Igazi ritkaság
Szöveges ítélet
Egy 2006-os swift utódjának kerestem valamit ami, mindeképp 3 ajtós, jól, néz ki, megy is, és az sem árt ha egyedi. Sok minden szóba jött, clio rs, polo gti és társai, de ezek külsőleg nem sokban különböznek a hagyományos társaiktól és miután kipróbáltam néhányat, úgy egyik sem fogott meg igazán.
Aztán eszembe jutott, hogy korábban mennyire tetszett a grande punto formája, a hirdetések között pedig rábukkantam erre a gyöngyszemre. Svájcból hozták az országba mivel itthon ezzel a felszereltséggel nem is lehetett rendelni, sőt ezzel a motorral is csak egy évig. A létező össze rendelhető extrát belerendelték, full bőr (műszerfal is), navi, dupla üvegtető, 9 hangszórós mélynomós hifi, elektromos gerinctámasz stb stb. Beleültem és egy sokkal különlegesebb autó érzését nyújtotta mint amit a név sugall. Egyből beleszerettem az ülések és a műszerfal formáiba, a gyöngyházfehér betétekbe amik fényre kékesen csillognak, a nagy üvegfelületekbe, a nevetségesen lapos szélvédőbe, és úgy egyáltalán abba a stílusba és érzésbe amit az autó sugárzott magából. Az már csak hab a tortán, hogy nincs még egy ilyen az országban, de a mobile.de-n nézelődve még máshol sem nagyon. Állítólag 22 db készült ezzel a motorral 3 ajtós kivitelben, mivel szinte megegyezett az ára az Abarth változattal ezért nem is vette senki.
Aztán ott a hangja. Az autón a külön rendelhető monza kipufogó rendszer van, ami igazából csak egy 60-as cső, mindenféle dob nélkül. Ennek köszönhetően recseg, durrog, prüszköl és mindenféle egyéb gusztustalan hangokat ad ki, amit egyszerűen nem lehet megunni.
A hangjáról itt egy youtube videó
http://youtu.be/BGvP_nCrC6g
Hogy ne csak egy ömlengés legyen az egész szöveg, megpróbálom objektíven megközelíteni és leírni az autót.
- Motor: Az enyémen jelenleg egy Novitec elektronika van, ezzel pontosan azt a 160 lovat és 250 nm-t tudja mint az Abarth. Bármilyen fokozatban nagyon húz, folyamatosan az ülésbe présel még úgy is hogy közben a mutató nem mászik túl gyorsan felfelé. Nekem jelenleg ez elég, de persze ki mihez van szokva. A motor meglehetősen nyers járású, kb 2000-től nagyon szépen húz, 1500 alatt viszont nem szeret forogni, hajlamos ilyenkor kisebb dadogásra.
- Váltó: Egyértelműen az autó leggyengébb pontja, elég hosszú úton jár, lötyögős és néha nehezen veszi a rükvercet. Sajnos a turbós modelleket nem az újabb 6-os váltóval árulták ami ráadásul sokkal keményebb megvezetésű is, mivel azok nem bírják el ezt a nyomatékot. A rövid kiosztás miatt az 5 fokozat már autópályára nem az igazi, 130-nál 3500-at forog a motor.
- Fékek: Elöl 285-ös hátul 260-as tárcsák, nagyon harapósak, a pedál pedig iszonyatosan felül fog. Aki más autóból ül ál, tuti lefejeli a kormányt párszor. Maga a fékerő nem olyan óriási, de mégis magabiztossággal tölt el, hogy épp hogy csak megnyomom a pedált és erősen fékez az autó. Nemrég lettek a betétek és a tárcsák és EBC nagy teljesítményű darabokra cserélve, igazából teljesen rendben van az autó ilyen téren.
- Futómű: a sport felszereltséghez keményebb rugók és gátlók társulnak, ezek elég jók is, de az élessarokra nem a legmegfelelőbbek. Az autó eleje viszonylag jól tapad a kanyar bevezető ívén, kigyorsításnál viszont nagyon elkezdi tolni az orrát kifelé, tehát tipikus elsőkerekes kisautós viselkedést tanúsít. A hátsó futómű sima csatolt lengőkaros merevtengelyes, bukkanóknál dobalja kicsit a a kocsi seggét, erős fékezésnél pedig hajlamos rá, hogy megcsússzon, tapasztalt sofőröknek ez tetszik, ijedősebbeknek már kevésbé. Mivel én, nem szeretem a magas autókat, ezért a gyári futómű helyett egy állítható lett berakva, ami egy fokkal talán komfortosabb is mint a gyári, és semmit sem javított az alulkormányzottságon, de legalább jól néz ki!
- Kormány: Elektromos szervó, semmi érzés nem jön át rajta, city módot is tud persze, de az csak még rosszabb, olyan zselében kavarós szintetikus érzést nyújt és lesz tőle egy negyed másodpercnyi késés a mozdulat és a kerék elfordulása között ami nem túl biztató. Ne kapcsold be és akkor olyan mint bármi más modern kisautó, tehát semmi extra.
- Beltér: Ennyi pénzért ennyi luxust és stílust máshol nem kapsz, nekem az autó kedvenc része. Van benne rengeteg hülyeség, mint a pohártartók mérete, amibe csak egy red bull fér bele, vagy, hogy miért a könyöktámasz alatt vannak az ülésfűtés és gerinctámasz gombjai, de én ezekkel együtt szeretem.
Apró rezgések előfordulnak rossz úton, de csodálom, hogy csak ennyi.
- Összegzés: Ez nem egy sportmodell. Nem arra való, hogy pályanapokra járj vele. Meglehetősen kényelmes, és hiába a nyomatékos, már már dízelesen vezethető motor, inkább olyan 60-70 %-os tempóval szeret közlekedni.
Egy biztos, hibái ellenére egy nagyon szerethető autó, és ez nekem személy szerint sokkal fontosabb mint, hogy hibátlan legyen!
Hibalista
- Multiair vezérlés - az előző tulaj nem megfelelő olajat tett a kocsiba. - Ablakmosó nagyon gyengén jön, pumpa vagy a vezeték lehet a hibás, de még nem volt időm / kedvem megnézni.
Ide hordtam szervizbe
Autóház Budaörs
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 44000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | ezentúl csak olasz |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
