Filléres cabrio
Szöveges ítélet
Sajnos kellett egy második autó a családba a Mondeo mellé városi szaladgálósnak, ekkor jött az ötlet, hogy 36 évesen önmegvalósítok és megvegyem gyerekkori álmaim egyikét, egy cabriot.
Több típus is szóba került: Golf 1/3, Renault 19/Megane, Astra F, Peugeot 306/205, Rover 314, Punto, szóval felhozatal van bőven, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ezek az autók már közel 20 évesek és legtöbbjük már sem esztétikailag, sem műszakilag nem áll azon a szinten, hogy 2 évnél tovább lehetne tervezni velük.
Miután közel egy tucatot megnéztem mindegyikből, megvettem a legolcsóbb 1995-ös gyártmányú, ocsmány Escort cabriot 1.6-os motorral, 88Le-vel, szétrohadó kasztnival, kóválygó futóművel. Egy célom volt: egy nyarat kiélvezni, aztán meglátjuk, hogy mi lesz, ezen nem fogok sokat bukni, gondoltam. Időközben megcsináltattam a legszükségesebb dolgokat rajta, hogy menetbiztonság terén ne legyen probléma, lévén feleségem és 2 kisfiam ül be mellém és mögém néha. Egy év eltelt, az a bizonyos cabrio feeling, vagy minek nevezzem megmaradt, illetve a család többi tagjában kialakult, szóval kellett egy normálisabb fedél nélküli autó. Meghirdettem és közben elkezdtem keresgélni, ekkor láttam meg Őt :-)
Ford Escort Cabrio XR3i 1.8 16V Ford mániás tulajdonostól eladó!
Gyári felszereltsége: ABS, 2 légzsák, 4 elektromos ablak, elektromos tető, elektromos fűthető tükrök, fűthető ablakmosó fúvókák, fűthető első (!) és hátsó ablak, bőr sportkormány, intervallumos ablaktörlő, magasságállítású vezetőülés deréktámasszal, ködlámpák elöl - hátul, központizár, riasztó, szélfogó háló, tetőtakaró ponyva, Cosworth style alufelnik.
Mint kiderült, az első magyar tulajdonos Németországból hozta a kocsit, ami ugyanolyan állapotban volt, mint az én olcsó cabriom, de időt és pénzt nem sajnálva tőle, felújította. 2 évig hirdette, mire felhívtam, közben az eredetileg kiírt ár is a felére csökkent (majdnem 1 millióért kínálta korábban...). Itt kell elmondanom az Escort egyik hibáját: magának a típusnak nincs semmi presztízse. Ezt nem érdemes a szomszédnak venni, nem fogja irigyelni senki. Gyors alku, az én autómat jó áron beszámította egy ismerős kereskedőn keresztül és már az enyém is volt.
Ami extra a gyári felszereltségen felül: Imperial Blue fényezés Ford gyári színkód alapján, teljes kasztnizás, Motorcraft alkatrészek a motortérben, vadiúj gumik, 3 db vadonatúj kulcs immoval, zárszettel. Ráadásul mindenről megőrizte a számlákat, amit megkaptam, csakúgy mint a közel 200 db fényképet, amik a felújítás során készültek.
Amit Escort Cabrio vásárlásnál figyelni kell:
A tetőszerkezet működjön kifogástalanul, könnyen nyíljon és csukódjon. Bárhol lehet rozsda... És van is. Ami a legrosszabb és legdrágább, azok a hátsó nyúlványok. Azokra érdemes odafigyelni. Ha az autó menet közben egy gázelvételnél a motorfék hatására megindul balra vagy jobbra, akkor nagy eséllyel nem csak első szilenteket, de komplett lengőkart kell cserélni. Másik tipikus Escort hiba, hogy ha indexelésnél felvillan a fénykürt, akkor a kormánykapcsolót kell cserélni. Cabrioknál könnyel törik a tető rögzítésénél használt kar, melynek darabja 20.000,-ft és nincs utángyártott. Ha az ajtó nem nyílik kulccsal, csak távirányítóval, akkor a zárszerkezetben a lamellák elkoptak, ezért cserélni kell.
Menetteljesítmények terén semmi meglepő nincs. Tartani lehet vele a közlekedés ritmusát bármilyen úttípuson. Az XR3i jelölés ellenére nem gondolnám hot hatch-nek, vagy sportos karakterisztikájú autónak, habár az 1.6-os Escort cabriomhoz képest keményebb a felfüggesztése és a 105 lóerőhöz elég nagy nyomaték párosul, nem kell állandóan visszakapcsolgatni, alulról is szépen húz. RDA motorkód, ha valakit érdekel. Fogyasztása szerintem jó, illetve nekem elfogadható. Városban, télen, valamint nyitott tetővel a 8,5 - 9 litert kéri. Hosszabb távokon kevéssel 8 alá lehet menni. A motor karbantartásánál figyelni kell a megfelelő gyertyára és kábelre. Ennél az autónál nagyon igaz a mondás, hogy a gyárinál nincs jobb. Az viszont drága, de legalább tartós.
