Hétpróbás konzumhölgy
Szöveges ítélet
9 évig volt a család autója, utolsó három évben pedig én használtam. Alapvetően megbízható, igénytelen autó, néhány apróbb meghibásodással, csakhogy a mienknek kijutott a "jóból". Fiatal voltam, mikor megvettük, nem nagyon szólhattam bele a fontos dolgokba, így esett meg, hogy felmenőim hanyagságából megvásárlás után nem lett lecserélve az olaj, és a meglévővel is még 25 ezret ment a kocsi. Ezt meg is hálálta, mivel alig hagyta el a 120ezres futásteljesítményt, a lerakódott koksz és olajsár miatt elhalálozott az egyik hajtókarcsapágy, hiába cseréltük utána bőszen az olajat. Kapott egy főtengelyköszörülést, új csapágysort, új gyűrűket, új olajszivattyút.. ami 2500km után tönkrement, vissza a régit.. amivel meg még sok 10ezret ment. 100ezer környékén egyik ősöm repült vele egy nagyot (kiegyenesített kanyar esete), amik bánták: hátsó híd, gátlók, lengőkar szilent, első lökhárító, dobbetétek, ablakmosó tartály (forrasztással menthető volt).
80 ezer körül cserés lett a kuplung (bár egyesek szerint már 100-zal több volt benne, de enm dokumentálható a dolog, mivel csak 5 számjegyű az óra). Nemsokkal utána kiszakadt a féltengely gumiharang, amit későn vettünk észre, csuklócsere..
Egyszer zárlatos lett a generátor diódahídja, leszívta magától az akksit, diódahíd csere.. Amúgy a generátorral nem volt baj. Valószínűleg a repülés miatt is, meg attól, hogy nem volt garázsban, de erősen rozsdált, 12 éves korára már túl volt egy küszöbcserén, sárvédőív javításon és nyúlvány lakatoláson. Mindeközben olyan apróságok történtek még, mint zárcsere, és a kilyukadt hűtőt is ki kellett cserélni (a kilyukadás oka nem ismert).
Én 15 éves korában kaptam meg, jómagam 42ezer kilométert vezettem. Mindeközben volt egy motorcsere, mivel szerelőnk azt javasolta, hogy a csörgő vezérlést nem érdemes már ezen a hétpróbás motoron 40-50ezerért felújítani, helyette ajánlott egy bontott motort. Az új motor szebben járt, nem volt trutyis a kartelvisszavezető rendszer, nem csörgött a vezérlés, ellenben zabálta az olajat (kb. 7 deci/1000km), de lehet, hogy újkorától ennyit kért, ezek az Endura-E motorok híresek voltak arról, hogy benzin mellett olajat is kérnek néha. Nálam már az öregedő kábelezés okozta problémák jelentkeztek (a szétszedett, majd összerakott motorblokk minduntalan csupa olaj volt, a kábelekkel együtt, amik meg köztudottan ezt nem szeretik): ha eső esett vagy nagy volt a pára, köd, egy bizonyos fordulaton rángatott mint egy zabolátlan csikó, és néha nem volt hajlandó beindulni. Ennek a hibának az okára eladásig nem jöttem rá, pedig sokat melóztam rajta. Egyébként mindezen viszontagságok ellenére én megbízható autónak tartom, ha elejétől fogva úgy törődtek volna vele őseim, mint én a végén vele, meg a mostani autómmal, sokkal kevesebbet írtam volna róla. Másrészről meg, a viszontagságai ellenére is a "beleülök és megyek" autók közé tartozott, fatális hibája csak egyszer volt, mikor elfogyott a hajtókar csapágy. Egyébként nem hagyott ott sehol. Kisebb-nagyobb nyűgjei, meg a fent említett hanyagságból eredő hibái meg eredendően csak a pénztárcát vékonyították, lábán ment a szerelőhöz.
Tanulságként az általános érvényű mondat: ha autóra költessz, a karbantartásra se sajnáld a pénzt! A szerelő mindig drágább.
Hibalista
- Motor (hanyagság miatt), alapjárati szabályzószelep, küszöb, sárvédőív, generátor, tolatólámpa kapcsoló, lengéscsillapítók, hátsó híd (utóbbi kettő baleset miatt), ajtózár, csomagtérajtó-zár, vízhűtő, féltengelycsukló.
Ide hordtam szervizbe
Család ismerőse
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 68000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 134000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Focus |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |