HENIKE - a család kedvence
Szöveges ítélet
Ez volt az a kocsi, amire a mai napig nagy szeretettel emlékszem. Végül is 10 évet töltöttünk együtt.
Annyi minden történt azalatt az életemben, hogy regényt lehetne írni róla, egy biztos pont volt a családom mellett, ez a kocsi, amelyikre mindig lehetett számítani. Mindenhova elvitt és hazahozott. 1x robbantam úgymond le vele, azt is a szomszéd utca sarkán tette, hazajöttem, szóltam a szomszédunknak, elhúztuk egy autóvillamossági szerelőhöz, egy kábelhiba miatt nem volt gyújtás, délutánra megcsinálta, másnap már megint azzal mehettem dolgozni.
Akkor épp Oroszlányba jártam vele nap mint nap, Törökbálintról.
Oda-vissza majdnem 140 km / nap. Több mint 2 évig.
De ezzel jártam le Tiszaujvárosba, igaz onnan nem jöttem haza csak pénteken, és vasárnap este vagy hétfő reggel mentem.
A barátaimmal sokat jártunk hétvégente meccsekre, voltunk vele Fehérváron, Győrben,Siófokon, Vácon, Pécsen stb.
ahova épp a Fradi ment játszani, a kis kékség mindig hozta vitte a társaságot :-)
A kocsi nekem fiatalságom legszebb és legizgalmasabb éveit juttatja eszembe. Életem egyik nagy szerelmét is Henikében
ööööö vettem le a lábáról :-)
Amikor építkeztünk, mivel volt rajta vonóhorog, ezzel hordtam haza az összes padlólapot, csempét, stb.
Vitte zokszó nélkül.
Igaz, hogy csak 75 LE az 1.4-es motor, de nagyon nyomatékos volt, a kocsi meg csak 850 kg önsúlyú.
Nagyon tudta szedni a lábát ha kiléptem vele óra szerint 160-170 km/h sebességet tudta tartósan is.
Ha cipőheggyel toltam neki az autópályán 90-100 km/h -val
( sokáig nem tudtam azért megállni, hogy bele ne lépjek kicsit jobban) akkor elment 5,6 liter benzinnel 100km-t.
De inkább 110-120 km/h körül szoktam vele menni, akkor olyan
7,3 litert evett százon. A Fordokban nem a legtakarékosabb
benzinmotorok vannak, ezt mindenki tudja, de a fogyasztása
végül is teljesen normális, vállalható érték volt.
Városban 8,5-9 litert evett.
Mindenki aki ült benne, szerette, mert egy jó hangulatú kocsi volt, vettem bele persze szép plüss üléshuzatot, komolyabb rádiós-magnót( Philips, RDS-s rádióval, CD tárral)
Ebben még volt pl. kárpit az oldalajtón, ( a sima mai Focuson nincs egy négyzetcentiméter se, műanyag az egész, anti-allergén, mondták a szalonban, aha anyád, olcsó gagyi, mondtam erre én, a Ghia csomagos Focusba tesznek csak kárpitot plusz 800 E ft-ért, na az meg a plusz pénzért nem is anti-allergén), ráadásul Henikében szürke alapon kék és piros kis mintás tök helyes kárpit volt , a műszerfala is szürke volt és nem fekete, csak ahol a műszerek vannak, ott volt benne kontrasztnak egy fekete betét.
Szóval ha beleült az ember, nem volt olyan lehangoló és komor mint a mai kocsik belseje. Rendes könyöklők voltak az ajtókon,
ma már az se mindegyikben van.
Este szintén hangulatos volt vele menni, a zöld műszerfal világítás szerintem a legmegnyugtatóbb mindegyik közül,
kellemes a szemnek.
Az Escortok alacsony építésű autók, jó gumival és futóművel nagyon jól feküdte az utat, soha nem féltem vele tempósabban menni, mert a gyári fékbetétekkel meg is lehetett állni.
A váltóját nagyon könnyű volt kezelni.
Ebből a 3 szempontból ( futómű, fék, váltó) simán leiskolázta az utódját az F Astrát. Ja, és 15 lóerővel erősebb is volt mint az utódja. 1392 köbcenti 8 szelep 1986-ban: 75 lóerő.
Made by Ford.
2001. 1389 köbcenti, 8 szelep : 60 lóerő.
Made by General Motors.
Az utódjában van klíma, annyival tud többet. Az is egy nagyon megbízható kocsi, amire kell arra tökéletes, de már messze nem lehet úgy szeretni mint Henikét.
Ja, miért is lett Henike? Előtte egy Orion-om volt, azt Henry bácsinak hívtam, a cégalapító után, mert olyan férfias kinézete volt. Az 5 ajtós Escortnak meg jó erős, de formás popsija volt, hát mi más lehetett volna ezután, csak Henike :-)
Hibalista
- 1997-ben vettem, 11 évesen. A budaőrsi úti Autópiacon nepperektől. Sejtettem, hogy rendbe kell rakatni majd.
-
- A vásárlás után cseréltettem a szokásos dolgokat: ékszíj, vezérszíj, szűrők, olaj továbbá a hengerfejtömítést, mert picit ,,itta" a hűtőfolyadékot. Ez akkor került összesen 25. 000 Ft-ba.
-
- A vásárlás után nem sokkal elromlott a világításkapcsoló, helyzetjelző és reflektor működött, tompított nem. Ez a kapcsoló probléma állítólag tipushiba.
-
- Bontott másik kapcsoló 5 E Ft, plusz a villamossági szaki aki beszerelte tett be egy relét, ugyhogy soha többet nem volt vele gond. Alkatrész+ szerelés együtt volt 8 E Ft.
