Kicsi, fekete méregzsák
Szöveges ítélet
Az autó Svájcból jött üres szervízkönyvvel, egy trehány tulajt hátrahagyva, de jól felszerelve. Klíma, dupla légzsák elektromos ablakok és legalább 80LE volt a feltétel, amikor autót kerestem. Ezek meg is vannak, a motor 88 LE-s. Sportülések (a vezet? oldalon túl magas gerinctámasszal), állítható magasságú kormány és küszöbspoiler ami még említhet?. A szememnek nagyon tetszett rögtön, amikor megpillantottam. Fekete, kicsi, dinamikus. Aztán a próbaúton meggy?zött...
Ha egyesben komolyabban rálépünk a gázra, rendesen az ülésbe nyom. Ennek sokáig nem tudunk örülni, olyan hamar kapcsolni kell a kettest. Rengeteg autót vezettem már, de ilyen rövid egyest még egyikben sem találtam. A kettes szintén elég rövid, lazán el is lehet indulni vele mindenféle kuplungcsúsztatás nélkül. 2.-ban a 80-at nagyon nehezen lehet kicsikarni bel?le, ne is nagyon kísérletezzünk vele. A rövid váltóáttételek a Sportinghoz illenek, városban a zöld lámpánál komoly autóknak komoly meglepetést lehet okozni. A 4. fokozat 30-tól, az 5. 45-50-t?l nyugodtan használható. Pörgetni, váltogatni nem kell. Gyors váltásokkal 70-80 körül 5.-be tenni, aztán csak menni-menni:) Nyoma sincs a 16 szelepes motorok nyomatékhiányának az alsó fordulatszám tartományban. Szinte alapjárattól er?sen húz, a nyomaték inkább a magasabb fordulatoknál fogy el. Mondjuk úgy 6500 körül:)
Kb. 10 mp alatt ér százra és szintén körülbelül 180-nál van a vége. Igazából ennyit nem jó menni vele, a motorhang a magasabb fordulatszámtartományban már mindent elnyom. Ha szép zenét akarunk hallgatni, akkor 150 km/h-nál ugorjunk le a gázpedálról és hallgassuk. Gyönyör?en és vészjóslóan morog, jelezve, hogy az els? gázpöccintésre kész azonnal meglódulni újra.
Az autó igazából egy nagy szinész. Sokmindent elég jól tud, de ezt el?adni még jobban tudja. Valahogy minden úgy van kitalálva benne, hogy többnek érezd, mint amennyi. És az ember nagyon szívesen bed?l ennek a trükknek:)
Mivel már csak második és tartalék autóként funkcionál, csak az öröm van vele. ? pihen a langyos garázsban, ?t veszik el? vigyorogva hétvégén és ? okozza az örömet. A céges autó kint fázik, megy naponta Bp-re meg vissza, külföldre, bárhová. Az sem romlik el kevesebbszer, borsos számlák a márkaszervízben.... nem túl megbízható francia unalom. A 110 lovas 16 szelepes 1.6-ost a kis Punto bármikor legyorsulja. 130-ig, de inkább 150-ig nincs olyan helyzet, hogy ne lenne jobb és dinamikusabb.
Meg rázósabb, iszákosabb és sokkal-sokkal hangosabb. De ezt mindig, mindenki elnézi neki. Használta már unokaöcsém, barátn?m, sógorom... a reakció ez a rövid két szó szokott lenni: Hú baz´meg...
Persze megvannak a maga korlátai és hibái. A nemrég beszerzett 15"-os felniken 195/50-es gumik vannak, az összes lengéscsillapító új. Ebb?l önmagához képest elég feszes, de nagyon rázós futóm? adódik. Minden úthibát megérezni, cserébe jó kormányzást és magas kanyarsebességeket kapunk. A karosszéria nyikorog itt-ott, a váltó precíz használatot követel. Az 1-est és 2-est nem mindig szereti, a hanyag mozdulatokat akadással bünteti. Az elektromos ablakok lassúak, a bal oldali index nem vált vissza. A sportülés már 200 km után kezd kényelmetlenné válni, a gerinctámasz a veséket nyomkodja, így inkább visszasüllyeszti az ember.
Hangosítás szempontjából nagy hibája, hogy az ajtóknál nincs kiképezve hely a hangszóróknak. Hátulra, a kalaptartóhoz lehet beszerelni két 10 cm-es sugárzót és persze két csipogót a m?szerfalba. Ez így nagyon kevés. Ha sikerül beszerezni Punto GT ajtókárpitot, az segít a gondon.
A kezel?szervek jól kézre állnak, megbízhatóan m?ködnek. A vezet?ülés elég nagy tartományban állítható, ugyanígy a kormány is. Igaz, ez utóbbi a számomra legkényelmesebb ülés és kormánybeállítás mellett takarja a m?szerfal egy részét. Jól beállítva a vezetési pozíciót, minden kényelmesen elérhet?. A sportülések jól tartanak, de hosszú távon valahogy mégis kényelmetlenné válnak. A csomagtartófedél az ülés melletti karral nyitható, ezt nagyon bírom benne.
Összefoglalva: legnagyobb er?ssége a motor, legnagyobb gyengéje a futóm?ve. A többi meg ezek között van és olasz. Ezt tudomásul kell venni. Oda kell rá figyelni, gondosan szervizelni és akkor minden rendben lesz. Soha, egyetlen alkalommal nem állt le útközben. Volt olyan, hogy a szerel?höz érve már nem lehetett újra elindítani, de odáig elment. Igaz nyögve, lassan és rémes hangokat hallatva, de elment odáig. (nem volt nagy baj, valami megszorult, ha jól emlékszem talán a generátor?, a szerel? cimbora meg a m?helyt?l hazavitt)
Hibalista
- Vásárlás után kuplungcsere, futóm?szilentek cseréje, minden sz?r? cseréje, minden olaj és egyéb folyadék cseréje, vezérm?szíjj csere, gyertyák cseréje. Azóta újra a szilentek+ 1 gömbcsukló cseréje, f?t?radiátor kilyukadt, fels? vízcs? kilyukadt, vezérm?szíjj görg? csere, 1-es és 2-es fokozat szinkrongy?r?inek cseréje, h?t?ventillátor 1. fokozat el?tétellenállása kiment, hamutartó összetörött:)))
-
- Önszorgalomból: összes lengéscsillapító cseréje
-
- Ahogy itt volt az ideje, sz?r?k, gyertyák olajok, féktárcsák és fékbetétek cseréje.
-
- Néha a féklámpa kapcsolója rakoncátlankodik.
Ide hordtam szervizbe
Autószerel? haver
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Noname szerel? m?hely
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 85000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Cégautónak valami japán, magánautónak meg ezt fogom megtartani veterán koráig:) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
