Megbízható társ a mindennapokra
Szöveges ítélet
Növekedésnek indult a család, ezért egy praktikus, tágas, jól felszerelt és könnyen pakolható autót kerestem. Gyakorlatilag egyetlen kikötésem volt: az eddigiek után továbbra is csak olaszt!
A kombi Tempra majd’ minden tekintetben megfelel elvárásaimnak: az utastér a mai középkategóriás autókkal összehasonlítva is levegős, az ülések formája hosszú távon kényelmes utazást biztosít. A magas üléspozíció a Tipo-padlólemezes autók jellemzője – az ugyanerre a platformra épülő Alfákban zavaró, a Temprában viszont ideális, jó kitekintést és könnyű ki-beszállást biztosít a kocsiból. Az olaszok már a ’90-es évek elején sem voltak restek plüssel kárpitozni – a prémiummárkák érthetetlen módon még ma is spórolnak ezen. A szőnyeg, az ülések, a műanyagok túlzás nélkül úgy néznek ki 170.000 km és 10 év elteltével, mintha újak lennének. Sajnos a látványos és információgazdag digitális műszerfalat az utolsó évjáratokban egy unalmas, csúnyácska analóg egységre cserélték - ég veled turbónyomás-mérő, viszlát check panel. Kár érte, a rosszhírű DGT műszerfallal az előző Temprában sem volt soha semmi bajom.
1996-os Tempra SW-m minden lényeges extrát felvonultat – tette mindezt gyakorlatilag alapáron, 10 évvel ezelőtt: digitális légkondi, ABS, légzsák, elektromos ablakok, tükrök, bőrkormány stb. Nem extra, hanem egy frappáns ötlet a két részben nyíló csomagtérajtó: a lökhárító az 500 literes (lahajtott ülésekkel plafonig pakolva 1,5 köbméteres), szabályos formájú, szintén szépen kárpitozott csomagtér padlójának síkjáig lehajtható, megkönnyítve a súlyos tárgyak bepakolását, korosodó ebek bekászálódását és lehetővé téve hosszabb objektumok (pl. lapra szerelt bútor, szörfdeszka, stb) lezárt csomagtérajtóval történő szállítását - egyetlen gond van ezzel a konstrukcióval: az autó mögött keletkező légörvény a nyíláson betol némi kipufogógázt az utastérbe.
Az 1.9 TD motor még a régi vágású, örvénykamrás dízelek képviselője. 92 lóereje és 186 Nm nyomatéka ma már nem nagy szám, a saját idejében viszont az egyik legerősebb volt. Zavaró viszont, hogy mivel ezt nagy feltöltő segítségével érték el, ezért igen nagy a turbólyuk, 2000-es fordulatig bitang gyenge a gép (ez 5. fokozatban 100 km/h-t jelent), bekapcsolt klímával pedig csak a motort pörgetve, padlógázzal lehet a forgalom tempójában elindulni. Az autó igazából 2400 felett indul meg, ott viszont rendeset rúg és dízel létére elég jól is pörgethető. Sajnos keményebben meghajtva, koromszűrő ide vagy oda, intenzívebben füstöl a kelleténél. A szerelő szerint ez ilyen, nincs mit tenni vele. Olvastam más ítéletben, hogy a koromszűrő kiiktatása megoldást jelenthet erre, bár a logikáját nem értem, de majd kipróbálom. A motor hangja alapjárat környékén elég ketyegős, de országúti sebességnél már nem feltűnő. Városban és autópályán 7 liter körüli gázolaj-mennyiséget kér, országúton 6-tal beéri. A kényelmes utazósebessége 140 km/h körül van, ekkor 3200 körül forog a főtengely, innen még könnyed gyorsításra képes 170-ig, a 180-as végsebességet viszont kínlódva éri el - kár is erőltetni, a hengerfej megbosszulja.
A futómű a feszesebbek közül való, úgy mondanám, 40% kényelem, 60% sportosság ideális elegye. Húzós kanyarokat is biztonsággal lehet dinamikusan abszolválni, a tűréshatáron túl semlegesen sodródik, a magas far miatt hirtelen terhelésváltáskor hajlamos kijjebb tenni a hátulját, de csak veszélytelen mértékben. Ennek a hangolásnak az az ára, hogy a legkisebb úthibákról is tájékoztat. A kormány áttételezése ideális, viszont nem túl közvetlen (Alfából átülve) és a szervórásegítést is kevésnek érzem. A váltó viszont az utolsó évjáratokban kifejezetten kellemes, ha nem is japános, de jól érezhetően, határozottan kapcsolható.
10 éves autó nagyon ritkán hibátlan, az enyém sem az (hibalistát lásd lejjebb), de cserben egyszer sem hagyott, mindig elsőre indul és a tömegek által oly szívesen kifogásolt olasz elektronika nyűgjeivel pl. még egyetlen olasz autómon sem találkoztam, a javítatlan karosszéria nem korrodál, stb. Ez a Temprám az eddigi legkevésbé zörgős autóm, talán mert a budapesti utakat csak az utolsó tízezer km-en nyűtte. De a 90-es évek második felében Torinóban talán történhetett is némi szigorítás a minőségellenőrzés területén, ez a késői példány határozottan jobban össze van rakva, mint az 1992-es volt anno (jut eszembe, az enyémet a törökök raták össze).
Ez már a sokadik talján verda a családban és alattam - egyikben sem csalódtam! A Tempra egy jó autó, használt árszintjéhez képest pedig nagyon jó. Kár, hogy sokan a leharcolt, elhanyagolt, 300 ezer forintos példányok alapján ítélkeznek a típusról. A márka és a típus megítélését sajnos rontja az a sok rom, amiket Nyugatról félholtként beráncigáltak az országba majd itt újjáélesztettek és amelyek jelenlegi gazdájuknak folyamatosan csak bosszúságot okoznak - ők azok, akik oly szívesen hangoztatják negatív véleményüket. Vásárlás előtt nagyon alaposan körül kell nézni, mert szép és jó darabot bizony nehéz Magyarországon fellelni. Nem könnyű, de ki lehet fogni korrekt előéletű, gyakorlatilag hibátlan, 1995-96-os évjáratú példányokat. Érdemes keresgélni, mert egy sokoldalú, a konkurenciához képest sportos és – most tessék kapaszkodni – megbízható autó!
Hibalista
- Klíma alapjáraton, 30 fokos külső hőmérséklet felett nem dolgozik kellő hatékonysággal, csak úgy 1500-as fordulat felett. Valószínűleg kicsit csapágyas a kompresszor, de még elmegy.
- Kerékcsapágy - egy megszakadt kerékcsavar-menet miatt cserélni kellett (33.000)
- Generátor felújítás (14.000)
- Szervóékszíj + feszítőgörgő csere (20.000)
- Jobb első fényszóró foglalat csere (2.000)
- Hátsó ajtók központi zárjai hidegben nem mindig zárnak le
- Nagy hőségben és meleg motor esetén a gyári immo letilt indításnál, nem ismeri fel a kulcsot, többször kell próbálkozni vagy kicsit várni. A szerviz kontakthibát gyanít, de a kontaktspray sem segít sokat, most meg fogom próbálni az antenna cserét, bár nem bízom benne.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 148000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Alfa Romeo | Következő autója? | Alfa Romeo |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
