Sportos, szép, olasz...
Szöveges ítélet
2004 Fiat Stilo Actual 1.4 3 ajtós, Imola sárga
Az „új” Fiat Stilo meglehetösen keveset változott a régihez képest, ezen a háromajtóson, kívülröl csak egy új embléma a csomagtér-ajtón, belül pedig a beépített hamutartó és szivargyújtó hiánya jelzi a modellfrissítést (a régiekben szerintem volt, nem csak ilyen „mini kuka”). Igazából nem is kellett változtatni, az új Fiat jellel a hátulja csak még szebb lett, aki meg dohányozni akar az új autójában, az megérdemli, hogy keresheti az öngyújtót.
Az Stilo tagadhatatlanul kívülröl a legszebb, Karotta szerint németes, biztos átmeneti farkasvakságban szenvedett, mert a 3 ajtós, föleg így sárgában (Imola sárga, hogy pontosak legyünk), optikai sport csomaggal, tagadhatatlanul olaszos, van benne valami t?z, valami eredendö vadság, valami olyan, amit a németautókban reflexböl konstrukciós hibának minösítenek és azonnal visszahívják az összes legyártott darabot. A már emlegetett sport csomag részei a gyári 17” felnik, a küszöbök és a minimalista, de annál stílusosabb hátsó légterelö. A márkakereskedö mikor átadta, csak annyit mondott, hogy ez egy csajozós autó. Ezt mondjuk sem cáfolni, sem megerösíteni nem tudom, de a lényeg, hogy jól néz ki, úgy, ahogy van. Iszonyú sportosnak hat (kissé éles kontrasztban a motor teljesítményével), de mit is várhatnánk egy olyan autótól, melynek színe is egy, leginkább a versenypályájáról ismert, olasz város nevét viseli. A kombi, de föleg ötajtós formájával annyira nem vagyok kibékülve, de hát pont ezért választottam 3 ajtóst, ez szép. Külön említést érdemel a hátsó lámpa, amely az elöd Bravo-jéval ellentétben nem sötétített (söt kifejezetten átlátszó) és pont ezért világít olyan szépen. Mielött bárki megveszi a tejüveges új Astráját (amivel semmi bajom, csak az összehasonlítás kedvéért), ajánlom, hogy nézze meg sötétben ezt, félelmetes. Persze, nyilván nem lehet minden tökéletes, említsük meg a negatívumokat is…megvan: hát igen, az olaszok kivételesen szép formákat képesek alkotni, de mikor ezt konkrét m?szaki rajz képében kellene realizálni, na az nem nagyon megy. Ennek eredménye lehet, hogy kb. 3 mm van a lámpa feletti elem és motorháztetö ugyanodaesö részének alja között, de ami igazán felt?nö, hogy a gyári küszöb rövidebb(!), mint az autó alja. azért ez egy kicsit ciki. Máshol nem nagyon lehet panasz, most tényleg korrektül sikerült összerakni egy autót, a minöségérzettel nincs probléma, meglátjuk mi lesz néhány év múlva.
Miután körbejártuk, kielemeztük, be is ülhetünk. Ebben a példányban a gyári Actual felszereltség mellett van még CD-s rádió, amely betölti a középkonzol felét, és kb. ötször akkora helye van a gomboknak, mint egy átlagos autós rádión, így gyengén látók számára is remek alternatívája lehet a színes navigációs rendszerrel kombinált változatnak. Emelett gyári voltát meghazudtolóan jól szól a 6 hangszóróból (amelyekböl a hátsó kettö, közvetlenül a hátsó ülések mellett van, így magasabb hangerönél, kizárt, hogy az ott ülök bármit is hallanak az elsök beszélgetéséböl). Ebben az autóban az egész a kormányról vezérelhetö (itt megemlítenék egy technikai bakit: rádió állásban a „következö és elözö” nyilak nem a beprogramozott állomásokat váltják, hanem elkezdenek keresni, ezt persze meg lehet szokni és nem is igazán lényeges, de akkor is: hülyeség). Találunk bent ajándékba kapott kétzónás digitális klímát, ami szinte tökéletes, remek a leolvasztó/párátlanító programja, hátra is fúj, bár télen kabátban kicsit zavaró, hogy az alap 16 fok, mivel már ez is sokkal melegebb, mint a külsö hömérséklet. A belsö megfelelöen tágas, 3 ajtós autóhoz képest böven elég hely van hátul, sz?kösen befér maga mögé egy 190cm-es ember is, bár beszállni 170cm fölött nem nagy élmény. Elöl bárkinek kényelmes, nekem az ülésállítással sincs bajom, vagy egy pozíció ami tökéletes, csak kicsit