A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Ford » Edge (2015)

Edge 2l TDCI 210LE 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Egde - kényelem, biztonság, AWD, 2 tonna, 7-7,5l fogyasztás. Infógyűjtemény a típusról itt.

Szöveges ítélet

Ha már a népítéletet olvasod, akkor rájöttél, hogy erről a típusról egyetlen értelmes hazai teszt sincs. Illetve a tesztek értelmesek, de mintha más autókról készültek volna. Vagy csak alapos vagy és minden forrást felkutatsz. Közhasznú jelleggel minden, a típussal kapcsolatos infómat összegyűjtöttem ide, csak most, csak Neked. Remélem, a lenti duma elolvasása után viszonylag objektíven el tudod dönteni, hogy számodra érdekes-e ez a gép. Egyébként meg ne hallgass senkire, próbáld ki, akkor úgy is kiderül, aminek kell.
Összefoglalva, ha nem szeretsz olvasni: ez egy jó autó, kategóriáján belül vizsgálva az ár-érték aránya magas, üzemeltetése se nem túl költséges, se nem túl bonyolult, a megbízhatósággal sincs baj. Jó kiállású, kényelmes, biztonságos.

Az autónk 2016-s gyártású, 2017-s forgalombahelyezésű, duplaturbós, 210Le automata, Titanium, kb 140ekm volt benne vételkor, a teljes előélete ismert volt számomra.
Ezzel a típussal a Ford nagyot akart gurítani EU-ban is, mindenüket összeszedték és betették az Edge-be. Adott volt az USA-ban (Kanadában, Kínában, stb) nagyon népszerű (több milliós példányszámban gyártott) benzines modell, ebbe tették be a Peugeot által fejlesztett, majd a Ford által tovább gondolt motort, a 2 literes TDCI-t 180Le-vel (kézi váltós egy turbós) vagy a 210 Le-vel (két turbós és automata váltós). Ezen felül minden, akkor aktuálisan fellelhető extrát amit találtak a raktárukban, bele lapátolták az autóba. A jó gondolat és kivitelezés ellenére a nagy siker elmaradt, egyértelmű okként a túlárazottság volt felróható, kb 20-30%-al volt drágább újonnan, mint a kategóriatársak. Ez a felár a használtpiacon eltűnik, a kategóriatársakhoz képest is jó áron hozzá lehet jutni a géphez, köszönhetően a szerény ismertségnek. Nagyon jól sikerült a dolgokat vegyítenie a Fordnak, mert megmaradt az amerikai autókra jellemző kényelem és helykínálat, az európai gazdaságos és nyomatékos motor, a jó futómű és a sok technikai és kényelmi extra. Összességében sok szempontból prémium szintű szolgáltatást nyújt a gép. Ahol meg nem prémium a kialakítás, ott is a jó minőség, használhatóság jellemzi. Számomra nincs kellemetlen pontja az autó használatának, ilyen szempontból pedig válogatós vagyok. Tesztekben rendszeresen amerikai beütésűnek (bármit is jelentsen ez) mondják az autót, ha ezt tovább gondoljuk, akkor a Mondeo, Kuga, S-Max, Galaxy is az amerikai piac igényeinek készült, hiszen nagyrészt ugyanazok a megoldások, anyagok vannak az utastérben (és máshol is), mint az Edge-ben. (Mondeot és Kugat USAban is forgalmazzák/forgalmazták más néven)
A helykínálat jellemzésére a nagyvonalú szó jut eszembe, mert inkább a kényelemre törekedtek, mint a praktikumra. Nincs harmadik üléssor, de négy-öt ember hosszú távon is kényelmesen elfér. Ha sokat kell pakolni, arra ott a Tourneo, ha sok embert akarsz vinni ott a Galaxy vagy az Smax. Ebben nem fogsz betonkeverőt meg négy bringát vinni, ezt nem erre találták ki. Az ülések jó szélessége ellenére minden ülés mellett van pár centi az ajtóig, nem érezni szűkösnek a belteret. USA-ban az Edgeket nagyobb részt nők vezetik, erre is jól ki van találva az autó, mert egészen alacsony hölgyek is dicsérték a kényelmes vezetési pozíciót. A magas termetűekkel sincs gond, arra kell figyelni, hogy a panoráma ablak jó pár centit levesz a fejtérből (főleg hátul), valakit ez akár zavarhat is, ki kell próbálni.
A kényelmes, nyugodt, csendes utazást nagyon tudja az autó. Ezt tudja lassan is és gyorsan is. Ez persze hülyén hangzik, hiszen minden autó képes lassan és gyorsan menni, de aki ült kényelmes nagyobb tengelytávú, normálisan motorizált autóban, az szerintem érti mire gondolok. A tartós 150-170 utazó sebesség is kellemes (persze a német autópályákon..), nem érezni az erőlködést. Az autó lendületesen tud mozogni, de nem érdemes nagyon sportos teljesítményt várni. Ez megint szubjektív dolog, 500 lóerős autó után ez nyilván gyengének fog hatni. Gyorsulási adatra 9 sec felettit ad a gyár a 210Le-s verzióra, de váltófüleket használva némi gyakorlattal ebből még faraghatunk pár tizedmásodpercet – ennek persze semmi értelme. Egyébként ha hallod a motort, akkor valószínűleg gyorshajtasz. A Ford szokás szerint jó futóművet csinált (jól tartja az utat, strapabíró, jól lehet kanyarodni nagy igénybevételnél is) – én ebben is érzek előnyt a többi hasonló géphez képest. Normál tempójú vezetéshez bárhova jó a váltó D állása. Az S fokozatban jobban hagyja felpörögni a motort, dinamikusabbnak tűnik az autó. D-ben is bele lehet nyúlni a váltófülekkel a váltásba, de egy idő után visszavált automatába. Ha S- ben használunk váltófüleket, akkor megmarad a manuális mód, végig kapcsolgathatsz. Kicsit előre kell gondolkodni a füles váltásoknál, de maga a váltás piszok gyors. Némi jóleső bohóckodás után úgyis visszarakod automatába.
Az autó besorolása méretileg: mid size (közép méretű) suv. A Fordnál ebben a kategóriában van a Bronco és az Explorer is. Új árakat tekintve jelenleg a ford.com szerint Escape (Kuga – kompakt méretű suv) 29eUSD, Bronco (mid size 4X4 igazi terepjáró) 29-34eUsd, Edge 38eUsd, Explorer 39eUsd. Ezt csak azért írtam ide, hogy könnyebb legyen elhelyezni fejben az Edge-t a Ford kínálatában.
Az autó méreteivel kapcsolatosan: korabeli BMW X5 szélessége, X4 hossza kb ugyanannyi. Szintén korabeli Kia Sorento kb ekkora, Edge kicsit szélesebb. A bevásárlóközpontos parkolóházakban simán befér a parkolóhelyekre és még én is ki tudok szállni a nem jó helyen xxl-s testemmel. Az autó formája valahogy nagyobbnak láttatja az autót, talán ezért írják a tesztekben, hogy túl nagy. Ami gyakorlatilag hülyeség, mert a Mondeo is az Edge padlólemezével készült, arra se mondta senki, hogy vállalhatatlanul nagy. Ennek a CD4 platformnak a variációra építették a Lincoln MKX, MKZ, Nautilus, Continental, Ford Taurus, S-Max, Galaxy típusokat is. A méretre visszatérve, a Volvo xc90, BMW X5, ML Merci is mind hosszabb és főleg drágább.
Formailag szerintem a legjobb kiállású suv a saját kategóriáján belül (pl Sorento, Santa Fe, Kodiaq, Ssangyong Rexton), de ez nyilván szubjektív vélemény.
A fényezése az autónak kifejezetten szép, jó színekben gyártották, öröm ránézni. Ez megint egy fura kijelentés, de ha megnézel néhány újabb autó fényezést, hát a lakk nem az igazi, meg cseppes kinézetű, három-öt éves autók már mattulnak, a polír után sem az igazi az összkép. Biztos a környezetbarát technológia teszi, de pl az újabb Volvok egyszerűen csúnyább fényezésűek (nagyon kedvelem a Volvokat, 22 évig volt nekünk). A kedvenc Edge színem a kolbászzsír metál, de a mélykék is gyönyörű. Nekünk szürkét sikerült venni (ismert előélet miatt), de még az is egy olyan árnyalat, ami jól néz ki a szürkéken belül.

