztem megtalálni a harmonikus egyensúlyt az adó, biztosítás, átírás költségei és az úton nyújtott teljesítmény között, azaz papíron ne legyen sok a paci, de a valóságban azért szaladjanak tisztességgel. Ebből a szempontből ez a focus teljesen bevállalható. Viszont ezt a kasznit az 1.4-es motorral nem szabad megvenni. Ez az 1.6 a mindennapokra teljesen megfelel, mondjuk nagyrészt egyedül ülök benne, és így lehet vele normálisan közlekedni. Viszont ha már berakom magam mellé az anyósülésre életem párját - értsd a mázsa feletti hímet - akkor biza dombon felfelé néha már vissza kell váltani. Kész szerencse, hogy dombságban lakunk, így legalább gyakran szívhatom a vérét, hogy szívem, fogyni kéne, hát látod, a szekér nem tud felvinni a hegyre!
Beltér: semmi extra, visszafogott enyhén gagyi, de kényelmes és használható. Hosszú út után is fájó porcikák nélkül ki tudok belőle szállni a magam 170 centiméterével. A műszerfal és a szürke kárpit nekem bejön, a gyári rádió ugyan kissé már elmaradott, de ha veszem a fáradtságot, és kiírom cd-re a kedvenc zenéimet, akkor szépen szól. Mondjuk amikor meghallotta, hogy el akarom adni, elkezdett recsegni a jobb oldali hangszóró. Aztán egy időre levettem a hirdetést, akkor hirtelen megjavult. Fene érti ezeket az összefüggéseket. A vezetőülés mellett és az anyósülés mellett is a szőnyeg ragasztása elengedett, szépen elválik a küszöbnél a lemezről. Nem tudom miért, nem ültem másik focus-ban, nem láttam ott milyen. Lehet típushiba. Vagy lehet, hogy a "Németországból frissen behozott, kifogástalan, törésmentes" autót egyszer már rommá törték, megnyomták az alaplemezt, és nem veszi fel a szőnyeg a változásokat. Mindegy, néha vissza kell ragasztani aztán máris gusztább. A hátsó ülések előre hajthatóak, tisztességes nagy csomagtartót lehet így csinálni. Meglepően sokminden elfér benne, pl. 2 m-nél magasabb diófa csemete, ha a cserepet berakod az anyósülés lábához, és a fácska hátul szépen besimul az üveghez. Vagy velem együtt összesen négyen elmentünk Csehországba fesztiválozni sátrakkal, csomagokkal, mindennel együtt, és szépen kényelmesen megjártuk, hátul se nagyon panaszkodtak az utasok.
Klíma: na ez a szívás. Ez a típus alapmodell, tényleg semmi nincs benne, ennyi erővel egy faéket is vezethetnék, de úgyis az a feladata hogy elvigyen A-ból B-be, nem várom el hogy kávét is főzzök közben. Szóval kábé a klíma az egyetlen dolog, ami feldobhatná a kocsit. Ha működne. Én már úgy vettem, hogy lyukas volt a klímahűtő, tudtam is róla. Gondoltam, majd szépen megcsináltatom, egy új hűtő 30-40e forint körül mozoghat, egye kukac, belefér. Szép elképzelés volt, a focusok 99%-nál valószínűleg működött is volna, hát ennél pont nem. Állítólag a klímahűtő és az autóhűtő egyben van, nem lehet külön cserélni a klímáét. Ezután mondott a klímás egy olyan árat, hogy csuklottam, majdnemhogy össze... Elvittem egy másikhoz, erre az is pont ugyanezt mondta. Lehet hogy összebeszéltek, végülis egy városon belül volt mindkettő. Más okból jártam éppen az autószerelőmnél, elmondtam neki, erre kiröhögött, hogy engem bizony hülyére vettek, mert ilyen nincsen. Mondom, akkor javasoljon egy jó klímást a környéken, ahová elvihetem. Hát ő olyat nem tud. Akkor csinálja meg ő maga. Nem, ő nem csinálja meg, mert nem foglalkozik klímával. Na ennél a pontnál elengedtem az egész klíma témát. (Azóta ugyan már találtam klímást, viszont már megvették a kocsit, úgyhogy sosem tudjuk meg, hogy kinek volt igaza.)
Fék: ABS van, kell is. Még annyit tudok én hozzátenni, hogy nekem állandóan nyikorog, akármit csinálok. Gondoltam már biztos unják a szomszédok, hogy tudják mikor érkezem, mert a csukott ablakon is átjön ahogy begurulok a kapu elé egy hangos nyíííÍÍÍÍÍÍÍÍ-vel. Elvittem szerelőhöz:
-Figyeljen már, folyamatosan nyikorog a fék, ez biztos nem egészséges, nézzen már rá.
Megnézte.
Megzsírozott (???) valamit: - Mennyé vele, jó ez!
Mentem. Néhány hét múlva megyek vissza:
- Mester, ez egyre jobban nyikorog, már több szólamban tolja, néha már dallamot is fel lehet fedezni benne, csináljon már valamit.
Megnézte.
Kicserélt benne egy rugót (?!?), meg kiszedte belőle a sarat: - Vidd innen, jó ez!
