Bella macchina azzurra
Szöveges ítélet
Pont fél éve vettem meg az autót. Akkor még Magyarországon nem lehetett kapni. Természetesen vannak tulajdonságok, amiket ilyen rövid idő alatt nem lehet megítélni (szervízigényesség, megbízhatóság, tartósság, stb.), de reagálnék néhány, főleg szaklapokban megjelent véleményre.
Karosszéria:
Egyszerűen gyönyörű. A kategória legszebbje, de ez persze csak szubjektív vélemény. A fényszórók nagyon hátul vannak, ami nem tesz jót a hatékonyságuknak. A csomagtartó ajtaján nincs kilincs, ami kényelmetlen, de annyira szép a kocsi feneke így ahogy van, hogy vétek lenne megváltoztatni egy fogantyú kedvéért. Sajnos igaz, hogy csak szép nagy könnyűfém keréktárcsákkal érvényesül igazán a kicsike. Igényli a 16 colos felnit. Több cikkben beszéltek erős szélzajról 130-as sebesség fölött, én egyáltalán nem tapasztaltam ilyesmit.
Belső tér, kényelem:
A kopogós műanyag műszerfalborítás engem nem zavar, szerintem ezzel együtt is kifejezetten igényes a belső tér kidolgozása. A kapcsolók minősége és elhelyezése remek. Nagyon kevés hely van kacatok számára, az oldalsó zsebek rettenetesen kicsik, a pohártartók használhatatlanok. A kétzónás automata klíma nagyautós hangulatot kelt, és remekül működik. A választható színek nagyon jól néznek ki, a kormánykerék fogása szenzációs. Érdemes áldozni a bőrborítású volánra. A kétszínű ülések szépek, hosszú úton is kényelmesek. Az ülés- és kormánypozíció széles tartományban állítható. Egy újságíró azt írta, hogy nem tudott kényelmesen elhelyezkedni. Nem hiszek neki. A pedálok elhelyezése valóban nem tökéletes, de rossznak azért nem mondanám. A biztonsági öv magassága nem állítható, ami jelethet problémát. Nekem pont jó, de el tudom képzelni, hogy ez csak szerencse kérdése. A helykínálat elöl fantasztikus, hátul elfogadható, ha figyelembe vesszük, hogy kisautóról van szó. A hátsó fejtámlák teljesen besüllyeszthetőek, mifelénk szériafelszerelés a középső is. A csomagtartó nem éppen óriási, a hátsó üléstámlák osztottan lehajthatók, de így sem kerülnek a „padlóval” egy szintre. Apróság, de mindig mosolyt csal az arcomra az összecsukható slusszkulcs. Ez is olyan „nagyautós”.
Motor, váltó, teljestítmény, fogyasztás:
Ültem már sportosabb autóban is. 1700-as fordulatszám alatt a motor teljesen erőtlen. Hatalmas turbólyukat lehet érezni. 2000 fölött azonban életre kel a kocsi, és elég lendületesen lehet vele haladni. El tudom képzelni, hogy aki nem szereti pörgetni a motort, az gyengének érzi, de ahhoz képest, amit egy 1200 kg tömegű járműbe szerelt 1,25 literes lökettérfogatú dízelmotortól vártam, tökéletes. A fogyasztás is minden várakozásomat felül(alul)múlta. Valahol azt olvastam, hogy egy tesztvezetés során 8 liter körül evett ez a gép. Nem tudom, hogy csinálták, de az enyém még hatot sem hajlandó meginni, sem városi dugóban totyogva, sem autópályán száguldozva, pedig igazán nem lehet azt mondani, hogy kímélősen vezetek. Erről még annyit, hogy ha lenne türelmem takarékos üzemmódban közlekedni, akkor benzinkútnál való megállás nélkül haza tudnék vele menni (1000km), ami azért nem rossz. Finom gázpedál és sebváltó kezeléssel 4,5 liter alá lehet szorítani a fogyasztást. A cikkben említett 8 litert nem tudom elképzelni. Talán szólni kéne az újságírónak, hogy nem csak két fokozatú a váltó. Ami egyébként szenzációs, német luxusautókat idéz. Rettentő könnyen kapcsolható mind a hat fokozat. Ez az első dízelautóm, így aztán féltem is kicsit, hogy nem fogom szeretni a hangját, de kellemesen csalódtam, nagyon csendes, legalábbis belül. A fűtés iszonyatosan lassú, nagyon sokáig tart, amíg felmelegszik a motor, de ez egyben jót is jelent, hiszen azt bizonyítja, hogy jó a hatásfoka.
Fék, futómű:
Azt írják, nehezen adagolható a fék. Nekem így tetszik. A futóművek nagyon keményre, sportosra vannak hangolva (a budapesti kátyúkhoz nem ideális), ezért aztán az autó kanyarsebessége döbbenetes. Száraz aszfalton csak szélsőségesen kemény bánásmóddal lehet rávenni a gumikat némi csikorgásra, de télen végre ki tudtam próbálni, hogy milyen érzés, amikor közbeszól az ESP. Nagyon aranyos, ahogy havon, lendületes kanyarodáskor igyekszik a megfelelő kerekeket úgy fékezni, hogy ne csússzon meg még jobban az autó. Egyébként az ESP-vel felszerelt Grande Punto különlegessége, hogy lejtőn megcsinálja a sofőr helyett a kézifékes elindulást. Először úgy voltam vele, hogy ez felesleges „ficsúrkodás”, de hamar rájöttem, hogy nagyon kényelmes dolog.
Hibalista
- Természetesen még semmi.
Ide hordtam szervizbe
Még nem volt szerelőnél, de ha kell majd, akkor oda viszem, ahol vettem. Nem azért, mert olyan jó hely, hanem, mert gyalog két percre van a lakásomtól. Egyöbkönt nagyon kedvesek voltak. Kaptam egy csomó ajándékot az autóhoz.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Fiat Brava | Következő autója? | Alfa Brera |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