A karosszériáról pár szó:
Szintén a tesztek miatt írom, hogy a kulcs nélküli nyitás-zárás 100%-san működik, ha nyitásnál rámarkolsz a kilincsre, zárásnál pedig elég 1 újjal megbökni a szenzort a kilincs tetején.
Hátsó ajtó láblengetés és vagy gombos motoros nyitás nálunk kifogástalanul működik. Prémium autókban csendesebb a zárás folyamata, itt kicsit zúg a motor és a zárás sem hangtalan.
Az autó gyárilag alvázvédett, jól összekenik vele az autót, pl jut bőven az ajtók alsó élére is. Ettől úgy néz ki, mintha rozsdás lenne, de nem az. Számomra eddig ismeretlen okból - több Edge-nél is láttam ilyet- a motorháztető belső oldalán, középen a radiátor és a zárszerkezet felett, kb 10 négyzetcenti részen viszont képes rozsdásodni. 10 év gari van az átrozsdásodásra, ez ilyenkor megnyugtató.
2016 körüli autók bal hátsó kerekénél, a kerékjárati íven lévő gumi kéder hajlamos leesni, mert a precíz gyártás azonos minőséget eredményezett és az összes autón kimaradt vagy hiányos a ragasztás.
A belső tér nem zörgős, ami zörög azt már valaki elrontotta, nem rakta vissza rendesen ..stb.
A motor hangja belülről kellemes, nem hallani az utastérben a „dízelséget” talán csak nagyon hideg indításnál. Az autó belül nagyon csöndes (Q7 Audi sem volt halkabb belül, amivel volt tapasztalatom), aktív zajcsillapítása van és a motor hangját némileg kiszínezi benzines irányba.

