Maradok tisztelettel...
Szöveges ítélet
Asszem, ide kell most leírnom teljesen vegyes érzéseiet... Hát legyen !
Trabantról kellett váltanom, így hát egy használt kocsi típus keresésébe kezdtem. A kis méret, és átlagos motor adott volt, csak abban nem voltam biztos, hogy milyen típus legyen. Sok (Internetes) kutatgatás után arra jutottam, hogy a Ford Fiesta MK4-es jó és megfizethető választás lesz számomra. Tévedtem... Abszolut nem írom a gyártmány rovására, hogy ennyi bajom volt vele, inkább szegényke előéletére. Az Őrshöz közeli külfőldi autók piacán sikerűlt (szerencsétlenségemre) rátalálnom. Én nem ezt néztem ki, de szülői ráhatásra: -Jó lesz neked ez is ! - kijelentésnek hagytam magam bedőlni. De jó lesz (gondoltam): végre egy kocsi, amitől nem lesz még a t*köm is olajos mire odaérek valahova, télen lesz fűtésem (és mekkorát tévedtem), stb. Mint említettem, Trabantból léptem ki, tehát egy épitkezési talicska is jelentős előrelépés lett volna, holott NAGYON szerettem a Trabit (amit soxor vissza is sírtam), csak a végén már nagyon sok gondom volt szegénnyel. Tehát az elhozatallal kezdeném:
Kihajtok a piacról és mivel már november vége volt, a piactól kb. 1 km-re bekapcsoltam a fűtést. Már majdnem hazaértem, mire a nagy izgalomban észrevettem, hogy nem fűt ! Na, hívtam a kereskedőt, mire az volt a válasz, hogy vetted, vitted. Az első évet fűtés nélkűl, a második-harmadikat (LADA módszerrel) fűtésszabályzó szelep helyettesitő rézcsövekkel, majd a többit már javított fűtéspanellel csináltam végig.
Mint kiderűlt, a kocsi OLASZ-ból lett behozva, ami a külfőldi behozatalok közűl talán a legrosszabb. Tudatták velem ! Lelakják a kocsikat, aztán eladják. Mondták !
Egy-két dolgot megtanultam az én kocsimnál:
1., -Korábbinál lehet, későbbinél lehet, de ennél a típusnál pont nem.
2., -Kérnék egy UNIVERZÁLIS (akármit). -Mihez ? -97-es Fiesta ! -Ja, ahhoz nem jó, csak a specifikus utángyártott vagy gyári !
3., -Ahha...és mennyi lesz ? -Hááát, nem olcsó !
Ez végigkisérte a Fiestás éveimet.
Majd valaki felhívta a figyelmemet, hogy milyen gyenge és hangos a motor. A Trabanthoz képest még így is egy lopakodó erőgép volt. Mondta, hogy biztosan a szelephézag mászott el, de sebaj, majd ő beállítja. Elmentem hozzá, lekapta a motorfedélt majd pár perc múlva jött az, amit még oly sokszor hallottam később a szervizek során: Ajj-jajj !
Láttam, hogy a hézagolón kívűl már centi vastag lemezeket is bedugdos a szelephez. Kérdem: -Mi van ? Megtudtam ! Vezérmű, pálcák, kiemelő, stb.
Mikor elvittem az ismerős szerelőm tudatta velem, hogy egy szépen összerakott SKODA motor van benne, ugyanis ilyen alsóvezérlésű motort normális gyártó nem használ a 70-es évek óta. Elmagyarázta, hogy mondjuk egy Ladában leszedi a motor tetejét kicseréli a vezérműtengelyt és kész. De ennél nem, mert ha kiszedi a vezérműtengelyt, akkor beesnek a kiemelő pálcák és még a fene tudja mik, tehát tulajdonképpen az egész kocsit fejre kell állítani, hogy ezt a műveletet megcsinálja. Csak az óradíjra rámegy majd a gatyám ! Majdnem így is lett...
Nem kevés utánajárással sikerűlt eredeti alkatrészeket beszereznem, majd egy olyan ismerőssel csináltattam meg, aki úgy vállalta, hogy ha unatkozik, akkor foglalkozik majd vele. Egy hónap alatt meg is lett, viszont így jóval olcsóbban kijöttem.
Ezt az alkatrészek utáni rohangálást az évek folyamán sokszor végigcsináltam, de viszonylag sokat is spóroltam ezzel.
Szintén útközben tudtam meg, hogy az 1.25-ös motor nem csak nem alulvezérelt, de megbízhatóbb és erősebb is.
A motorral mindíg voltak gondjaim, szinte alig volt pár hónap, amikor tökéletesnek volt mondható. Szinte a kezdetek óta kideríthetetlen problémája volt, mely érzékelők tömegének cseréjét eredményezte. Minden ilyen javítás után egy-két hétig ment mint a meszes, de aztán ismét jött valami behatárolhatatlan probléma. Ekkor a motor már patent volt, csak éppen valami kis mérő vacak mondta be az unalmast.
Mindezek ellenére Én szerettem a kocsit. A váltója nagyon jó volt ! nyelte a pénzem, de sosem hagyott ott úgy, hogy ne a saját lábán menjek vele a szerelőhöz, vagy haza.
Leszögezem, hogy BÁRKI aki ezt a típust használta, csak dicsérte. Nekem sikerűlt kifognom...de azt megfogadtam, hogy többet nem hallgatok másra, csak magamra !
Hibalista
- Vezérműtengely, szelepemelő pálcák, lánc, vezérműszíj, stb. - 110.000 Ft (saját beszerzések és baráti áron), - Érzékelők (hőfokjeladó, lambdaszonda, légtömegmérő), - Kormányoszlop (bajusz) kapcsoló - 10.000 Ft (Bontott, saját csere) - Alapjárat szabályzó motor (szelep) - 20.000 Ft Interneten olcsón -féláron- vásárolt, gyári új darab, saját beszerelés, - Kuplung szerkezet - 70.000 Ft - Lengéscsillapító, - Féltengely felújítás - 30.000 Ft - Gyújtótrafó, gyertyakábel, - Fűtéspanel - 15.000 Ft-ot kértek volna a panelért, de egy alulméretezett SMD tranzisztort egy méretesre cseréltük és lásd, jó lett. - Talán ennyi...volt !
Ide hordtam szervizbe
Ide-oda
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 38000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 39000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 601 Special | Következő autója? | Corolla (2000 utáni) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