-
- 1999-ben egyszer bepisilt ( azért bevitt a munkahelyemre) kicseréltettem a vízpumpát rajta. 12.000 Ft volt az uj 4E Ft
- a szerelés szóval 16 E Ft szumma.
-
- A hűtő is csöpögött ( egy korábbi törést gányolva javítottak rajta) kapott egy új, utángyártott hűtőt 24.000 Ft.
-
- Még szintén 1999-ben megadta magát az akku ( egy 1989-es gyártmányú Varta volt benne, szóval 10 évet kibírt, ami nem rossz ) asszem akkor kb. 8000 Ft körül volt bele egy uj. ( Ford lapos sarus 44Ah, megint Varta.)
-
- 2000-ben kapott egy komplett uj kipufogórendszert ( a hátsó dob is gányolt volt ) szereléssel együtt volt 25.000 Ft.
- ( középső dob, cső, hátsó dob )
-
- 2001-ben a vizsgára felkészítés keretében az első lengőkarok fel lettek újitva, mert a szilentek nem bírták a jó magyar utakat.
- Ez kb. 20 E Ft volt ki -be szereléssel együtt.
-
- 2003-ban feltörték amíg a BS -ben Deep Purple koncerten tomboltunk Tamás barátommal. Zárgarnitura a bontóbol:
- 7000 Ft.
- Tamás egy haverjával berakatta az új zárakat, asszem vmi 2E
- Ft-ért baráti alapon.
-
- 2003-ban a lengőkarok cserélve lettek, mert a jó magyar utak..
- 11 E Ft volt darabja, a 2 első lengőkar került tehát 22 E ft-ba.
- 4 E Ft volt a futómű beállítás, a szerelésért és alkatrészért
- meg a futómű beállításért fizettem összesen 35 E Ft-ot.
-
- 2004-ben két csomagtérajtó teleszkóp lett cserélve 3500 Ft/db volt az áruk, a kettő 7 E Ft. Én cseréltem otthon, nem egy nagy kunszt.
-
- A nálam töltött idő alatt elhasznált két garnitúra gumit.
- Főleg elöl a lengőkar probléma miatt a futófelület belső része nagyon el tudott kopni. Igy mindig vettem hátra két újat, a hátsókat meg előre raktuk, mert azok alig koptak.
-
- 2005-ben vittem el egy komolyabb szervízbe, mert néha kicsit kezdett kicsit idegesen ( egyenetlenül) járni a motor.
-
- Akkor a gyertyakábelek, az elosztófedél és a rotor ki lettek cserélve, lett bele új gyári benzinszűrő valamint egy hűtővíz cső cserélve, továbbá kapott egy uj szelepszár-szimmering készletet, megint uj szijakat.
- 58 E Ft-ot fizettem, ebből 38 E Ft volt az alkatrész, 20 E a munkadij.
-
- 2005-ben kapott megint egy új akkut, ezúttal egy Bannert.
- 10 E Ft korul volt akkor az ára.
-
- 2006-ban adtam el. Motorikusan akkor sem volt semmi baja, csak
- a karosszéria felújítása már nem érte volna meg.
-
- Persze az ún. kopó alkatrészeket természetesen cseréltettem rajta rendszeresen, 8-10 E km-ként olajat és szűrőt, meg vettem bele Motorcraft gyertyákat és fékbetéteket, PJ ablaktörlő lapátokat.
- Talán ezért (is) nem hagyott soha cserben, mert megkapta ami járt neki, hát meg is szolgálta becsülettel.
-
- 224 E km volt benne mikor vettem, 378 E km mikor eladtam.
-
- 450 E Ft-ért vettem, 140 E Ft-ért adtam el.
-
- Megsirattam, mikor elvitték...
-
- Miért most írok róla? A pincében kutakodtam és rám törtek az emlékek. A kezembe került néhány dolog ami ki lett rajta cserélve és anno eltettem, ezért a mai napig megmaradt :
- egy-két kapcsoló, pár db Motorcraft gyertya, ennyi.
- Nos ez 10 év termése, hát mindenki döntse el, hogy sok vagy kevés.
-
- A múltkor behalt az akku a mostani kocsimon. Henikét nem az uj akkujával adtam el, hanem azzal ami előtte volt benn ( csak ha hosszabb időt állt a kocsi , akkor tudta nehezen forgatni a motort, biztos már nem tartotta túl jól a töltést a használt Varta)
-
- Mivel a jelenlegi kocsimmal még annyi szerencsém volt, hogy haza tudtam jönni, beálltam az udvarba, aztán nyekk, erősen gondolkodóba estem ,hogy megyek másnap dolgozni. Eszembe jutott, hogy van valahol egy akku. Előszedtem vasárnap este
- a Bannert, hétfő reggelre feltöltöttem, beraktam és azóta is azzal járok. Azért vettem megint egy újat, lenn figyel a pincében, ha az öreg akku megadja majd magát.
- Nos, Henike még 3 évvel az után is, hogy eladtam ha úgy vesszük segített rajtam. Ettől elérzékenyültem picit, pedig nem vagyok egy csöpögős alkat.
-
Ide hordtam szervizbe
Kulcsár Autószervíz XV. kerület.
Korrektek voltak.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Ford Donkó XI. Budaőrsi út.
A gyári alkatrészek (Motorcraft) ára nem a legolcsóbb, de legalább tartósak.
Autóvillamossági -szerelő Törökbálint.
Gyors/olcsó/ jó. Ez ma igy együtt nagyon ritka.
Értékelése: 10 pont
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 224000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 154000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Orion 1.6 CL | Következő autója? | Opel Astra Classic 1.4 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
