A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Punto Grande (2005)

Punto Grande 1.3 JTD 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

rossz pont

Szöveges ítélet

Punto pontot jelent, szóban forgó típus Nagy Pont. Szerencsés helyzetben vannak az olasz autógyárak; anyanyelvükön nagyjából bármi rettentő jól hangzik, még az olyan banális típusnevek is, mint a Négy Ajtó (Quattroporte) vagy a Kormánykerék (Disco Volante). Néha elképzelem, hogy hogyan is történhetett a Maseratinál a névadás:

- Te, Gianni, kitalált már a marketing részleg valami ütős nevet a négyajtósnak?
- Nem hiszem, Carloéknál gondok vannak otthon a temperamentumos szicíliai nejével, csak aludni jár be. Marco meg fél éves csúszásban van a GranTurismoval.
- Akkor mi legyen?
- Á, ne is törődjünk vele, mindjárt szieszta, tudok a közelben egy jó helyet…
Persze nem szép dolog a sztereotipizálás, pláne úgy, hogy a többi autógyár sem brillírozik a típusnevekben. A FIAT esetében azonban van egy elég nehéz múlt, amivel a mai napig küzd a brand, a rossz emlékű ’80-as, ’90-es és talán 2000-es évekből kísértő mára sajnos márkaismertetővé vált rohadási hajlam, kiszámíthatatlan elektronika és a márkát körüllengő általános megbízhatatlanság.
Ezek tudatában vettem meg a Puntot húszas éveim elején használtan (11 hónaposan), életem első saját autójaként. Persze többen próbáltak lebeszélni a szokásos ez_szar_ez_fiat kezdetű mondókával, de én nem hagytam magam eltántorítani. Miért nem? Egyrészt volt akkor egy haveromnak egy Bravo-ja, ami akkor nagyon állatnak tűnt, másrészt meg erősen befolyásolt Winkler Grande Puntóról szóló tesztje. Meg hát pont megfelelt az elvárásaimnak látatlanban. Fontos, hogy tudja az ember vásárlás előtt, hogy mire szeretné használni az autót, ezzel később jelentős bosszúsághalmaztól kíméli meg magát. Nos, én nem tudtam. Akkor még nem sejtettem, hogy nem tudom, most viszont már biztos vagyok benne, hogy nem tudtam. Ehelyett abból indultam ki, hogy milyen autót akarok; mégpedig legyen:

- dízel, hogy keveset fogyasszon,
-minél kevesebb futott km legyen benne és
- viszonylag jól nézzen ki, lehetőleg legyen 3 ajtós,
- 1 éves kora körül 3 millió alatt álljon meg.
Fentiek alapján a Punto-n kívül még képben maradt a Clio 1.5dci, de arról a motorról sok rosszat hallottam, így elvetettem az ötlet.
Pozitívumok
A jó tulajdonságokkal kezdeném, mert azok egy rövid kis bekezdésben elférnek. Ööö…szép volt. Legalábbis nekem tetszett ebben a Maserati-kékben és a Racing felszereltséghez tartozó küszübspoilerrel meg a gyárilag csálén álló krómkipufogótoldattal. Meg hát azok az ízléses alufelnik. A feláras ülések meglepően kényelmesek voltak, főleg az elektromos deréktámasszal. Kanyarban jól tapadt, ez nem tudom mennyire volt a /45-ös ContiSportContact-nak köszönhető. A Blue&Me (hangvezérléses médialejátszó és BTkihangosító) többnyire jól működött, míg meg nem semmisült 3 éves korában. Mivel az autó német volt, így németül kellett ordítva adni a parancsokat neki, emellett a magyar neveket is német kiejtés alapján ismerte csak fel, pl.: ANRUFEN! –Bitte sagen Sie die Namen oder sagen Sie Wählen – FRUCCZSI!- ekkor többnyire felhívta Fruzsi nevű ismerősömet, vagy valaki mást. A gépkocsival nem volt lehetetlen előzni.
Negatívumok
Előrebocsátom, hogy nem biztos, hogy ez egy rossz autó, de az szinte biztos, hogy arra nem jó, amire én szerettem volna használni. A feladata heti 5 nap 2*18km városi és heti egy-két nap 30-40km országúti használat lett volna. Addig nem is volt gond vele, amíg nem (vagyis csak hétvégente, nyaralásra) használtam, álltában egész ügyes volt. Összességében 76e km volt az órájában mikor eladtam, azt hiszem, egy dízelnél még csak a kezdetet kellene, hogy jelentse, nála viszont a vég volt.
Pontokba szedve a hibái:
Kasztni:
Nem volt vele gond, nem rohadt. Sok helyen megírták, hogy az A oszlop veszélyesen vastag, ezt meg tudom erősíteni, a látómezőből akkora szeletet takar ki, hogy kereszteződésben, zebrához érve kejfeljancsiként kell billegni, mert egy közepes családot simán kitakar. Volt fekete dekorfólia elöl az ajtókereten meg a B oszolpon, ezek két éves korában leperegtek. Garanciában cserélték, majd egy év múlva leperegtek ismét.
Futómű, kormányzás:
Nagyobb gond nem volt vele, azt leszámítva, hogy rettentő kemény volt és az első kerekek közepes úthibán felütöttek. A felütés az, amikor a rugó teljesen összenyomódik és a felfüggesztés alulról belecsapódik a toronyba? A 17”-es alufelnik jó nehezek voltak (és 2 éves korukban mállott róluk a lakkozás a kerékcsavaroktól kiindulva), a 15”-ös acél felni + téligumi kombináció jelentősen javított a menetkomforton és valamit érezhetően a gyorsuláson. Az autó alja jó alacsonyan van, emiatt el is törtem parkolóba beálláskor a bal oldali műanyag kartervédő első nyúlványát, pedig a padka nem volt exrtém magasan. A kormányzás nagyon szintetikus, city módban tényleg egyujjas művelet.

