Kavics, a megbízható városi járgány
Szöveges ítélet
az első pillanatban megvolt, hogy kavics lesz a neve, hogy is hívhatnál egy szürke, kicsi, gömbölyű autót...nagyon szerettem. ez volt az első ´rendes´ autóm, és bár régebben el sem tudtam képzelni, hogy olaszt fogok venni, egyszer sem bántam meg.
női tulajtól vettem, 70e km-el, megkímélten, 9 évesen. ő is vigyázott rá, én is, és ezt az autó meghálálta.
nézzük részletesen:
kinézet: nna ezt imádtam benne. a mai napig tetszik a formája, kicsi, púpos izé, igazi olasz, nagyon pofás. én ezért vettem meg, szempont volt, hogy jó legyen ránézni, a mai napig vannak olyan részei, amik jobban tetszenek mint a modelfrissített, kettes puntóban.
belül: iszonyat sivár. belülről sosem tetszett, olcsó műanyagok, a műszerfal, a kormány szörnyű, semmi design. a kárpit az ajtón jópofa. a műszerezettség az S-es alapkivitelben sivár - se fordulatszámmérő, se vízhőfok visszajelző (csak egy piros led gyullad ki, ha túl meleg). a csomagtartó meglepően nagy, persze az autó méreteihez képest - édesapám daewoo kalos-a hasonló méretű, sőt, kicsit nagyobb autó, abban nincs ekkora csomagtartó.
motor: erősen alulmotorizált járgány a maga 1108 köbcentijével és 55 lóerejével, de városban lehet vele dinamikusan közlekedni. a rövid fokozatok miatt autópályára nem igazán való, én 135-140-nél sosem mentem vele többet, mert akkor már annyira pörög, hogy nincs szíved tovább taposni. viszont a kis motor miatt annyi a boztosítása mint egy kispolszkinak, és 8-nál többet sosem evett, télen, városban, 7km-es távokon használva (melóba járás) sem. autópályán megjártuk vele Prágát, 6,1 literrel, az előbb említett, 135-ös tempóval, 3 emberrel, telerakott csomagtartóval.
tipushibája, hogy a szelepfedélnél szivárog belőle az olaj, hiába cserélték, utána is csinálta. de ezzel együtt sem eszi az olajat, 13e km alatt nem kellett utánatölteni olajcsere után.
váltó - ezt szerettem benne, pontos, bár az enyémre már ráfért volna egy kuplungfelújítás, nehéz volt a kuplungot benyomni, de a fokozatokat nagyon jól, könnyen megtalálni. modernebb, drágább autókban nincs ilyen kényelmesen kapcsolható váltó.
elektronika - ezt mindenki szidja az olasz autókban, nem igazán értem, miért. az enyémben el voltak öregedve, oxidálódva a vezetékvégek az első lámpában, a h4-es izzók foglalatánál. kapott új foglalatokat, utána semmi gond nem volt. az egy év alatt egyetlenegy izzó égett ki benne.
felfüggesztés - huh ez a punto rákfenéje állítólag. én amikor megvettem, szivárgott az egyik első lengéscsillapítóból az olaj, úgyhogy cseréltem mind a kettőt, ezután rá sem kellett nézni. egy erdélyi túrán berágódott az egyik hátsó kerékfelfüggesztésben valami csapágy (nem tudom pontosan, mi) elég ijesztő hangja volt, de simán hazahozott minket (azokon a rissz-rossz utakon, 4 embert, rommá pakolt csomagtartóval). a csere valami 20e ft körül volt.
fékek - nagyon erős fékje van, és az enyémben a kézifék is jól fogott, bár azt hallottam, hogy ennél a tipusnál a kézifék csak szimbolikus jelentőségű.
szerettem nagyon, a rövid váltó miatt adtam el, nem lehet vele autópályázni, 130-nál nem érdemes többel hajtani.
Hibalista
- -jobb hátsó felfüggesztésben valami csapágy, 10e volt
- -kontakthibás, elégett végű, oxidos vezetékek az első lámpákban
- -hűtőventillátor csapágy -komplett csere volt, bontóból 10e
- -szelepfedélből szivárog az olaj - ez tipushiba - pár ezer a csere, de csak ideig-óráig jó utána
- első lengéscsillapítók cseréje - 30e
-
-
Ide hordtam szervizbe
Simaco XXII. Sörház utca -korrekt főnök, gyorsak, pontosak.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 70000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 1.1 | Következő autója? | fiat punto II 1.2 8V |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
