szürke bajos kisegér nagy, és nem hétköznapi szívvel
Szöveges ítélet
Előszó:
Világ életemben döglöttem az autókért, mióta olvasni tudok az összes autómagazin volt már a kezemben, kb. 5 évvel ezelőttig, amikor totalcar olvasó lettem. Gépészménröki végzettségem van, viszont garázs, műhely hiánya és társasház 3. és panel 5. emeletén élés révén az autószereléshez cseppet sem konyítok.
A használtautó vásárlásról csak annyit, hogy ne szopd be azokat a dolgokat, amiket én. Szánj időt a vásárlásra és a keresésre, sokkal többet mint 2 hét. Vidd el a kiszemelt autót egy körre, próbáld ki 0-130 km/h között. Ha van lehetőséged akkor többet hallgass meg ugyan abból a típusból, hidegen indítva, hogy tudd hogyan kéne szólnia egy egészséges motornak. Ellenőrizd a gumikat, a fékeket. Nézz az autó alá, küszöbök, emelési pontok, csepegés foltok, stb.
A hidegindításon kívül én mindet kihagytam a fenti dolgokból...
A vásárlás története:
Úgy alakult, hogy Budapesttől 80 km-re kaptam munkát, így napi 160 km ingázás következett heti 5 alkalommal. Egyértelmű, hogy diesel kellett (évi 40 ezer km). A beszerzésre szánt keret 300-350 ezer forint volt, átírással. Eléggé elbénáztam a használtautó keresést, mert az első pár hétben hiú ábrándokat kergettem régi Volvókkal, E36-os BMW-vel, stb. Amikor egy Mazda 121-est mentem megnézni, akkor találtam ugyan annál a kereskedőnél egy Ford Fiestát. MK5, kívülről vadonáns új, belülről is. Apró horpadás a motorháztetőn, jobb visszapillantó állító sapka hiányzik, ennyi tűnt fel elsőre. Beindítottuk a motort, egészségesen szólt. Persze akkor még nem tudtam hogy melyik zaj mit jelent.
Próbaútra nem mentünk, mert még nem volt rendszám az autón, dehát nem volt több időm autókeresésre, lefoglalóztuk. 450 volt az ára, a kereskedő szimpatikus srác volt, és rendes is, mert megegyeztünk egy 2 részletes részletfizetésben (250+200). Erre egy hétre rá pedig készen volt minden papírral együtt, el is hoztuk.
Az elhozás után tökig tankoltam, juhé. Ezután elmentünk az Ikeába, mert hát a szombatot hol is töltené az ember. Mikor végeztünk és visszamentem a mélygarázsba az autóért, szobányi gázolajfolt fogadott a kocsi alatt. Maga alá hugyozta a tank negyedét, megállt bennem az ütő. Az eladót hívtam, mondta, hogy hétfőn vigyem be, megoldjuk. Nekem hétfőn már munkába kellett mennem, ezért nem vittem el hozzá a kocsit. Az első tank gázolajat ebből kifolyólag 13 l/100km-es átlagfogyasztással sikerült elégetnem. Azóta félig tankolom csak, mert akkor még mindig csöpög ugyan, de már moderáltabban. (a szintjelzőn szinte nem is látszik meg) Így 4,9-5,2 litert ivott százon, 2/3-ban autópályás 1/3-ban városi használatban.
Útban az első munkanapra feltűnt, hogy 80-120-ig ráz a futómű, illetve 60 felet fékezésnél mindig. A következőkre gondoltam: hullámos féktárcsa, elkopott kormányösszekötő gömbcsukló, toronycsapágy, cserés gátló, szálszakadásos abroncs, vagy csak egyszerűen centrírozatlan kerekek. Az abroncsokat megvizsgálva felfedeztem, hogy 10 éves gumik vannak a kocsi alatt.. egy hónapra rá kapott új Falken gumikat, kicentírozva, utána csak úgy suhant. A rázás utazásnál és fékezésnél 95%-ban megszűnt, virult a fejem. A fogyasztás is lement 4,5/100 km-re, viszont ezt nem élvezthettem túl sokáig.
Az olajcsere előtti napokban elkezdtem hallani egy érdekes klattyogó hangot, amit korábban nem hallottam. Ismerősök szerint ez üzemszerű volt, ezért nem is tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, persze továbbra is zavart. 1 hétre rá amikor bejött az első meleg (25+ fok), na akkor erősödött a hang, és munkából hazaérve kinyomott magából kb. 1,5 liter hűtőfolyadékot az aszfaltra, aminek döglött hal szaga volt. Nem tudom, hogy a fagyállónak milyen szaga van gyárilag, de kétlem, hogy dög. Nem hiszem, hogy valaha cserélve volt ebben az autóban. Másnap még ugyan úgy indultam el munkába, harmadnap pedig már visszafordultam, mert ömlött a hűtővíz. Lefostam a bokámat, gondoltam kész, ennyi. Kétségbeesetten kerestem a szerelőket online, aztán többet felhívva találtam egyet, aki meg tudja csinálni az autót keddre (ez volt csütörtökön, hétfőn pedig pünkösd volt) viszonylag rövid határidővel.