Beltér:
Az ülések jók. A kormányról és a váltóról mindössze 40ezer km után mállik a bőr, legalábbis a felső fényes rétege. A szélvédő alatti szellőzőrostély magától eltörik és elhajlik. A műszerfal teteje egy nagy fekete műanyagtenger, ami nyáron ontja a hőt, az amúgy is gyenge klíma nem tud mit kezdeni a helyzettel.

Motor, váltó:
A szaksajtó anno nem fukarkodott a pozitív jelzőkkel a motort illetően. Ilyenkor belegondolok, hogy ezeket talán nem is szabadna elolvasnom, inkább csak a (nagyon helyesen) Totalcaron publikált használtteszteket kellene figyelni. Nos, a motor 1250ccm, 90 LE. Az utóbbi szám az égvilágon semmit nem jelent, ti. azokat a lóerőket 1800-3000 RPM között adja le. Alatta félelmetesen gyenge, felette meg nem érdemes pörgetni. Tehát dinamikus vezetéshez folyamatosan váltogatni kell, ami nem is akkora tragédia köszönhetően az egész jó (6 sebességes) váltónak.
Viszont sajnos ott van a részecskeszűrő nevű borzalom. Tudom, hogy hülyeség városi használatra ilyen autót venni, de ezt akkor még nem tudtam. Meg hát biztos sokan vannak így ezzel és elkövetik a hasonló hibát, a magyar kereskedőről meg egyszerűen nem tudom feltételezni, hogy lebeszélné a potenciális vevőt a hasonló konfigurációról.
Mi okozza a bajt?
A részecskeszűrő tulajdonképpen egy kis tartály a kipufogórendszerben ahol a korom és az egyéb égéstermékek, mérgek gyűlnek. Mivel nem tudnak a végtelenségig gyűlni ezért egyszerűen elégeti őket egy kis számítógép vezérelte tisztítótűz a gázolajat felhasználva menet közben (itt merül fel a kínzó kérdés, hogy akkor mennyi is a károsanyag-kibocsátás pl. ilyenkor). Namost, erről az egyszeri usernek semmit sem kellene tudnia, én viszont a két év után már pontosan tudtam, hogy mikor történik a művelet, mikor „puculja” magát. Ez eddig nem hangzik tragikusan, de az már annál inkább fenyegető, hogy (magam sem értem hogy) az égetés során fel is hígítja a motorolajt, ami az álmoskönyv szerint nem tesz jót a motornak. De sebaj, egy kis szenzor figyeli az olajminőséget, és ha gáz van akkor riaszt, majd letilt (3000 majd 1500 RPM-re). Ez esetemben a következő gyakorisággal fordult elő: 20 000km->15 000km->8000km->5000km->3000km, vagyis amikor eladtam az autót már háromezrenként kellett olajat+szűrőt cserélni (a gyári intervallum 30 000km). Igazából már nem mertem vele hosszabb utakra elindulni. A drága jó márkaszervíz erre széttárta a karját, hogy hát ez ilyen, menjek vele hosszabb utakra, hogy ki tudjon égni. Meg is fogadtam a tanácsukat, minden héten mentem csak emiatt 2*50km-t 2500RPM felett az M0-on. Az égvilágon semmit nem segített, ahogy az sem, hogy amikor éppen égette ki magát (magasabb alapjárat és megugró pillanatnyi fogyasztás, bűz és fehér füst) nem állítottam le a motort, hanem mentem, amíg be nem fejezi a tisztulást. 2 év után elég gyakoriak (heti 2-3 alkalom) voltak ezek a „majd inkább még 20 percet autózgatok, ugye nem gond” jellegű kirándulások. Mindemellett főleg télen iszonyat bűz és szemcsípő égéstermék-szag töltötte be az utasteret hidegen járó motornál. Már önmagában ez a probléma elég volt ahhoz, hogy meggyűlöljem az autót.