Több teszt erősen kritizálja a hátsó ülésnél a tér nagyságát. Érdemes megnézni, hogy ebben az autóban a hátsó ülésen ülve alá van támasztva a comb, és a térdeket sem kell felhúzni. Plusz hátsó támlaszög állítható. Így szuper kényelmesen lehet ülni/fetrengeni, sőt több 80 plusz éves utasunk is órákat szunyókált hátul. Ennek számtalan előnye van, pl ha pont anyósodat viszed. Jó az ülés és jó a térkínálat is. Ha ez a hely kevés, ott az Escalade vagy az Ikarus.
Sok évnyi Volvozás után nehéz jónak mondható vezető ülést találni más autókban. Az Edge viszont hosszú távon (napi 6-10h) is kényelmes, bár az említett márkától még le van maradva bőven. Kia Sorentohoz képest viszont az Edge ülése a kényelmesebb számomra. Próbáltunk 2021-s Kuga-t (nem ST-t), abban a vezető ülés –számomra- botrányosan rossz volt a rövid kényelmetlen ülőlapjával. Annyi tapasztalatom van még a vezetőüléssel – amennyiben többen használnátok az autót, érdemes a memóriás elektromos ülést keresni. Mi ketten használjuk, gyakorlatilag ellentétes végállásban, főleg a magasság átállítás lassú kézzel, meg nem mindig sikerül elsőre megtalálni a tökéletes beállítást. Úgy sikerült venni memóriátlan ülésű autót, hogy mi a bőrülést nem szeretjük annyira, szövetes verziókban meg nem raktak alapból (vagy csak ilyet találtunk).
Gyári sötétítésű ablakok pont jók, kilátást nem korlátozzák, belátást hátra viszont igen, napsütésnél is hasznos, nem melegszik be annyira az autó.
Hűtés – fűtés kiváló. Télen van valamilyen előfűtő rendszer, szinte azonnal nyomja a meleget az autó. Ülésfűtés, kormányfűtés is szuper. A klímát mostanában volt lehetőség tesztelni bőven, kiválóan teszi a dolgát külső 40 fok felett is. Jók az állítási lehetőségek is, bár a fűtés beállításánál meg kell tanulni a sok kis gomb funkcióit (képernyőt is lehet nyomkodni, kinek mi tetszik).
Érdemes megemlíteni a Sync2-3 rendszereket is. Nekünk Sync 2 jutott. A rendszer stabil, nagyon jól olvashatóak a képernyők bármilyen napsütésben. A sync 2 érintés érzékelése régebbi technológiás, lassabb, erősebben kell érinteni is, de viszont kesztyűben is működik. Lényeges hátrány, hogy a teljes telefon tükrözést csak a sync3 tudja. A telefon kihangosítás, zenelejátszás persze gond nélkül megy. Ide tartozik, hogy értelmes telefontartót még nem láttam ehhez a típushoz. Szellőzőrácsokra nem teszek rá semmit, műszerfalat nem lyuggatom ki, a szélvédőre ragasztott dolgok leesnek – talán a műszerfal tetején középen felnyíló tárolóban lehetne elhelyezni a jó tartót, Kínában már biztos kitalálták, csak én még nem találtam meg.
Az autó navigációját nem használtam eddig, a Waze közösségi funkciói és gyorsasága miatt annyival jobb, hogy egyszerűen fel sem merült a gyári navihasználat.
Sync2 hardvere teljesen más mint a 3-é, ezért nem lehet csak szoftverrel 3-ra frissíteni, a csere kb 300-350eFt lehet új cuccokkal. A Sync2 is felokosítható telefontükrözés ügyileg, de képernyő sajátosságai miatt pl wazera jó lesz, de filmnézésre már nem élvezhető. Sync4 is beépíthető a régebbi Edge-be giga képernyővel, költségét nem tudom, USA csoportokban láttam. Ez könnyen felismerhető a hatalmas álló formátumú tv-ről, amit a műszerfal közepébe kalapálnak (ilyenkor a sok fizikai gomb is kuka, lehet masszírozni a kijelzőt)
A Ford gyárnál valószínűleg hibahatár közeli lehet a teljes magyarországi értékesítésük mértéke, így valószínűleg nem vették észre, hogy van nálunk ez a magyar nyelv. Angol-német-olasz-orosz stb a teljes menü nyelvezete, ezt kb 15-30eFt között magyarosítják az értő szakik.
Az Edge hátsó középső LEDes lámpája (ami a csomagtartó ajtón fut végig) érzékenyebb cucc, hajlamos párásodni (youtube, van házi megoldás is), de több cseréről is hallottam már, pl a miénkre is kellett az új 145ekm-nél (garanciális csere volt). Új lámpa ára 50-100eFt. Csere óta hibátlan.
A Sony hangcucc minősége van akinek jó, van akinek tűrhető, aki rendes, ténylegesen hifi minőséget akar, máris tervezhet további költséggel. Itt hozzátenném, hogy 2016 Titaniumunk van, az újabbakban más Sony van és rendelhető volt sokkal jobb hangcucc is, mint a miénk, próbálni kell, kinek mi tetszik. Van, aki a miénket dícsérte, hogy szuper. Szerintem nem. Ide vonatkozik, hogy az aktív zajcsillapító sem segíti a hifi hangzás kialakulását. Pl ha valami valahol zörög a cuccok között az autóban, azt az összes utas máshonnan hallja, egész vicces. A DAB rádió - külföldi tesztek alapján – kiválóan működik, azokban az országokban, ahol nem félnek a szabad vélemény nyilvánítástól, ott majd kipróbálhatod, nálunk csak a kirájji AM/FM megy, meg bármi, amit kábellel vagy bluetoothon csatlakoztatsz.