Még aznap elvittem a verdát, a városon keresztül, 15 km-t tettem meg vele. Vonyító ékszíj, 2200-as alapjárat, illesztéseken átszűrődő masszív gőz. Emberek, feltűnést akartok kelteni a kocsitokkal, dobjátok el a picsába a Ferrarit, Bugattit, Lamborghinit. Rám kb. 10x annyian fordultak meg azon a 15 km-en, mintha bármilyen hangos-fancy-ritka sportkocsiban ültem volna. Eközben 15 km alatt 2x töltöttem bele 3 liter desztvizet a rendszerbe.
Amikor megérkeztem a szervizhez, nyilvánvaló volt a hiba. A szervizről és a problémáról többet a Szerelő 1. pont alatt találtok.
A szerviz utáni 3-4. napon az autó elkezdte random megválasztani az alapjáratát, 900 és 2000 között. Először egy melegebb délutánon tapasztaltam ezt, azóta minden alkalommal amikor beindítom. Motor bemelegedése után, előtt, bármikor képes eldobni az alapjáratot, aztán pedig visszaáll normálisra. Vagy nem. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amikor olyanja van, és 2000 az alapjárat, akkor 4-esben úgy megyek 50-el, hogy nem érek a pedálokhoz. Mondhatnánk viccesen, hogy ingyen tempomat, de nekem még ingyen sem kell. Arról nem is beszélve, hogy én amúgy sokat használom a motorféket, és így nagyon kényelmetlen vezetni.
A Haynes-féle Ford Fiesta service manualt megvásárolva gondoltam majd jól diagnosztizálom a dolgot. Az Endura DI motorban nincsen alapjárati motor, vagy hasonló, hanem számítógép vezérli az alapjáratot. Megnéztem a MAP szenzor csatlakozót, a légtömegmérő csatlakozót, jól befújtam WD40-el. Aznap nem is ingadozott az alapjárat. A következő nap viszont ugyanúgy csinálta, mint korábban. Egyszóval vezérlés elektronikai próblémára gyanakszok, de ki tudja, lehet egy lyukas vákuumcső is, bár azt nem tudtam megtalálni.
A motor szereléséről:
Ez egy nagyon pici autó, és egy 1.8-as turbo diesel motorhoz nagyon passzentos a motortér. Ezt értem azalatt, hogy nőgyógyásznak kell lenni a szereléséhez, if you know what I mean... Kis rések mindenütt, hozzáférhetetlen csavarok. Persze 196 cm magas vagyok, a kezem sem kicsi, de gépelemekből úgy basztak volna meg ilyen hozzáférhetetlen kötések tervezésénél, hogy még most is sajogna. Pedig az 3 éve volt. Maga a motor pedig nem egy elterjedt darab a Fiesták körében, a szerviz ahova vittem pl. még nem látott ilyet.
Rövid személyes vélemény: nem lenne rossz autó ez, ha nem 181 ezer km-el, lyukas tankkal, halálán levő vízpumpával, döglött lengéscsillapítókkal, és bizonytalan alapjárattal vettük volna meg. Mondom ezt annak ellenére, hogy 196 cm magas vagyok, és egyáltalán nem férek el kényelmesen, de hát ez van, ezt még el tudom viselni még napi 160 km-t megtéve is.
Tulajdonképpen érvényesül az aranyszabály, miszerint a használtautó értékén felül min. 200 ezer forint legyen még zsebben legalább, de vagy az autó értékének a 10%-a.
Amint kiderül, hogy mi okozza a random magas alapjáratot, frissítem a népítéletet.
Update 1:
Az elmúlt időszakban kapott 2x új olajat, olajszűrőt. Nehezen indult, ezt orvosolta a résolajcsövek cseréje. Ezután megjártam az autóval Berlint gond nélkül 4,6-os átlaggal (két megtermett felnőtt, sok csomaggal). Az autó hétköznapi használatban 4,2-4,5 litert eszik, ehhez hozzátartozik, hogy 110 km/h-val megyek autópályán. Efölött nagyon zajos, viszont 140-ig úgy megy el padlógázra, mint a huzat. Ha egy 6. sebesség is lenne, akkor nem töprengenék az eladásán egy percig sem. Plusz elég pici nekem ez az autó (a fejem súrolja a tetőt, a térdem nem fér el a középkonzolnál).
