Másodszorra is Fiesta
Szöveges ítélet
A 2001-es MK5 már a második Fiestám, az első egy 97-es, MK4 gép volt (Népitélet: "Hétköznapi ritkaság"). Miután azt eladtam, több kocsit (Swift, Almera) is megnéztem, de mégis erre esett a választásom, mert az előzővel meg voltam elégedve és mind küllemében, mind felszereltségében ez volt az ideálom - kis szárny, duplaküllős alukerekek. Csak a tetőablak hiányzik.
Tehát ez már a faceliftes változat, kivülről csak a gépháztető, az első lámpák, a lökháritók és az oldallécek változtak, ezektől valamennyire markánsabb lett az autó megjelenése. Belülről más lett a müszerfal és ajtók szine, az enyémben fehérek lettek az órák, digitális a km-számláló (a magasabb kategóriás, azonos évjáratú, etalonnak számito Corollaban mechanikus...), elöl megkapta a Focus üléseit, kényelmes és kellő oldaltartást nyújtanak, a kárpitozás is szebb lett. Az ajtón lévő könyöklő túl keskeny ahhhoz, hogy kényelmesek legyen a kéznek.
Ebben fél decivel kisebb, de 16 szelepes motor van, 50 helyett 75 LE-vel. A két motor karakterisztikája nagyon különbözik, ezt a motort már érdemes pörgetni, akkor érezhetően megjön az ereje (2000-től már húz, kellemes motorhang kiséretében), elég jó vele gyorsitani. Érdemes 60-ig várni az 5. sebességgel: az 1600 és 1800-as fordulatszám közötti tartományban furcsa hangot ad, de alapjáraton, gáz nélkül is elgurul 2-es fokozatban rángatás nélkül. Végsebessége óra szerint, sik terepen 165 kmh (4900 rpm), ami alig jobb a papiron sokkal gyengébb 50 LE-snél, de legalább ilyenkor is stabilan fut. Hétköznapi tempónál klima használat nélkül rugalmasnak mondható (Almera 1.4 87LE-t rugalmasságban megveri), de nagy sebességnél már gyenge, 120-160 ideje 28 mp....
Ezen is van szigetelés a gépháztetőn, mégis valamivel hangosabb az autó, mint az előző Fiestán, ami hihetetlenül halkan ment viszonylag nagyobb tempónál is. Valószinüleg a motor miatt van, de lehet hogy spóroltak a modellfrissités során a szigetelőanyagon is, mert pl a csomagtartóban található filc sokkal vékonyabb, mint az MK4-ben volt. Ennek ellenére a kormányzás, sebességváltás miatt ugyanolyan élvezetes vezetni, az autónak ez a két legnagyobb erőssége. A feszes futómű következtében az úthibákat is észre lehet venni, de ez jó kompromisszum. Nagyon direkt a kormányzás, szinte nincs holtjáték. Továbbra is kellemes fogású a háromküllős műanyag kormánykerék, az ajtók könnyen csukódnak. Kicsi a fordulóköre és jó a kilátás minden irányba, főleg hátrafelé a modern kocsikhoz képest.
A háromajtós formája nekem tetszik, bár a kora 90es évek dizájnja köszön vissza, a többi kortárs autó modernebb. A hátsó utasoknak igen kevés helye van, de elöl elfogadható a térkinálat, az új ülésekbe öröm beülni. Csomagtartója használható méretü, aszimetrikusan dönthetők az ülések.
Az Fiesta az ADAC törésteszten jól szerepelt, az NCAP-n viszont csak 3 csillagot kapott, egy mai modell biztonságával nem veheti fel a versenyt. Aktiv és passziv biztonsága érzésre rendben van (4AB, "megfelelő" fékek), azonban a tompitott fényszórók nem világitanak elég messzire és nincs hátsó fejtámla. Nem tetszik, hogy a csomagtartót belülről csak leállitott motorral lehet nyitni, valószinüleg a menet közbeni nyitás elkerülése miatt. A tükröket csak mechanikusan lehet állitani, de ez nem okoz problémát. Szép a beltér világitása (müszerfal, e.ablak gombjai), az óráknál már nem olyan jó, hogy felülről vannak megvilágitva, ami árnyékot vet. Sajnos a hátsó oldalablakokat rögzítő zsanérok gombjai rozsdásodnak és ez meglátszik az üvegen is - nem szép.