Hátsó ülés előtt van egy amerikai típusú konnektor, amibe be lehet dugni egy átalakítót (kb 2-3eFt), így kapsz egy 220voltos konnektort, amivel kávét nem lehet főzni, de laptopot, telefont szépen tölt vagy működtet. Hosszabb utakon rendszeresen használjuk.
Fényszóróból csak a LEDest érdemes keresni szerintem, jól világít, tudja amit kell, szintszabályoz és segít kanyarodáskor automata távolsági fény ki be kapcsolást is tudja. Kb 2018-2019 utáni autókban még sokkal jobb a fényszóró.

Az autó elektronikáján – mint minden mai autón – nagyon sok féle dolgot lehet és érdemes is átállítatni hozzáértő szakikkal vagy saját felelősségre pl Forscan programmal otthon (igényel némi olvasgatást, 10-25eFt a kábel, 7-8eft az éves előfizetése a proginak, mert az ingyenes korlátozott funkcionalitású és persze kell egy laptop, meg némi lelkesedés). Az állítási lehetőségek variációja végtelen, egy párat kiemelnék, amivel már volt vagy szeretném, hogy legyen dolgom:
-A nappali menetfény felkapcsolásakor gyárilag csak elöl ég a LED, bekapcsoltam hátul is. Praktikus, biztonságos és szép is ráadásul.
-Alapból a Titaniumban a kormány előtti műszerfalon középen nincs nagy digitális sebességmérő, teljesen érthetetlen okból. Most már van.
-Bekapcsolható a riasztó funkció (ha alapból nem lenne), tolatásra billenhet a tükör, bekapcsolhatóak különböző kijelzések, új menük a műszerfalon
-Startstop ki-be-át kapcsolható
-Kísérleti jelleggel kikapcsoltam az automata zajszűrést és a motorhang optimalizálást- mindkettőre a hangrendszert használja a Ford. Érzékelhetően hangosabb lett a külvilág, másrészről a motorhang is egy egészséges kerregősebb dízel lett. Visszakapcsoltam ezeket a kütyüket, mert jól működnek. Benzines V6-nál azért kikapcsolnám a motorhang optimalizálást.
-Bekapcsolható kulcstartóról történő távoli motorindítás, ablak mozgatás (lehet, hogy többgombos kulcsház kell)
-Állítható a gumiméret a rendszerben, így beállíthatód az eltérő átmérőjű kerekedhez a rendszert.
-DPF szűrőt takarítottam (regenerálás) Forscannal, kb fél óra volt, 94%-ról 10%-ra csökkent a szennyezettség. Ez pénztárcakímélő dolog volt.
-Kikapcsolható mindenféle figyelmeztető pittyogás, ezeket nem szoktam bántani, de van, aki visszafordíthatatlan agyi károsodást szenved pl a biztonsági övek visszajelzőjétől, ez esetben egyszerű a helyzet, ki lehet kapcsolni mindent.
-az index pöccintésnél állítható hányat villogjon, nálam a négy vált be, pl nagyobb körforgalmaknál is jó így.
-Érdekes módon a rádió minősége is állítható, áttettem a jobb beállításba, kifejezetten hallhatóan jobb lett. Nem hittem el, oda-vissza állítottam, de tényleg van különbség. Ez vicces-e vagy szomorú inkább, nem tudom.
-Beszállás és elindulás után bezár az autó magától most már. Be lehet kapcsolni, hogy kiszállás után csak az az ajtó nyílik, amelyiken kiszállsz. Van még egy csomó kényelmi beállítás a zárakhoz, külön a hátsó csomagtartóhoz.
-Sebesség limitálást kikapcsoltam, de még nem volt alkalmam ellenőrizni a funkció működését.
-A váltó próbál alkalmazkodni a sofőrhöz és tanul. Sok esetben ezt érdemes resetelni, utána szebben vált, jobb, egyenletesebb a működés és talán ezért van, akinél csökkent a fogyasztás is.
-Keresem még a vészfékezésnél villogó féklámpa funkciót.
-Ki szeretném tenni a középső képernyőre az olaj hőfokokat és olajnyomásokat, turbók töltését, jó lenne a középső képernyőn is az aktuális hajtóerő eloszlás diagram. Ezek lehetségesek, millió szenzor van a gépben, youtube-on láttam működni is (tehát IGAZ!), a gyári központi képernyőn kijelezve. A Fordnál nem készültek ilyen kíváncsi felhasználókra, de ezek hasznos dolgok egy autót szerető embernek. Megnyugtató lenne ránézni a hőfokra mindenféle határterhelésnél, autópályán, meg terepezéskor pl az osztómű vagy diffi bírja-e még. Jeepekben van mindenféle ilyen a menüben gyorsulásmérővel miegymással, irigylésre méltóan megcsinálták pl a Jeep Compass utolsó két generációjában, ami még nem a legdrágább modell náluk.
Van még kis millió dolog az elektronikában, ami variálható, tök jó lenne érteni hozzá.
Alul védett az Edge valamennyire, nem haspáncéllal, hanem valami vékony anyaggal, de a sarat- vizet többnyire távol tartja, ez is jó dolog.
Kormánybőrözés is elég sérülékeny (összes Ford és még jónéhány márka ilyen sztem), 100-150e km után már kopottak tudnak lenni, miénk is át lett bőrözve.
A Ford gyárilag 5 év garanciát (van km korlát is, azt hiszem 150ekm) ad, ez jó dolog. A márkaszervizek egyértelműen utálják a garanciális munkák elvégzését (persze nem voltam az összes szervizben). Gyári visszahívásokról sem tudnak/akarnak tájékoztatni pl alvázszám alapján, annak ellenére, hogy mutattam a Ford gyár oldalán az erről szóló cikket. Valószínűleg emailben kellett volna ezt leleveleznem, akkor jobb lett volna az eredmény.