Az alapjárat probléma még mindig fennáll. Pár hete egy kecskeméti túrán 3000 ford/perc volt. Élmény volt, 70-el menni 5-ösben úgy, hogy nem ért a lábam a gázpedálhoz. Járt azóta az autó szerelőnél, diagnosztizálták is, valószínűleg a gázpedál állás jeladójával van baj. Hála az égnek nem adagoló hiba.
Update 2.:
A kószáló alapjáratot a gázpedál jeladó okozza, az ODB-re rádugott hibaolvasó megmondta. Most már fűtés is van, bár városban mintha nem lenne. Nagyon lassan melegedik be a motor, erősen túl van hűtve. 8 hónapja van nálam, eddig 1x hallottam bekapcsolni a hűtőventit, amikor a bal első fék nem oldott, és úgy mentem lejtőn felfelé autópályán 60-al a leállósávban.
Hibalista
- - vízpumpa, vezérműszíj, hosszbordásszíj, görgők - 110 ezer forint - - generátor felújítás - 45 ezer forint - - kószáló alapjárat, gázpedál állás jeladó okozza - régóta nem jött elő, hagytam a p****ba - - bal első fékpofa beállt, felújítókészlet megoldotta a problémát egy autópálya melletti szervizben - 25 ezer forint - - fűtőradiátor - 15 ezer forint - - fűtéscsap - 9 ezer forint - - jobboldali motortartó bak - hidrocsapágy - 15 ezer forint - - a kuplung kinyomó csapágy ketyeg, de embertelenül - - alacsony sebességnél kanyarodva ropog a féltengely.. ez lesz a következő
Ide hordtam szervizbe
Ford BorsodiNem érte meg. Vízpumpa cserével vittem oda az autót. Amikor beálltam a placcra és leállítottam a gépet, ugye elkezdett ömleni belőle a víz. A srác mosolyogva jött, hogy így legalább nem kell a hibát keresni. Megegyeztünk, hogy új vezérműszíjat, új hosszbordás szíjat és persze vízpumpát kap az autó. Megnéztük közösen a készletek árát Bárdin és Unixon, plusz hozzáadtuk a becsült 6 munkaórákat. Így jött ki legrosszabb esetben 70 ezer forint a teljes munka elvégzésére. (14 ezer a vezémrűszíj készlet, 14 ezer a hosszbordásszíj készlet, vízpumpa 11-17 ezer) Ehhez képest amikor egy nappal az autó elhozatala előtt telefonáltam, 110 ezerben állt meg a számláló, mert a motor kiszerelése (!) közben, eltörtek egy tökéletes állapotban levő fűtéscsapot (15 ezer forint Bárdin..), amit természetesen meg kellett venni újonan, 20 ezer forintért szerezték be.. Plusz a beszerelésre számolt munkaórák. El lehet ezt játszani azzal aki odaviszi a 9 milliós Mondeót, de ne azzal akinek összesen 400 ezret ér az autója. Amikor elhoztam az autót már az első 100 méteren feltűnt 3 dolog: 1. valamit nem rakhattak össze rendesen, mert amíg hideg volt a motor úgy ütött, mintha nem lenne futómű a kocsi alatt. (álló helyzetben is) Motorbakra gyanakszok. 2. Negyed tankkal vittem be, amikor elhoztam kevesebb mint 1/8 -on állt a mutató. Nálam 1/4 az még 200 km szokott lenni, kb. 80-120 km-t beletettek. Legközelebb felírom a km állást, persze tanulópénznek jó. 3. Az autó megvásárlásánál tapasztalt kinti hőmérséklet függvényében 80-100 körül jelentkező rázás ismét előjött, csak most durvábban. Gondolom a futóművet sebtében szerelték vissza. 4. Fűtés azóta nincsen.. Pedig ugye kicserléték a fűtéscsapot egy vadiújra, mert hát eltörték a régit. Egyszóval nem megyek oda vissza többé.Update: A fűtéscsapot nem cserélték ki.. Most, november közepén, a fűtőradiátor kicserélése, és a komplett elektronika átfésülése után sikerült rájönni, hogy a fűtéscsap miatt nincs fűtés. Amit ugyebár a szavukra adva nem néztem/nézettem meg, mert hát "ki lett cserélve". Egy koszos bontott alkatrész volt benne, ami nem működött.A motortartóbak meg volt rogyva, azért kopogott be a motor az utastérbe.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Ismerős:Olaj, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő cserét csináltunk közösen, egy negyed nap alatt végeztünk vele.Update: a motortartó bakot cseréltük, fél órába tellett. A gázolajtank már nem volt ilyen sima, flexxelni kellett a berohadt felfogatócsavarokat. Nem volt egy álommeló, de azóta legalább tele tudom tankolni az autót.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 181000 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 32000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Mini Cooper One, D, S... , Volvo C30, Mazda MX-5 |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.5/10) |