Cabriot nem praktikus szempontból vesz az ember, de megemlítem, amit a korabeli összehasonlító tesztek is pozitívumnak hoztak ki, hogy meglepően nagy csomagtere van (360l). Emellett a gyári riasztó rá van kötve a zárható kesztyűtartóra is, valamint a bukókeretben van két térképolvasó lámpa és egy időzíthető középső lámpa, amely az ajtók csukása után még 20 másodpercig világít. A legjobb, hogy gyakorlatilag ez az egyetlen 5 személyes cabrio a piacon. Persze kínszenvedés 3 felnőttet hátraültetni, ugyanakkor két gyerek és egy kutya simán elfér. Van három öv!
Amit én pluszba vettem, az a gyári fejegységhez illeszthető 1996-os gyártmányú gyári CD-tár, amely a jobb első ülés alatt foglal helyet. Emellett az egyik apróhirdetési oldalon jutottam hozzá magyar nyelvű kezelési utasításhoz és egyéb gyári dokumentációhoz.
Ajánlom mindazon hedonistáknak, akik nem akarnak nagy értékű autót a házuk elé, ugyanakkor szeretnének az átlagtól valamilyen módon különbözni és élvezni - fillérekből - az autózást.
Itt szeretném még megemlíteni, hogy a típusnak igen nagy és összetartó rajongótábora van a Facebook-on. Megéri csatlakozni :-)
Update
Időközben vettem egy szett ugyanolyan felnit a téli gumihoz, tehát mindig ugyanúgy néz ki, nincs csúnya átmenet.
2 év használat és 19000km után is úgy gondolom, hogy jó választás volt. Különösen nagy gond nem jött elő, inkább a típushibák közül jelent meg egy: a kuplungnál lévő fogasív tört el a beltérben. Ez, a fórumokat olvasva ennyi idős Escortnál fogyóeszköz. Nem drága (2000ft), nélküle viszont nem megy az autó.
Mivel szépen felújított, mások által is esztétikusnak mondott autóról van szó, elmentem vele néhány autós találkozóra (Totalcar Parkoló Parádé, Autók és Kávé, FritzenFest, Ford Majális, Oldtimer Premier). Mindenhol megdicsérték.
eBay-ről sikerült gyári katalógust rendelni, valamint egy 1995-ös árlistát, amely tartalmazza az akkor rendelhető extrákat. Így tulajdonképpen teljes dokumentációm van hozzá.
Nemrég megérkezett egy vadonatúj gyári tető, hamarosan az is fel fog kerülni rá.
Update 8 év használat után:
Az autó még mindig megvan. Korábban azt mondtam, hogy addig marad nálam, amíg szét nem rohad. Mivel ez tavaly (2019) majdnem bekövetkezett, kerestem karosszérialakatost, illetve fényezőt. Ha már szét lett szedve, a belseje is megújult egy kárpitosnál - maradt a gyári megjelenés, valamint újra lett bőrözve a kormány.
Kicseréltettem a hangszórókat, a gyárinál kicsit nagyobbak kerültek bele, de kívülről nem látható, tehát maradt az eredeti kinézet. A mélyebb hangok kiemelésére a vezetőoldali ülés alá került egy mélynyomó. A fejegység maradt, megjelenésre a CD tár is, azonban a kesztyűtartóba bekerült egy Yatour digitális CD váltó, így már mp3 formátum szól. A felniket is felújíttattam és kapott 4db új gumit.
Az elmúlt 4 évben ki kellett cserélni:
- vízhűtő,
- kuplung
Továbbra is évente vagy 10.000 km-enként kap új olajat a szokásos szűrőkkel, valamint 3 évente fékolajat is cseréltetek. A legutóbbi szerviznél megtörtént a vezérlés csere már másodszor mióta nálam van, valamint a tetőnyitó hidraulika olaj cseréje is.
Amikor tudok, megyek vele különböző találkozókra, illetve az autó szerepelt egy 3 oldalas fényképes cikkben a 2017-es Oldtimer & Youngtimer magazin nyári számában.
Hibalista
- A 19 éves tető a gyári ragasztásnál szétvált, autókárpitos varrta meg a külső héjat: 25.000,- - Lengőkarok komplett cseréje bal- és jobboldalon: 15.000,-/db
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 150000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Escort Cabrio 1.6 | Következő autója? | Egyelőre marad 2. autónak |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
