Életem legkellemesebb csalódása
Szöveges ítélet
Sokat filóztam a megvásárlásán, mert gyanúsan olcsó volt és előítéletem volt a németes megjelenése miatt. Gyakorlatilag minden extra benne van, digit klíma, 16" kf. felni, tempomat, multikormány, gyári cd tár, xenon, ABS ESP ASR és még sokáig sorolhatnám. Olyan olcsó volt, hogy többször is átnéztük mert nem akartam elhinni hogy nincs valami rejtett baja. Hál istennek a gyanú alaptalan volt. Keveset mentünk vele hogy a megbízhatóságról beszéljünk, minden más területen messze a várakozásaim felett teljesít! Minél többet használom annál jobban szeretem, de nem csak én hanem az egész család. A belső tér kifogástalan, nagy, csendes és igen jól variálható. A futóműve nagyon puha komfortos és mégis stabil, a motor megfelelő dinamizmust biztosít csendesen és elfogadható fogyasztás mellett. Egyszerűen ennyi pénzért nem létezik más alternatíva! Egyetlen negatívum a hangosan működő klíma, lehet hogy a kompresszort hosszú távon meg kell majd nézetnem. Átlag 6 évente cserélem le az autókat, de ez lehet hogy tovább fog tartani :))
Természetesen a kilométerek múlásával leírom a további tapasztalataimat.
További tapasztalatok :
A tempomat igen jól és hatásosan működik, nagyon megkönnyíti az utazást. Országúton nyáron klímával 90-100 -as tempónál 6,5 litert eszik, szerintem ez nagyon jó. Hosszú távú átlagfogyasztásom 8,2 liter 4000 km után. Az utastér nagyon csendes, igen jól variálható. A vezetőülést magasra kell állítani úgy már kényelmes és az autó is jobban átlátható. A kormány precíz de mégis könnyű, a city gomb felesleges. A motor hangja mindig jelen van, hangszíne nem kellemetlen, a szellőző ventilátor viszont kicsit hangos. A gyári hifi jól szól, kényelmi elektronikából nagyon sok van és mind hatásosan működik. A motor nyomatékleadása igen egyenletes és lépcsőktől mentes, eleinte szokatlan /turbós autó után/, megismerve viszont dinamikus menetteljesítményeket tesz lehetővé. A csomagtartó épp hogy elég, szerencsére sokat segít a hátsó üléssor tologathatósága.
Összegezve : nem bántam meg!!
Télen az ESP jó minőségű téli gumival kombinálva fantasztikus, az autó úgy megy mintha sínen húznák! A fogyasztás alig emelkedett, gyakorlatilag a legrosszabb körülmények mellett /télen gyakori rövid utak, néha országút/ sem ment 9 liter fölé. Sajnos kijött az új Fiat Bravo, /szerintem a Stilonak eleve így kellett volna kinéznie/ ami gyakorlatilag a Stilo most már kiforrt technikáját ötvözte az ütős olasz megjelenéssel. Ettől egy kicsit bánatos lettem mert így a Stilo vesztett az értékéből a szememben, de legalább megvan a következő autó tervezete....
Most hogy már van a Bravoban jó motor is /T-Jet/ nem tudom hogy meddig bírok még ellenállni neki, pedig szegény stilot is nagyon szeretem, semmivel sem szolgált rá a váltásra. Most tavasszal majdnem beleugrottam, de végül győzött a józan ész /de meddig?/
Szerencsére van a családban egy új Bravo, így közelről látom vele napi szinten az életet, így a varázs már jelentősen csökkent. Az autó gyönyörű, de megkockáztatom hogy a Stilo praktikusabb és a tologatható üléssornak köszönhetően még tágasabb is. Mostanában elég sokat jártunk autópályán így megtapasztaltam egy újabb kellemetlenséget, a hatodik fokozat hiányát. Simán elbírná az autó, a fordulatszám pedig egy kellemesebb motorhang zónába esne és ez nagyon sokat lendítene a komfort érzeten és a fogyasztás is kisebb lenne. Viszont a tempomat jól vizsgázott, és a szélzaj sem létezik még ekkora tempónál.