nehéz megtalálni. Néhány optikai trükk és a m?szerfal kialakítása miatt az egész belsö nagyobbnak t?nik, mint amilyen. A minöségérzetre nem lehet panasz, a m?anyagok jók, szolid, hát mondjuk sötétszürke keretet találunk a m?szerek körül, mely anyaga (vagy legalábbis színe) késöbb visszatér a váltón és a kilincseken, panasz csupán ezek pár generációval ezelötti formatervét illeti, amely, mondjuk nem csúnya, de egyáltalán nem illik a beltérbe, ráadásul eláll az ajtótól. Viszont ez a megoldás még mindig sokkal szerencsésebb, mint a pár napja látott Skoda Fabiás, csak kisujjal mozgatható változat (a többi nem fér oda). Ha még kritizálni akarnék valamit, az a kárpit lenne, mely ebben az Actual változatban nem választható, így az ülések szürke és a tetö világos része is egyaránt enyhe m?anyag benyomást kelt, mind ránézésre, mind érzésre, igaz tapintása nem kellemetlen és nem izzadunk bele jobban, mint bármi másba (föleg klímával persze), de azért mégis. Szerencsénkre a váltógomb és a kormány börrel varrott, ezt ajánlom mindenkinek, szemre is sokkal hangulatosabb és a fogása is ezerszer jobb, mint a széria m?anyagé (láttam már olyan változatot is és – számomra rejtély, hogy miért, de – úgy t?nt, hogy ez a két anyag még a régi Fiatok gyártásánál maradt ki és minöségileg messze elmarad a többitöl). Hozzátenném, hogy ez az a két kezelöszerv, amit a legtöbbször piszkálunk, tehát ezek tapintása a legfontosabb (épesz? ember milyen gyakran tapogatja végig – portörlésen kívül – a m?szerfal felsö részét?). A tárolórekeszekröl még nem beszéltem, az alap felszereltséghez nem jár az ülések alatti, de szerencsére így is van két hatalmas ajtózseb, egy jó nagy keszty?tartó (nekem: kb. 20 cd-tok, használati utasítás + szervízfüzet + stb, 2 térkép és még van hely) és egy kisebb felsö, h?thetö keszty?tartó, plusz két mini zseb oldalt hátul és 4 pohártartó, melyek mind elég stabilak bármilyen fél literes üveg megtartására is.
A teljesség kedvéért leírom a felszereltség, eddig nem említett elemeit is, mint már mondtam, ezek már a legolcsóbb, Actual jelzés? Stiloban is benne vannak: elsö elektromos ablakok (mindkettö automata), elektromos, f?thetö tükör, központi zár, távirányítós kulccsal, fedélzeti információs számítógép (jó sok limitálási és beállítási lehetöséggel), minden irányban állítható vezetöülés és kormány, 2 légszák, ABS + elektronikus fékerö elosztó, négy tárcsafék. Elég szép lista, föleg, ha összehasonlítjuk a konkurenciával, ahol (bár esetenként több légzsákot kínálnak) sok ezek közül feláras extra.
Most, hogy kívül-belül megnéztük, megtapogattuk, megszaglásztuk, ideje lenne elindulni és kipróbálni, mit tud egy teljesítményéhez mérten (95 Le / 123 Nm) súlyos(1010 kg) autó, ezzel az új 1.4-es motorral. Csodára senki se számítson, de a helyzet azért nem reménytelen. A legkisebb Stilokhoz, némi kompenzációképpen a Fiat 6 sebességes manuális váltót ad, melynek fokozatai jól kihasználhatók és érdemes is váltogatni, ha dinamikusan akarunk haladni. Az autó árához és kategóriájához képest viszonylag pontos és gyorsan kapcsolható, bár kicsit lehetne határozottabb a kiosztás, a 6 fokozat és a manapság divatos trend ellenére az egyes teljes érték?, viszont az ötöst 10-böl csak 8-szor fogjuk elsöre eltalálni, mert valami a váltókiosztásban egyszer?en gyári hibás. Ugye ki jobbra és fel, ez az ötös, na itt is ez, csak ha teljesen jobbra toljuk, akkor nem megy fel, ugyanis pár milliméterrel ez elött van az a pont, ahova rakni kell, ez kérem érthetetlen, logikátlan és borzasztó, tessék azonnal kijavítani! A váltót és a fokozatokat érintve fel kell hívnom a figyelmet még egy érdekes tényre: az autó végsebessége ötösben magasabb, mint hatosban, lehet, hogy ez manapság mindennapi, mindenesetre számomra furcsa. A motor maga, mint ez az adatok alapján sejthetö volt, nem egy eröbajnok, de az 1.4-estöl tisztességes a 