Városi fogyasztása jobb, mint a nyolc szelepesé volt, országúton klima nélkül 6,1-t fogyaszt normál tempónál, de mértem 5,66-t is vegyes felhasználással (téli városi dugózással, országúttal, kevés autópályázással). Folyamatosan végsebességen (160 korul 20 percig) autózva a fogyasztás 14 literre jött ki :) A tank 42 literes.
Ajánlom mindenkinek, aki egy mozgékony, olcsón fenntartható és nem utolsó sorban élvezetesen vezethető kisautót szeretne a Swift-nél igényesebb kivitelben. Bár örülök neki, hogy ritkaság, kevés ilyet látni a hazai utakon. Angliában mint minden Ford, a Fiesta is bestseller volt, itthon - valószinüleg leginkább a túlzott ára miatt - igen kevés fogyott. Az utolsó teljes évjáratban, 2001-ben mindössze 147 darab Fiestát adtak el itthon (vö. 2005: 6000+ db), a jelenlegi autók zöme külföldről behozott, mint ahogy az enyém is. Az előző gépem német eredetű volt, a jelenlegi viszont olasz - ennek hátrányát még nem tapasztaltam.
Frissites: Elerkezett a 100 ezres szerviz ideje, majdnem ekkora ktggel. Fékbetétek, szürők, olajcsere, vezérmuszij, hosszbordás szij., gyertyák lettek kicserélve. A stabilizátorrudakat még nem kellett kicserélni. Néhány orvosolandó hiba még maradt az autón: klima NÉHA büdös, ha lekapcsolom - nem maradt ido a fertotlenitesre, fütés NÉHA bekapcsol, ez nagyon idegesito, csak ujrainditas segit neki! Más problémáról nem tudok beszámolni. Nem hozza a madeinjapan minőséget, de összességében megbizhato autónak tartom, nemsokára megyek vele nyaralni, kb 5000 km-es út vár rá...
Frissités2: Megvolt a nagy út (5500 km, Szicília), az autó megpakolva, 3 személlyel kitűnően birta a nagy távolságot, hibátlanul tette a dolgát. Nagy emelkedőn ugyan érdemesebb volt kikapcsolt klimával menni, de teljesen meg voltam elégedve a géppel, az autópályán (110-130 között autózva) 6,7-et fogyasztott. Jól jött a műszerfal érdekes kialakitása, mert az anyósülésen utazó előrrébb tud ülni, így egy kicsit több hely marad a hátsó ülésre száműzöttnek. Annyira azért nem volt vészes hátul sem, az utas nem panaszkodott :)Sofőrként még hosszabb távon is kényelmes volt az ülés.
Frissítés3: Remek dolog a km-számlálót szervizállásba kapcsolni és digitálisan látni a pontos sebességet, fordulatszámot, egyéb adatokat. Nem annyira remek viszont, hogy a kijelző mögött nemrég kiégett a világítás.
Frissítés3: 9,5 évesen, 127 ekm-rel nincsprobléma az autóval, nem romlott el semmi. Klímatisztítás után a rendszer tökéletes, fűtéssel sincs gond. Bár mostanában keveset megyek a kocsival. Hidegben a motor kellemetlen hangú, míg be nem melegszik.
Hibalista
- Komoly hiba nem volt. - Jobb ablak szorul valahol, akadozva indul lefelé. - Műszerfal digitális kijelzője mögötti világítás kiégett. - Fűtésnél előfordult hogy nem lehetett kikapcsolni.
Ide hordtam szervizbe
Ismerős utószerelő
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 85000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 27000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Fiesta | Következő autója? | Fiesta 2009, Ceed kombi, Mondeo kombi, Note |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