Elektronika:
Kb. két év eltelte után igen gyakran kiégett valamelyik hátsó izzó, olyan havonta. Ez nem tragédia, csupán annak az előjele, amit akkor még persze nem sejtettem. Egy idő után megfigyeltem, hogy erősen oxidálódnak a lámpatestek érintkezői. Nagyjából olyan állapotban voltak, mint fiatalkoromban a húsz éves bontandó Ladán. Ekkorra már megevett egy önindítót és voltak egyéb aggasztó gondok is, pl. néha nem indult, mondjuk olyan félévente egyszer. Közben tönkrement benne az akksi, de mivel a sok hibaüzenet elbizonytalanított inkább elvontattam a márkaszervizbe. Ott két óra alatt kicserélték az akkumlátort, de onnantól kezdve a Blu&Me rendszer nem működött. Hiába kérleltem vagy fenyegettem őket nem ismerték be, hogy bármit is hibáztak volna. Majd végül egy rossz emlékű reggelen éppen a szervizbe tartottam volna az autóval mikor egy vasúti átjáróban leállt a motor és többet nem lehetett beindítani. Sikerült eltolni egy másik szervizig, ahol miközben vizsgálták valaki lehúzta a fényezést egy 30*30-as foltban az elejéről. Némi vita után nagyon korrekt módon kijavította a szerviz a fényezést és a motorhiba oka is meglett: a biztosítéktábla és a hozzá csatlakozó motorvezérlő kábelköteg elkorrodálódott, vagyis ez enyhe kifejezés, valójában egy zöldes masszává rohadt az egész. Ennek ugye többszázezres költség lenne a javítása, de a szerelő bontott alkatrésszel és némi forrasztással megoldotta 60ezerből. Volt alkalma megemlíteni a szakinak a rémisztő jövőképet: az üzemanyagszivattyú szépen, halkan ledarálja magát, és az apró fém alkatrészek bejutnak a motorba. Eltömődik a porlasztócsúcs. Az elektronika továbbra sem lesz tartós. Hamarosan vége a kettőstömegű lendkeréknek. Kell új részecskeszűrő. Az autóban ekkor alig 70ezer km volt. Azzal engedett el, hogy ígérjem meg, hogy eladom. Egy héten belül el is adtam egy szimpatikus formának, akinek minden hibát bevallottam, a kezébe adtam a szétrohadt biztosítéktáblát, sőt együtt elmentünk egy opel-fiat márkaszervizbe (az M3 bevezetőjénél), ahol egy nagyon korrekt állapotleírást adtak, számomra meglepő tételekről, pl. hogy valószínűleg légszűrőbetét-csere közben eltörték a légszűrőházat (persze erről nem szóltak) ami azért gond, mert így be tud jutni oda a víz, majd onnan a dugattyú és a hengerfej közé, és mivel a víz nem összenyomható a hajtókar görbül (volt is egy cikk erről a Totalcaron). Meg hogy nem megy az egyik henger. És ismét kellene egy új önindító. Meg persze baj van a részecskeszűrővel. De a vevő csak azt hajtogatta, hogy igen,tudja, neki is ilyen van, de ez milyen szép…
Az autó fél éven belül megsemmisült. Erről az önkormányzat értesített. Remélem, nem azért mert az új tulaj felgyújtotta.

Hibalista

- A mesében leírtam.

Ide hordtam szervizbe

Atlasz Autó Üllő- Kedvesek, de nem vállalják a felelősséget ha hibáznak. Olyan érzésem volt, mintha találgatnának. Összességében egy 200ezres kárt okoztak nekem, de ezt persze nem tudom bizonyítani. Nem ajánlom senkinek, még vészhelyzetben sem.Pátkai, XVII.ker. - Kedvesek, de valószínűleg eltörték a légszűrőházat, ami végső soron motorcseréhez vezethet a motor beázása miatt. Nem szóltak róla. Volt egy ilyen akciójuk, hogy kicserélik a hibátlan féktárcsát és betétet. Mivel gyanakodtam, megkérdeztem egy másik szervizt, azok meg visszakérdeztek: Pátkai? Ja, azok ezt csinálják, rásózzák az emberekre, ezen keresnek. Azóta nem megyek feléjük.

Értékelése: 2

Másik szerelő értékelése

Tóni XVII.ker.-korrekt, őszinte, nem akar átverniOpel-Fiat márkaszerviz M3-meglepő, hogy itt valóban van szakértelem, betartják a határidőket is

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2007
Kényelem (6) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 18000
Megbízhatóság (3) Vezetett km 58000
Szerviztapasztalat (3) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója? MX5 NC
Ennyire szerette (3) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (3.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Punto Grande 2005 (2005)

További ítéletek (161 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)