azóta megtudtam, hogy alvázszám alapján neten ingyen meg lehet nézni az autó teljes gyári felszereltségét (sok-sok oldalas lista) , melyik piacra adták el, mikor lett forgalomba helyezve, mik voltak a garanciális feltételek és a visszahívásokról is van infó. Vásárláskor jól fel lehet ebből készülni. Az Edge-k felszereltsége/extrázottsága országonként eltérő volt. Pl van amelyikben nincs elektromosan mozgatott roló a radiátor előtt (olasz piacos, ezek télen többet is fogyasztanak nálunk) vagy nem teszik bele valamiért tolatásnál oldalról jövő forgalomra való figyelést. stb..)
A legjelentősebb visszahívás a gyárilag rossz anyagú vagy kialakítású első fékcsövek miatt van. Ezt mindenképpen javaslom megcsináltatni, több autóról hallottam, ahol ténylegesen ki is lyukadt a fékcső. A miénken is. Nem jó élmény. A tesztekben emlegetett nem túlságosan határozott nyomáspontú fék is a gyenge fékcsövek miatt van. Kicserélni nem egy egetverő összeg (20-40eFt). Azóta hallottam több garanciális javításról is, valószínűleg csak nekem sikerült megtalálni azokat a márkaszervizeket, ahol egy szatyor szotyit sem ér a szolgáltatás. Vagy csak valamelyik Edge tulaj átadta a szervizzel való kommunikációt az ügyvédjének és azóta lelkesebb az ügyintézés. Fékcsőből már csak az új féle van, nem tudsz rosszat vásárolni, a régit kivonták a forgalomból. A fékcső cserekor cseréltünk féktárcsákat ATE közepesre (van az alap, már az is jó, van a közepes, meg a legjobb, sportautós jellegű verzió). Jó drága volt, de csúcs szuper lett a fék, határozott és jól működő nagy tempóról is.
A visszahívások listája változó, de minden autóhoz volt 3-4, neten ki lehet deríteni alvázszám alapján, hogy mik ezek.
Az autó AWD, mind a négy kereket hajtja. Műszerfalra kitehető egy diagram az aktuális nyomaték eloszlásról. Mondják ezekre az autókra, hogy nem terepjárók, de ez így hülyeség. Nyilván nem ezzel fogsz derékig érő lápban 90-el csapatni, vagy átmenni bokron-erdőn-folyón keresztbe-kasul. Amire viszont lehet használni- le lehet menni vele simán az aszfaltról, kisebb nagyobb sár, hó vagy terepakadályok nem jelentenek problémát. A terepszögei nyilván nem kiemelkedőek, de fel le megy hajmeresztő helyeken is. Ilyen eseteknél jó (lenne, nekünk pont nincs) az első kamera is, amikor az emelkedő legfelső pontjához érsz és az eget nézed a szélvédőn keresztül, olyankor jó lenne látni mi a túró van az emelkedő túloldalán, a kocsi előtt. A hajtás kezelését nem bízták ránk, nincs semmilyen üzemmód kapcsoló, de jól működik a cucc. Ezt úgy értem, hogy szépen lassan óvatosan ár lehet döcögni egész durva helyeken, de állítólag (a típust használó csoporttagok szerint) a tartós, durva strapát nem bírja, mert túlmelegszik az olaj az osztóműben és a diffiben is és olyankor áttér az autó fix elsőkerék hajtásra. Ha fel akarsz menni egy frissen behavazott vagy letaposott, de még nem jeges szánkópályára egy normál téli gumival – gond nélkül felmegy. Az autó leírásában is benne van, hogy jelentősen a tengelymagasság feletti vízszintű vizekbe azért ne menjél be, Duna, Tisza átkelést buktuk. Az AWD és a biztonsági elektronikák aszfalton remekelnek, csúszós úton nagy előnyben vagyunk kanyarokban, meg úgy általában mindenféle csúszós- problémás helyzetben. Ennél az AWD megoldásnál a Subaru csúcsszuper hajtása sokkal jobb, de cserében ott minimum 30%-al nagyobb a fogyasztás, meg az autó ára is. Szóval mindennapokra telitalálat ez az AWD. Amikor meg beállt baleset miatt az út, és lemész a mezőre a traktorcsapáson át és kikerülsz mindenkit teljes nyugalomban, az nem rossz érzés. Tervezéskor nem lehetett könnyű olyan futóművet csinálni, ami jó autópályán nagy sebességnél (nem egy dülöngélő toronyház tetején ülsz a viharban érzés az Edge vezetése, stabil a gép) és hepehupás földúton sem kellemetlen. Fostalicska útjainkon is jól gurul a gép, ezt pláne akkor érezni, amikor átül az ember kisebb autóból, valahogy „eltűnik” a fele rázkódás, meg jó sok úthiba. Futóműben nagyon jó a Ford, Edge is sikerült, ráadásul kevés a meghibásodás, bírja a strapát, nem szétesős. Focus ST-t azért nem fogod utolérni kanyarban.
Kalandvágyó felhasználók menüből kikapcsolhatják a menetbiztonsági elektronikákat. Hóban-sárban ez teljesen vicces, mert nagyobb gázadásnál a nyomaték nagyját a gyorsítás kezdetén hátra teszi, ettől meg gyorsan nézelődhetsz az árokból, nem kívánt perspektívából szemlélve a világot. Kis gyakorlással, játékosabb kedvű sofőröknek az érzés megfizethetetlen, minden másra meg ott a mastercard.
A hajtás karbantartásáról fontos beszélni, mert gyárilag nem cserélnek olajat az osztóműben, mondván erre nincs szükség. De ez nincs így, mert olajcsere nélkül tönkre megy ez az egység, pár százezer a csere. Az olajmennyiség nincs 1l, ami belemegy és diffi olajjal együtt 60e km-s periódussal cserélendő. Ez se drága mulatság, érdemes megcsinálni. Az osztómű probléma gyorsan kiszúrható, lassan gurulva (20-50) lehúzott ablakkal hallani, hogy búg, mint a régi troli. Normális állapotában csöndben teszi a dolgát.