Nem tudom hogy mit tudnék még az előzőekhez hozzá tenni, ez egy nagyon jó autó, tágas, kényelmes tele extrákkal, sokkal kevesebb hibával mint amire a vásárláskor számítottam. Ha le is cserélem nem valószínű hogy eladom, inkább megörökli majd valaki a családból. Még a fogyasztásról: országúton dinamikusan de nem őrült hülye gyerek stílusban haladva simán tartható a 6,5 - 7 liter, nagypapa stílusban 5,8 is volt már. Autópályán a megengedett sebességet csak kis mértékben átlépve 8 liter, városban 10. Ezidáig még egy tankolásra sem jött ki az átlagfogyasztás 9,5 fölé, ez is csak télen nagyon sok rövid úttal. Nyáron ez lemegy 8 -ra. A computer által mért értékeket néha utánaszámolással is ellenőrzöm, 1 dl -nél nagyobb eltérés még nem volt, pontos értéket mutat.
Nos, 5 év használat után még mindig úgy tekintek rá mintha most vettem volna. Nincs minőségcsökkenési vagy lelakottság érzet. Rendszeresen takarítom, a tömítéseket ápolom és ezt csenddel és kényelemmel hálálja meg az autó. Azt hiszem még egy jó darabig megmarad, egyszerűen nem éri meg lecserélni.
Nyár végén vettem rá egy MAD RS üléshuzatot, nagyon ütős! Bár annyi pénzért legyen is az. A kocsi jó, de most felbukkant egy alkalmi Bravo Sport vétel, így lehet hogy még is csak csere lesz belőle.
Újabb 3 év telt el, a kocsi még megvan. Amennyiért elvitték volna annyiért nem adtam oda, annál sokkal többet ér. Szerintem alólam megy majd a bontóba, de az még odébb lesz mert így 12 évesen műszakilag is és esztétikailag is kifogástalan állapotú a kocsi. Egyetlen fájdalmas pont a 6. fokozat hiánya, ez főleg autópályán hiányzik.
12 év használat után a kocsit továbbadtam a családban. A jelenlegi gazdája nagyon elégedett vele, az autó már bőven a 200e km felett még mindig kiválóan teszi a dolgát és ami a fő, néha-néha találkozom vele. Furcsa érzés hogy már másé de még mindig nagyon jó ránézni és legalább tudom hogy a sok törődést a családban hálálja meg.
Hibalista
- Vásárlás után le lett cseréve az összes folyadék, szűrő és a vezérlés. - Az elmúlt 8 év komolyabb beavatkozásai: - -Vezérlés módosító hiba, már megvételkor cserélni kellett, kb. 4 évet bír, a kocsi leggyengébb pontja. - -Kormánymű lógása, szintén már vásárláskor jelen volt. Az 1,8 2,4 változatoknál ez típushiba, már a gyárilag módosítottat rakattam be az azóta is jó. - -Hátsó híd szilent hiba, ezt is már a vásárláskor tapasztaltuk. Módosított hátsó szilent került bele, az elsők között az országban, ez is bírja még. - -Digitális klíma terelőmotorok hibája. Ez szerintem konstrukciós hiba, a potméterek elkopnak a motorokban de csak komplett motort kapni. Ha nincs cserélve akkor megbolondul a klíma, illetve eltörnek a műanyag közdarabok a motor és a fogaskerekek között. Mióta cseréltem a bal oldali hármat azóta kifogástalan. - -Spirálrugó törés az első gólyalábban. Szerencsére csak a végéből törik le egy kis darab, ez is típussajátosság. Párban illik cserélni. - -Hátsó féktárcsa és betétek cseréje, első féktárcsa és betétek cseréje, ez ennyi futásnál rendben van. - -Csomagtartó ajtó beázott. A rendszámtábla világítás szigetelése volt elcsúszva. Nehéz volt megtalálni, javítása már könnyű. - -Csomagtartó ajtó teleszkópok elfáradtak, ez benne van. - -Gyenge akku, gyakorlatilag az autónak nagy az elektromos fogyasztása a sok extra miatt, a generátor nem bírja rendesen tölteni az akkut. Ráadásul erre a sok rövid út is rátesz egy lapáttal. Emiatt télen ESP