Békából királyfi
Szöveges ítélet
Majdnem két éve nyűvöm a grafitszürke fókámat. 1.6-os, 5 ajtós. A gyors autó korszakomból kinőve, a családalapításra gondolván vettem, 3 évesen. Hallottam, hogy milyen megbízható. Hallottam, hogy milyen jó a futóműve. Hogy az autótolvajok messziről kerülik. Gondoltam kell nekem egy ilyen. Ezen kívül még Toyota Corollában gondolkodtam. Olyanom már volt, de sajnos tiszavirág életű volt a kapcsolatunk, mivel lakásvásárlás miatt meg kellett válnom tőle. Azért választottam végülis a Focus-t, mert arra gondoltam, hogy azért egy 3 éves autón már elromolhat ez-az, és az alkatrészárak azért egy európai autónál lényegesen kisebbek. Szóval megvettem. A Petrányi csereautója volt, elérte a 3 évet hát eladták. Én meg pont kapóra jöttem. Gondolom előtte mindenféle ember vezethette, de lomha kis dög volt. Először azt hittem a 206GTi, Punto HGT, Saxo VTS bermudaháromszög mentálisan vitte el a teljesítményt, de nem. De erről később.
Szóval használgattam, és egyre jobban szerettem. És ahogy egyre jobban megszerettem, egyre többet költöttem rá. Nem, nem szervízben, mert nem akart szinte sosem elromlani. A két év alatt is csak egy-egy viszonylag kisebb tételt kellett cserélni: a kuplunpedálnál szivárgott a fékolaj, amitől mindig "leves" alakult ki a gumiszőnyegen, valamint a gyujtótrafót, ami amiatt ment tönkre, mert nem cserélték szervízintervallumban a gyujtógyertyákat. Ej. Szóval egyszer sem robbant le vagy hagyott cserben. Viszont nekem kevés lett a 100 ló ereje. Ezért először kapott egy K&N 57i légszűrő kitet. Ettől nem lett vadállat, viszont a hangja után mindig megfordulnak. Megdöbbentően szép 4 hengeres hang! Furcsa, hogy én ezt mondom, akinek mindig 3 betűs kiegészítések voltak az autói hátulján/oldalán... Aztán, mivel a 4 leömlő meg kipufogórendszer már bejött korábban is, így hát azokra is beruháztam, természetesen rozsdamentes kivitelben. Ezektől aztán padlógáznál már nem csak a légszűrő felől muzsikál az autó. Szerecsére jól választottam ebből is - csak erős gyorsításkor hallom a kipufogót, viszont olyankor gyönyörű. A Focus futóműve gyárilag is király, viszont ki nem állhattam, hogy még a 16"-os MOMO felnikkel is befért volna egy kismacska a kerékjárati ívbe, ezért leültettem. A KONI cucctól azóta befekszik a kanyarba, mint cica az ágyba. Szóval kezdett feléledni az autó, de még mindig nem volt az igazi. Elvittem hát teljesítményméréssel egybekötött elektronika bigyulálásra (chip tuning), ahol kiderült a turpisság: valamelyik szonda határértéken működött, ezért nyomték/teljesítménygörbében volt egy csúnya tüske 5500 tájékán. Az ATC ezt szépen kijavította, sokkal élvezhetőbb lett az autó, ráadásul nyertem kilenc plusz lovat. Az egyetlen problémám már csak az volt, hogy a Focus nagyon nyomatékra volt hangolva (ami persze alacsony fordulaton jó), viszont 5500-tól leszabályozásig (7000 környéke) eléggé erősen esik a teljesítmény. (egyébként érdekes módon a sokak által lesajnált direkt szűrő kb. 2 lóerőt adott az autónak). Emiatt szerettem volna kitolni a teljesítménycsúcsot olyan 6300-6500 környékére. A Focus tuningolásáról elég sok érdekesség van a neten, a legtöbbje amerikai oldalakon, aminek nagy része a 2 literes Zetec motorra vonatkozik. Ezek többsége az 1.6-osra is igaz, persze a cuccok egyáltalán nem csereszabatosak. Szóval több oldalon is írják, hogy a Focusok vezérlése gyárilag is sokban eltér Focus és Focus között (pl. a vezérműtengelyek sincsenek összejelölve a vezérműkerekekkel). Ezen felbuzdulva, amit ők is ajánlottak, megvettem és beszereltettem két állítható vezérműkereket. Mivel Magyarországon viszonylag kevés helyen van fékpad, azért azt a beállítást használtuk, amit a FocusSport is ajánl; -7ex -4in. A lényeg, hogy ezekkel a módosításokkal egy a mindennapokban nagyon jól használható autót kaptam, ami 4000-től 6400-ig nagyon jól húz. Az új teljesítményt lemértük egyébként: 117.3LE 6350 1/s-nál. A fogyasztást nem befolyásolta a beavatkozás túlzottan, vegyesben így is 8L körül fogyaszt a kocsi. Egyszer ősszel, városban, dugózás nélkül sikerült kihozni egy 7.5L-es átlagot is... A megbízhatóságon, a kultúrált motoron és a szuper futóművön kívül egyébként sok mást is lehet szeretni a fókában: nagyon jó a váltója, nekem 117e km után sem zörögnek a kárpitok, nem túl magas a fogyasztás, és 6600Ft havonta a teljeskörű CASCO 10% 20e Ft önrésszel a Generalinál. 32évesen, budapestiként, alufelnikkel és klímával. Ilyen autóm sem volt még... Na igen, a Focus-t a nyugodt, középkorú vezetők gyakrabban veszik, mint a benzinvérű fiatalok, és nem is ez az autó a tolvajok kedvence. Persze én ezt nem is bánom. :) De hogy mondjak valami negatívumot is: hiába bármilyen szívószelepház-tisztítás, minden olyan esetben, mikor visszaesik alapjárat közelébe a fordulatszám, kicsit olyan, mintha le akarna állni az autó. Persze nem áll le, de "erőlködik" egy kicsit. Ilyenkor kicsit villog a belső kijelző, a féklámpa, a tompított fény. Mikor megemlítettem a szervízben akkor a szervizes egy enyhe félmosollyal csak ennyit kérdezett "Önnek ugye még sosem volt Focusa?" :) Azóta sok más Focuson is észrevettem, hogy megáll a piros lámpánál és vibrál a féklámpa. :) Egyébként a Petrányi szervízében mindig korrektül álltak hozzám, időre kész volt az autó és nem került sokba. Nem gondoltam volna, hogy ennyi autó után pont egy Fordban találom meg a számításom. Ha majd egyszer autót váltok, egy frissebb Focus biztosan esélyes lesz. Esetleg egy Corolla.
Hibalista
- Kuplung munkahenger
- Gyujtótrafó
Ide hordtam szervizbe
Ford Petrányi
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Autószöv Csepel
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 88000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Saxo VTS | Következő autója? | Focus TDCI |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