Váltó és motor
Nagyon szeretem a kézi váltót, de az Edge-ben az autó jellege miatt szerintem az automata való. 2015-től induló Edge II-be szerelt Powershift váltó nem rosszabb, mint a korabeli hasonló kategóriás autókba szerelt bármelyik másik. Ugyanezt szerelik pl a Volvo xc60, xc90-be is, a német Getrag gyártmánya. Csehországban gyártották, onnan elvitték Kanadába, hogy beszerelés után a szép hazánkban a Tiéd lehessen . Nem csoda, hogy drága volt az autó.. Duplakuplungos, gyorsan, csendben teszi a dolgát. Áldásos hatása van a fogyasztásra is. A gyár 60eKm intervallumot ír elő a karbantartásra, ha ez be van tartva, akkor nagy gond nem lehet. Olvasgattam Getrag fórumokat is, ott inkább a 40eKm-t javasolják a karbantartásra, akkor elmegy sok száz ezerkm-t a váltó. A karbantartás nem csak olajcserét jelent, meg valamilyen nagy nyomásos eljárás meg szűrő csere is kell, ha ez megvan nem lehet gond. Itt visszatérnék arra, hogy a többi hasonló gépben sem jobb rosszabb a helyzet, a legtöbb probléma a rossz karbantartásból vagy az elcsalt km futás miatt van. Később kb 2018-ban a gyár áttért a saját fejlesztésű Ford motorjára és egyben visszatértek a hagyományos szerkezetű (nem duplakuplungos) automata váltóra. Ezzel generáltak egy csomó problémát. A váltó miatt 1-1,5l-el több a fogyasztás. A motor sem takarékosabb, mint az elődje. Papíron erősebb az újabb, gyakorlatilag a régebbi duplakuplungos gyorsabb váltása és szintén a régebbi modell kisebb súlya miatt az újabb modell gyorsulása nem lett jobb a plusz 35le ellenére. Az újabb motor jó, de csak akkor, ha a felhasználó tudja, hogy 150ekm-ént vezérlést kell cserélni (előírás 200-240e .. nem emlékszem pontosan). Ez azért van, mert a vezérműszíj teflon bevonatát bontja a motorolaj, a szíj meg elszakad. Igen, jól olvastad, olajban fut a szíj.. Az újabb váltóval sem vidám a helyzet, ha elromlik, 2-3MFt-kat emlegetnek javításnál. A régebbi váltót olcsóbban javítják, van, hogy csak váltón belüli részegységek felújítása szükséges.
A régebbi modell Peugeot alapú motorjával sok jó tapasztalat van. A rendesen szervizeltek nem fogyasztják a motorolajat egyáltalán. A legegyszerűbb módon a motorolaj fogyasztást úgy lehet ellenőrizni, hogy üzemmeleg motornál belenyúlkálunk a kipufogó végbe. Ha tök száraz, vagy enyhén száraz-kormos, akkor ok. Ha kicsit is olajos-koszos lesz a kezed, akkor bizony fogyasztja az motorolajat a motor. Hideg motornál a pára miatt lehet nedvesség, ezért próbaút és egy két kövér gáz után érdemes nyúlkálni. Szervizintervallumot tekintve szerintem típus függetlenül 10-15e km max, amit kibírnak manapság a motorok. A gyári 30ekm (vagy sokkal több) előírt periódust egyszerűen nem bírják, még a német prémiummárkákat is generálozni kell ilyen igénybevétel mellett 100-200e között. Ebbe a motorba tettek szíjas és láncos vezérlést is, a szíjas csere egyébként nem drága annyira, a láncosé meg olcsóbb.
Többször volt kérdés csoportban, hogy melyiket érdemes venni, a 2015-től gyártottat, vagy a későbbi újabb motoros-váltós facelift modellt. Szerintem, ha van keret az újabbra, akkor azt, de csak azért mert újabb. A korábbi modell olcsóbban szervizelhető, takarékosabb és tartósabb. Ez az én felhasználói tapasztalatom, a márkatársakkal folytatott több eszmecsere alapján. Ami sokkal fontosabb, hogy a teljes előélet és futásteljesítmény áttekinthető legyen, legyenek meg a szükséges karbantartások motorban, váltóban, hajtásban, mindenhol. Talán ez a legfontosabb, meg a világbéke.

