Egy kis boogie a hétköznapokra
Szöveges ítélet
Szintén olasz városba járós kisautónkat szerettem volna lecseréli. Talán kicsit hamar jött nálam a kapuzárási pánik így a harmadik x elején kabrió-szűzként, de elkezdtem kacérkodni a gondolattal, hogy valami kabriót kéne választani. Ugyanakkor fontos szempont volt a fogyasztása és az, hogy fiatal családapaként a gyerekeket is be tudjam ültetni hátra.
Itt rögtön ki is esett a versenyből a titkos favoritom - a Fiat Barchetta. Olyan benzines kisautót kerestem, ami minimális kompromisszumok mellett megfelel városi használatra - mégis van benne pluszban egy kis boogie. Több ország gyártmányait végig elemeztem, végül a Punto Cabrio mellett tettem le a voksom.
Az egyik fő oka az volt, hogy nem igazán akad párja ebben a kategóriában helykínálat terén. A Punto Cabrio ugyanis az alap Punto I padlólemezére épül, nem szükségülések vannak hátul (ellentétben legtöbb konkurensével a kategóriában ) Márpedig köztudottan a mezei Punto I modell is a kategóriája legjobb helykínálatát és legnagyobb csomagtartóját nyújtotta.
A másik oka viszont az egyszerűsége és megbízhatósága - na és persze az olcsó alkatrészárak is. Tőlem sem idegen az autószerelés téma, de sok szerelő ismerősöm is elismeri, hogy az első generációs Punto egy jól eltalált és megbízható konstrukció volt.
Persze tíz év felett csodák már nincsenek. Ilyen árkategóriában már erősen rányomja a bélyegét a Puntohoz hasonló fillérekért kapható öreg autókra a koruk és a korábbi tulajdonosok nem megfelelő színvonalú karbantartásuk okozta hibák. Ezt bizonyítja az is, hogy a vásárlás után a kopogó futómű teljes felújítása mellett rengeteg filléres kopóalkatrészt megelőző jelleggel kicserélve egyszerűen évek óta semmit nem kellett költenem rá az olajcseréken túl.
Kivétel nélkül gond a Punto kabrióknál a korrózió. Sokat láttam már és többet lakatoltam is. Az enyémet is kellett sajnos. Pedig az egyes puntok (részben) horganyzott kasznival készültek már. Részben a gyári korrózióvédelem gyatra minősége miatt a két hátsó kerékdob a legfőbb gócpont a hátsó taposók és esetenként a hátfal és pótkerék környéke mellett. Kabrió lévén igen erős masszív küszöb tartja össze a kasznit, emiatt ott inkább csak kisebb felületi rozsda fordul elő esetleg. Lakatolás és új korrozióvédelem után azonban sok évig problémamentes lehet az autó.
Három motorral lehetett a kabriót kapni. A gyártási idő alatt mindvégig elérhető 60le-s 1.2 8v motorral, a '97es faceliftig elérhető ősrégi Lampredi blokkon alapuló 8 szelepes 88le-s 1.6-os és a faceliftkor az utóbbit felváltó 86le-s 1.2 16v. Utóbbi tűnt számomra a legoptimálisabbnak, mert a 60le-s motorral szereltek felszereltsége nagyon fapados, míg az 1.6-os viszonylag sokat fogyaszt. Az 1.2 16v papásan országúton el tud menni 6 literes fogyasztás alatt is simán, vegyesben pedig 6-7 liter között. Sportosan vezetve városban akár 8-ig is fel tud menni - de melyik autó nem?
Az örök kabrió téma: tetőponyva. A legtöbb ennyi idős lowcost kabriónál szakadt, beázik. Ezek a PVC és szövet ponyvák 10-15 évet bírnak. Azon túl minden év ajándék. Én azon a véleményen vagyok, hogy akkor vegyen az ember kabriót, ha ponyvára is futja neki. Ez jellemzően egy 150-250e ft körüli összeg a Punto esetén. Én is cseréltem, mert kellett és ha megint kell, akkor megint cserélem majd. Ja és közhelyes kérdés: nem fázol benne télen? - NEM! Semmi különbséget nem érzek jómagam a hétköznapi autókhoz képest. Ráadásul a nem déli piacra szánt Punto Cabrioba gyárilag raktak szigetelést is a tetőbe.
Egyébként olyan szempontból kuriózum még az autó, hogy az azóta már bezárt Bertone gyárban manufakturális körülmények között kis szériában készült szemben az alapmodellel.
Nekem az elmúlt években annyira a szívemhez nőtt és városban, elővárosban olyan vezetési élményt nyújt, hogy szívesebben vezetem a másik fiatalabb és nagyobb autónknál és a céges autóknál is. Talán soha nem fogok megválni tőle.
Hibalista
- futómű (kopogás) - tetőponyva - kopóalkatrészek
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 125000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Y10 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