95 lóerö és ha eléggé pörgetjük, ki is csalhatjuk belöle mindet. A gyári gyorsulás 12 másodperc, én 11.4-et mértem, ez nem félelmetes, igazából városban és föleg külterületen, kiugró elözéseknél, megfelelö fokozatban (megjegyzés: a kiugró elözés nem azt jelenti, hogy akkor kezdünk el elözni, mikor már biztos, hogy a manöver végén, vagy mi, vagy a szembejövö az árokban végzi!) kiválóan alkalmazható és igazán autópályán sem kell szégyenkeznünk senki miatt (az ötös/hetes BMW-s, S Mercis, Audis, akkor is megelözne, ha 95 lóerö helyett 50-nel több lenne, úgyhogy mindegy). Sajnos azonban azt kell mondjam a pörgetésnek ára van, még akkor, ha nem alkalmazzunk túl s?r?n. Nem tudom, vagy az én autóm komputere hibás, vagy a tesztben nem írtak igazat, de a gyári adatot lehetetlen tartani, nekem városban 11 alá sose ment, ami igen sok egy 1.4-estöl. Én belterületen is rendszeresen megyek 2-3000-es fordulatszám-tartományban, 4-6 literes pillanatnyi fogyasztással, de a gyorsításokkor ez annyira megnö, hogy ennyi jön ki. Minden adat ellenére a vezetés igenis élvezetes, bár ennek oka nyilván nem az eszeveszett száguldozás, hanem az, ahogy az autó az útra tapad. Persze bárki kitalálhatja, hogy a gyári 17” felniken lévö 205/45/17-es GoodYear Eagle F1 aszfalt esögumik nem igazán ilyen teljesítmény? autókra lettek kitalálva, de borzalmasan jó érezni, ahogy az autó szinte fekszik a kanyarban, kicsúszni szinte lehetetlen, még vizes úton is. Természetesen közrejátszik a futóm? is, melynek kérdésében ismét ellent kell mondjak Karottának, minden úthibát, kátyút érezni, de nem bántóan, nem üt, csak érzed, hogy átgurul rajta az autó és kicsit olyan gokartos az egész (jó ez enyhe túlzás, ez nem egy roadster, nyilván sosem lesz közvetlen teljesen). Aki már készíti a „jó de ez csak a felnik miatt van…” kezdet? roppant eredeti és csattanós visszavágást, azt el kell szomorítsam, 195/55/15 téli gumikkal és acél kerekkel a helyzet csak pont, annyival rosszabb, amennyit a csere indokol, a futóm? ugyanolyan jó marad, kicsit jobban sodródik, kicsit kevésbé közvetlen, de télen kicsit lassabban is megyünk. Nyilván nem véletlen, hogy általában kanyarban érek utol mindenkit. Az ülések oldaltartása is pont megfelelö a gyors kanyarodáshoz, nem sportülések, de nincs az az érzésünk, hogy bármelyik pillanatban kieshetünk belölük. Egyetlen probléma a széles gumikkal, hogy az úthibákon nagyon félreviszik az autót, így nem árt a kormányt határozottan fogni (és a túlzott szervó miatt nem igazán érezni mindig mindent eléggé, sajnos):
Összefoglalásként annyit tudok elmondani (és ezt azután, hogy most Z3-assal járok szinte minden nap), hogy szerintem a Stilo mindenképpen megéri az árát, szép, élmény vezetni és benne van az az olasz temperamentum, ami mindenképpen megkülönbözteti a kategóriatársaktól. Nem olyan, mint egy sokkal drágább és jobb autó, vagy egy kevésbé használható és nem sokkal drágább, de ennyiért, újan, ez a „tökéletes” választás. Úgyis szoktam fogalmazni, hogy kategóriájában kiemelkedö vezetési élményt biztosít (értsd: 1.4-es 3,5 milliós kompakt autó). Persze a 147-es Alfa méginkább olasz, de jóval drágább, az 1-es BMW meg szinte tökéletes és hátsó-kerék meghajtású, de nem olasz, nincs belöle 3 ajtós és még sokkal drágább. Az eddig kicsit több mint fél és 6 000 km alatt még semmi nem zörög, se kívül, se belül, semmi baja nem volt, nyilván ez nem mérvadó, de örülnék, ha hasonló jókat lehetne mondani végre egy olasz autóról még 5 év és 100 000 km múlva is (hisz Karotta szerint ez már majdnem német).
Hibalista
- még semmi, csak kötelez? szervíz és vonóhorog felszerelés volt
Ide hordtam szervizbe
AUTÓMÉRY Kft. Debrecen
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8800 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | 306 1.4XN Sedan | Következő autója? | BMW Z3 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