fals hibaüzenetek jönnek, illetve bizonytalanná válik az alapjárat. Már a 3. akkunál tartok. - -Az autó 9-10 éves korában kiégtek a xenon égők, fél év volt köztük. Szerintem még jó hogy ilyen sokáig bírták. - -Hátsó kipufogó dob csere, flex cső csere, ilyen korban ez is benne van. - -Összes lengéscsillapító csere, ezt nem kellett volna még de én keményebbet szeretem volna ezért Bilstein lett berakva. Ekkor lettek cserélve a lengőkarok is, még azok is bírták volna de úgy voltam vele hogy ha már szétkapjuk akkor végezzünk alapos munkát. - -Kutyacsontok kopognak a stabilizátor végein. A Bravoét raktuk be, azóta is bírja. - -Kézifékkötél berohadt. Ekkorra ez is benne van már, után gyártottra cseréltük de azzal késett a jobb oldali fék, végül gyárit kellett venni bele és azzal jó lett. Ilyet sem láttam még. - -Szivárog a motorolaj a váltó oldalon a főtengely szimeringnél. Ez csak télen csöppen néha-néha. Várni akarok vele kuplung cseréig, nem szeretném kétszer szétkapni. Még a gyári kuplung van benne. - -Motorolaj fogyás. Ezt mindenki maga döntse el hogy mennyire hiba. Az első 2 szerviz még Selenia 20k 10w40 olajjal ment, ebből a fogyás 3dl/1000 km volt. Utána váltottam Selenia k, később pure energy, később multi air /ez nagyjából mind ugyan az csak más néven/ 5W40 olajra. Ezzel sokkal jobban viselkedik az autó, a fogyás is leesett a felére. Nem azonnal, szép lassan az évek alatt állt be kb. 1,5 dl/1000 km -re. Legutóbb Castrol EDGE 0W40 olaj ment bele, ebből már csak 1 dl/1000 km -t evett. - -Klíma szárító szűrő csere, tisztítás, újratöltés. Ez szerintem természetes velejárója a klímának. - -Bal hátsó kerékagy csapágy hiba. Hirtelen jött a semmiből de könnyű és olcsó volt cserélni. - - Ez így hirtelen soknak tűnhet de egy része természetes velejárója az autónak, kopó alkatrész. Egy másik része típushiba, de a megfelelően módosított alkatrész cseréjével az sem jelentkezik már többet. - Ami nem javított és fájó hiba az a vezérlésmódosító hibája, a klíma terelőmotorok hibája és a gyenge elektromos rendszer de ez utóbbi szerintem majdnem minden mostani autóra igaz. - - - Pár év "kínlódás és bizonytalan alapjárat" után kiderült hogy rossz volt a kocsiban a generátor. De nem akárhogyan ám, látszólag minden ok. de sok bekapcsolt elektromos fogyasztónál a szervokormányt megtekerve a rendszerfeszültség leesett egy pillanatra. Multiméteren nem is vagy alig látszott, diagnosztikai szoftver vagy oszcilloszkóp kellett hozzá. Emiatt a beszakadások miatt a motor ECU öntanuló része megzavarodott, nem volt képes alkalmazkodni a változó körülményekhez és emiatt bizonytalan volt az alapjárat. Generátor csere megoldotta a problémát, azóta az elektromos rendszer is atomstabil. Szerintem már ezzel a hibával vettem a kocsit. - -9 év használat után elfolyt a hátsó szilentekből az olaj, ismét cserélni kell majd. Úgy látszik ez ennyit bír.
Ide hordtam szervizbe
Nero M5 Kiváló hozzáértés, jó alkatrészbeszerzés (hátsó szilentet külön kevesen hoznak), normális hozzáállás, még sosem csaptak be.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Márkaszervizes családtag, így jó áron tudok gyári alkatrészekkel és gyári előírásoknak megfelelően javíttatni.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 78000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Croma Turbo ie | Következő autója? | Honda Civic 1,8 Type-S |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