Még a hűtő radiátorról és érdemes pár szót írni. Úgy tudom, hogy Ford betegség a radiátor szivárgás. Hatásosan megelőzhető a probléma hűtőrendszer tömítő adalékkal, csoportban ott az infó a tuti szerről. Én is raktam bele, nem is fogy a hűtőfolyadék.
EGR hőfok szenzort is sok Edgben ki kell cserélni, még 100ekm előtt, többnyire gariban ki vannak cserélve.
Felnik, gumik
A miénkhez évjáratban hasonló Edgeket 18-20” –s felnikkel forgalmazták, a későbbieken 21” is van talán. A 19” felnin 235/55R19 gumi van gyárilag. Az ST 255/45R20 kerekeken gurul, mondják is, hogy feszesebb. A 235 széles gumi számomra nem volt elég széles. (nem volt vele semmi baj, kanyarodás és fékezés is ok volt, csak többet akartam). A nagyobb szélesség mellett nem akartam peresebb gumira váltani a hazai szutyok utak miatt, így végül 255/55R19 Continental Premiumcontact 7 XL került az autóra nyári guminak. Ezt csak azért írom le ilyen részletesen, mert számomra váratlanul nagymértékben sokkal jobb lett a kényelem, a kanyarodás és fékezés is. (Van ebben némi ellentmondás… de én így érzem). Sokáig érdeklődtem előzetesen, hogy nem lesz-e gond a nagyobb kerékátmérő miatt (19mm-el magasabb lett az autó), de ennél még lényegesen nagyobb és szélesebb is aláfér, USA fórumokon meg lehet nézni a 275 és szélesebb gumikat, 22” felniken. A téli gumi is 255/55R19 lett végül. Ezt a gumiméret váltást nagyon javaslom:
-egyértelműen sokkal nagyobbat lehet kanyarodni, a tapadás sokkal nagyobb. A különbséget jól lehet érzékelni, mert a biztonsági elektronika nem szereti, ha megcsúszik a kerék és olyankor elveszi a kakaót. De ha jó a tapadás… akkor az ülés oldaltartása és a párod hangereje korlátozza a sebességet.
-sokkal nagyobbat lehet fékezni. Száraz, jó úton padlóféknél az utas lobog a biztonsági övön és csak azután kiabál, ha már ismét kap levegőt.
-a szélesebb (peremvédős) gumi miatt a felni sokkal védettebb lesz, nehezebb összekarcolni
-jól néz ki

Felszereltségi szintek: Titanium (sok extra, „polgári” kinézet), ST (sok extra, sportos kinézet és sportosabb futómű hangolás, állítható áttételű kormányzás is rendelhető), Vignale (minden is az extrák terén, próbál luxusnak látszani, sok felület szebb/kellemesebb anyagból van).
Az állítható áttételű csúcsszuper kormányzást több nagy tudású újságíró sem tudta, hogy van az autóban, ezért tesztekben gokartként írta le az élményt, mondván a háziasszonyok tuti leesnek az útról ilyen direkt kormányzás mellett. Valószínűleg annyi történt, hogy az előző tesztelő játszós állásban hagyta a kormányt és úgy tényleg direktnek látszik. Van videó a nagy megosztón a kormányzás beállítás lehetőségeiről, látványos, az biztos. Ezt kipróbálnám nagyon, nekünk nincs beépítve, de az „alap” kormányzás is kiváló. Ez az extra sem túl sűrű ebben az árkategóriában.
A Sport (vagy egyéb) felszereltségi fantázianevűek nálunk nem voltak forgalomban szerintem. Főleg az USA-ból behozott autók felszereltsége a legszegényebb, nagyon durva különbség is lehet, érdemes utána járni, pl van amelyikben nincs AWD sem.
Elektronikával kapcsolatban :
-adaptív tempomat- jól működik, követés, kielőzés ok. Ritkán használom, de ez nem az autó hibája.
-sáv elhagyás gátló, ezt úgy tudom elképzelni, hogy akkor kapcsolod be, amikor nagyon álmos vagy. A gyorsan kialakuló halálfélelemtől majd felébredsz, azt hiszem ez lehetett a végső cél. Ha látja az autó a sáv széleket, akkor pingpong jelleggel visszakormányozza a sávba az autót. Nagyon rossz érzés, pláne, hogy a kormányba is belenyúlkál három fokozatban állítható erővel, amikor nem akarod. Ez a lane keeping funkció. Belenyulkálás helyett beállítható három fokozatú kormány bizseregtetó is, az praktikusabb talán. Később már lane centering lett, az állítólag használható, sáv közepén tartja az autót.
Blis – kiválóan működik.
Ráfutás gátló – jól működik. Tartozik hozzá egy bunkóméter is: a szélvédő alján van egy piros, sok szegmenses fénycsík, aminek a pirosan világító mérete egyenesen arányos az erőszakosságoddal. És még állítható is három fokozatban, ez maga a csoda. Figyelembe veszi a sebességet meg, ezt azt, jeges úton azért ne dőlj be a műszernek. Persze belvárosban nem tudod a kívánt, stresszmentes távolságot tartani, mert a besorol eléd azonnal a GLS, meg két Foodorás elektromos bringával.
Én alapvetően kikapcsolok mindent, ami belenyúlkál a kormányba fékbe, ráfutásgátló/balesetmegelőzőt kivéve, de ez eddig csak villogott, sípolt, pittyogott, igazán nagy gondot még nem csináltam ezek szerint.
Auto high beam – fényszórót automatán lekapcsoló – próbálkoztam vele, volt, hogy működött. A LED-es fényszórót szeretem.
Automata beparkolás: ha jól sikerül az autónak bemérni a helyet, akkor akár be is tud állni jól, főleg párhuzamos parkolásnál. A merőleges parkolás szerencsejátéknak tűnik nekem. Kizárólag acél idegekkel, dupla zen állapotban fogjunk neki az ilyen manővereknek. Az újabb autókból valamiért kivették ezt a funkciót, valószínűleg a fejlesztő mérnök is idegösszeomlást kapott.
Keresztirányú forgalomra figyelmeztető pittyogás – ez kiváló, sose tévedett és szuper hasznos, kitolatásnál.
Parkoló radar és hátsó, nagy látószögű kamera teljesen ok, 360 fokos kamera verzió még nnics a miénkben.
Visszagurulás gátló – Arra kell figyelni, hogy beindítás után az első elindulásnál nálunk nem működik, tehát ha lejtőn parkolsz, akkor erre figyelni kell. Nem tudom a többinél mi a helyzet. Ha alföldi vagy, akkor ez a bekezdés nem Neked szól.
Lejtmenet segítség – teljesen jó, arányos a motorfék.