Elvittem. Rá néhány hétre elengedett a fékcső. Tiszta szerencse, hogy péntek délutáni csúcsban araszoltam hazafelé, így leglább senkinek sem tűnt fel, hogy nem akarok kettes fölé váltani. Igaz, ők nem tudták, hogy azért, mert nem nagyon tudok megállni, de így legalább béke volt, nem tartottam fel senkit. Most már másik szerelőhöz gurultam be, már csak azért is, mert a megszokott még egy várossal odébb lett volna, de fék nélkül már nem akartam plusz távolságokat bevállalni. Lényeg hogy kaptam - mármint az autó, nem én - új fékcsöveket meg folyadékot. Most már áll mint Katiban a gyerek. Tiszta boldogság, hogy a fenekem alatt lévő laza 1 tonna akkor áll meg amikor én akarom. Hiába, tudni kell örülni az egyszerű dolgoknak is. Igaz, még mindig folyamatosan nyikorog, de most már ott egye meg a fene, legalább nem kell dudát használni. (Azóta megtudtam, hogy azért nyikorog, mert túl kemény a fékbetét, semmi para, működik attól még szépen.)
Kopó-fogyó dolgok: gumi, olajcsere, akkumulátor, ilyesmik bevállalható költségen cserélhetőek. A stabilizátor pálcákat is cserélnem kellett, mondjuk az itthoni utakon ez nem váratlan. Az már váratlan volt, hogy elvittem egy szééép nagy javító műhelybe, ahol kicserélték, majd megyek vele haza és továbbra is ugyanúgy hörög, morog, küzd az autó mint malac a jégen. Na másnap vissza. Nekifeküdtek vagy hárman, tekerték, húzták, a végén csak rájöttek hogy hibás pálcát raktak bele. Utána már sikerült jóra cserélni, de mondjuk szólhattak volna, hogy egy ilyen mutatvány után illik megint beállítani a futóművet, mert elkopott a fél gumim, mire leesett, hogy ez így annyira nem fasza mégsem.
Kaszni: a legfontosabb kérdés, és nem véletlen, hogy a "fogyó" dolgok után sorolom... Tudtam előre, hogy a focus és a rozsda kifejezetten közeli kapcsolatban vannak, de hát garázsra még nem volt pénzem, szegény jószág télen-nyáron kint állt a sárban. Oké, rozsdásodni fog, gondoltam majd megcsináltatom. Mondom olyan nincsen, hogy tenyérnyi darabokban lemállik a küszöb. Pedig van!!! Egyszer csak nézem, mi lóg az autó alján, hát így szépen elkezdte lehajigálni magáról a tenyérnyi dirib-darab rozsdákat, amik fénykorukban még a küszöb részét képezték. Mit csinál ilyenkor a felelős, felnőtt autótulajdonos? Na mit? Elkezd vonyítani, hogy ANYAAAAAAA, KÉREK EGY LAKATOST!! Anyukám jó fej, adott egy lakatost, aki összekalapálta és csak 180e-t kért érte. Ezzel elgurul majd egy pár évet még. A fényezés mondjuk minden autón sérülékeny, de pl. azt sosem gondoltam volna, hogy a macska úgy megkarmolja a kocsit, hogy megmarad a nyoma a festésen... Nehéz volt megállni, de csak nem törtem el mind a négy lábacskáját. A macska köszöni szépen, azóta is jól van, és azóta is ott vannak a csíkok, ahol fel akart mászni a motorháztetőre.
Benzin: télen városon belül 8 l körül, ideális körülmények között autópályán 7 l alatt. Persze csak akkor ha a fordulatot 3000 alatt tartod, ez ilyen 110 körüli kényelmes utazó tempót jelent. Egyszer késében voltam, 130-140 körül mentem Szegedig, bőven 10 l fölött jött ki, igazán kár volt, soha többet nem csinálok ilyet.
Apróságok: párszor kiégett a fényszóró, de semmi para, az izzó párszáz forint, és megnéztem 4 videót youtube-on, hogy hogy kell kicserélni, azóta én is meg tudom csinálni.
Másik: felettébb boszantó, hogy a hátsó ablaktörlő az ablak közepén nem töröl le egy három tenyérnyi foltot, pont ott ahol látnom kéne a mögöttem lévő forgalmat, mindegy milyen lapát van rajta, akkor sem. Bár ezzel lehet együtt élni, így legalább megvalósítom minden autós oktató álmát, és a három tükröt egyformán sűrűn nézem.
Másik: elhasználódik a kulcs, mármint a központi zár nyitó gombja, de nevetséges összegért javítja a helyi kulcsmásoló-cipész csávó, így minden rendben.
Összességében jó a kocsi, nyugodtan megveheted, mondjuk sok izgalmat nem tartalmaz, de ha élményre vágysz, akkor motort vegyél, ne autót.
Ha meg a haverjaid kérdezik, hogy miért ezzel a retekkel jársz még mindig, hát már anyádnak is ez volt tíz éve, akkor ne azt mondd, hogy azért mert nincs pénzed menőbb autóra. Hanem azt mondd, hogy azért, mert ez egy régóta jó, megbízható konstrukció, nem kell 6 óra x 15 000 Ft munkadíj a szakszervízben egy izzó cseréért, és nem tilt le az elektronika fél úton Pécs felé, mert mondjuk nem működik a hátsó ablakemelő. Nincs is benne ilyen fejlett elektronika, sőt hátsó ablakemelő sem, és ha nincs, akkor meg nem is tud elromlani. Tiszta nyereség, hát nem?
Hibalista
- stabilizátor pálcák, fékcső, önindító behúzó mágnes, fék munkahenger, alváz és küszöbök mert megette a rozsda + fogyó/kopó alkatrészek - ebből a kaszni volt a legdurvább: 180-200e ft, a többi csak párezer-tízezer forintok
Ide hordtam szervizbe
utcavégi öregszakide bárhová mész, lapáttal hányják rád az alkatrészeket, és minden karosszériás csukott szemmel, két hubi után is eligazodik rajta
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 136000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 47000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | ford k | Következő autója? | volvo c30 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