Táblafelismerés megy az autónak, szépen kijelzi, amit Te is látsz. (ha nem látnád, nem lenne jogsid és nem vezetnél – erre alapoztam az elméletemet). A sebességlimitert aktív fékezéssel persze nem mertem erre beállítani. Mondjuk, amikor odaérsz egy 8 féle táblás totemoszlophoz, akkor beláthatatlanok a következmények. Jobb a békesség.
Intelligens, beszéd alapú funkció eléréseknél angolul tudók előnyben, sok türelem és gyakorlás meghozza a gyümölcsét, be lehet így is kapcsolni-állítani dolgokat. Biztos van valaki, akinek ez jó valamire.

A legjobb extrák azok, amiket észre sem veszel, ezekből is rengeteg van. Nem túl igazságosan nem térnék ki ezekre, majd úgyis észreveszed, amikor visszaülsz a gyengébben felszerelt valamibe.
Fogyasztás
A miénk valós (kúton mért) 7,2-7,3l eszik (sok ezer km-s átlag), mióta felkerültek a szélesebb gumik. 235 széles gumin 0,2l-el kevesebb volt. Többnyire elővárosi, vidéki, kisebb részt városi forgalomban használjuk alapvetően, plusz évente néhány hosszabb út is van. Fűtött garázsban áll, ez is segíti a kisebb fogyasztást (kevesebb fűtés, bemelegítés télen/klímázás nyáron). A kiírt fogyasztás is egész pontos, mióta a gumiátmérőt pontosan beállítottam az autón. (Km/h kijelzés is egyezik a gps-el, nagyon szeretem). A legkisebb fogyasztás 6l/100km felett volt picivel 600km-s szakaszon, a legtöbb pedig 9l (150km/h feletti átlagsebesség autópályán). Szerintem kimondható, hogy rendkívül gazdaságos az autó. Két tonna, összkerékhajtás, malomkerekek… Hibridekkel összemérhető a fogyasztása. Azok városban kicsit kevesebbet esznek, pályán meg sokkal többet. Meg a hibrid autók zömében lévő, amúgy csodálatos CVT váltókat nem tudja a fülem feldolgozni, a hideg ráz a fix fordulaton bőgetett motortól.
Edge legközelebbi rokon modellje a Lincoln MKX, benzines autóknál lehet érdekes ez az infó, alkatrész rendelésnél.

Hogy jutottunk el az Edge-ig?
Első körben hibrideket néztünk, RAV4 nem tetszett, egészen más kategória, Subaru Outlander/Outback-ből nem találtam jót, sok minden tetszett benne, Kodiaq 1,4l nem tetszett és az erős motoros drága volt nagyon, néztünk több Lexust RX és NX is, de sokkal drágábban megvehető és nem nyújt többet számunkra. Volvo XC60-ban nem tetszett a mérete és a kezelése, a dízelmotorjával is volt rossz tapasztalatunk, az XC90 nagy és drága volt. Utána volt egy halvány BMW X3-X5 érdeklődésem, de egyrészt sokkal drágábbak voltak, másrészt én se örültem volna a márkával járó előítéletet társításnak. Sorento nem rossz autó, de valahogy sose fogott meg. Rexton nagyobb és sokkal jobb terepjáró, drágább is volt (az olcsóbbnak laprugós a hátsó futóműve, az nem tetszett). Santafe- ben ültem, de az pont lehangoló volt, Audi, Mercedes stb prémium meg végképp kiesett a költségvetésből. Francia autókat sem utálom, de ezt a kategóriát egyszerűen nem gyártják. Az igazi terepjárók meg mindig tetszettek, de teljesen feleslegesek számunkra, és rettenetesen drágák is.

Ennyi jutott eszembe eddig, majd bővítem, ha van miért. Összefoglalás már megvolt a bevezetőben, eddig nagyon kedveljük a gépet. Most már kérlek, ne olvasgassál tovább a monitoron, mert egészségtelen a túlzott üldögélés. Váljék egészégünkre, világbéke, meg ilyenek.

Hibalista

- Kopó alaktrészek (fék, futómű), folyadékok cseréje, vezérlés csere, fékcső csere, váltó karbantartás, ilyenek kb

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2016
Kényelem (8) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 140000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 30000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? V60 D, 850T5 Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Ford Edge 2015 (2016)

További ítéletek (3 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)